Store fosfat problemer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Store fosfat problemer

Indlæg af mantaray »

Jeg har igennem lang tid gået og kæmpet med for høj fosfatværdi og jeg har tilsyneladende haft problemet meget længere tid, end jeg har været klar over.
Jeg har begået den fejl, som jeg kan forstå mange andre også har begået, nemlig stole for meget på Saliferts fosfat testsæt.

Beskrivelse af systemet:
- Akvarium 720 l
- Sump 350 l m. refugium.
- Schuran Jetskim 200 skummer (med ny pumpe).
- Laguna Free-Flo 9000 returpumpe der yder ca. 4000 l/h pga. løftehøjde mv.
Cirkulationspumperne består af:
- 2 stk. Tunze 6105
- 2 stk. Tunze 6101
- 1 stk. DIY wavemaker m. Tunze 6100
- Ca. 120 kg LS
- Ca. 20-30 mm sandbund.
- Osmoseanlæg m. silikatfilter (7 trins)
- JJ fosfatfilter (siden 1. februar 2009)

Selve systemet rummer ca. 850 l vand inkl. de levende sten.

Systemet blev startet i juli 2007, det er snart 2 år siden og jeg har kæmpet med alger lige siden.
Størstedelen af de levende sten flyttede jeg direkte fra et mindre akvarie jeg havde og resten blev indkøbt som indkørte levende sten.

I starten af april i år fik jeg endelig indkøbt et Rowa ”High Sensitivity Phosphate” testkit og det var i den anledning jeg kunne konstaterer at mit PO4 var > 0,43 mg/l (maks.værdi på skalaen).
Jeg har igennem den sidste måned skiftet mere end 1000 l vand (ca. 150 l pr. gang) og fosfat værdien faldt da også stille og roligt indtil niveauet stoppede ved 0,14 mg/l og blev der. Al erstatningsvandet er målt for fosfat inden det blev tilført og alle målingerne viste 0 mg/l.

For 3 dage siden besluttede jeg at prøve VSV metoden og i den anledning stoppede jeg fosfatfilteret.
Jeg er startet med at tilsætte 1,4 ml og de første 2 dage var PO4 niveauet uændret, men i dag 3. dagen er PO4 værdien steget til > 0,43 mg/l.
Mine øvrige værdier er følgende:
pH 8,12
Redox ca. 350
Salinitet 1,0251
Nitrit 0
Nitrat 0
Ammonium < 0,25
KH 6,4
Ca 450
Mg 1290

Nitrit, nitrat og ammonium har altid ligget på ovenstående værdier og jeg har skiftet Salifert testsættene ud 3 gange for at sikre, at jeg målte bare nogenlunde korrekt.

Jeg har bevidst holdt igen med indkøb af både fisk og koraller indtil jeg var algefri, men nu er jeg begyndt at blive lidt utålmodig. Jeg synes ligesom jeg har været igennem opstartsfasen.
Jeg tilsætter ikke noget og har aldrig gjort det, bortset fra når jeg foretager vandskifte.

Min besætning er ikke overvældende
- 1 stk. gul kirurg (Zebrasoma flavescens) ca. 70 mm
- 6 stk. kardinalfisk (Pterapogon kauderni) ca. 35 mm
- 2 stk. klovnfisk (Amphiprion ocellaris) én ca. 25 mm og én ca. 35 mm
- 1 stk. mandarinfisk (Synchiropus splendidus) ca. 45 mm
- 2 stk. dannebro rejer

Jeg foder kun med ca. 3 g frostfoder (ja, jeg vejer det) pr. dag, det er ca. en tredjedel af en normal terning frostfoder. Efter foderet er opløst i en kop saltvand filtrerer jeg al væden fra før jeg fodre fiskene. Hver anden dag får kirurgen et stykke nori tang ca. 30x30 mm.

Jeg har aldrig mistet en fisk, så det kan ikke være det der ligger bag stenene.
Jeg håber virkelig, at der nogen af jer der har nogle gode ideer, ellers må den sidste udvej være at hive det hele op, rense det og starte forfra - Suk

Morten
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Store fosfat problemer

Indlæg af seier »

jeg vil blot tilføje at set i betragtning af din akvariestørrelse er 1000l vand skiftet ikke ret meget og da problemet har været der længe synes jeg bestemt heller ikke at du har givet dit fosfatfilter tid nok. jeg vil mene den vej du havde taget var den rigtige men det tar nok bare lidt længere at få det sidste med
RedDevil

Indlæg af RedDevil »

Hej mantaray

Du skal op på omkring de 4 ml den første uge til de 850 l

Du skal nok få den ned igen med VSV :) il øbet af et par uger

Mvh Jan A

ps og VSV virker :) :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tjaa at dømme efter din beskrivelse Morten burde det jo køre fint. Jeg spekulerer på om de indkørte levende sten kunne have været voldsomt forurenet med fosfat?, hvad gjorde du med dem, blev de rengjorte eller??

Der er mange beretninger om folk som har købt indkørte levende sten, som har lækket fosfat gennem mange måneder.
Cirkulation ? det er jo ikke kun i den frie vandmasse vi gerne vil have det. Hvad har du af cirkulation under din stenopsætning? Her kan der gemme sig rigtigt meget møg. Og på 2 år, kan det godt begynde at blive kritisk. Prøv at sætte en slange på et powerhead og spul alt skidtet ud. Hvis du sætter et hurtigfilter på et andet powerhead samtidit, bliver det hurtigt suget op og du kan skylle det væk.
Mvh.

Lars Mogensen
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
18

Indlæg af mantaray »

I skal alle ha’ tak for svarene.

@Lars: stenene blev skyllet i en tønde med saltvand. Og ja, jeg ved at de kan lække fosfat i flere måneder, men her er der jo snart tale om flere år.
2 af mine pumper er placeret bag stenopsætningen og 2 foran, alle kører på fuld hug.
Men du har nok ret, en god gennemblæsning af stenopsætningen ville nok ikke være til nogen skade.

@Jan A: Jeg har vurderet min netto volumen til 700 l vand og har valgt at starte med at tilsætte 0,2 ml pr. 100 l. Jeg følger vejledningen på GLASSBOX-DESIGN.COM.

@seier: Jeg har skiftet Rowaphost 4 gange (ca. 2 kg) siden 1. februar og sidst jeg målte udløbet fra fosfatfilteret var det samme værdi som i sumpen derfor ville jeg prøve noget andet.

Morten
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hvis du har kørt 2 kg. Rowa tør, så har du altså også et gedignt problem.
Da du bruger osmosevand (selvfølgeligt med et kontrolleret og funktionelt OK anlæg, skulle der jo ikke kunne komme forurening udefra :scratch:

Tjja jeg er godt nok på bar bund..... :doh: :doh:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du har ikke noget reefkeramik der står og "siver" fosfat??
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvis man har fosfat i vandet kan det bindes i sten, snavs og bundlag. Heldigvis har fosfat også den egenskab at hvis fosfaten i vandet sænkes, vil den ophobede fosfat sive ud i vandet igen.
Med zeovit (Som jo er en slags kommerciel VSV) snakker man om at det kan tage op imod det meste af et år inden al den ophobede fosfat er ude af akvariet igen.
Derudover er jeg enig i at en gennemblæsning for at sikre der ikke gemmer sig noget snavs under stenene er på sin plads. Hvordan med sumpen? Er der beskidt i den?

Hvis du har SPS koraller vil jeg være forsigtig med og gå for hurtigt frem - En hurtig nedgang i fosfat kan skade korallerne. Så tror du gør klogt i at følge en vejledning som den på glassbox.

/Henrik
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
18

Indlæg af mantaray »

@Carsten: nej, jeg har ikke noget reefkeramik kun levende sten.

@Henrik: min sump er rimelig ren, jeg suger partikler mv. op ved hvert vandskifte. Dog er mit refugie også præget af højt fosfat indhold i form af alger.
Ca. en gang om måneden bliver min skummer skilt ad og taget op af sumpen for at blive renset.
Et år til med alger siger du, det ender nok med at jeg tager stenene op og vasker dem i rent saltvand. Jeg ved godt jeg ikke kan vaske den ophobet fosfat ud, men jeg kan da fjerne det værste slam og partikler, plus jeg har så mulighed for at lave min stensætning mere åben.

Umiddelbart virker det som mit fosfatfilter har virket. Jeg har læst, at nitratfilter skal stoppes ved brug af VSV metoden, er der nogen der har kendskab til om dette også gælder fosfatfilter?

Morten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har et bypass filter med fosfat/aktivt kul i, som jeg køre sammen med vsv uden problemer.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Morten - Jep jeg kæmpede også med trådalger i mit 250L - De var dog pga manuel fjernelse begrænset til et par sten - Da jeg skulle flytte til mit nuværende.. Skrubbede jeg stenene grundigt med en opvaskebørste i en 30L tønde med temperet saltvand (Det blev lynhurtigt MØG beskidt) og skyllede dem i en anden spand med saltvand og kom dem i det nye akvarie. Jeg fik en moderat algeo/diatom pblomstring (kun brune), men ingen grønne alger og jeg har (7,9,13) ikke set dem siden jeg flyttede..
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
18

Indlæg af mantaray »

@starf: tak for svaret, jeg vil straks starte mit fosfatfilter op igen.

@Musiker: ja der er desværre nok ingen vej uden om, jeg tror også mere og mere på, at stenene skal op og skylles for at opnå det bedste resultat.

Jeg takker for alle svarene og vender selvfølgelig tilbage når der foreligger et resultat.

Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"