et par spørgsmål til deltec 509 fosfat whirbel filter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

et par spørgsmål til deltec 509 fosfat whirbel filter

Indlæg af Jerslev »

Købte et deltec 509 filter til fosfatfilter på messen og talte med flere, der gav mig nogle gode råd, men glemte nogle af dem igen!!
1: Der er to blå filtersvampe med til filteret, men skal de begge lægges i toppen? Der står på hjemmesiden (deltec), at der kun er en filtersvamp med, og i manualen står der, at der helst ikke må ligge en filtersvamp i bunden af hensyn til detritus.

2: Når man går fra et spandfilter med rowaphos til en fosfatreaktor, bør der så bruges mindre rowaphos for at undgå blegning? Hvis ja hor meget mindre (pga af større effektivitet blev jeg fortalt)?

3: Forskellen på jernbaseret og alubaseret antifosfat som fx rowaphos og alubaserede. Fordele og ulemper?

4: Brug af aktivt kul: Kan man komme det direkte i filteret sammen med antifosfat? og hvor store mængder? Der står i Reef secrets, at små mængder er bedre end store, og at for store mængder kan føre til blegning. Nogle der har et forslag til mængden?

Akvariet er på 250 liter plus sump på 60

På forhånd tak

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: et par spørgsmål til deltec 509 fosfat whirbel filter

Indlæg af Brian C »

Jerslev skrev:Købte et deltec 509 filter til fosfatfilter på messen og talte med flere, der gav mig nogle gode råd, men glemte nogle af dem igen!!
1: Der er to blå filtersvampe med til filteret, men skal de begge lægges i toppen? Der står på hjemmesiden (deltec), at der kun er en filtersvamp med, og i manualen står der, at der helst ikke må ligge en filtersvamp i bunden af hensyn til detritus.
jeg har selv en filtersvamp i bunden, men nu er det alu granulat jeg bruger også ret fint så det render hurtigt igennem risten i bunden, og så bruger jeg den anden svamp i toppen for at holde lidt igen på det kul jeg har blandet i fosfatfjerneren
Jerslev skrev: 2: Når man går fra et spandfilter med rowaphos til en fosfatreaktor, bør der så bruges mindre rowaphos for at undgå blegning? Hvis ja hor meget mindre (pga af større effektivitet blev jeg fortalt)?
alt efter hvilket produkt du bruger vil jeg sige et sted mellem 1/4 - 1/2 jeg bruger ca 50% af de anbefalede 100 gram, men jeg bruger så opgså Biophos 3 som er alubaseret, da jeg gerne vil være fri for det ekstra jerntilskud til akvariet, som de jeroxid baserede produkter kan give
Jerslev skrev: 3: Forskellen på jernbaseret og alubaseret antifosfat som fx rowaphos og alubaserede. Fordele og ulemper?
jeg har valgt efter at have brugt de to jernbaserede Rowaphos og Ecophos, at gå over til Biophos3 som er alubaseret, det skulle efter sigende være mere effektivt til at binde fosfaten, men kan vist ikke binde nær så meget, og så skulle det kunne lække noget af det tilbage når det er fyldt op, det er så ikke noget jeg har oplevet, jeg skifter hver 4 uge, mængden jeg bruger er kun ca en 1/3 af Rowa'en jeg brugte før
hvad har jeg så kunne mærke af ændringer her i løbet af de sidste par måneder, tjah grønalgerne der var tilbøjelige til at sætte sig på ruderne er stort set væk, min grønbrune acropora, der egent burde være blå, er begyndt at vise en mere blå farve igen, korallerne stritter lidt mere med polypperne, men om det hele skyldes skift til alubaseret antifosfat skal jeg ikke kunne sige, vil dog lige sige at nogle har oplevet problemer med den alubaserede, men det er der så også nogen der har med den jernbaserede

De jernbaserede, de holder længe, de lækker ikke alu til vandet, men det lækker jern ud i vandet, som i nogen tilfælde kan virke fremmende for gønne alger

men jeg smider lige et par link om emnet
http://reefkeeping.com/issues/2004-11/rhf/index.php
http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php
Jerslev skrev: 4: Brug af aktivt kul: Kan man komme det direkte i filteret sammen med antifosfat? og hvor store mængder? Der står i Reef secrets, at små mængder er bedre end store, og at for store mængder kan føre til blegning. Nogle der har et forslag til mængden?
jeg kører med omtrent fifty / fifty (vægt baseret) i samme filter og det fungerer fortrinligt, for mig ihvertfald, og det passer med at jeg skifter "die ganze molevitten hver" 4 uge
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Brian C:
Tak for dit svar. Du har været meget grundig og omhyggelig. Informative artikler, du linker til.

Du anbefaler altså, læser jeg mellem linmerne, alubaseret antiphos?
Jeg spørger lige endnu engang. På Aquafairs hjemmeside kan du købe 2 antifosfatmidler både alubaseret og Fe basret, men til en brøkdel af, hvad rowaphos koster - kender du kvaliteten af Aquafairs produkter? eller alternativer til rowaphos?

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

generelt er jeg godt tilfreds med deres produkter, dog som jeg har skrevet andetsted er deres aqua-cement noget *beep* til fragmenter, men til opbygning af rev tror jeg det er fint, især hvis man gør det lige inden man fylder vand på

jeg hælder selv til Alu-antifos, men der ér folk der har haft problemer. men der er der jo så også med jern-oxid baserede pordukter
der står godt nok at man ikke skal skylle det. det har jeg så valgt at gøre, for at undgå at få alt for meget af det aluholdige støv ind i akvariet, jeg er også ved at implementere regelmæssige vandskift, netop for at undgå en evt ophobning af aluminium i vandet

hvis du vælger den jernbaserede, så er der eks Ecophos, som er ca en hund billigere en Rowa, og det ligner påfaldende meget det samme produkt :sneaky2:

ellers ville jeg da forsøge med det fra aquafair, start evt med en lille portion, og se hvor effektivt det er

jeg har indtil nu som nævnt brugt Biophos3, fra korallenzucht, men har helt klart tænkt mig at prøve det fra aquafair når jeg om snart løber tør, har også tænkt mig at bestille det aktive kul dernede fra
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Nybegynder! Har også købt et wirbelfilter 509 og har tænkt mig at bruge rowaphos som der bliver forskrevet. Har tænkt mig at skylle det igennem inden brug og så bare sætte det igang! Ville det være forkert at gøre sådan??
Grundet min lige linie: (Har tænkt mig at skylle det igennem inden brug og så bare sætte det igang!) er at jeg som sagt er nybegynder og gerne vil holde/gøre hele mit system simpelt og lige til, indtil jeg har noget mere erfaring med saltvandsakvariet.
Har med tiden tænkt mig at påføre et nitratfilter med antinitrat medie udelukkende på samme måde som med wirbelfiltret. Og så samme spørgsmål: Ville det være forkert at gøre sådan??
Det hele går simpelthen ud på for mit vedkommende i mit system at holde grønalgerne nede så der bliver "plads" til de rigtige kalkalger. Og så ser det jo bedst ud uden grønalgerne.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

flzak skrev:Nybegynder! Har også købt et wirbelfilter 509 og har tænkt mig at bruge rowaphos som der bliver forskrevet. Har tænkt mig at skylle det igennem inden brug og så bare sætte det igang! Ville det være forkert at gøre sådan??
Grundet min lige linie: (Har tænkt mig at skylle det igennem inden brug og så bare sætte det igang!) er at jeg som sagt er nybegynder og gerne vil holde/gøre hele mit system simpelt og lige til, indtil jeg har noget mere erfaring med saltvandsakvariet.
Har med tiden tænkt mig at påføre et nitratfilter med antinitrat medie udelukkende på samme måde som med wirbelfiltret. Og så samme spørgsmål: Ville det være forkert at gøre sådan??
Det hele går simpelthen ud på for mit vedkommende i mit system at holde grønalgerne nede så der bliver "plads" til de rigtige kalkalger. Og så ser det jo bedst ud uden grønalgerne.
Jeg tror at min priotering ville have været omvendt. Først et nitratfilter og så et fosfat filter.
De kan ikke sættes i forlængelse af hinanden da der skal være et forskeligt flow gennem filtrene.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Rowaphos skal ikke skylles igennem før brug - det står udtrykkeligt i den vedlagte brugsanvisning

jerslev
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"