En god historie

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

En god historie

Indlæg af keanu »

Jeg har en god historie for en gang skyld, tit så skriver folk jo først når det går galt, men her gik det godt :)

Det startede med at jeg købte to klovnfisk af arten Amphiprion Percula da jeg synes de er pænest med den mere kraftige sorte optegning, desværre døde den ene ret hurtigt, den var med stor sandsynlighed i forvejen syg og svag, hvilket kan få andre fisk til at jagte dem til døden, hvilket også skete, den ene klovnfisk så ud til at jagte den til den døde.

Der gik så faktisk over 7 måneder hvor jeg kun havde en enkelt klovfisk, og da vi gerne ville have to snakkede med jeg en forhandler der kunne fortælle mig at chancen for at jeg kunne sætte en ny makker ned til den med succes nok var 50/50, dels fordi de for det meste helst skal have gået sammen i par inden og også fordi, hvilket var nyt for mig, at den art er mere aggresiv en den "almindelige" art.

Jeg tog chacen og købte en klovnfisk mere samtidig med jeg købte en pinset fisk. Da jeg kom hjem og smed det i var det et noget sørgelig syn, som forhandleren havde spået gik der ikke mange øjeblikke før at min første klovnfisk jagten den nye ret alvorligt og hakkede utrolig meget efter den, samtidig havde jeg en dværgkejser som jagtede min nye pinset. Jeg kunne acceptere at klovnfisken ville ryge, men ikke pinsetten, så jeg fik efter meget besvær fisken dværgkejseren op og smidt den over i en vens akvarie.

Da jeg kom hjem igen kunne jeg til min store glæde konstatere at det havde gjort en kæmpe forskel at få den ud, ikke nok med at pinsetten svømmede glad rund og spiste af stenene, så kunne mine to klovnfisk pludselig sammen! Og det har de faktisk kunnet lige siden uden problemer, de går fint rundt sammen, faktisk søger den store hen med den lille hele tiden og "passer på den" så det endte faktisk perfekt.

Jeg ved ikke præcis hvad den dværgkejser har gjort, men min egen lille lommebogs teori siger mig at den nok har stresset de andre fisk i en større grad end man lige kunne se, jeg har i hvert fald været glad for at få den ud :)
Vedhæftede filer
Amphiprion Percula.jpg
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: En god historie

Indlæg af Hougaard »

Jeg havde en bicolor blenny, og det var meget svært at introducere nye fisk. - efter at den valgte returrørsdøden har der ingen problemer været.

Selvom det ikke var blennien der var den værste når der blev introduceret nye fisk så var den åbenbart aggressoren :W
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af keanu »

Ja ok :) Det lyder som noget af det samme ja, havde aldrig tænkt på at de kunne være "passivt aggrasive" he he
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne jo så være intersant at se om den dværgkejser også ville være aggresiv hvis den kom i akvariet nu?
Langt de fleste aggrasioner skyldes territorie kampe. en fiks kommer ind på en andens område og væk skal den, men det er jo desværre sjældent at den kan det.
Heldigvis går de fleste agresioner i sig selv igen, når hakke ordenen er på plads.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af keanu »

Carsten skrev:Det kunne jo så være intersant at se om den dværgkejser også ville være aggresiv hvis den kom i akvariet nu?
Langt de fleste aggrasioner skyldes territorie kampe. en fiks kommer ind på en andens område og væk skal den, men det er jo desværre sjældent at den kan det.
Heldigvis går de fleste agresioner i sig selv igen, når hakke ordenen er på plads.

Det kunne selvfølgelig have været meget sjovt at prøve, nu var min plan dog at komme af med den under alle omstændigheder da jeg synes den var ved at blive lidt for stor, og fordi jeg ville prøve noge nyt :)
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"