Fladorme?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Fladorme?
Fladorme kan varierer meget i størrelse. dem vi normalt snakker om de små røde, er ikke meget mere end nogle få millimeter store
Dem vi oftes slogs med hedder Convolutriloba retrogemma, som oftes bliver maximalt 5mm
Andre arter er f.eks:
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... oa_sp..htm
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ia_sp..htm
Dem vi oftes slogs med hedder Convolutriloba retrogemma, som oftes bliver maximalt 5mm
Andre arter er f.eks:
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... oa_sp..htm
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ia_sp..htm
- KimJ
- Foxface
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Jeg har besluttet mig til at prøve en kombination af manuel bekæmpelse (Jeg har lige suget stort set alle synlige planarier op) og anskaffelse af både seksstribet gylte, og mandarinfisk. Det er så heldigt, at begge arter en nogle jeg gerne ville have i forvejen, så selv hvis de viser sig ineffektive, er der ingen skade sket ved det. Tilbagemelding følger.....
- bio
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg kan se i min sump at der er betydeligt færre fladorme efter jeg har sat en manderin og en filfisk i. De er ikke helt væk, men der er ikke nær så mange mere... Hvilken en af fiskene der tager dem, eller om de begge to gør ved jeg ikke...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- KimJ
- Foxface
- 17
- Kontakt:
Jeg kan sagtens leve med, at de ikke bliver udryddet, da de tilsyneladende ikke gør nogen skade, bare de bliver holdt nede på et lavt niveau, uden at jeg skal rode efter dem selv.
-
- Foxface
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Så fik jeg behandlet med Flatworm Exit.
Jeg sugede først alle dem jeg kunne få øje på, og derefter hældte jeg knap 1 lågfuld Flatworm Exit i tanken.
De begyndte at dø efter 3-5 min. og overraskende nok, var der ikke nær så mange som jeg havde troet der ville komme frem.
Ihvertfald ser akvariet nu ud til at være Planaria frit, og hvis det så bare kan holdes dernede, indtil jeg får lidt fisk i der kan hjælpe, så er jeg tilfreds.
Har også smidt ca. 600g aktivt kul i et filter, som står og kører nu.
Jeg sugede først alle dem jeg kunne få øje på, og derefter hældte jeg knap 1 lågfuld Flatworm Exit i tanken.
De begyndte at dø efter 3-5 min. og overraskende nok, var der ikke nær så mange som jeg havde troet der ville komme frem.
Ihvertfald ser akvariet nu ud til at være Planaria frit, og hvis det så bare kan holdes dernede, indtil jeg får lidt fisk i der kan hjælpe, så er jeg tilfreds.
Har også smidt ca. 600g aktivt kul i et filter, som står og kører nu.
-
- Kejser fisk
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
husk at kigge efter en uges tid, der er helt sikkert nogen der har overlevet, så en behandling mere kan godt blive nødvendigt.
Jeg troede også de var udryddet efter første behandling, men 3-4 uger efter var de der igen, så fik de 2 x FWE med en uges mellemrum, og nu har jeg ikke set planarier i snart 3 mdr.
Dennis
Jeg troede også de var udryddet efter første behandling, men 3-4 uger efter var de der igen, så fik de 2 x FWE med en uges mellemrum, og nu har jeg ikke set planarier i snart 3 mdr.
Dennis
-
- Foxface
- 16
Okay så kan jeg bedre forstå, at jeg syntes jeg kan se et par stykker hist og her.
Jeg må lave en behandling mere, om en uges tid hvis det er nødvendig.
Jeg må lave en behandling mere, om en uges tid hvis det er nødvendig.
- KimJ
- Foxface
- 17
- Kontakt:
En lille update:
Jeg har for 8 dage siden, indkøbt 2 mandarinfisk (1 er desværre død efter et par dage, men bliver erstattet i morgen) og 1 seksstribet gylte.
Uden at der ligefrem er tale om en revolution, ser det dog ud til at planarierne er en smule på retur. Hvis det ikke viser sig at være ren indbildning, er det efter min mening meget tilfredsstillende, da jeg som nævnt, ikke nødvendigvis vil have planarierne udryddet, men blot holdt ned på et rimeligt niveau. Hvis de gør det muligt at holde mandarinfisk allerede efter et lille halvt års køretid, er de faktisk næsten en gave...
Jeg har for 8 dage siden, indkøbt 2 mandarinfisk (1 er desværre død efter et par dage, men bliver erstattet i morgen) og 1 seksstribet gylte.
Uden at der ligefrem er tale om en revolution, ser det dog ud til at planarierne er en smule på retur. Hvis det ikke viser sig at være ren indbildning, er det efter min mening meget tilfredsstillende, da jeg som nævnt, ikke nødvendigvis vil have planarierne udryddet, men blot holdt ned på et rimeligt niveau. Hvis de gør det muligt at holde mandarinfisk allerede efter et lille halvt års køretid, er de faktisk næsten en gave...
-
- Foxface
- 16
Også en lille update herfra:
Jeg behandlede i alt 2 gange mod planaria.
Efter behandling kom de første dyr i akvariet (rejer, snegle, hugo mm)
Ca. 1½ uge senere, kunne jeg begynde at se planaria endnu engang, men denne gang var jeg lidt ked af at begynde at behandle igen, eftersom der nu var kommet de første dyr i vandet.
Jeg købte derfor en scooter blenny, og nu her 1 uge efter, er der ikke en eneste planarie at se.!
blennyen er også begyndt at blive fedet godt op (var et mager eksemplar jeg fandt mig) så der er heldigvis føde nok i akvariet til den.
Jeg behandlede i alt 2 gange mod planaria.
Efter behandling kom de første dyr i akvariet (rejer, snegle, hugo mm)
Ca. 1½ uge senere, kunne jeg begynde at se planaria endnu engang, men denne gang var jeg lidt ked af at begynde at behandle igen, eftersom der nu var kommet de første dyr i vandet.
Jeg købte derfor en scooter blenny, og nu her 1 uge efter, er der ikke en eneste planarie at se.!
blennyen er også begyndt at blive fedet godt op (var et mager eksemplar jeg fandt mig) så der er heldigvis føde nok i akvariet til den.