William Jr's 810 l. Kirurg Mix

Forum for Akvarier 801+ Liter
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 26-04-09

Indlæg af Musiker »

Er det ikke en rimelig voldsom belastning af en så ny bajle? Er den ikke kun 1 måned gammel?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:Er det ikke en rimelig voldsom belastning af en så ny bajle? Er den ikke kun 1 måned gammel?
- Undskyld, mener du nuværende belastning. Eller øgede belastning??

Øgede belastning er ikke aktuelt givet min forestående medicin behandling, men en beskrivelse af samlet ønske.

- Ifølge Zeo, som jeg forstår det. Så har jeg overholdt øgningen af fisk med een pr. 200 liter vand, efter 14 dages intro med Zeo.

Men sandt... Akvariet er relativt nyt!

- Levende sten er alle fra kørende akvarier, de ældste 8 år gamle og samlede mængde udgør lidt over 100 kg. Jeg skummer derudover med BK SM 250 så der er styr på vandet!

Og der er vel groft sagt ikke sket andet end et 100% vandskift med flytningen fra mit gamle setup... Samme belastning i forhold til mit gamle, samme mængde bakterier i stenene svarende til nuværende belastning= 8 fisk.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Som det næste forsøges intro af samlede ønske for antal Kirurger, dette for at ride stormen med pletter af på een gang. -Og for at tage brodden af aggressioner ved intro af nye fisk!

Planen er at introducere 4- 6 fisk (Acanthurus) og fjerne vlamingii og striatus... Om alt går vel skulle dette gerne være mine sidste fisk!!
Jeg tolkede bare ovenstående som om du ville tilsætte 4-6 fisk mere også satse på at tage pletterne på en gang...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:
Som det næste forsøges intro af samlede ønske for antal Kirurger, dette for at ride stormen med pletter af på een gang. -Og for at tage brodden af aggressioner ved intro af nye fisk!

Planen er at introducere 4- 6 fisk (Acanthurus) og fjerne vlamingii og striatus... Om alt går vel skulle dette gerne være mine sidste fisk!!
Jeg tolkede bare ovenstående som om du ville tilsætte 4-6 fisk mere også satse på at tage pletterne på en gang...
Nåh, sådan... :wink:

- Ja, det var planen!

Denne øgning af kvælstof som det vil give mener jeg ville kunne styres med øgning på vandskift...

- Disse pletter er ikke associeret med alder på akvarie, men nærmere procedure. Og jeg har ikke plads til fornødne karantæne akvarie(r), jeg må herfor træffe andre forholdsregler.
Med denne mangel på karantæne kapacitet er dette en risiko man løber når der introduceres fisk, dette uanset akvariets alder.
Denne risiko syntes bare at være lidt højere når man som jeg kun har valgt at holde Kirurger! Men jeg mener at mit valg af udstyr på det samlede setup står mål med sværhedsgraden af de fisk som jeg ønsker at holde...

:f3:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

beklager dine tab flemming,men jeg er meget enig med musiker...
der skal gå forsigtig frem med dyr,sørg for at akvariet langsomt bliver koloniseret......
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:beklager dine tab flemming,men jeg er meget enig med musiker...
der skal gå forsigtig frem med dyr,sørg for at akvariet langsomt bliver koloniseret......
- Jamen kære ven... Jeg er skam også enig!!

Og jeg mener at forstå mig på koloniseringen!!

- Men jeg kan sandt ikke få øje på problemet... Jeg havde ca. 50 kg sten i mit gamle setup, disse var "gearet" med en mængde bakterier svarende til belastningen af 8 fisk!!

Jeg køber derudover yderligere 50 kg fra andre kørende setups, og har herved en øgning af bakterier som i tal er langt højere end belastningen på akvariet. Jeg vil endda påstå at der er i gang med at ske en degradering i antal af bakterier, svarende til belastningen...

Så jeg fastholder at have taget fornødne hensyn!! Det kan blot sidestilles med 100% vandskift...

Og jeg fastholder derudover at tanken på vandskift ved øgning af belastning er vejen frem til der sker opformering af bakterier svarende til ny belastning!!

:Peace:

- Tabene som omtales skete i det gamle setup... Ikke på nuværende!!
/Flemming,

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ok - Det er så langtfra kun næringsstofferne jeg er bekymret for, men jeg orker ikke bralre op med de teorier mere.. Der er jo flere veje til Rom og jeg er meget langtfra ekspert, så måske dine tanker er helt rigtige.

Held og lykke med det
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Koloniseringen består jo langtfra KUN af bakterier, men også et hav af smådyr etc..
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Skal du af med din Vlamingi igen, hvis jeg læser rigtigt???? Hvorfor?????
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

William Jr skrev:

- Men jeg kan sandt ikke få øje på problemet... Jeg havde ca. 50 kg sten i mit gamle setup, disse var "gearet" med en mængde bakterier svarende til belastningen af 8 fisk!!

Jeg køber derudover yderligere 50 kg fra andre kørende setups, og har herved en øgning af bakterier som i tal er langt højere end belastningen på akvariet. Jeg vil endda påstå at der er i gang med at ske en degradering i antal af bakterier, svarende til belastningen...

Så jeg fastholder at have taget fornødne hensyn!! Det kan blot sidestilles med 100% vandskift...

Og jeg fastholder derudover at tanken på vandskift ved øgning af belastning er vejen frem til der sker opformering af bakterier svarende til ny belastning!!

der menes så fuldt koloniseret :rolleyes:
jeg er sikker på du er god ved dine fisk :wink: jeg kan finde på at ikke fodre i 14 dage.... :happy:

den 14 dages opstart du har set (på kz hjemmeside?) er en af de få jeg har set virket med eller uden zeo....så vidt jeg kunne læse mig til var det et akvarie med helt ny importerede sten som blev belagt med koraller,selvom koraller også er carnivore skal de knap ha så meget og tåler meget mindre end fisk...

jeg har prøvet engang at få en syg kirug ind i et sundt akvarie som slog hele bestanden af fisk ud så det er mange varianter ... :(
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:Ok - Det er så langtfra kun næringsstofferne jeg er bekymret for, men jeg orker ikke bralre op med de teorier mere.. Der er jo flere veje til Rom og jeg er meget langtfra ekspert, så måske dine tanker er helt rigtige.

Held og lykke med det
Misforstå mig endelig ikke...

- Du er da blandt personer på dette forum, sammen med Ole. Som jeg nærer den største respekt for, absolut!! :GO

Jeg er kun bekymret for næringsstoffer... Hvis der herudover er faktorer jeg ikke kender, eller overser. Så vil jeg da gerne høre det!!

Jeg er selv langt fra ekspert, tja vel nærmest nybegynder! Men man skal give ting den rigtige addresse, og nuværende problematik er ikke forbundet til akvariets alder. Eller mangel på samme... Nærmere procedure!
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:Koloniseringen består jo langtfra KUN af bakterier, men også et hav af smådyr etc..
- Ahh, ok. Så er jeg bedre med... Jeg havde kun hensyn til det nitrogene kredsløb med her!!

Beklageligvis har jeg ikke konstateret mange smådyr... Kan dette være forbundet med stenenes alder, simpelt at de er "slidt op" hvad smådyr angår? For dem er der ingen af... Selvom det var disse jeg havde i tankerne da jeg købte sten fra så mange kilder som muligt!
/Flemming,

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ugh - Tak for tilliden, men du skal nok ikke lytte alt for meget til mig :dizzy: .. Der er mange her på forum og ole er bestemt en af dem, der er meget bedre inde i biologi end mig.. Jeg er stadig grøn og har ikke haft megen erfaring med sygdom eller uheld i mit akvarie..

Eric Bornemann var inde på det, som jeg snakker om i hans fordrag til DSM, nemlig at et velindkørt akvarie med koraller og masser af makro liv, er meget mindre stressende sted for fisk end et nyindrettet akvarie med golde sten og meget lidt macro liv..

Hvor meget det så betyder ved jeg ikke..
Jeg tror alle mine nye fisk har haft pletter et par dage efter de er kommet i akvariet - I de tidligere tilfælde er pletterne forsvundet ret hurtigt.. Men den seneste omgang fisk som jeg købte der til klovnfiskens fødselsdag gik det galt. Jeg tror selv på at de nye mange fisk i bajlen på en gang, forstærkede stresseffekten..

Som sagt jeg ved ikke hvad den sikre vej til success er.. Min umiddelbare holding, som igen og igen er blevet bekræftet.. Er dog den samme som med alt andet der har med saltvand og gøre: Tålmodighed
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Helena skrev:Skal du af med din Vlamingi igen, hvis jeg læser rigtigt???? Hvorfor?????
Hej Helena.

- Jeg holder skam meget af min vlamingii... Så tanke på at skille mig af med den er kun erkendelsen af størrelse som den opnår!

Men det bunder også i at det ser helt galt ud med dens nuværende størrelse, sammenlignet med dens bofæller som alle er ungfisk. :biggrin:
- Og så er den ikke en Acanthurus... Men det kan den jo ikke gøre for! :wink:
/Flemming,

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

William Jr skrev:
Musiker skrev:Koloniseringen består jo langtfra KUN af bakterier, men også et hav af smådyr etc..
- Ahh, ok. Så er jeg bedre med... Jeg havde kun hensyn til det nitrogene kredsløb med her!!

Beklageligvis har jeg ikke konstateret mange smådyr... Kan dette være forbundet med stenenes alder, simpelt at de er "slidt op" hvad smådyr angår? For dem er der ingen af... Selvom det var disse jeg havde i tankerne da jeg købte sten fra så mange kilder som muligt!
Nej jeg tror ikke dine sten er "slidt" op.. Det tager bare tid for dyrene at etablere sig.. Jeg har markant flere smådyr i mit akvarie i dag end for 4 månder siden, da jeg lige havde flyttet indholdet fra mit 250L - Jeg er stadig ikke oppe på den samme mængde af krible krable liv som da jeg lukkede 250L'ers akvariet og alle mine sten er derfra... Men det går fremad..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:Ugh - Tak for tilliden, men du skal nok ikke lytte alt for meget til mig :dizzy: .. Der er mange her på forum og ole er bestemt en af dem, der er meget bedre inde i biologi end mig.. Jeg er stadig grøn og har ikke haft megen erfaring med sygdom eller uheld i mit akvarie..

Eric Bornemann var inde på det, som jeg snakker om i hans fordrag til DSM, nemlig at et velindkørt akvarie med koraller og masser af makro liv, er meget mindre stressende sted for fisk end et nyindrettet akvarie med golde sten og meget lidt macro liv..

Hvor meget det så betyder ved jeg ikke..
Jeg tror alle mine nye fisk har haft pletter et par dage efter de er kommet i akvariet - I de tidligere tilfælde er pletterne forsvundet ret hurtigt.. Men den seneste omgang fisk som jeg købte der til klovnfiskens fødselsdag gik det galt. Jeg tror selv på at de nye mange fisk i bajlen på en gang, forstærkede stresseffekten..

Som sagt jeg ved ikke hvad den sikre vej til success er.. Min umiddelbare holding, som igen og igen er blevet bekræftet.. Er dog den samme som med alt andet der har med saltvand og gøre: Tålmodighed

- Jeg lytter nu alligevel :wink: Jeg gør det fordi at du har nogle andre interresse felter end jeg...

Jeg kan godt følge tanken af Bornemann... Jeg syntes også at jeg så det i mit gamle akvarie! Korallerne på toppen af mit "rev" syntes i større grad at tiltrække Kirurger, som kunne bevæge sig rundt i blandt dem som en kat i en vindueskarm.
Men jeg havde ikke denne vinkel på det før du nu skriver det...

- Vel... Så er jeg bare kommet til at gøre det i omvendt rækkefølge: Fisk først, senere Koraller! :wink:

Dette givet min største interresse... Fiskene! :wink:

Jeg medgiver dig tanken på tålmodighed... Jeg har måske dummet mig med min tanke på anvendelsen af indkørte sten, at tro at jeg var en indkøring undtaget med gamle sten og sidestille det med et massivt vandskift!! Det vil vise sig
/Flemming,

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Næh det kan den jo nok ikke :hehe: Men det er jo virkelig en must have fisk, for den der har bare lidt mere vand end gennemsnittet, meeen som du selv siger så bliver den jo lidt stor, lidt hurtigt :y
William Jr skrev:
Helena skrev:Skal du af med din Vlamingi igen, hvis jeg læser rigtigt???? Hvorfor?????
Hej Helena.

- Jeg holder skam meget af min vlamingii... Så tanke på at skille mig af med den er kun erkendelsen af størrelse som den opnår!

Men det bunder også i at det ser helt galt ud med dens nuværende størrelse, sammenlignet med dens bofæller som alle er ungfisk. :biggrin:
- Og så er den ikke en Acanthurus... Men det kan den jo ikke gøre for! :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:
William Jr skrev:

der menes så fuldt koloniseret :rolleyes:
jeg er sikker på du er god ved dine fisk :wink: jeg kan finde på at ikke fodre i 14 dage.... :happy:

den 14 dages opstart du har set (på kz hjemmeside?) er en af de få jeg har set virket med eller uden zeo....så vidt jeg kunne læse mig til var det et akvarie med helt ny importerede sten som blev belagt med koraller,selvom koraller også er carnivore skal de knap ha så meget og tåler meget mindre end fisk...

jeg har prøvet engang at få en syg kirug ind i et sundt akvarie som slog hele bestanden af fisk ud så det er mange varianter ... :(
Jeg forstår nu hvad du mener med koloniseret... Lad os skelne imellem tålmod, og modenhed i akvariet!! Modenhed i akvariet tager længere tid, end tålmod!

Ja, det var på KZ's hjemmeside... :wink:

- Lad os sidestille tålmodiged med at afvente det Nitrogene Kredsløb, og det har jeg gjort... Jeg er af den faste overbevisning efter at have beskæftiget med med dette felt i seks år, at antallet af bakterier altid er i lige tal med den organiske belastning! Jeg ved at vi er enige her... :wink:

Min fremgangsmåde er at når jeg overstiger at introducere med et antal som overstiger hvad der med rimelighed kan forventes af de gavnlige bakterier, da supplerer jeg med vandskift!!

Som du siger er Koraller sartere end fisk... Dette var så mit argument for at vente med Koraller! Jeg afventer at det Nitrogene Kredsløb gør sit job, dette nu hjulpet i gang med Zeo og kraftig afskumning.

- Denne diskution startede da jeg opsummerede min tråd med nuværende situation med parasitten irritans...

Som du skriver introducerede du en "syg" Kirurg (Vel nærmere en bærer af irritans), til dit ellers sunde akvarie. Og Musikker beskriver samme scenarie...

Det kan vel heraf konkluderes at smitte fra denne parasit sker i modent akvarie, og ikke... Dette uanset tålmod!

Med dette mener jeg at have truffet fornødne forholdsregler for sværheden i denne gruppe fisk, og uanset hvor velmenene man kan være går det galt. Og for det meste ikke!!

Dette setup mener jeg bærer præg af at sætte mine fisk i højsædet og mene det seriøst... Det var ikke mit fortsæt at slå dem nænsomt ihjel!
Denne situation med "pletter" sker for selv den bedste...

Når jeg har introduceret sidste fisk vil jeg tålmodigt læne mig tilbage og afvente modenhed... Dette skrevet med et lille smil om øjet!

:wink:
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Update, "Hvide pletter"

Fra at fiskene så sløje ud igår, ser de selvhjulpet bedre ud idag... Alle futter de rundt og gør det Kirurger gør bedst: At putte i hovedet.
Udfarvningen er markant bedre til idag også, og overskud til det som Kirurger gør anden bedst: Display af farver og kropsside for at fastslå rang, uden kamp :GO

- Jeg startede alligevel medicin behandling, som ankom med posten idag. Tak til Joachim/ Petsupply som hastede på posthuset med denne pakke. Og ikke mindst kundeservice... :happy:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

- Ser ud til at jeg får en rolig nattesøvn :wink:
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 28-04-09

Indlæg af William Jr »

Update: "Hvide Pletter".

- Fremgang, og kun ar væv at se på de fisk som var angrebet. Som heler relativt hurtigt! :GO

Jeg mistede min A. tennentii. Men sandsynligt havde jeg mistet den alligevel... Den var meget lille, men spiste dog!

_____

Udstyr:

- Jeg har netop fået tilsagn at min længe ventede returpumpe, 6205, og Tunze Controller skulle være på trapperne.

Spændende at se om Tunze også denne gang er i gave humør... :biggrin: Sidste jeg købte lå en 6305 i en karton for 6205
- Så bliver der vidst "lidt" overskud at lege med... :wink:
/Flemming,

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 30-04-09

Indlæg af Hvam »

Istedet for det dyre tang kan du købe Nori ved en Thai butik ved banegaarden i Århus, jeg kan ikke huske hvor meget der er men ca til 1 år for 30kr
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Hvam skrev:Istedet for det dyre tang kan du købe Nori ved en Thai butik ved banegaarden i Århus, jeg kan ikke huske hvor meget der er men ca til 1 år for 30kr
Tak for hintet Jesper. :happy:

- Det var en "vareprøve" fra Joachim med ønsket om god bedring til mine Kirurger :GO

Jeg vil fortsat blive ved med at købe "Purple Seaweed", for variationens skyld... Det er måske lige godt, men det giver en fornemmelse af at have gjort det bedste :wink:

________

- Som en sidebemærkning har jeg læst indgående om de enkelte Kirurger jeg har i baljen, og deres menu i naturen er bredere end det man almindeligvis hører om.

Eks: A. coeruleus som opretter pudsestationer som besøges af skildpadder! Her er det særlig "forluffer" som får opmærksomhed... Det kan man selvfølgelig ikke eftergøre i et almindeligt akvarie, men det vidner om at deres madplan er bredere end først antaaget!

Andre går over og bliver mere rovfisk med alder, osv. (Acanthurus)

- Så det er fejlagtigt at antage at Kirurger kun skal have grøntkost...

:f3:
/Flemming,

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er jo ingen der siger at det er parasitter som kirurgen går efter. så store dyr som en havskildpadde, overvokses både med rurer og alger.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Carsten skrev:Der er jo ingen der siger at det er parasitter som kirurgen går efter. så store dyr som en havskildpadde, overvokses både med rurer og alger.
Mmm, jo... Det sagde artiklen!! Det er i hvertfald den almindelige opfattelse af ordet: Pudsestation og hvorfor skulle den ikke gøre det, tillige med andet den kan finde! Jeg nævnte blot som kuriosum og eksempel at kirurger søger adspredelse i andet der kan spises også, og nørdet som jeg er med Kirurger finder jeg netop det interresant!!
Artiklen sagde jo netop at det særligt var "forluffer" som fik opmærksomhed...

- Ingen tvivl at de bliver ved at tage alger... Men det giver mening at så store fisk kan tvinges til at søge alternative fødekilder!
Men typisk for Kirurger vi ser i handlen er de alle endnu kun på det stadie at de tager alger, og siden vokser til at søge større diversitet!
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lidt billeder af igår:

Billede
(Den blå på billedet er fisken som omtales ovenfor)

Billede
A. maculiceps

Billede

Billede

Billede
- Nogen som kan bestemme belægning på denne sten?

Billede
På billedet ses en sten hænge i en "tråd" af samme belægning...
/Flemming,

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

så vidt jeg er orinteret, er det snarere omvendt, at jo større fisken bliver jo mere går den efter kun en føde animalsk/planteføde. Og at det er de små fisk som tager flere forskelige fødeemner, da en vis del animalsk føde kræves for vokse ordenligt.
Men selvom store fisk kun evt tager alger, så er der jo stadig animalske fødeemner i det, de går og gnaver af.

angående belægningen på stenen, er det en svamp der hedder Collospongia auris. den bør du se at få fjernet igen, selvom de ner meget dekorativ. den bliver en pest hvis du ikke fjerner den hurtigtst muligt.
Hvis du kan tysk så kig lige her.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... _auris.htm

Har selv haft den engang, og det var et helvedes besvær at komme af med den igen. blot et stykke på 1 mm vokser hurtigt videre.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Carsten skrev:så vidt jeg er orinteret, er det snarere omvendt, at jo større fisken bliver jo mere går den efter kun en føde animalsk/planteføde. Og at det er de små fisk som tager flere forskelige fødeemner, da en vis del animalsk føde kræves for vokse ordenligt.
Men selvom store fisk kun evt tager alger, så er der jo stadig animalske fødeemner i det, de går og gnaver af.

angående belægningen på stenen, er det en svamp der hedder Collospongia auris. den bør du se at få fjernet igen, selvom de ner meget dekorativ. den bliver en pest hvis du ikke fjerner den hurtigtst muligt.
Hvis du kan tysk så kig lige her.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... _auris.htm

Har selv haft den engang, og det var et helvedes besvær at komme af med den igen. blot et stykke på 1 mm vokser hurtigt videre.
Tak for info :happy:

- He He. Jeg har endda betalt for at få specifikt den sten... :K

_______

Vi er enige om Kirurgerne...
/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Æhh.. ser du haver noen bobblealger der også,og disse ville jeg fjernet i samme slengen,da de fort blir mange,og noe skit å ha i akvariet :wink:
pass på å ikke punktere de,ved utagelse fra akvariet ditt,da de er full av nye sporer!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

[quote="William Jr"]
Tak for info :happy:

- He He. Jeg har endda betalt for at få specifikt den sten... :K
_______

[quote]

Det er du ikke den eneste der har gjort. mig selv incl.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:Æhh.. ser du haver noen bobblealger der også,og disse ville jeg fjernet i samme slengen,da de fort blir mange,og noe skit å ha i akvariet :wink:
pass på å ikke punktere de,ved utagelse fra akvariet ditt,da de er full av nye sporer!!
:biggrin:

- Tak Knut- Arne :GO

Vidste ikke dette med sporer... Så tænker jeg at prøve at suge det ud, om den vil slippe sit tag.

- Det går ikke så godt med mine sten forstår jeg. Som fremgår af billeder kæmper jeg også lidt med glasroser...

Men mine fisk har det godt. Det er største hensyn ligenu... :smart:
/Flemming,

Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"