hvor meget cirkulation køre i med??

Forum for generel snak omkring saltvand.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: hvor meget cirkulation køre i med??

Indlæg af stefan_sørensen »

flzak skrev:Jeg kan se at en del af jer kører med meget højt (ltr) tryk på jeres retur pumpe! Kan jeres skummer så følge med?? Kører med ca 2100ltr i timen, men kan stilles til at kører med 4200ltr, men fik afvide at jeg skulle drossle ned da min skummer kunne få svært ved at følge med! Min skummer trækker 1500ltr luft og min balje er på 400l. Min skummer passer til et 1000L akvarie.
det kan være at de har sumpen i kælderen og derfor en stor løftehøjde, det kræver en kraftig pumpe at forsere det..
men kan være der er andre årsager til at de gør det :biggrin:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

flzak skrev:Jeg kan se at en del af jer kører med meget højt (ltr) tryk på jeres retur pumpe! Kan jeres skummer så følge med?? Kører med ca 2100ltr i timen, men kan stilles til at kører med 4200ltr, men fik afvide at jeg skulle drossle ned da min skummer kunne få svært ved at følge med! Min skummer trækker 1500ltr luft og min balje er på 400l. Min skummer passer til et 1000L akvarie.
Føder du skummeren fra dit overløb, eller?

- Hvis ikke, har det ikke betydning... Uanset når skummeren ikke at behandle alt vandet alligevel! Den gennemlufter det ganskevidst, men resten suser ud igen.
Så mit argument er at des flere gange vandet passerer i skummerkammeret, des større sandsynlighed er der for at det bliver behandlet.
- Skummerens fødepumpe skal nok tage hvad den skal bruge... :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

stefan_sørensen skrev:
det kan være at de har sumpen i kælderen og derfor en stor løftehøjde, det kræver en kraftig pumpe at forsere det..
men kan være der er andre årsager til at de gør det :biggrin:
Min retur pumpe er på 8500 liter og stå da bare lige under akvariet.
Pumpen trækker et fragment akvarie som er koblet på systemet, der ud over føder den et fosfatfilter og en kalkreaktor.
Vandet fra overløbet løber bare ned i sumpen, og skummeren tager det som den kræver, resten løber over i refugiet og så op i akvariet igen. Selvom det lyder at mange liter i timen er det nu ikke så voldsomt.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Da jeg startede med saltvand tilbage 2006, syntes jeg de fleste snakkede om en cirkulation på 20*volumen. Siden blev det til 30-40*volumen og nu virker det til at det skal være 50-60*volumen :dizzy:
Det næste bliver vel 100*volumen :rolleyes:
Hvad skal den alt den cirkulation gøre godt for????
Hvis det handler nitrifigation, ville det så ikke være billiger (også i drift) og mere kontroleret med et rislefilter?
Og hvis man skubber 10000 L/H vand, direkte ind på LS på 1 kg, så tvivler jeg på at der et anerobt område tilbage i den sten. Så måske kan man godt få for meget cirkulation?
Jeg mener at en cikulation på 30-40* volumen er rigeligt. Det vigtigste i mine øjne er at man har en pulserende cirkulation (streams med controller, wavebox) så man lettere undgår døde områder.
Hvad angår flow i sumpen, så mener jeg ikke at der er nogen grund til at pumpe mere igennem end at skummeren kan følge med. Højere flow gir bare en stor elregning :P
Jep... håber ikke at jeg virker for negativ, med mine synspunkter.

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Nu har jeg godt nok kun et lille RSM 130, men foruden de to powerheads - én som sprøjter skråt ned ud mit i akvariet, og én som sprøjter om i overfladen (fjerner overfladespænning).
Så har jeg en Tunze 6025, som ligger nede i stensætningen og spøjter ud igennem stenene.

Så vidt jeg kan se, er der god "rund" cirkulation rundt i hele akvariet.

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

søvnig skrev:Da jeg startede med saltvand tilbage 2006, syntes jeg de fleste snakkede om en cirkulation på 20*volumen. Siden blev det til 30-40*volumen og nu virker det til at det skal være 50-60*volumen :dizzy:
Det næste bliver vel 100*volumen :rolleyes:
Hvad skal den alt den cirkulation gøre godt for????
Hvis det handler nitrifigation, ville det så ikke være billiger (også i drift) og mere kontroleret med et rislefilter?
Og hvis man skubber 10000 L/H vand, direkte ind på LS på 1 kg, så tvivler jeg på at der et anerobt område tilbage i den sten. Så måske kan man godt få for meget cirkulation?
Jeg mener at en cikulation på 30-40* volumen er rigeligt. Det vigtigste i mine øjne er at man har en pulserende cirkulation (streams med controller, wavebox) så man lettere undgår døde områder.
Hvad angår flow i sumpen, så mener jeg ikke at der er nogen grund til at pumpe mere igennem end at skummeren kan følge med. Højere flow gir bare en stor elregning :P
Jep... håber ikke at jeg virker for negativ, med mine synspunkter.

VH

Søvnig :devilish:
Det at man hele tiden anbefaler kraftigere og kraftigere cirkulation skyldes efter min mening to ting:
1. Vi er stadig langt fra den strøm som rent faktisk er på visse dele af et rev.. Selv med 100x i timen i form af bølge maskiner - Kan man roligt gå endnu højere op, hvis man stadig kan holde vandet i akvariet...

2. Cirkulationspumperne er blevet meget kraftigere, men mere "blide" (bredt flow), bruger mindre strøm, derfor kan man nemmere lave 60x cirkulation uden at skrælle korallerne..

Jeg har 2xVortech MP40w + 1x6105 som cirkulation. Derudover har jeg en RedDragon 4500 som returpumpe.. Det er slet ikke for meget til mit 540L - Hvis jeg kunne retfærdigøre at købe 2x Vortech mere.. Så gjorde jeg det... Og når mine koraller begynder og fylde noget mere.. Får jeg sandsynligvis brug for mere cirkulation end jeg har nu..

Der er INGEN tvivl om at mange SPS koraller ELSKER den kraftige cirkulation - Og jeg er enig i at det er bedst hvis det er en pulserende form.. Og så længe det ikke er hårde stråler som skræller korallerne..

Hvis returpumpen er for svag kan man have problemer med få trukket overfladevandet ned i overløbet..
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg synes efterhånden jeg har et tillægsspørgsmål.....
min tunze 6025 ligger nede i mellem stenene, for det er der, jeg er bange for
det bliver døde områder. Men ville det mon være en fordel, at flytte pumpen
UDENFOR og blæse ind bagved stenene, eller et helt 3. sted hen?

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

en god regel er at når du fodrer så undgå at foderet falder på stenene,pod diveristeten ekspanderer efter hvor meget detritus der måtte findes men det sker ikke over endag
ellers se hvodan musiker har brugt mindre sten og har "luft" til bag ruden,genialt efter min mening!!

det med retur flow er jeg slemt tilbøjelig at generalisere, hvis man løber for at nå toget ja så skal man vente 5 minutter... :bouncy:
jeg har prøvet en kraftig og mindre kraftig og har ikke bemærket noget besynderlig forskel andet at jeg kan have sand liggende med den mindre kraftige...slam havde jeg heller ikke så meget af i sumpen med den kraftige
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Ud fra de besvarelser der kommet ind på denne debat vælger jeg at kører med de 4200lt på min returpumpe!
Upcomming zeobalje
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

amddurin skrev: - Der må findes noget data et sted om hastighederne på vandet på et koralrev, men det er da ikke sikkert at det er til at oversætte til flow i et akvarum, da der er mange faktorer der spiller ind... (Som andre allerede har nævnt...)
:beer:
I en kilde ved Femmøller Å blev der engang målt en vandhastighed på 0,28 m/s, hvilket ikke er en usædvanlig hastighed. Strømmen i de store have kan være betydelig større.
Hvis du betragter et lodret udsnit på 1 m2 svarer det til et flow på 0,28 m3/s hvilket er det samme som 1.008.000 l/h.
Så der er et stykke vej endnu.

Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Så hvis vandet i et 160L akvarium som er 40x40 skal flytter sig 28cm er det 44.8L der skal flyttes pr. sek. det giver 161280L pr/time hvilket igen er bruttoliter X 1.008...
Ja, så er vi langt fra... :dizzy:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

så fik jeg lige opgraderet min cirkulation med 2 tunze 6080, så min samlede cirkulation er nu 43.680 l/t det vil sige 82,4 gange volumen.. jer som køre med ligende cirkulation, hvor store sandkorn er jeres sand??
tænker mere på hvor store de skal være for ikke at bliver kastet rundt..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"