MEST korrekte Hydrometer!?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

MEST korrekte Hydrometer!?

Indlæg af Gino »

Hej.

Jeg har en IKS aquastar hvor der er en ledningsevne måler isat... og har også et par andre alm hydrometre men hva kan ikk finde ud af hvlke jeg ska stole på?? der er MEGET forskel særligt ved vandskifte hvor jeg måler i spanden inden jeg kommer det i akvariet!
Idag målte jeg følgene

IKS Ledningsevne
Akvarie: 1.020(25 grader)
spand: 1.016(16 grader)

Hydrometer ALM glas
Akvarie: 1.025(25grader)
spand: 1.028(16grader)

Det ska siges at jeg for et par dage siden fik min ledningsevne måler kalibreret og holdte den op mod min vens der har nøjagtigt den samme! min målte 1.0243 og hans målte 1.0246.. så de er jo pænt tæt på hinanden så det er vel ikk den probe der er deffekt??
Som i kan se er der pænt meget forskel!!!!??? og særligt i spand målingen?? hvorfor??
mit hydro meter er målt kontra med et viser hydrometer og der var forskellen 2 altså( 1.024 og 1.026) målt for nogle dage siden-

Nogen der kan forklare hvorfor der er så stor forskel??

På forhånd tak.

MVH
Andersen
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Re: MEST korrekte Hydrometer!?

Indlæg af Gino »

og hvilke af det hav af målere der findtes på markedet er mest korrekte at bruge??

Gern nogle links??

har hørt der findtes nogle store glas hydrometre til ca 300kr men kan ikk rigtite finde dem nogle sankker om.. nogen ideer??

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har læst flere steder, at man ikke altid kan stole på de små i glas og de store er vist over 50cm høje, så de kræver da noget dybde for at kunne bruges... :-o
Jeg bruger refragtometer, men har ikke fået det sammenlignet med andre endnu (For at checke om det er kalibreret godt nok, det siger 1000 ved RO vand, men jeg har læst at man bør indstille efter den værdi man bruger mest f.eks. 1024...)
Det er nemt at bruge, 2-3 dråber på den blå spids og så kigge ind i det som en kikkert under en lampe og så kan man rimeligt præcist aflæse tallet...
Jeg har prøvet med min lille i glas, men den stopper ikke samme sted i overfladen efter at have skubbet lidt til den, så den stoler jeg ikke på...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

amddurin skrev:Jeg har læst flere steder, at man ikke altid kan stole på de små i glas og de store er vist over 50cm høje, så de kræver da noget dybde for at kunne bruges... :-o
Jeg bruger refragtometer, men har ikke fået det sammenlignet med andre endnu (For at checke om det er kalibreret godt nok, det siger 1000 ved RO vand, men jeg har læst at man bør indstille efter den værdi man bruger mest f.eks. 1024...)
Det er nemt at bruge, 2-3 dråber på den blå spids og så kigge ind i det som en kikkert under en lampe og så kan man rimeligt præcist aflæse tallet...
Jeg har prøvet med min lille i glas, men den stopper ikke samme sted i overfladen efter at have skubbet lidt til den, så den stoler jeg ikke på...

Ok.. du mener så at man ska calibrere ens refraktometer efter det indhold man har i akvariet?? men så ska man jo låne et præcist et til at måle det inden man calibrere sin egen.. eller har jeg misforstået det??
RO vand??

Rart med noget feedback:-)

MVH
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg bruger en flyder fra AquaMedic - Vil gerne have fat i en mere som reference, men har bare ikke gidet købe den endnu..

Jeg tænker ikke så meget over det fordi den måler det jeg forventer når jeg blander en given mængde salt + vand.. Så længe den gør det, skulle det være mærkeligt om min salinitet var helt ved siden af.

Om min salinitet er 1.020 eller 1.024 er jeg lidt ligeglad med, sålænge koraller og fisk trives.

Når jeg så alligevel gerne vil have en reference måler (som også bliver en flyder), så er det fordi jeg ikke er 100% på at den papir strimmel som sidder i AM måleren ikke kan flytte sig i glasset..

Hvis jeg får problemer vil jeg se om ikke jeg kan få lov til at måle i et par andre akvarier. Så jeg finder ud af hvordan min flyder måler i forhold til deres (Keep it simple).. Et refraktometer har jeg ikke meget tiltro til... Der er alt for mange usikkerheder og de er for bøvlede (Måler ulinært, temperaturafhængige, skal kaliberes korrekt)

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg bruger både en flyder til 229,- fra Tropic Marin og et refraktometer, og efter at have kalibreret mit refraktometer efter min flyder viser den korrekt både ved 1,000 og 1,025 som jeg kører med
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Musiker skrev:Et refraktometer har jeg ikke meget tiltro til... Der er alt for mange usikkerheder og de er for bøvlede (Måler ulinært, temperaturafhængige, skal kaliberes korrekt)

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php
at de skulle være bøvlede... det er jeg så absolut ikke enig i, for er der noget der er temperatur afhængig er det da en flyder, mange refraktometre har også automatisk temperatur kompensation. Desuden er et korrekt kalibreret (er nu ret let) refraktometer af den rigtige type, der er beregnet til saltvand ret præcist og let at arbejde med, meget lettere end en flyder, især de store, som man skal op i før de er præcise
Senest rettet af Brian C tirs 12. maj 2009 12:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Brian
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Brian C skrev:Jeg bruger både en flyder til 229,- fra Tropic Marin og et refraktometer, og efter at have kalibreret mit refraktometer efter min flyder viser den korrekt både ved 1,000 og 1,025 som jeg kører med
Øh.. hvordan calibrere man sit refraktometer efter sin flyder??? hvis så flyder er ukorrekt så bliver din refraktometer måling vel også upræcis??

MVH
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

det er rigtigt, men man anskaffer sig en ordentlig kvalitets flyder, ikke de små, min er lige omkring 40+cm
eller man anskaffer sig en kalibringsvæske med et kendt saltindhold
Mvh. Brian
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Gino skrev:
amddurin skrev:Jeg har læst flere steder, at man ikke altid kan stole på de små i glas og de store er vist over 50cm høje, så de kræver da noget dybde for at kunne bruges... :-o

Ok.. du mener så at man ska calibrere ens refraktometer efter det indhold man har i akvariet?? men så ska man jo låne et præcist et til at måle det inden man calibrere sin egen.. eller har jeg misforstået det??
RO vand??

MVH
Ja, vi er ude i at man, efter hvad jeg har læst, ikke kan være 100% sikker selv om RO vand viser 0 (1.000) på refraktometret.

Så man skal finde en person med måleudstyr som man kan stole på f.eks. de store flydere...
hvis både dit og hans udstyr viser det samme er der stor sansynlighed for at de begge er OK...

Det bedste vil ellers være en kalibreringsvæske, der vist kan købes på nettet, som passer til 1.024 eller hvad man nu bruger...
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Brian C skrev:det er rigtigt, men man anskaffer sig en ordentlig kvalitets flyder, ikke de små, min er lige omkring 40+cm
eller man anskaffer sig en kalibringsvæske med et kendt saltindhold
hvilke refratometer er bedst? ATV?? har i evt et link til et præcisitions flyder?

hva er RO vand?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

amddurin skrev:
Gino skrev:

RO vand??

MVH
Ja, vi er ude i at man, efter hvad jeg har læst, ikke kan være 100% sikker selv om RO vand viser 0 (1.000) på refraktometret.

Så man skal finde en person med måleudstyr som man kan stole på f.eks. de store flydere...
hvis både dit og hans udstyr viser det samme er der stor sansynlighed for at de begge er OK...

Det bedste vil ellers være en kalibreringsvæske, der vist kan købes på nettet, som passer til 1.024 eller hvad man nu bruger...
Ok.. har du evt et link til noget godt calibrerings væske??

MVH
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har købt et kina refraktrometer, efter anbefaling af en herinde fra... :y

RO = Reverse Osmosis, engelsk for Omvendt Osmose -eller bare Osmose i daglig tale... :wink:

Link: Nææ, jeg har haft set det på en hjemmeside med akvarieudstyr, men kan kun finde væsker til PH og lign. til prober (Computer måle tilbehør...) :?
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

amddurin skrev:Jeg har købt et kina refraktrometer, efter anbefaling af en herinde fra... :y

RO = Reverse Osmosis, engelsk for Omvendt Osmose -eller bare Osmose i daglig tale... :wink:

Link: Nææ, jeg har haft set det på en hjemmeside med akvarieudstyr, men kan kun finde væsker til PH og lign. til prober (Computer måle tilbehør...) :?
Nårh ok:-) burde jeg vide som discus mand.:-)

hmm træls det ville erllers være fedt hvis jeg kunne købe det et sted henne!! så var jeg da sikker på at få noget der målte med sikkerhed den værdi!

MVH
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"