hvor meget cirkulation køre i med??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
hvor meget cirkulation køre i med??
er lidt nysgerig for at høre hvor meget cirkulation i køre med og hvad der virker bedst for jer..
og om i hovedesageligt har pumperne til at blæse på stenene eller om det er ud i det frie vand..
samlet cirkulation fra alle pumper divideret med akvariets volumen( uden sump)
(returpumpens reelle pumpe effekt efter løftehøjden er passeret)
og om i hovedesageligt har pumperne til at blæse på stenene eller om det er ud i det frie vand..
samlet cirkulation fra alle pumper divideret med akvariets volumen( uden sump)
(returpumpens reelle pumpe effekt efter løftehøjden er passeret)
- iceMD
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9210 Aalborg SØ
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Aalborg SØ
Re: hvor meget cirkulation køre i med??
jeg kører med 9400l/t plus en 1700l/t retur så vel nok en 10000l/t til mit 325l akvarie 

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Jeg kører med Tunze 6205, variabel fra 5000 til 22. 000
og 6305 variabel fra 9000 til 30. 000
- 6500 l/t retur. Akvariet er på 800 L.
og 6305 variabel fra 9000 til 30. 000
- 6500 l/t retur. Akvariet er på 800 L.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
til 250 liter har jeg ialt 15.000 liter fordelt på 3500 retur samt 3 stream på hver 2500, 4500 og 4500.
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
22 X brutto (3000L/H SunSun + 500L/H AquaBee = 3500L/H til 160L.)
Jeg har den på 3000L/H til at pege på stensætningen, ellers "Blæser" den koral og rørorm sidelængs.
- Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle er helt oppe på 50-60 X brutto L/H?

Jeg har den på 3000L/H til at pege på stensætningen, ellers "Blæser" den koral og rørorm sidelængs.
- Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle er helt oppe på 50-60 X brutto L/H?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5550 Langeskov
jeg har 2 * 510 l/h,mener jeg nok, og en 4500 l/h på mit 130 liters. hvilket giver omkring 55 * vandvolumen i timen..
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
Akvariet er på 325 liter (snart 240) og jeg har en UP2000/1 returpumpe, en vortech MP40W samt 6045, regner med at der nok skal købes en mere 6045/25
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Dette bestemmes jo også af hvilket liv du ønsker at holde i baljen...amddurin skrev: - Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle er helt oppe på 50-60 X brutto L/H?

- Jeg holder kun Kirurger, og for disse er det ikke en smule for meget. Snarere tværtimod... Akvariets dimmentioner mener jeg også spiller en rolle!
Jeg vælger desuden koraller efter dette valg af flow... Eller må sørge for strømlæ!
- De fleste jeg har set som har haft held til at holde vanskelige Kirurger, eks: A. achilles. De har alle haft mere end 60x fra stream pumper vel at mærke, returen er ikke regnet med...
Vel, det var mine bevæggrunde for valg af flow!

/Flemming,

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Mit nye bliver med følgende:
- Red Dragon 6,5m3 Retur pumpe der sender vand ud under/i stensætningen (6500 L/t)
- 2 stk Tunze 6101 Streams på en 7095 Controller (12000 L/t)
Akvariet er på 392L og har følgende mål: 80x70x70cm
Da akvariet ikke er så langt forventer jeg at cirka 45 gange i cirkulation vil være nok. Ellers har jeg yderlige Tunze nanoer og Streams liggende til at supplere med. Jeg skal have en blanding af fisk og koraller.
/HerrO
- Red Dragon 6,5m3 Retur pumpe der sender vand ud under/i stensætningen (6500 L/t)
- 2 stk Tunze 6101 Streams på en 7095 Controller (12000 L/t)
Akvariet er på 392L og har følgende mål: 80x70x70cm
Da akvariet ikke er så langt forventer jeg at cirka 45 gange i cirkulation vil være nok. Ellers har jeg yderlige Tunze nanoer og Streams liggende til at supplere med. Jeg skal have en blanding af fisk og koraller.
/HerrO
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg køre med 4x Tunze 6100 som giver mellem 4000 til 12000l stk. de er hooked op på en multicontroler, og sidder i pumpe kamre.
der ud over er der en tunze wavebox
og en retur på 6000L
akvariet er på 1224L
der ud over er der en tunze wavebox
og en retur på 6000L
akvariet er på 1224L
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg troede bare at der skulle være nok cirkulation til at undgå døde områder + et rimeligt flow af iltet vand hen over de levende sten, så bakteriefloraen kunne nedbryde nitrit mv. (Har læst mellem 10-30 x rumindhold skulle være rigeligt.)William Jr skrev:Dette bestemmes jo også af hvilket liv du ønsker at holde i baljen...amddurin skrev: - Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle er helt oppe på 50-60 X brutto L/H?
![]()
- Jeg holder kun Kirurger, og for disse er det ikke en smule for meget. Snarere tværtimod... Akvariets dimmentioner mener jeg også spiller en rolle!
Jeg vælger desuden koraller efter dette valg af flow... Eller må sørge for strømlæ!
- De fleste jeg har set som har haft held til at holde vanskelige Kirurger, eks: A. achilles. De har alle haft mere end 60x fra stream pumper vel at mærke, returen er ikke regnet med...
Jeg mener ikke at der er så meget knald på vandet i naturen som 60x vil svare til eller

Jeg tænker også at hvis fiskene bliver udsat for vandbevægelser over måske dobbelt så meget som i naturen, vil det måske være skadeligt at fisken er nødt til at kæmpe imod vandstrømmen - men der skal måske meget mere til end jeg tror

Jeg syntes bare at mine klovne maste noget på for at svømme, før jeg rettede pumpen mod stensætningen. (Da havde jeg også kun haft dem i et par dage, så måske de lige skulle vænne sig til akvariet?)

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
amddurin skrev:Jeg troede bare at der skulle være nok cirkulation til at undgå døde områder + et rimeligt flow af iltet vand hen over de levende sten, så bakteriefloraen kunne nedbryde nitrit mv. (Har læst mellem 10-30 x rumindhold skulle være rigeligt.)William Jr skrev:Dette bestemmes jo også af hvilket liv du ønsker at holde i baljen...amddurin skrev: - Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle er helt oppe på 50-60 X brutto L/H?
![]()
Jeg mener ikke at der er så meget knald på vandet i naturen som 60x vil svare til eller![]()
Jeg tænker også at hvis fiskene bliver udsat for vandbevægelser over måske dobbelt så meget som i naturen, vil det måske være skadeligt at fisken er nødt til at kæmpe imod vandstrømmen - men der skal måske meget mere til end jeg tror![]()
Jeg syntes bare at mine klovne maste noget på for at svømme, før jeg rettede pumpen mod stensætningen. (Da havde jeg også kun haft dem i et par dage, så måske de lige skulle vænne sig til akvariet?)

- Misforstå mig endelig ikke... Og tag mig ikke ilde op for at citere dig!!

Som jeg afrundede med at skrive: Vel, det var mine bevæggrunde for valg af flow!
- Indledningsvis skrev jeg: Dette bestemmes jo også af hvilket liv du ønsker at holde i baljen... (Osv.)
_______
Jeg mener at holdningen til 10- 30 X er old school... Men igen, afhængigt af valg af levende som holdes!!
- Men akvariets dimmentioner spiller også ind...
Jeg betvivler ikke at du har et fint setup

- Min 6305 kører fuld hammer konstant, fordi jeg endnu mangler min controller... Det er en hverdags begivenhed her at se nogle af mine Kirurger svømme helt ind til nettet som sidder for udstrømmer for at nibbe i den, og her strømmer 30. 000 lige i hovedet på dem uden særlig anstrengelse af dem for at fastholde possition i vandet.
- Det bemærkes at mit akvarie er 135 langt, og 100 bredt... Jeg kan herfor ikke lave fossende "bækløb" i mit akvarie, som i smallere akvarier!!
Var det ikke for det faktum at mit akvarie er synligt fra tre sider (Og finanskrise)... Tjae, så kunne jeg have fundet på at montere yderligere to Tunze. Dette på Controller vel at mærke...
Citat:
Jeg tænker også at hvis fiskene bliver udsat for vandbevægelser over måske dobbelt så meget som i naturen, vil det måske være skadeligt at fisken er nødt til at kæmpe imod vandstrømmen - men der skal måske meget mere til end jeg tror

Citat slut.
Du kan ikke stille det op på den måde... Og dobbelt så meget som i naturen??
Dette er IKKE muligt!!

- Eneste årsag til at flow kan opleves for voldsomt er det faktum at vandet er sat i bevægelse i en kasse... Flowet i min balje er intet til sammenligning med det flow vores fisk oplever i naturen, end ikke hvis jeg købte to Tunze mere!
Vi kan desværre ikke gøre det flow efter i vores akvarier...
Det bemærkes at jeg ikke dikterer rigtigt eller forkert, på ingen måde. Jeg sagde blot: At flow måtte betinges af valg af liv...

/Flemming,

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg kører med 47x
28.500 liter i timen, og overvejer at opgradere lidt mere
28.500 liter i timen, og overvejer at opgradere lidt mere
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej --
jeg har ca 60x timen på mit nystartet 250 liter vil gerne op på 100x timen

jeg har ca 60x timen på mit nystartet 250 liter vil gerne op på 100x timen
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
43000 l/h med streams og så en waveboks + 8000 liters retur på 1300 liter vand.
Direkte omregnet giver det vel en 50-60x.
Direkte omregnet giver det vel en 50-60x.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg troede bare at der skulle være nok cirkulation til at undgå døde områder + et rimeligt flow af iltet vand hen over de levende sten, så bakteriefloraen kunne nedbryde nitrit mv. (Har læst mellem 10-30 x rumindhold skulle være rigeligt.)
Jeg mener ikke at der er så meget knald på vandet i naturen som 60x vil svare til eller
jeg tror ikke vi kan sammen ligne vores flow med naturen.. der bliver flyttet millioner af liter vand når en bølge ruller ind over revet.. og det samme sker med tidevandet..
selv skal jeg til at køre med 2x tunze turbelle 6045 (4500l/t) merea hs 4400, merea hs 2400, ukendt på 1500, tunze 6055 (1000-5500l/t), 3x sera 580 l/t, returpumpe ca 1200 l/t (efter løftehøjden er trukket fra)
det er ca 50x i timen, men skal hovedesageligt havde blæs bag ved stenene så der ikke ophober sig skidt og møj...

jeg tror ikke vi kan sammen ligne vores flow med naturen.. der bliver flyttet millioner af liter vand når en bølge ruller ind over revet.. og det samme sker med tidevandet..
selv skal jeg til at køre med 2x tunze turbelle 6045 (4500l/t) merea hs 4400, merea hs 2400, ukendt på 1500, tunze 6055 (1000-5500l/t), 3x sera 580 l/t, returpumpe ca 1200 l/t (efter løftehøjden er trukket fra)
det er ca 50x i timen, men skal hovedesageligt havde blæs bag ved stenene så der ikke ophober sig skidt og møj...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har 40000 liter cirkulation plus hvad der kommer fra returen på 8000 liter. akvariet er på 1120 liter. Så det giver ca 40x i timen.
I naturen er der langt mere knald på end vi på nogen måde kan komme i nærheden af i akvarier. Men i naturen er det en langt mere jævn bevægelse, men stadig enorme vandmasser som passerer konstant
I naturen er der langt mere knald på end vi på nogen måde kan komme i nærheden af i akvarier. Men i naturen er det en langt mere jævn bevægelse, men stadig enorme vandmasser som passerer konstant
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
VILDT
- Det er vel det ord der passer bedst...
Tak til William...
- Der må findes noget data et sted om hastighederne på vandet på et koralrev, men det er da ikke sikkert at det er til at oversætte til flow i et akvarum, da der er mange faktorer der spiller ind... (Som andre allerede har nævnt...)

Tak til William...

- Der må findes noget data et sted om hastighederne på vandet på et koralrev, men det er da ikke sikkert at det er til at oversætte til flow i et akvarum, da der er mange faktorer der spiller ind... (Som andre allerede har nævnt...)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
"Jeg betvivler ikke at du har et fint setup Og holdt jeg klovnfisk, da ville jeg dele din holdning til flow... Klovnfisk svømmer ikke for godt!!"
Hmmmm - har et par ocellaris gående i et nano, på 54 liter med indvendigt overløb. retur på 1000 liter samt nanostream 6025 på 2500 liter - de klarer sig glimrende, men knokler da lidt engang imellem, men så søger de skjul/åndehuller for lige at slappe af af og til, men de går fremme i den værste strøm uden problemer
jerslev
Hmmmm - har et par ocellaris gående i et nano, på 54 liter med indvendigt overløb. retur på 1000 liter samt nanostream 6025 på 2500 liter - de klarer sig glimrende, men knokler da lidt engang imellem, men så søger de skjul/åndehuller for lige at slappe af af og til, men de går fremme i den værste strøm uden problemer
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg har også et nano kørende lige nu med 2 klovne, jeg har 2800 l/t på ca 25 liter vand ( når den indvendige sump og reef keramik er trukket fra) men mine klovne klare det fint, halen går lidt stærkt nogen gange hvis de lige kommer ind i strålen, men det gårJerslev skrev:"Jeg betvivler ikke at du har et fint setup Og holdt jeg klovnfisk, da ville jeg dele din holdning til flow... Klovnfisk svømmer ikke for godt!!"
jerslev

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
amddurin skrev:VILDT- Det er vel det ord der passer bedst...
Tak til William...![]()

- Det var så lidt...

Jeg har ikke tænkt denne tanke til ende, og kommer sandsynligt heller ikke dertil...
Men et tilnæmelsesvis autentisk flow kunne lade sig gøre om man kørte med to overløb, og to sumpe.
Lad sige pumpe 1, sump 1 kører og vil trække vandet i een retning i en given tid. Dernæst pumpe 2, sump 2 i en given tid...
Styringen og teknikken tør jeg ikke begive mig ud i... Men mon ikke at det kunne lade sig gøre??
/Flemming,

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
Var der ikke noget med at Bornemann havde et refugie af en art over akvariet, hvor der stille og roligt blev pumpet vand op i. Og så et par gange om dagen hældte den en hel masse liter ned i tanken, på få sekunder? Syns jeg han snakkede noget om til saltvandsmessen.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- JoHyldager skrev:Var der ikke noget med at Bornemann havde et refugie af en art over akvariet, hvor der stille og roligt blev pumpet vand op i. Og så et par gange om dagen hældte den en hel masse liter ned i tanken, på få sekunder? Syns jeg han snakkede noget om til saltvandsmessen.

En såkaldt surge device...
Et ganske fornøjeligt apperat som man kan have sin ballade med for at indstille det så ikke det lyder som en toilet cisterne

- Jeg havde en kørende på mit gamle Malawi akvarie som tømte 20 liter ud af et rør Ø50

/Flemming,

- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Jeg har i min
5x6101 58.000L/T sat til en tunze 7095 controller. Alle vender ind mod midten, og skifter mellem 100% og 40% fra side til side
Cirkulation bag stenene:
1x6080 8500L/T
1x6045 4500L/T
1x6025 2500L/T
Retur: kommer også ud bag stenene
RD 6500 6500L/T
Ialt 80.000L/T 40x min volume.
Ville gerne op på 100.000L/T og de sidste skal nok også komme, men der køre fint nu, så det er ikke noget der haster.
Min kuffert skulle lige bruge et par dage på at finde ud af hvor pumperne sad, men den klare det faktisk meget godt nu.
5x6101 58.000L/T sat til en tunze 7095 controller. Alle vender ind mod midten, og skifter mellem 100% og 40% fra side til side

Cirkulation bag stenene:
1x6080 8500L/T
1x6045 4500L/T
1x6025 2500L/T
Retur: kommer også ud bag stenene
RD 6500 6500L/T
Ialt 80.000L/T 40x min volume.
Ville gerne op på 100.000L/T og de sidste skal nok også komme, men der køre fint nu, så det er ikke noget der haster.
Min kuffert skulle lige bruge et par dage på at finde ud af hvor pumperne sad, men den klare det faktisk meget godt nu.
Mvh Michael
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
surge device- kun for sjov eller?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Ja, jeg mente nok.William Jr skrev:- JoHyldager skrev:Var der ikke noget med at Bornemann havde et refugie af en art over akvariet, hvor der stille og roligt blev pumpet vand op i. Og så et par gange om dagen hældte den en hel masse liter ned i tanken, på få sekunder? Syns jeg han snakkede noget om til saltvandsmessen.![]()
En såkaldt surge device...
Et ganske fornøjeligt apperat som man kan have sin ballade med for at indstille det så ikke det lyder som en toilet cisterne![]()
- Jeg havde en kørende på mit gamle Malawi akvarie som tømte 20 liter ud af et rør Ø50

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Det var skam i ramme alvor...amddurin skrev:surge device- kun for sjov eller?
He- He... Undskyld!

Den blev opfundet for at efterligne "bølge skvulp"...
http://www.breedersregistry.org/Reprint ... /surge.htm

/Flemming,

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Dit link virker ikke. 
Typisk, så kommer den selvfølgelig lige når man trykker send.

Typisk, så kommer den selvfølgelig lige når man trykker send.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Mmm, jo. Nu gør detHyldager skrev:Dit link virker ikke.

/Flemming,

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5220 Odense SØ
Jeg kan se at en del af jer kører med meget højt (ltr) tryk på jeres retur pumpe! Kan jeres skummer så følge med?? Kører med ca 2100ltr i timen, men kan stilles til at kører med 4200ltr, men fik afvide at jeg skulle drossle ned da min skummer kunne få svært ved at følge med! Min skummer trækker 1500ltr luft og min balje er på 400l. Min skummer passer til et 1000L akvarie.
Upcomming zeobalje