NITRIT og amonium!!??
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
NITRIT og amonium!!??
Hej.
Har nu haft mit lille akvarie kørende i en lille uge men det er allerede vildt op i nitrit TRODS jeg hver dag skifter mellem 15 og 30 liter vand og akvariet er på kun 150 men der er kun 100l i akvairet da jeg bruger til at afgasse mine sten inden jeg starter det store op:-)
men fatter ikk at jeg kan have så meget nitrit i vandet!! kl12 i middags skiftede jeg 15L vand.. kl 17 skifte jeg 30L vand og stadig er nitrit omkring 0.4!!?? mit testsæt er salifert
vandet i vandhanen er der ikk meget i!!
det samme gælder amonium!! fatter det ikk med så meget vandskifte!
Håber nogle evt har en forklaring??
MVH
Har nu haft mit lille akvarie kørende i en lille uge men det er allerede vildt op i nitrit TRODS jeg hver dag skifter mellem 15 og 30 liter vand og akvariet er på kun 150 men der er kun 100l i akvairet da jeg bruger til at afgasse mine sten inden jeg starter det store op:-)
men fatter ikk at jeg kan have så meget nitrit i vandet!! kl12 i middags skiftede jeg 15L vand.. kl 17 skifte jeg 30L vand og stadig er nitrit omkring 0.4!!?? mit testsæt er salifert
vandet i vandhanen er der ikk meget i!!
det samme gælder amonium!! fatter det ikk med så meget vandskifte!
Håber nogle evt har en forklaring??
MVH
- Anette
- Dragefisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: NITRIT og amonium!!??
Det er den naturlige afgasning af stenene der sker. Skidt, døde dyr og organismer osv der sidder i stenene bliver omdannet til ammonium, som dannes videre til nitrit, for derefter at blive til nitrat. Uanset hvor meget vand du skifter vil der stadig være døde organismer i stenene der rådner eller på anden måde frigives under afgasningen, og derfor har du meget ammonium og nitrit. Akvariet er kun en uge gammelt, så vent en måned endnu og se om ikke det nok skal blive bedre! Det er ganske naturligt.. 

Mvh Anette og Kristoffer
- seier
- Dragefisk
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
og så ville jeg spare på energien og vente med at skifte vand jeg ser ingen fordel i at skifte noget nu når akvariet er en uge gammelt
-
- Rev haj
- 16
Tak for svaret..Anette skrev:Det er den naturlige afgasning af stenene der sker. Skidt, døde dyr og organismer osv der sidder i stenene bliver omdannet til ammonium, som dannes videre til nitrit, for derefter at blive til nitrat. Uanset hvor meget vand du skifter vil der stadig være døde organismer i stenene der rådner eller på anden måde frigives under afgasningen, og derfor har du meget ammonium og nitrit. Akvariet er kun en uge gammelt, så vent en måned endnu og se om ikke det nok skal blive bedre! Det er ganske naturligt..
Er godt med på den cyklus der sker men syntes bare at det er ret slemt!! og at vandskifte igen ting hjælper stort set!?
Jeg må bare væbne mig med tålmod:-)
MVH
-
- Rev haj
- 16
Ok.. hvornår ville du begynde at skifte noget vand da?? hvis jeg ikk skifter vand død de skive anamoner og div jeg har i vel?? alle de små ting jeg jeg har på stenene kan vel ikk tåle en masse nitrit ?? søstjerner.. rørorme.. osv osvseier skrev:og så ville jeg spare på energien og vente med at skifte vand jeg ser ingen fordel i at skifte noget nu når akvariet er en uge gammelt
MVH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du har vel ikke allerede smidt noget levende i akvariet???
De ting som er på stenene burde nok kunne overleve. Det er svært at sige noget om hvorlang tid der går før end at det går den rigtige vej. Dertil er der for mange ukendte faktorer.
De ting som er på stenene burde nok kunne overleve. Det er svært at sige noget om hvorlang tid der går før end at det går den rigtige vej. Dertil er der for mange ukendte faktorer.
-
- Rev haj
- 16
nej kun en sten med et par skiveanemoner.. resten er nogen der lever på og i stenene:-)Carsten skrev:Du har vel ikke allerede smidt noget levende i akvariet???
MVH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den sten med skiveanemoner må du nok hellere få sat i pleje et sted.
Det andet liv er ganske hårdfør, og overlever sandynligvis nok.
Det andet liv er ganske hårdfør, og overlever sandynligvis nok.
- seier
- Dragefisk
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
når du i en periode ikke længere har målbar nitrit i akvariet vil du så småt kunne begynde at tænke på at måske skifte vand for at holde nitratindholdet lidt i skak imens de bakterier der skal hjælpe med at nedbryde nitraten opbygges.
amoniak og nitrit nedbrydes som regel ret hurtigt, men biproduktet af denne nedbrydning som er nitrat er det, som det oftest tar lang tid at opbygge bakterier til. det er fordi de bakterier vokser steder hvor det er iltfattigt for eksempel dybt inde i de levende sten.
amoniak og nitrit nedbrydes som regel ret hurtigt, men biproduktet af denne nedbrydning som er nitrat er det, som det oftest tar lang tid at opbygge bakterier til. det er fordi de bakterier vokser steder hvor det er iltfattigt for eksempel dybt inde i de levende sten.
- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
i denne artikel bliver det rent faktisk anbefalet at skifte vand også i opstarten, da mere af livet i stenene vil overleve
http://reefkeeping.com/issues/2009-04/newbie/index.php
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- 16
Det var også det jeg nok mente.. nitrit er jo ren gift for levende ting!?Brian C skrev:i denne artikel bliver det rent faktisk anbefalet at skifte vand også i opstarten, da mere af livet i stenene vil overleve
MVH
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Ammoniak og ammonium er nu nok en del mere akut giftigt end nitrit ....Gino skrev:...
Det var også det jeg nok mente.. nitrit er jo ren gift for levende ting!?
MVH
Men det er nok korrekt, at vandskifte i starten hjælper til at mere makroliv overlever opstarten. Jeg syntes dog ikke lige jeg manglede liv, da jeg var gennem min opstart i sin tid - og jeg skiftede ikke vand selvom akvariet mest af alt lignede en brun suppe på et tidspunkt

/Kim