Fragmentering...

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Fragmentering...

Indlæg af Lord Mike »

Ved messen tidligere på året havde jeg en snak med E. Bornemann ang. fragmentering af sps-koraller og måden man kan placere sine fragment-stumper.
E. Bornemann anbefalede faktisk at ligge stumperne ned frem for at stille dem op, da man jo bla. skal tænke på at når et fragment i naturen knækker og falder ned og lander på bunden eller på andet substans, så sker dette ikke i lodret position som mange ellers laver deres fragmenter på. Det han anbefalede var faktisk at ligge fragmentet ned og evt. lime det fast på en sten eller andet matriale, man skulle dog lige have en anelse mere tålmodighed i starten før væksten tog til, men denne tålmodighed vil hurtig blive indhentet igen ved kraftig vækst når først fragmentet har sat sig til rette.

Jeg har så nu prøvet denne metode og kan helt klart se en anden måde fragmentet vokser på. Væksten er langt mere varierende i form og forgrening. Mine fragmenter har nu stået en lille månedstid på et lille stykke flise som er smadret i små stykker, nu har stumperne så fået bredt sig ud på selve flise-stumpen og er gået i kraftig vækst med mange arme på vej frem. Denne metode skulle gøre fragmentet meget mere bred fra start af og ikke som vi ser stort set altid som nogle enkelte tynde grene som stikker op og ligner l...

Nogen som har anvendt denne metode her på forummet ?? Hvis ja kan der så ikke komme lidt billeder af væksten.

Her er et par billed fra min fragment tank:
Senest rettet af Lord Mike tirs 28. apr 2009 11:10, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions: 0

Re: Fregmentering...

Indlæg af spdiving »

Det ser sgu godt ud Michael .. Det kunne være man selv skulle prøve dette istedet for.
Jeg har altid selv limet min lodret og får nogle tynde grene.

steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

spdiving skrev:Det ser sgu godt ud Michael .. Det kunne være man selv skulle prøve dette istedet for.
Jeg har altid selv limet min lodret og får nogle tynde grene.

steen
Men når man tænker sig bare en lille smule om, så er det jo i grundet ganske logisk. Det er klart at hvis man evt. som jeg selv har gjort det sætter fragmentet fast på en lille sten eller andet så dør det som vender nedad, men i realiteten så er det jo bare en enkelt lille polyp som skal overleve før fragmentet nok skal klare den.

Men ja, jeg har også selv lavet mine fragmenter i lodret position tidligere, men ikke mere fremover :wink:
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ja jeg har også læst det samme - Har dog ikke selv så meget erfaring med fragmentering (endnu :smartass: ) - Men det er klart noget jeg vil udnytte. Det er jo også meget nemmere at lade dem ligge ned..

/henrik
spdiving

Indlæg af spdiving »

Du siger bare til hvis du vil have lidt forskeligt at leje med.

Jeg har nogle stumper der ligger på bunden af forskelige koraller der er knækket af.

Jeg har ikke selv plads i baljen til at have fragtmenter.

Steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Musiker skrev:Ja jeg har også læst det samme - Har dog ikke selv så meget erfaring med fragmentering (endnu :smartass: ) - Men det er klart noget jeg vil udnytte. Det er jo også meget nemmere at lade dem ligge ned..

/henrik
Det er nemlig rigtig Henrik, det er meget nemmere at fragmentere når de ikke stilles op lodret, mon ikke snart du kommer igang med fragmentering med den vækst dit akvarie efterhånden har :wink:
spdiving skrev:Du siger bare til hvis du vil have lidt forskeligt at leje med.

Jeg har nogle stumper der ligger på bunden af forskelige koraller der er knækket af.

Jeg har ikke selv plads i baljen til at have fragtmenter.

Steen
Kommer gerne forbi og henter alle stumperne :GO
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har tidligere læst lidt om emnet, bl.a. på reefcentral. Konsensus var vist, at det er en god idé, da fragmenterne hurtigere for skabt en base, men at det kommer til at tage lidt længere tid inden de skyder i vejret.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8900 Randers

Re: Fragmentering...

Indlæg af exzos »

Har også prøvet og lime et stykke acropora fast til en sten liggende, der går lidt længere tid før den vokser sig fast men derefter skal det nok komme hurtigt :)

I en film med bornemann snakker han om det samme, den kan anbefales at se.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere gjort det. Og vil da helt klart give Mikael ret. Ikke kun danner korallen hurtigere en fodskive, der kommer også langt flere skud på stammen.

Jeg bruger dog ikke måden nu. Da jeg synes det tager for meget plads og når fragmenterne er størrere end end et par centimeret og allerede er forgrenet duer det ikke.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Jeg bruger dog ikke måden nu. Da jeg synes det tager for meget plads og når fragmenterne er størrere end end et par centimeret og allerede er forgrenet duer det ikke.
Jeg har også prøvet med en mere forgrenet fragment og kan kun give dig ret i at resultatet ikke bliver optimalt :( Da det mere eller mindre kun er forgreningerne som vokser videre...
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Godt tip - med de forgrenede fragmenter - Tror jeg vil prøve og lave nogle mikro små fragmenter og placere dem på langs.... Jeg har et par fragmenter af 1-finger typen som jeg har monteret vandret - De har lavet skud op ad, som man også kan se her:
Billede

Min montipora startede som et to eller tregrenet fragment. Det monterede jeg bare lodret og det vokser alligevel godt ud til siderne og henover stenen:
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Musiker: Du har da rigeligt at fragmentere af på den lilla Montipora :wink:
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Knuste på et tidspunkt en Acropora som jeg vurderede til at være gået til den evige saltvandshimmel :-( Smed det i den ende hvor pumperne var i gang med at blæse sandet væk. Nu har jeg 6 flade fragmenter som jeg lige har flyttet op for at få lys og lidt farve ;-)
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Lord Mike skrev:Musiker: Du har da rigeligt at fragmentere af på den lilla Montipora :wink:
Hehe.. Ja jeg kunne godt fragmenter fra flere af mine koraller nu.. Meen planen var først at trimme når det var så tilgroet at det begyndte og blive en nødvendighed. Sådan en beslutning kan man selvfølgelig bare lave om på, hehe!
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Michael,

jeg kan da godt knække nogle små stykker af en lilla montipora hvis du skal have noget at lege med :-)
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

RedSea skrev:Michael,

jeg kan da godt knække nogle små stykker af en lilla montipora hvis du skal have noget at lege med :-)
Henrik du skal have stor tak for tilbuddet, men jeg har den skam i forvejen.

Long time no see, skal hundene ikke snart mødes igen :wink: Choco trænger til motion :y
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Så kan jeg bare sidde og undre mig over hvem der vil knække nogle små stykker af en lilla montipora af til mig ? :D
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"