Hvad er dette??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 9670 Løgstør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Løgstør

Hvad er dette??

Indlæg af rysken »

Hej

Har observeret noget hvidt slimagtig mellem polypper. Hvad er det?
Vedhæftede filer
P4281363.JPG
spdiving

Re: Hvad er dette??

Indlæg af spdiving »

Det er noget sydom.
Jeg har haft købt nye polypper af klovnfisken der begyndte at se sådan ud enden de døde.
Havde dem kun 3 dage så var de væk.

Steen
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af rysken »

spdiving skrev:Det er noget sydom.
Jeg har haft købt nye polypper af klovnfisken der begyndte at se sådan ud enden de døde.
Havde dem kun 3 dage så var de væk.

Steen
Ved du hvad det er for en sygdom, jeg har haft mine polypper i ca 14 dage. Kan det mon være rogn/æg?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er det som bliver kaldt brown jelly...
her er noget som kan gøres...

1. Fjern slimet der er trævlet (du kan ofte suge de fleste af dem). Gør dette mens koraller er stadig i akvariet. Hold en slange et par cm væk fra slimet og start hævert. Dump hvad du suger ud i en spand. Må ikke genbruge vandet i denne spand. Det er belæsset med elementer og kemikalier du ikke vil have tilbage i akvariet det smitter de andre lps,. Bemærk, at nogle gange er du nødt til at suge flere gange de følgende dage. Slim kan vises igen, og skal fjernes.
2. Dip det ramte område i vand til omkring 3 til 4 minutter. Du skal bruge saltvand og tilføje jod til vandet for at dræbe bakterielle sygdomme. Hvor meget jod du tilføjer, afhænger af styrken af det produkt, du bruger. Nogle mærker er 2% løsninger, andre er 5%, mens andre enda stærkere.
3. Bemærk, at overdosering af jod kan være en grund til blegning ( Bruce Carlson) og kun øger problem.
4. Det bedste er at starte med 10 dråber af en 10 procent løsning og gentage bad et par gange over en periode på flere timer. Dette vil normalt tage sig af problemet.
5. En anden metode er brugen af chloramphenicol (hvis du kan få det). Denne metode er foreslået af Dr. Bingman.
6. Vitamin C behandling (som beskrevet nedenfor) anbefales også. Læs artikler om C-vitamin for at finde ud af hvordan du kan bruge denne metode...
7. Gnid nogle pulverform C-vitamin på det angrebne område. Hold koraller op af vandet i et minut eller to at lade C arbejde sin vej ind i såret
8. Behandle hele akvariet med C-vitamin med terapeutiske doser af anbefalet Vitamin C
9. Behandle akvariet med vitamin C i mindst 14 dage. Dette er meget vigtigt, hvis du ønsker at opnå de resultater, du har brug for at opnå: helbredelse af koraller og eventuel genvækst af polypper i de fleste tilfælde.
10. moderat god og stærk vand flow på de aktuelle koraller's ramte område, så det ikke bliver igen.....
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af rysken »

ole. skrev:det er det som bliver kaldt brown jelly...
her er noget som kan gøres...

1. Fjern slimet der er trævlet (du kan ofte suge de fleste af dem). Gør dette mens koraller er stadig i akvariet. Hold en slange et par cm væk fra slimet og start hævert. Dump hvad du suger ud i en spand. Må ikke genbruge vandet i denne spand. Det er belæsset med elementer og kemikalier du ikke vil have tilbage i akvariet det smitter de andre lps,. Bemærk, at nogle gange er du nødt til at suge flere gange de følgende dage. Slim kan vises igen, og skal fjernes.
2. Dip det ramte område i vand til omkring 3 til 4 minutter. Du skal bruge saltvand og tilføje jod til vandet for at dræbe bakterielle sygdomme. Hvor meget jod du tilføjer, afhænger af styrken af det produkt, du bruger. Nogle mærker er 2% løsninger, andre er 5%, mens andre enda stærkere.
3. Bemærk, at overdosering af jod kan være en grund til blegning ( Bruce Carlson) og kun øger problem.
4. Det bedste er at starte med 10 dråber af en 10 procent løsning og gentage bad et par gange over en periode på flere timer. Dette vil normalt tage sig af problemet.
5. En anden metode er brugen af chloramphenicol (hvis du kan få det). Denne metode er foreslået af Dr. Bingman.
6. Vitamin C behandling (som beskrevet nedenfor) anbefales også. Læs artikler om C-vitamin for at finde ud af hvordan du kan bruge denne metode...
7. Gnid nogle pulverform C-vitamin på det angrebne område. Hold koraller op af vandet i et minut eller to at lade C arbejde sin vej ind i såret
8. Behandle hele akvariet med C-vitamin med terapeutiske doser af anbefalet Vitamin C
9. Behandle akvariet med vitamin C i mindst 14 dage. Dette er meget vigtigt, hvis du ønsker at opnå de resultater, du har brug for at opnå: helbredelse af koraller og eventuel genvækst af polypper i de fleste tilfælde.
10. moderat god og stærk vand flow på de aktuelle koraller's ramte område, så det ikke bliver igen.....
1000 tak for den meget udførlige beskrivelse af bekæmpelse af sygdommen.

Håber det forsvinder..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ole: Det du beskriver med C-vitamin lyder mest som en eller anden tysk "heilpraktiker"
fortæller om alt det gode han kan gøre.
Hvor har du det med C-vitamin fra??
Har aldrig læst om det.

Bornemann skriver at behandlingen IKKE skal ske i akvariet.
Det inficerede område suges rent/børstes rent for gelen.
Kolonien dyppes i flere minutter i ferskvand, for at dræbe så mange af bakterierne som muligt.
Området smøres så ind i en antibiotisk slave/creme bagefter.

Men mere intersant er det måske at finde ud af hvorfor det er kommet. dårlig cirkulation og dårlig vandkvalitet kan være et par af årsagerne
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

Heil carsten som du dog kan sige det :K
jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det,men bornemann ville sikkert mene at koraller selv producerer antioxidant selvom 1000 andre akvarister påstår bedre vækst med kosttilskuddet,det er bare det at bevise det :smart: ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Altså nøjagtigt det samme som med hvidløg i foderet. Ingen kan bevise at det hjælper.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Af de maaske 5,000 akvarister jeg er stoedt ind i over aarene efterhaanden vil jeg ikke tro de 4,900 hvis de sagde de stod op af sengen i morges.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

nej fordi man bliver hævet ud af sengen :wink:
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af rysken »

Carsten skrev:Ole: Det du beskriver med C-vitamin lyder mest som en eller anden tysk "heilpraktiker"
fortæller om alt det gode han kan gøre.
Hvor har du det med C-vitamin fra??
Har aldrig læst om det.

Bornemann skriver at behandlingen IKKE skal ske i akvariet.
Det inficerede område suges rent/børstes rent for gelen.
Kolonien dyppes i flere minutter i ferskvand, for at dræbe så mange af bakterierne som muligt.
Området smøres så ind i en antibiotisk slave/creme bagefter.

Men mere intersant er det måske at finde ud af hvorfor det er kommet. dårlig cirkulation og dårlig vandkvalitet kan være et par af årsagerne
Cirkulation og vandkvalitet er i orden. Så jeg tror ikke at det skyldes det. Hvad er det for noget creme man skal bruge?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Det kna godt være at cirkulationen generelt er iorden, men lige der hvor kolonien står kan den måske være lidt sløv. Og er kolonien meget tæt, er der ingen vandbevægelse inden i.
Det er nok til at sådanne sygdomme kommer.
Man ser det samme med stenkoraller. Jeg harselv oplevet det med et par store S. hystix
de bliver så tætte at vandbevægelsen inden i korallen stort set ophører, og så er problemerne der. Og jeg har noget der ligner 40 - 45 ganges cirkulation i akvariet.

Angående cremen, så vil jeg tro at en almindelig antibiotiks salve vil gøre det. F. eks fucidin.
Borneman nævnte ingen navne
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Nu er det svært at gennemskue i hvilken forbindelse han har skrevet det.
er det en som vil bombe akvariet med antibiotika?? eller??
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

ole. skrev:ham der bornemann har da rimlig svært ved at vide hvad han selv mener eller hvad!!!
lige sakset fra hans forum

As to the use of antibiotics, I wouldn't. There is increasing evidence that there exists a normal, if variable, surface microflora on corals and, I would think based on everything known, any non-sterile mucus covered epithelium. If you use AB's, you can mess with that natural passive immunity and allow for the change or invasion on non-native flora.
Kan du ikke smide et link her? Jeg kunne da godt taenke mig en forklaring.
Men man kunne maaske taenke sig at hvis kolonien alligevel er ved at doe saa maa der drastiske metoder i brug.
ole. skrev:Det er min opfattelse at det drejer sig om en generel holdning,der er flere eksempler.......
noget andet er at på et tidspunkt havde gode hr.borneman en voldsom kalkudfældning,han havde mistanke til at en eller anden havde brudt ind i hans laboratorie og saboteret hans akvarie.......LOL det siger lidt om hvor øm han i virkeligheden er....
Nu syntes jeg lige du boer stoppe din taabelige jagt paa Borneman. Hvis du havde bare en smule ide om hvad der skete saa ville du sgu (forhaabentligt) foele dig godt dum lige nu.
Men hvis han dukker op i Danmark igen kan du jo fint fortaelle ham at det var ren indbilning.

Og saa lige for at slutte af.
Den med at debatere udelukkende ved at mudre modpartens renome er temmelig fej.
Find nogle facts du kan modbevise istedet.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

ole. skrev:Også det her,bornemans eximination af zeokoraller
"After a very long test period…, we are confident that it is now simple to maintain the extreme natural coloration found in SPS from Fiji, Tonga, The Solomon Islands, and Micronesia. The aquarium water is biologically revived, all the corruptive elements are exported by the skimmer and the (product)…Old or brown SPS will return to their natural color. The tissue will brighten and colors will change to bright and/or metallic appearance. Polyp extension is also significantly increased during the hours of light. A Miracle drug? Perhaps. The time taken to achieve the coloration seen in our own systems can vary up to as much as 9 months and is very much dependant upon the level of contamination in the aquarium. Those who hope to see the effect after a few days, should try something else - this takes time and patience, but the results are very worthwhile…The (product) system is constantly being improved and further developed to offer better value to the home aquarist."

fra-

The Skeptical Aquarist
Reefkeeping Magazine, July 2006
http://reefkeeping.com/issues/2006-07/eb/index.php
Jeg naaede ikke laengere end igennem dette link (det foerste virkede ikke) foer jeg kom til den konklusion at du er moegspreder af rang. Har du overhovedet laest igennem din egen propaganda?

Det du saa paent quoter fra Borneman er ikke noget han skrev. Det er et udpluk fra en reklame og hans pointe er at vise at man ikke skal tro paa alt man laeser paa en pakke akvarie tilsaetning.

:BA :BA :BA

Saa har du vist spildt nok af alles tid :y

:wc: :wc: :wc:
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

ole. skrev:du må godt få det sidste ord,dont worry :GO
Tak
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

ole. skrev:det var så lidt...
jeg er blevet opdraget til at det er uhøfligt at sige nogen lyver eller stjæler...
men jeg er blevet pirret allerede fra starten i denne her tråd!
de fleste der kender mig ved godt at det ikke er min normale cotyme..
lad os slutte fred, i bund og grund vil vi alle jo bare det bedste for vores dyr..
Efter den information du har bragt hertil er jeg egentligt lidt ligeglad.
Jeg kan fint vaere hoeflig, og det er jeg skam ogsaa vist for det meste indtil jeg bliver konfronteret med misinformation.

Istedet for at blive pirret, saa var det maaske en god ide at forklare hvorfor du mener at din post hvor du quoter Borneman paa en ikke saa heldig maade er helt iorden.
Hvis dette ikke er tilfaeldet saa kunne det maaske vaere paa sin plads at aendre holdning istedet.

Her taenker jeg ikke meget paa mig eller dig, men det kunne jo vaere der var 10 begyndere der laeste dit indslag og derefter besluttede med sig selv at folk som hr. Borneman ikke boer lyttes til. Og derefter har de et par aar med alger og mirakel kure hvorefter deres exit ud af hobbyen bliver begrundet med at de var "uheldige".

Det ville vise karakter og integritet, og det kunne vaere at jeg saa kunne laere lidt fra dig.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen tors 17. dec 2015 12:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

ole. skrev:misinformation??? du lyder jo nærmest som en kommunist der forfølger familien....
Lad os lige proeve en gang til.
Du bringer en text til vores opmaerksomhed hvor du saetter Bornemans navn paa som forfatter.
Texten mener du er bevis for at Borneman er uden holdning og/eller substans.

Jeg fortaeller dig at hvis du laeste den artikel saa ville det vaere klart at Borneman ikke selv har forfattet den text du bringer. Det vil vaere klart at Borneman bruger texten som et eksempel paa marketing der bliver brugt i saltvands hobbyen og at man boer stille sig kritisk overfor information.

Jeg tror det er trejde gang jeg spoerger dig om at goere det klart hvad din holdning til at bringe denne type misinformation til os?

Og hvis du ikke kan lide ordet "misinformation" saa venligts fortael hvilket ord du hellere vil hoere.
Jeg har ikke boet i Danmark i vist syv aar nu, og det er det eneste/bedste ord jeg kan komme i tanke om.

Jeg er 100% aaben overfor at aendre min holdning i lyset af facts. Men dem har du endnu ikke bragt til bordet.
Det eneste du til dit punktum har bragt er misinformation og vredes udbrud.

Og lige hvis der er nogen der skulle vaere i tvivl saa er jeg ikke kommunist :Peace:
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"