Aktivt Kul.
Aktivt Kul.
Fandt lige noget Aktivt Kul på nettet der er noget billigere end det vi nomalt køber.
Men er der nogle der ved om det indholder noget vi ikke vil have i vandet feks. fosfat ?
http://koiimport.dk/product.asp?product=786
Vægt: 5000 gram/10 Ltr. Pris 195.50 kr.
Steen
Men er der nogle der ved om det indholder noget vi ikke vil have i vandet feks. fosfat ?
http://koiimport.dk/product.asp?product=786
Vægt: 5000 gram/10 Ltr. Pris 195.50 kr.
Steen
Senest rettet af spdiving fre 24. apr 2009 08:20, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Aktivt Kul.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... f5c91b640c
jeg bruger altid det der fra, syntes det virker til at være i god kvalitet.
jeg bruger altid det der fra, syntes det virker til at være i god kvalitet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kul som du linker til, ligner meget det som jeg bruger(når jeg bruger kul) Det er i drikke vandskvalitet. Jeg kunne meget vel fristes til at mene at det er det samme, især da det sælges afvejet. Det kommer fra fabrikken i 20-25 kilo sække
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
Hej
Som ny startet, må jeg så godt spørge, hvilken funktion det aktive kul har, og om det er noget jeg skal forvente at anvende i fremtiden, når mit akvarie er kørt ind ?
Jesper
Som ny startet, må jeg så godt spørge, hvilken funktion det aktive kul har, og om det er noget jeg skal forvente at anvende i fremtiden, når mit akvarie er kørt ind ?
Jesper
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I almindelige saltvandsakvarier, har kul kun den funktion at fjerne evt. gulfavning af vandet.
Hvis du kommer til at køre med Zeovit er det en fast bestandel af det setup, men husker ikke lige hvoror man bruger det.
Hvis du kommer til at køre med Zeovit er det en fast bestandel af det setup, men husker ikke lige hvoror man bruger det.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg har altså også købt en billigmodel i en havedams forretning, der er stor prisforskel, til det der sælges i små portioner hos vores saltvandspushere, jeg har ikke oplevet nogen forskel.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Jeg har lidt gulfavning af mit vand, og vil gerne det til livs. Er det muligt at køre gennem aktivt kul, uden at anvende Zeovit, og hvis det er det, hvorledes har i andre så gjort dette ?Carsten skrev:I almindelige saltvandsakvarier, har kul kun den funktion at fjerne evt. gulfavning af vandet.
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Ja du kan sagten bruge det uden zeovit...
Du kan bruge det aktivt eller passivt.
Enten i en filterpose i sumpen eller i et spandfilter.
Du får mere effiktivitet ud áf det i spandfilteret, men virker fint bare i en sok.
Hilsen Kim.
Du kan bruge det aktivt eller passivt.
Enten i en filterpose i sumpen eller i et spandfilter.
Du får mere effiktivitet ud áf det i spandfilteret, men virker fint bare i en sok.
Hilsen Kim.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Man kan sagtens bruge aktivt kul uden at bruge zeovit. Man har det ofte bare i en filterpose og så sat i en bobblefælde i sumpen. Det skal skiftes ud relativt ofte.
Selv bruger jeg bare easylife ffm til at klare vandet, jeg har også tidligere brugt ozon der er kendt for at gøre vandet ultra klart, og syntes selv easylife gør det lige så godt
Selv bruger jeg bare easylife ffm til at klare vandet, jeg har også tidligere brugt ozon der er kendt for at gøre vandet ultra klart, og syntes selv easylife gør det lige så godt
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Så nu bliver det spændende.
Har selv overvejet ozon til at klare vandet, indtil jeg hørte om aktivt kul.
Hvad fik dig til at vælge kul frem for ozon, og der med gå væk fra ozon ?
Er der fordele og ulemper ved begge metoder ?
Er kul ikke en del billigere end easylife ? (ved godt at easylife har andre fordele, hvilket sikkert forklarer din anvendelse af dette produkt)
Er kul ikke en del billigere end easylife ? (ved godt at easylife har andre fordele, hvilket sikkert forklarer din anvendelse af dette produkt)
thyme skrev:Man kan sagtens bruge aktivt kul uden at bruge zeovit. Man har det ofte bare i en filterpose og så sat i en bobblefælde i sumpen. Det skal skiftes ud relativt ofte.
Jeg tror jeg prøver at købe en pose med 5 kg til de 195.50 kr noget biligere end man elles giver . Hvis jeg kan måle fosfat ryger det bare i naboenes havedam istedet for.
Steen.
Steen.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
spdiving skrev:Jeg tror jeg prøver at købe en pose med 5 kg til de 195.50 kr noget biligere end man elles giver . Hvis jeg kan måle fosfat ryger det bare i naboenes havedam istedet for.
Steen.

Husk at holde denne tråd ajour med dine resultater!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg har ikke valgt kul, jeg har valgt easylife. Syntes bare det er langt nemmere, og klarer vandet godt. Gik væk fra ozon da jeg ikke syntes det virkede optimalt med min type skummer.elvikingo0 skrev:Så nu bliver det spændende.
thyme skrev:Man kan sagtens bruge aktivt kul uden at bruge zeovit. Man har det ofte bare i en filterpose og så sat i en bobblefælde i sumpen. Det skal skiftes ud relativt ofte.
økonomien har jeg ikke kigget på, men sådan en flaske holder længe for mig, så tror ikke det er dyrere
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Aktivt kul hjælper til at klare vandet, men det fjerner også en masse andre uønskede stoffer, som vi ikke kan måle, og som ikke kan fjernes med vores skummer, da de ikke har elektrisk ladning (det er såfdan man på RC forklarer det) Men spørg ikke om detaljer.
Kan blot se på mit eget akvarium, at koraller har et bedre - måske blot fordi vandet er klarere og dermed tilførese mere lys, men jeg har også fået mindre røde alger...
Jerslev
Kan blot se på mit eget akvarium, at koraller har et bedre - måske blot fordi vandet er klarere og dermed tilførese mere lys, men jeg har også fået mindre røde alger...
Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
To be or not be 

- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hej Steen,
Hvordan gik det med de 5 kg. aktivt kul? Er det noget der virker, som det skal? Kan du mærke eller måle forskel?
Har aldrig brugt så meget som en pose aktivt kul i vores 870 liters, men overvejer det kraftigt. Hvor ofte skal det skiftes ud, og kan det ligge i sumpen for længe, fx. i en nylon strømpe?
Vh. Morten
Hvordan gik det med de 5 kg. aktivt kul? Er det noget der virker, som det skal? Kan du mærke eller måle forskel?
Har aldrig brugt så meget som en pose aktivt kul i vores 870 liters, men overvejer det kraftigt. Hvor ofte skal det skiftes ud, og kan det ligge i sumpen for længe, fx. i en nylon strømpe?
Vh. Morten
spdiving skrev:Jeg tror jeg prøver at købe en pose med 5 kg til de 195.50 kr noget biligere end man elles giver . Hvis jeg kan måle fosfat ryger det bare i naboenes havedam istedet for.
Steen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Morten,Olsen skrev:Hej Steen,
Vh. Morten
Steen.
Du kan sagtens have det liggende i en nylonstrømpe eller en filtersok (har jeg selv)

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvad med de 5 kg. kul til 195 kr. Kan det bruges?
Har jo godt og vel 1100 liter vand, så hvis der skal skiftes 1 liter kul pr. måned til 200 kr., så løber det jo op i mange penge.
Har jo godt og vel 1100 liter vand, så hvis der skal skiftes 1 liter kul pr. måned til 200 kr., så løber det jo op i mange penge.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ja det tror jeg godt, at det kan??Olsen skrev:Hvad med de 5 kg. kul til 195 kr. Kan det bruges?

Det er, hvad jeg har fået af vide ved alle, som jeg har snakket med, at det skal skiftes hver måned.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]