Tørrede LS

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg

Tørrede LS

Indlæg af rasmus1970 »

Hej

Hvis jeg nu køber 10 kg indkørte LS, og 20 kg tørrede LS, vil man så "hurtigt" kunne komme igang, og så fylde mere i pytten efterhånden som de tørrede bliver levende igen ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tørrede LS

Indlæg af Carsten »

Umiddelbart vil mit svar være nej.
De døde sten vil indeholde enorme mængder at skidt og møg som først skal omdannes.
Så faktisk vil indkøringen vare længere tid.
Istdet for kunne du tage de tørre sten og rense dem med en børste eller højtryksspuler.
for derefter at smide dem i et kar af en art, og så komme et par levende sten i.
Der skal så være en pumpe i også for at give noget cirkulation.
Efter et par måneder er de klare til brug
rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af rasmus1970 »

jo, men når nu det er indkørte sten den første trediedel så burde det vel trække i den anden retning. de indkørte burde da kunne guffe alt det gamle fra de tørrede. eller er jeg helt galt på den ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

rasmus1970 skrev:jo, men når nu det er indkørte sten den første trediedel så burde det vel trække i den anden retning. de indkørte burde da kunne guffe alt det gamle fra de tørrede. eller er jeg helt galt på den ?
Ja du er galt på den. Hvis du vil lave det på den måde, er forholdet mellem levende sten og døde helt forkert, uden at have noget tal at sætte ind.

Jeg kan love dig for at du vil blive overrasket over den mængde skidt som er i stenene.
Og det erda heller ikke særligt smart at fylde akvariet op med slam med det samme, det skal nok komme helt af sig selv.
morten-s
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af morten-s »

Jeg vil give Carsten ret. Jeg har selv prøvet at starte op med døde sten. Da lavede jeg så fejlen og lagde dem i akvariet med nogle indkørte sten (15 kg- døde 30 kg. levende) og det gav en masse møg i vandet og så er det også meget sjovere med levende sten da de indeholder meget spædene liv. Det gør at det også er sjovt at føgle i opstarts fasen for der er heletiden noget nyt liv at kigge på. ved godt det er lidt dyre men gør dig selv den tjenest og køb dine sten levende :wink:
Mvh Morten
Project: Red sea Reefer 170
Mit gamle rsm 130 viewtopic.php?f=3&t=40904
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

Tja, lidt modsat de andre. så synes jeg ikke jeg havde problemer.
startede op med 32kg døde og 8-10kg levende.

Dog, var de døde indkørte som var taget op og nået at tørre ud inden jeg fik dem i.
ved ikke om det gør forskellen.

Tror bare du skal passe på ikke at presse dit akvarie, de døde skal jo lige vækkes til live igen.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg har da osse startet op med en blanding af døde og levende sten, har endda brugt døde sten i forbindelse med ombygning i et kørende akvarie, uden nogen former for problemer
og der kommer lige så meget liv, hvis der podes med nogle rigtig gode levende sten

mht snavs, så er det godt nok meget forskelligt, de første sten jeg brugte, kunne levere et "ekstra" bundlag pga snavs i stenene, men dem jeg har brugt i forbindelse med den ombygning jeg lige har lave for små to måneder siden, var utroligt rene og meget porøse

Jeg sammenligner lidt tørrede sten med det rev-beton aka reefkeramik folk putter i deres tank
det er bare efter min personlige overbevisning et bedre alternativ end keramikken... da de ofte er noget mere porøse, hvis de er af en god kvalitet
men der er forskelle på kvaliteten begge steder
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
rasmus1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af rasmus1970 »

hmm, det lyder som om der ikke er et endegyldigt svar.....må vist prøve mig frem
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

det er én af de ting du kommer til at opleve meget ofte indenfor denne hobby, der er ligeså mange løsninger og meninger, og specielle fohold i akvarierne, som der er akvarister :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"