Hej, jeg undrer mig lidt over min nitrat, i fredags havde jeg intet nitrat i bajlen. Men da jeg i dag målte nitraten igen var den skyhøj. Samt er der også begyndt at komme et slagts rødt lag på mine LS.
Kunne det tænkes at nitraten er steget pga døde steder i mit akvarie ? er stadig under opstartsfasen
høj nitrat
- MortenJ
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
høj nitrat
130 L Red Sea -
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Re: høj nitrat
Der kan sagtens dannes nitrat på døde steder - sæt evt. en ekstra pumpe et godt sted nede mellem stenene. Har selv lagt en Tunze 6025 inde mellem mine sten, så der kommer nyt vand til alle steder.
Kan der tænkes at ligge noget dødt et sted i akvariet?
Ellers, prøv at tage en ekstra måling for at tjekke efter, og lav så et 15-20% vandskifte, og mål igen dagen
efter.
Kenneth
Kan der tænkes at ligge noget dødt et sted i akvariet?
Ellers, prøv at tage en ekstra måling for at tjekke efter, og lav så et 15-20% vandskifte, og mål igen dagen
efter.
Kenneth
- sintamus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7200 Grindsted
- Saltvand siden?: 2009
tjek din cirkulation
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510
Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510
Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Som du skriver er du stadig i indkøringsfasen, og derfor vil der komme nitrat! Det er en del af den naturlige nitrogencyclus, der groft sagt hedder ammonium--> nitrit--> nitrat. Det tyder blot på at du er ved at komme dertil hvor der ikke er så meget ammonium og nitrit tilbage i baljen. Har du målt disse, og hvordan ligger de? Og hvor længe har akvariet kørt?
Det røde lag kunne måske være cyano. Prøv at søge på det herinde, så finder du en masse billeder du kan sammenligne med.
Du nævner selv cirkulationen, hvor meget har du til hvor mange L vand? Drop vandskiftene til akvariet er indkørt. Der skal oprettes en ligevægt i akvariet, og det gør du ikke ved at smide "modnet" vand ud hvis det er en del af den naturlige modnings proces at du får nitrat.
Og hvad er "skyhøj" nitrat? er det 5 eller er det 200 ppm?
Det røde lag kunne måske være cyano. Prøv at søge på det herinde, så finder du en masse billeder du kan sammenligne med.
Du nævner selv cirkulationen, hvor meget har du til hvor mange L vand? Drop vandskiftene til akvariet er indkørt. Der skal oprettes en ligevægt i akvariet, og det gør du ikke ved at smide "modnet" vand ud hvis det er en del af den naturlige modnings proces at du får nitrat.

Mvh Anette og Kristoffer
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
det er da vist lidt af en myte det der...Anette skrev:Drop vandskiftene til akvariet er indkørt. Der skal oprettes en ligevægt i akvariet, og det gør du ikke ved at smide "modnet" vand ud hvis det er en del af den naturlige modnings proces at du får nitrat.
http://reefkeeping.com/issues/2009-04/newbie/index.php
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Tja...Brian C skrev:det er da vist lidt af en myte det der...Anette skrev:Drop vandskiftene til akvariet er indkørt. Der skal oprettes en ligevægt i akvariet, og det gør du ikke ved at smide "modnet" vand ud hvis det er en del af den naturlige modnings proces at du får nitrat.
http://reefkeeping.com/issues/2009-04/newbie/index.php

Mvh Anette og Kristoffer