Næsten alt er dødt efter behandling mod planarier...
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Næsten alt er dødt efter behandling mod planarier...
Fredag tog jeg kampen op mod de planarier som havde hygget sig i min balje. Sugede så meget op
som jeg kunne, og hældte Flatworm Exit i. Havde lagt nyt kul i sumpen og der gik ikke mange minutter
før de begyndte at dø. Der var desværre mange flere end jeg havde forventet, på et tidspunkt kunne jeg
ikke se tværs igennem akvariet...
Jeg begyndte at skifte en masse vand, men det var desværre for sent. Mistede 5 fisk og næsten alle mine
sps-koraller. Der er enkelte blødkoraller og lidt lps-koraller der ser ud til at overleve...
Nogen der kan byde ind med, hvad jeg skulle have gjort anderledes? Det er sgu surt at skulle starte næsten
forfra.
Mvh Christian
som jeg kunne, og hældte Flatworm Exit i. Havde lagt nyt kul i sumpen og der gik ikke mange minutter
før de begyndte at dø. Der var desværre mange flere end jeg havde forventet, på et tidspunkt kunne jeg
ikke se tværs igennem akvariet...
Jeg begyndte at skifte en masse vand, men det var desværre for sent. Mistede 5 fisk og næsten alle mine
sps-koraller. Der er enkelte blødkoraller og lidt lps-koraller der ser ud til at overleve...
Nogen der kan byde ind med, hvad jeg skulle have gjort anderledes? Det er sgu surt at skulle starte næsten
forfra.
Mvh Christian
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Re: Næsten alt er dødt efter behandling mod planarier...
Jeg har hørt så meget negativt om flatworm exit at jeg aldrig ville turde bruge det. Hellere bruge naturens planariefjernere. Der findes en del fisk der kan tage kampen op mod planarier. Jeg føler med dig, det er bare så surt at miste det hele. Fat mod og jeg håber at det ikke tager lysten fra dig!
Hvis du skal sættes hurtigt i gang igen med besætningen kan det være jeg kan hjælpe dig, bare giv mig besked når du er oven på!
Hvis du skal sættes hurtigt i gang igen med besætningen kan det være jeg kan hjælpe dig, bare giv mig besked når du er oven på!
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Først og fremmest det er surt du har mistet så meget, føler virkelig med dig.
Når det er sagt så er det sjovt at folk konsekvent skyder skylden på flatworm exit, det er ikke produktet som er giftigt men det er planarierne.
Når du skriver at du har smidt aktivt kul i sumpen, er det så i en bobblefælde eller lignende? Da jeg behandlede gjorde jeg det at jeg skar bunden af en 1,5 liters flaske og fyldte den med kul og satte en pumpe på den. Tror faktisk jeg havde 2 af dem. Tricket her er at have højt flow igennem kullet.
Når det er sagt så er det sjovt at folk konsekvent skyder skylden på flatworm exit, det er ikke produktet som er giftigt men det er planarierne.
Når du skriver at du har smidt aktivt kul i sumpen, er det så i en bobblefælde eller lignende? Da jeg behandlede gjorde jeg det at jeg skar bunden af en 1,5 liters flaske og fyldte den med kul og satte en pumpe på den. Tror faktisk jeg havde 2 af dem. Tricket her er at have højt flow igennem kullet.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er pi..e ærgeligt når det går som det gjorde. Men jeg tror du skulle have forberdet det lidt bedre.
Over et par uger burde du have suget så mange planarier ud som muligt. Og det er ikke nødvendigt med nyt vand når de suges ud. En filtersok i sumpen og så en tynd 9mm slange.
Så kan du i princippet suge i timevis uden problemer. Sokken skal blot vaskes til næste gang.
Det er ikke nok, blot at have kullet i en sok eller pose i sumpen. Vandet skal tvinges igennem, for at få den optimale virkning af kullet.
Hvor meget kul brugte du?? og hvor meget vand??
Over et par uger burde du have suget så mange planarier ud som muligt. Og det er ikke nødvendigt med nyt vand når de suges ud. En filtersok i sumpen og så en tynd 9mm slange.
Så kan du i princippet suge i timevis uden problemer. Sokken skal blot vaskes til næste gang.
Det er ikke nok, blot at have kullet i en sok eller pose i sumpen. Vandet skal tvinges igennem, for at få den optimale virkning af kullet.
Hvor meget kul brugte du?? og hvor meget vand??
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Er ogsaa ked af at hoere hvad der er sket.
Men Martin og Carsten har ret.
Men Martin og Carsten har ret.

- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Øv hvor ærgeligt. Desværre er der mange før dig der har gjort sig samme kedelige erfaring. Kan du se bare 1 planarie, så kan du være sikker på at der er 20-50 du ikke lige kan se, du har altid mange mange flere end man lige tror OG selv om alt nu er dødt så må du ikke tro at de aldrig dukker op igen, der skal nok være en der har overlevet.
Et eller andet sted så må man acceptere at der i saltvand er både gavnlige og skadelige dyr og at man må forsøge at holde en balance i det. Personligt har jeg både planarier, glasroser og cyano. Men så længe ingen af delene har overtaget, så køre det sine naturlige op og nedture.
Nu må du i gang med seriøst vandskift og filtering. Sug også så meget slam som du kan. (personligt ville jeg nok starte forfra)
Herhjemme har vi i forbindelse med skift af akvariet brugt planariespisene fisk, spulet stenene og dyppet dem i ferskvand, korallerne har fået coral-cure... men trodt alle anstrængelser er de kommet igen, p.t suger jeg dem op og har indkøbt nye planariespisene fisk.
Nogle af dem jeg har haft er givet videre til Hans her fra sitet, han skal til at forske i dem og finde ud af hvordan et så lille dyr kan indeholde så potent en gift, det er ihverfald et studie jeg vil følge interserret.
Pøj pøj med det hele, jeg ved hvordan du har det
Et eller andet sted så må man acceptere at der i saltvand er både gavnlige og skadelige dyr og at man må forsøge at holde en balance i det. Personligt har jeg både planarier, glasroser og cyano. Men så længe ingen af delene har overtaget, så køre det sine naturlige op og nedture.
Nu må du i gang med seriøst vandskift og filtering. Sug også så meget slam som du kan. (personligt ville jeg nok starte forfra)
Herhjemme har vi i forbindelse med skift af akvariet brugt planariespisene fisk, spulet stenene og dyppet dem i ferskvand, korallerne har fået coral-cure... men trodt alle anstrængelser er de kommet igen, p.t suger jeg dem op og har indkøbt nye planariespisene fisk.
Nogle af dem jeg har haft er givet videre til Hans her fra sitet, han skal til at forske i dem og finde ud af hvordan et så lille dyr kan indeholde så potent en gift, det er ihverfald et studie jeg vil følge interserret.
Pøj pøj med det hele, jeg ved hvordan du har det

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Tak for de venlige ord, det er sgu lidt trist at kigge på baljen lige nu...
Må starte forfra, denne erfaring rigere. Blev rådet i en saltvandsbutik som jeg plejer
at frekventere, og fulgte det...
Må starte forfra, denne erfaring rigere. Blev rådet i en saltvandsbutik som jeg plejer
at frekventere, og fulgte det...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg har også prøvet at få dårlige råd i butikker. Er med tiden nået frem til, at man sagtens kan få rigtige og gode råd i en butik, men at det som regelt ikke skader lige at få dem vurderet her inde 

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Nu er der jo normalt en ganske let forbrugsvejledning i pakken til flatworm-exit, så vil ikke mene at der er så meget at tage fejl ved når der skal behandles eller for den sags skyld rådgives.
Jeg har selv 2 gange været angrebet af planaria og brugt dette produkt. Ved brugen har jeg altid doseret og ellers behandlet som brugsvejledningen foreskrev og har aldrig mistet noget. Og dog, jeg kan faktisk huske at dagen efter en behandling vågnede jeg op til et tomt musling-hus, men om det har noget med flatworm-exit at gøre vides ikke men det kunne jeg godt forestille mig.
Men det er sgu surt at høre Christian at du har mistet en del fisk samt koraller på denne konto, håber du kommer stærkt igen
Skriver lige en PB'er ang. min fiskefælde som jeg nu selv skal bruge 
Jeg har selv 2 gange været angrebet af planaria og brugt dette produkt. Ved brugen har jeg altid doseret og ellers behandlet som brugsvejledningen foreskrev og har aldrig mistet noget. Og dog, jeg kan faktisk huske at dagen efter en behandling vågnede jeg op til et tomt musling-hus, men om det har noget med flatworm-exit at gøre vides ikke men det kunne jeg godt forestille mig.
Men det er sgu surt at høre Christian at du har mistet en del fisk samt koraller på denne konto, håber du kommer stærkt igen

- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg gjorde også som foreskrevet, desværre var jeg nok væsentlig hårdere angrebet end jeg troede...
Men jeg kommer stærkt igen, når alt ser ud som det skal...nu er der masser af alger, da jeg var nød til
at bruge postevand istedet for osmosevand...
Men jeg kommer stærkt igen, når alt ser ud som det skal...nu er der masser af alger, da jeg var nød til
at bruge postevand istedet for osmosevand...
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2005
Hej Christian, Jeg har selv været planaria turen igennem havde et 800L akvarie der var knald rødt, jeg sugede og sugede gud ved hvor mange planarier ud hver dag til sidst invisterede jeg i 2 scooter blenny´er og 2 mandarin´er, efter 2 til tre uger kunne jeg ikke se en eneste planarie i akvariet, har erfaret med redslime remover at man altid, hvis det er muligt skal bruge naturens egne midler da jeg ligesom dig mistede stort set mange af mine fisk og næsten alle sten koraller ved brug af redslime remover, mine alger forsvandt dog sammen med så meget andet. Så det skal jeg aldrig bruge igen, jeg har dog fået røde alger igen men har læst om en mexikansk turbo snegl der skulle tage sig af røde alger hvis der er andre, der har hørt eller har erfaringer med dem så send gerne en pb eller start et indlæg.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Kan på ingen måde se hvad RSR har med planaria at gøre, da dette bruges til bekæmpelse af cyano-bakterier og ikke disse flad-orme??????Blikkeren skrev:Hej Christian, Jeg har selv været planaria turen igennem havde et 800L akvarie der var knald rødt, jeg sugede og sugede gud ved hvor mange planarier ud hver dag til sidst invisterede jeg i 2 scooter blenny´er og 2 mandarin´er, efter 2 til tre uger kunne jeg ikke se en eneste planarie i akvariet, har erfaret med redslime remover at man altid, hvis det er muligt skal bruge naturens egne midler da jeg ligesom dig mistede stort set mange af mine fisk og næsten alle sten koraller ved brug af redslime remover, mine alger forsvandt dog sammen med så meget andet. Så det skal jeg aldrig bruge igen, jeg har dog fået røde alger igen men har læst om en mexikansk turbo snegl der skulle tage sig af røde alger hvis der er andre, der har hørt eller har erfaringer med dem så send gerne en pb eller start et indlæg.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Det kan da aldrig nogensinde være en butiks dårlig råd at anbefale flatworm exit, men derimod den måde dem som køber det bruger det på.AndersNT skrev:Jeg har også prøvet at få dårlige råd i butikker. Er med tiden nået frem til, at man sagtens kan få rigtige og gode råd i en butik, men at det som regelt ikke skader lige at få dem vurderet her inde
Folk ved som sagt at planarier er giftig som ind i helvede hvis man ikke får bugt med alle de døde legemer.
Men Flatworm Exit Gør hvad det lover, nemli at slå det krat ihjel, formår folk så ikke at have sat sig ordenligt ind i efterfølgerne kan da absolut ikke være en forretnings problem.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Mente, at hvis han er blevet vejledt til at bruge produktet som han har gjort, så er han blevet vejledt dårligt!ronny.w skrev:Det kan da aldrig nogensinde være en butiks dårlig råd at anbefale flatworm exit, men derimod den måde dem som køber det bruger det på.AndersNT skrev:Jeg har også prøvet at få dårlige råd i butikker. Er med tiden nået frem til, at man sagtens kan få rigtige og gode råd i en butik, men at det som regelt ikke skader lige at få dem vurderet her inde
Folk ved som sagt at planarier er giftig som ind i helvede hvis man ikke får bugt med alle de døde legemer.
Men Flatworm Exit Gør hvad det lover, nemli at slå det krat ihjel, formår folk så ikke at have sat sig ordenligt ind i efterfølgerne kan da absolut ikke være en forretnings problem.
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det er så absolut ikke for at lægge nogen former for ansvar eller skyld på forretningen. Der er, så vidt jeg har læst mig til, ikke andre måder at slippe af med planarier i den mængde jeg havde...Det råd jeg fik, var det samme som stod i brugsanvisningen, så ingen pegen fingre der...
Jeg ved godt at man kan få planarierspisende fisk, men jeg havde haft mine planarier i ½ års tid, så det er 100% min egen skyld. Jeg fandt alt for sent ud af, hvad det var for små møgdyr...
Jeg ved godt at man kan få planarierspisende fisk, men jeg havde haft mine planarier i ½ års tid, så det er 100% min egen skyld. Jeg fandt alt for sent ud af, hvad det var for små møgdyr...

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
hej christian...jeg følger med dig...dahm godt du ikke har mistet modet,det var der sikker mange der ville..
Efter hånden har jeg fået baljen op og kører (med lidt hjælp fra lord mike) så jeg/vi er blevet rigtigt glad for mit nye 300 liters.
vh
michael
Efter hånden har jeg fået baljen op og kører (med lidt hjælp fra lord mike) så jeg/vi er blevet rigtigt glad for mit nye 300 liters.
vh
michael
En gang saltvand, altid saltvand ......
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hej Michael.
det er jeg glad for at høre, ligger der billeder af den?
Der skal mere til, før jeg opgiver, har stadig 5 fisk og lidt blødkoraller, så nu er det bare at tage målinger indtil
vandet er iorden og så i krig igen...
Mange hilsner
Christian
det er jeg glad for at høre, ligger der billeder af den?
Der skal mere til, før jeg opgiver, har stadig 5 fisk og lidt blødkoraller, så nu er det bare at tage målinger indtil
vandet er iorden og så i krig igen...
Mange hilsner
Christian
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Jeg har fulgt denne tråd, og heldigvis giver du ikke op
Men måske har jeg bare været heldig, men hvad er planarier og fladorme, er det nogle man kan se med det blåtte øje eller .... ?

Men måske har jeg bare været heldig, men hvad er planarier og fladorme, er det nogle man kan se med det blåtte øje eller .... ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
hej christian
ja der kommet lidt billeder af baljen under:micogmaj 300 liters balje.....
der er kommet flere koraller i men har ik fået taget nye billeder..
har købt lidt hos mike lord og hos claus fra roskilde.....
vh
michael
ja der kommet lidt billeder af baljen under:micogmaj 300 liters balje.....
der er kommet flere koraller i men har ik fået taget nye billeder..
har købt lidt hos mike lord og hos claus fra roskilde.....
vh
michael
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
hej christian
hvordan går det med baljen. er du kommet over det...
jeg kæmper i øjeblikket med en kræftig nitrat som jeg har forsøgt med at komme ned med...
vh
michael
hvordan går det med baljen. er du kommet over det...
jeg kæmper i øjeblikket med en kræftig nitrat som jeg har forsøgt med at komme ned med...
vh
michael