Er jeg bare uheldig.?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Grath
Foxface
Foxface
Reactions: 0
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Er jeg bare uheldig.?

Indlæg af Grath »

Et eller andet siger mig, at du ikke læste tråden igennem, inden du postede et svar Celia :)
men ja, jeg er jo generelt helt enige med jer, og har intet problem med alger som sådan.
Jeg er bare uvidende og bekymret for bobblealgerne, da jeg har hørt en fugl synge om, at de er svære at få bugt med, og at der ikke rigtig er nogle beboere der vil spise dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ved ikke om det blot er mig, men jeg synes det virker lidt som om du er ved at panikke,
og det er der ingen grund til.
Drop alt det med kemikalier. Det er dyrt og der er ingen garanti for virkningen.
Tag nu blot og lav et par spande med saltvand, og skrub og skyl stenene.
Det kan godt være og meget sandsynligt at der stadig vil være en enkelt bobblealge som har overlevet turen. men det er kun ganske få og dem vil du kunne fjerne med fingerne.
Hvis du så lige samtidigt skyller stenene kort 10-15 sekunder i ferskvand, så er de planarier som du også havde væk.
Med mindre akvariet er på 1000 liter eller mere, er det ikke noget som tager mange timer.
Det er ganske gratis og pengene til diverse kemikalier kan du gemme til noget mere sjovt.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Jeg har haft boblealger i alle mine akvarier og har kunnet holde dem nede ved at skrabe dem af stenene ved roden. Syntes stadig at det ser godt ud ellers :)
Prøv at pille dem af uden at få dem til at briste..
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Først vil jeg mene at dine sten er rigtigt lækre, alt det "grønne" som du fokuserer på lige nu, er jo et udtryk for at dine sten er meget levende. Nyd den udvikling der er lige nu, for når du får fisk og andre dyr i, forsvinder 95% af de mange flotte alger af sig selv. Alger er jo den bedste føde der findes for f.eks. kirurger.

Du er nu 7 uger henne, og hvis dine værdier er stabile og gode, vil jeg godt turde introducere en hugo, en gul kirurg eller f.eks en rævefjæs. Så vil dine alger straks blive reduceret. Jeg er ikke så nervøs for boblealger. Jeg har haft dem i perioder i mit 6 år gamle akvarium, men de forsvinder igen. Vær lige opmærksom på at mange af de boblelignende alger du har ikke er af slægten valonia, men andre typer af alger, som næppe vil kunne overleve senere. Gå evt. ind på en hjemmeside og studer de forskellige typer.

Og så ro på... det ser altså ud til at gå lige efter bogen. Flot endda.
Mvh.

Lars Mogensen
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Ja jeg tror faktisk også, at jeg er på nippet til at panikke :)
Har ihvertfald gået lidt rundt om mig selv idag...
Ikke fordi jeg har travlt, men fordi (som nævnt tidligere) jeg ikke har erfaringen og ikke ved hvor jeg står mht. bobblealgerne.

Det er dejligt at sidde på et forum, hvor der bliver taget en seriøs snak om sagerne, og hvor der bliver givet nogle gode råd til en ny i faget. Tak for det.!

Godt så... Nu tager jeg en dyb indånding.!

Nu plukker jeg alle de bobblealger som jeg kan komme til.
Efter påske vil jeg prøve at finde en gul kirurg eller en rævefjæs, samt en hugo og 8-10 turbosnegle + 2 pudserejer/dannebrogrejer.
Jeg har allerede bestilt produktet fra Tyskland, men det kommer på hylden og stå i første omgang.
(I samme sending modtager jeg et fosfat testsæt)
Når de forskellige dyr har taget for sig af retterne, er det også nemmere at danne sig et overblik.

Nu tror jeg ikke, jeg er ved at panikke længere :)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du skal selvfølgelig gøre det som du har lyst, men jeg tror jeg ville gøre som de andre foreslår. Ud med stenene og igang med stålbørsten. På den måde kan du få mange af bobbelalgerne af og selvf. punktere dem. Dernæst bør du skylle dem godt og grundigt da sporene jo vil sidde i stenene. Jeg ville overveje om de skulle skylles i ferskvand. Hvis du blot bruger en balje med saltvand, så vil sporene jo blot være i vandet og ikke komme ud af stenene.

Ovenstående fremgangsmåde vil betyde en forlængning af din opstartsperiode, men de skal nok blive levende igen. Husk at der er folk som starter med 100% døde sten.

Når så du har fået stenene i baljen igen, så ville jeg behandle med algen-ex. Jeg har selv gjort det og INTET levende, hverken fisk eller koraller tog skade!

Du bør virkelig tage bobbelalgerne seriøst (hvilket du jo også gør). Jeg har som tidligere nævnt haft et 86 liters nano som blev totalt overtaget af dem, og det er bare dobbelt op på træls når det sker.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Jeg ville altså holde igen med det levende indtil ovenstående er klaret og akvariet lige er faldet til igen.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

I første omgang, bliver kemikalierne lagt på hylden.
Hvis jeg ikke kan holde det i skak med manuel høst, samt nyttedyr mm., så må jeg overveje kemikalier og vask af sten.
Og ja, jeg tager dem seriøst... Måske en tand for seriøst (Panikker) ;)

Har nu læst nogle virkelig gode artikler, som beskriver problemerne, og mulige måder at løse dem på.

http://www.reefsanctuary.com/forums/mar ... oblem.html
http://reefkeeping.com/issues/2002-02/h ... /index.php
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Herzberg - Det er altså ikke sikkert ens akvarie bliver overtaget af bobbelalger.. Jeg havde ikke problemer med at få dem væk i mit 250L - Havde en del i starten som jeg plukkede af og har måske set en eller to siden.. Men jeg har bare ladet dem sidde og de er væk i dag. Der skal være næring til algerne, hvis ikke der er det.. Så dør de... Selv de mest genstridige trådalger som LÆNGE var ved og overtage mine sten er væk i dag - Der var et par af mine sten som jeg aldrig troede ville blive fri for alger, men det er de i dag.. Det tog lang tid (mange måneder) og jeg plukkede en håndfuld en eller to gange om ugen, men med en tilpas lav belastning, mange algeædere og manuel fjernelse så skal de nok dø til sidst.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Okay, dit akvarie = dit valg :)

Men husk at have med i dine overvejelser, at et akvarie uden levende dyr og koraller er MEGET nemmere at arbejde med end et, hvor der er dyr at tage hensyn til.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Herzberg: Det er/var jeg også tilbøjelig til (som nævnt tidligere) men på den anden side, så skal de jo introduceres til akvariet, hvis de skal have en chance for at hjælpe af med bobblerne.
Jeg står lidt der, hvor jeg ikke ved om jeg skal gøre det ene eller det andet.

Men man skal jo tage et stgandpunkt... Bare svært når man er uerfaren :)

Men... Jeg panikker ikke.!! Jeg gør det ikke... Nix... :whistle:
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Musiker skrev:@Herzberg - Det er altså ikke sikkert ens akvarie bliver overtaget af bobbelalger.. Jeg havde ikke problemer med at få dem væk i mit 250L - Havde en del i starten som jeg plukkede af og har måske set en eller to siden.. Men jeg har bare ladet dem sidde og de er væk i dag. Der skal være næring til algerne, hvis ikke der er det.. Så dør de... Selv de mest genstridige trådalger som LÆNGE var ved og overtage mine sten er væk i dag - Der var et par af mine sten som jeg aldrig troede ville blive fri for alger, men det er de i dag.. Det tog lang tid (mange måneder) og jeg plukkede en håndfuld en eller to gange om ugen, men med en tilpas lav belastning, mange algeædere og manuel fjernelse så skal de nok dø til sidst.
Ihvertfald i dit tilfælde ;) Jeg tror ikke man kan generalisere. Men hvis det er som Grath skriver, at de sidder nede i revner osv, så er manuel fjernelse med pølserne mens de er i akvariet altså ikke nogen god løsning.

Jeg har 1 sten, hvor jeg har en klump af dem på nu, den ligger desværre dårligt for at komme til, så PT holder jeg blot skarpt øje med den. Jeg har 0 målbar nitrat, og 0.02 - 0.04 phosphat (Hannah instrument) og jeg kan konstatere, at der kommer flere bobbelalger i klumpen. Meget lavere end mine værdier kan man ikke komme for de ting vi kan måle...

Men som så meget andet i denne verden, så opfører tingene sig forskelligt. Jeg synes bare det er bedre at tage det i opløbet, end at blive overrumplet senere hen.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Grath skrev:Herzberg: Det er/var jeg også tilbøjelig til (som nævnt tidligere) men på den anden side, så skal de jo introduceres til akvariet, hvis de skal have en chance for at hjælpe af med bobblerne.
Jeg står lidt der, hvor jeg ikke ved om jeg skal gøre det ene eller det andet.

Men man skal jo tage et stgandpunkt... Bare svært når man er uerfaren :)

Men... Jeg panikker ikke.!! Jeg gør det ikke... Nix... :whistle:
Som jeg har læst, så er det primært kun foxface og mitrax der tager dem. Men det er langt fra sikkert at de vil tage dem og så er du jo lige vidt. Jeg har aldrig set min gule kirurg eller andre spise af dem.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Nu ved jeg ikke hvor gode bobbelalger er til at optage næring fra substratet, men der kan gemme sig rigtig meget næring i sten og sand.. Da jeg begyndte og arbejde på at nå et ULNS (vha zeo) svandt Cauplera'en i sumpen ind og døde inden for de første par måneder.. Men trådalgerne groede lystigt videre i rigtig lang tid efter Caupler'en var død, men til sidst vendte det også for trådalgerne og de sidste rester blev skrubbet af da jeg flyttede stenene til den nye bajle.. Ingen spor af de forbistrede alger mere.
Tror du vil opleve det samme med effekten af din Algae scrubber.. Hvis den er så effektiv som rapporterne fra diverse forum tyder på..
Jeg er ihvertifalde ULNS tilhænger - Selvom vejen har været lang..
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Så fik jeg købt mig et Po4 + KH testsæt.
Begge sæt fra Salifert.

Po4 Fosfat målt til: 0
dkh: 8,0

Så alle værdier i akvariet må vel siges at være i top.
Jeg har droppet idéen om en gul Kirurg, og istedet kig på en Siganus unimaculatus.
Den satser jeg meget på at hente hjem til akvariet.

Varerne fra Tyskland er afbestilt, og den kemiske løsning bliver i første omgang lagt på hylden.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Din lave PO4 måling giver dig ikke et retvisende billede. For det første kan Salifert ikke måle de helt lave koncentrationer, derudover er akvariets PO4 lagret i dine mange alger. Blot til din information.

Hvis du får en fisk, der spiser algerne, vil de blive omsat til PO4 igen og frigivet til vandet. Men det er også ok, det er en del af opstarten. Det kan evt. klares nemt med et phosfat filter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Navnet på den fisk som du linker til er forkert.
Det rigtige navn er Siganus vulpinus.

Siganus unimaculatus har som navnet siger en plet på siden.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Nej det er rigtigt skrevet.
Det er varianten med pletten jeg har kig på.

Og jeg ved godt, at PO4 testsættet ikke er 100% perfektvisende.
Men det er det eneste jeg har lige nu, og det vigtigste er, at vide at mit vand umiddelbart ser godt ud.
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af T.B.P. »

Foxface og Mitrax krabber er en god kur mod bobbelalger, ialtfald den bedste jeg har prøvet igennem mine 26års saltvandserfaring. Det ville være synd at skrubbe alle "godterne" af stenene. Kemisk krigsførelse i akvariet er efter min mening noget farligt noget og man aner jo ikke hvad man udsætter resten af beboerne for. Pestanemoner er ligeså irriterende som Valonia'erne, jeg ved at jeg modsiger mig selv lidt nu, men med et produkt som hedder 'joesjuice' (som ikke virker SÅ kemisk) har jeg haft succes til at udrydde store mængder Majano anemoner, som er en del mere besværlige end Aiptasia efter egen mening.
Tony Petersen.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

T.B.P - Tak for dine råd.
Jeg har i første omgang valgt, at lade alle sten blive i akvariet.
Vil også være ked af, at skrubbe alle godterne af.
Foxfacen kommer i i løbet af næste uge, og så mangler jeg bare at finde et sted, hvor man kan købe Mitrax krabber (Nogle der ved hvor.?)
Jeg har kig på Joes juice, og skal bare lige have fundet det i en butik :)

Efter jeg havde besluttet mig for hvilken fremgangsmåde jeg ville vælge, var der heller ikke langt til, at sætte den igang.
Derfor har jeg idag tilført de første beboere til akvariet - Dejlig fornemmelse :)
1 stk. Wurdmanni reje + 1 stk. Dannebrogsreje + 1 hugo
Med de 3 dyr + foxfacen i næste uge, skulle der gerne gå gang i oprydningen.
I næste uge vil jeg have 1 dannabrogsreje mere i, og så selvfølgelig de mitrax krabber, hvis jeg kan finde nogle.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Jeg ville personligt vente med foxface'en indtil videre. Se tiden an og sikre sig at dine første beboere klare skærene..
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Okay, hvor længe vil du antage jeg skal vente.?
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Kommer an på om foxfacen er en yndlingsfisk eller om det kun er til at udrydde alger du ønsker den? Du er klar over at en foxface kan blive et par og tyve cm stor?
Hvis det er yndlingsfisk kan du sikkert godt komme den i (læste lige op på dens diæt) - Men ellers ville jeg bare se tiden an (Den kan vist finde på og nippe til koraller = den kommer aldrig i mit akvarie)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:Kommer an på om foxfacen er en yndlingsfisk eller om det kun er til at udrydde alger du ønsker den? Du er klar over at en foxface kan blive et par og tyve cm stor?
Hvis det er yndlingsfisk kan du sikkert godt komme den i (læste lige op på dens diæt) - Men ellers ville jeg bare se tiden an (Den kan vist finde på og nippe til koraller = den kommer aldrig i mit akvarie)
Jeg har en pæn stor foxface, og den har aldrig rørt nogen koraller. Men det er måske med den som så mange andre.
Nogle gør andre gør ikke
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Den skulle kunne finde på og gå efter blødkoraller, LPS og Zoa's - Men når jeg nu læste det igen, var det først når de blev sultne.. Eller for at prøvesmage:
http://www.petsolutions.com/Foxface-Rab ... 01984.aspx
http://www.reefpedia.com/index.php/Foxface_Rabbitfish
http://fishinsects.suite101.com/article ... rabbitfish
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg kan så fortælle at det eksemplar han har kig på, aldrig har så meget som kigget efter en koral, og det er en godt indkørt fisk, den går lige pt i min koralø, hvor der burde være mange fristelser
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Jeg er ikke nervøs for at foxfacen går på koraller.
Hvis den skulle begynde på det (når jeg engang får koraller i akvariet) må jeg tage en beslutning til den tid.
I første omgang er det fordi den skal hjælpe med bobblealgerne, og fordi jeg syntes det er en flot fisk.
Unimaculatus (one-spotted) bliver ikke så stor som den "almindelige" foxface, og Brians er et fint lille eksemplar.
Den skulle gerne blive fast beboer i akvariet.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Update på bobblealgerne:
Efter at have haft alle sten ude og skrubbet dem, var der stadig nogle klaser med bobblealger tilbgage.
Jeg kunne også se nye klaser dannes.
Jeg smed et par mitrax krabber derned for snart 2 uger siden, og sørme om de nu ikke har udrydet de sidste bobblealger.!!
Kæmpe tilfredshed...

Foxface update:
Fisken ser ud til at have det super godt.
Den kommer helt til ruden når jeg står der.
Den ser frisk ud, og har stærke farver.
Den har spist alle alger (hjulpet af Hugo) og spiser nu noritang.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Cool, den med krabberne er værd at huske... :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

godt at høre at min gamle fisk har det rigtig godt :)
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"