Kiwa's saltbalje 330l
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Kiwa's saltbalje 330l
Som tidligere (og nuværende) cichlide akvarister er saltvandsakvarium en helt ny verden af nye indtryk, udtryk og forståelse af hvad et akvariehold er. Vi (specielt undertegnede) har gennem længere tid været betaget af de flotte farver, det krystalklare vand og andre typer af liv som saltvandsakvarier kunne byde på, hvorfor vi omkring juletid 2008 besluttede os for at anskaffe os en lille saltpyt og prøve det af.
Som med så meget andet, blev vi også inspireret af en god ven som havde startet op i november 2008 og har fulgt udviklingen i hans saltvandsakvarium, de forskellige algefaser osv.
De første dage og uger gik med at læse opstartsartikler og lignende på dette gode forum og tilsvarende i andre lande. Herefter besluttede vi, at starte op med et brugt setup i god kvalitet som udgangspunkt for vores nye balje.
Setup:
Akvarie: 330 l Aquarien Geis 120 x 50 x 55 cm, overløb med sump 75 x 35 x 40 samt møbel
Lys: Giesemann 260 Moonlight 2 x 150 watt HQI, 2 x 39 watt T5 og diode for natlys, indbygget lysstyring
Skummer: Tunze DOC 9210 - udskiftes inden læge med ATB Cone 2. line skummer, som er bestilt
Returpumpe: Tunze Silence 1073.040 3000l/h
Tunze osmolator for automatisk påfyldning af ferskvand
3 X Tunze nanostream 6055 streampumper m/Tunze multicontroller
Aquamedic osmoseanlæg 150 m/Silikat filter og booster pumpe.
Keramiksøjlen af typen Aqua Roche 54 cm blev "udvandet" i en uges tid, mens akvariesetuppet blev testet med ferskvand. Herefter blev i nyindkøbt regnsvandstønde lavet osmosevand og mixet salt. Akvariet blev næsten fyldt med saltvand og var efter et par dage klar til at vi kunne hente de levende sten.
45 kg LS indkøbt, som meget velindkørte hos privat
Lidt koraller, skiveanemone og 5 turbosnegle samt en søanemone kom med hjem sammen med stenene.
Vi ved, at det ikke er opskriften på den rigtige opstart, men har fået fortalt, at så længe der ikke kommer fisk i baljen og vi har tålmodighed, så skal de nok klare de forskellige algefaser, som kommer. Vi satser på at det er korrekt.
Målte vandværdier efter 6 dage:
26 grader
Salt 1.0235
PH 8,1
NO2 0,025
NO3 0
Her er lidt billeder af akvariet, dog skal det nævnes at lampen ikke er komme hjem endnu, men står i Jylland hos god ven og er indtil om 14 dage erstattet af 2 x 39 watt T5 fra et ferskvandsakvarium, som ikke benyttes p.t.
Midlertidig cirkulation i baljen sker ved en pumpe på 3500 l/h og en lille 600 l/t indtil mine Tunze nanostreams kommer i næste uge.
Hilsen Kim
Som med så meget andet, blev vi også inspireret af en god ven som havde startet op i november 2008 og har fulgt udviklingen i hans saltvandsakvarium, de forskellige algefaser osv.
De første dage og uger gik med at læse opstartsartikler og lignende på dette gode forum og tilsvarende i andre lande. Herefter besluttede vi, at starte op med et brugt setup i god kvalitet som udgangspunkt for vores nye balje.
Setup:
Akvarie: 330 l Aquarien Geis 120 x 50 x 55 cm, overløb med sump 75 x 35 x 40 samt møbel
Lys: Giesemann 260 Moonlight 2 x 150 watt HQI, 2 x 39 watt T5 og diode for natlys, indbygget lysstyring
Skummer: Tunze DOC 9210 - udskiftes inden læge med ATB Cone 2. line skummer, som er bestilt
Returpumpe: Tunze Silence 1073.040 3000l/h
Tunze osmolator for automatisk påfyldning af ferskvand
3 X Tunze nanostream 6055 streampumper m/Tunze multicontroller
Aquamedic osmoseanlæg 150 m/Silikat filter og booster pumpe.
Keramiksøjlen af typen Aqua Roche 54 cm blev "udvandet" i en uges tid, mens akvariesetuppet blev testet med ferskvand. Herefter blev i nyindkøbt regnsvandstønde lavet osmosevand og mixet salt. Akvariet blev næsten fyldt med saltvand og var efter et par dage klar til at vi kunne hente de levende sten.
45 kg LS indkøbt, som meget velindkørte hos privat
Lidt koraller, skiveanemone og 5 turbosnegle samt en søanemone kom med hjem sammen med stenene.
Vi ved, at det ikke er opskriften på den rigtige opstart, men har fået fortalt, at så længe der ikke kommer fisk i baljen og vi har tålmodighed, så skal de nok klare de forskellige algefaser, som kommer. Vi satser på at det er korrekt.
Målte vandværdier efter 6 dage:
26 grader
Salt 1.0235
PH 8,1
NO2 0,025
NO3 0
Her er lidt billeder af akvariet, dog skal det nævnes at lampen ikke er komme hjem endnu, men står i Jylland hos god ven og er indtil om 14 dage erstattet af 2 x 39 watt T5 fra et ferskvandsakvarium, som ikke benyttes p.t.
Midlertidig cirkulation i baljen sker ved en pumpe på 3500 l/h og en lille 600 l/t indtil mine Tunze nanostreams kommer i næste uge.
Hilsen Kim
Hilsen Kim
320l opstartet den 12. april 2009 se evt. tråden, hvis du vil følge udviklingen i akvariet viewtopic.php?f=93&t=25678&start=0
320l opstartet den 12. april 2009 se evt. tråden, hvis du vil følge udviklingen i akvariet viewtopic.php?f=93&t=25678&start=0
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Re: Kiwa's saltbalje 330l
Det er da et rigtigt fint setup du har lavet 
Snyder de foto eller er akvariet rimelig højt i forhold til dybden ?

Snyder de foto eller er akvariet rimelig højt i forhold til dybden ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Lars
Ja det er højere end dybt desværre, 55 cm højt + listen og dybden er 50 cm - det er jo det man engang imellem må tage med, når det er brugt udstyr der er vælges.
Hilsen Kim
Ja det er højere end dybt desværre, 55 cm højt + listen og dybden er 50 cm - det er jo det man engang imellem må tage med, når det er brugt udstyr der er vælges.

Hilsen Kim
Hilsen Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hejsa kim,
Tillykke med det nye akvarie
Det er et flot akvarie setup, som I har fået jer der
Bliver spændende at følge
Mvh. Marco R
Tillykke med det nye akvarie

Bliver spændende at følge

Mvh. Marco R
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
tillykke med akvariet ser lovede ud må man sige 
skal lige høre den sorte slange du har sat på dit returrør hvad er den til?

skal lige høre den sorte slange du har sat på dit returrør hvad er den til?
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej og tak for de pæne ord
DDT2 spørger til den sorte slange på returrøret - det er efter min bedste overbevisning for tilslutning af kalkreaktor. Den er indtil videre bare blændet af.
Hilsen Kim
DDT2 spørger til den sorte slange på returrøret - det er efter min bedste overbevisning for tilslutning af kalkreaktor. Den er indtil videre bare blændet af.
Hilsen Kim
Hilsen Kim
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
nå okay var bare lige nysgerrig da jeg synes det dejligt setup du havde med dine rørførringer der er system i dem og ikke noget daller der hænger og slasker rundt.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Skønt akvarie, husk at holde os opdateret.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Helena
Jeg skal nok holde Jer opdateret, men forventer ikke de store ændringer i de kommende måneder, hvor det blot skal køres ind. Et billede eller 5 skal det nok blive til.
Hilsen Kim
Jeg skal nok holde Jer opdateret, men forventer ikke de store ændringer i de kommende måneder, hvor det blot skal køres ind. Et billede eller 5 skal det nok blive til.

Hilsen Kim
Hilsen Kim
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Dan-P der må jeg være uenig med dig for den har trukket sig godt sammen på det billede og mange kan sagtens fylde 8-10 gange mere når de er foldet helt ud og så kan den sandsynligvis komme ud hvor der er lys osv. de anemoner jeg havde sad inden under gerne i bunden så når de trak sig helt sammen kunne man ikke se dem.
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Dan-P
Vi kontaktede dem vi købte anemonen af (købt siddende fast på LS med hovedet nedad og med stenen liggende på bunden af deres akvarium), og fortalte at den ikke rigtigt ville "folde sig ud". De sagde, at vi skulle prøve at vende stenen som den sad på, hvilket vi så gjorde, med det resultat at den i nattens løb flyttede sig hen under en anden sten og satte sig igen med hoved nedad og her har den så siddet i 5 dage. Vi må konkludere, at den vil sidde sådan. Den sender nu og da også tentakterne ud i det sparsomme lys som vi p.t. har på.
Vi kontaktede dem vi købte anemonen af (købt siddende fast på LS med hovedet nedad og med stenen liggende på bunden af deres akvarium), og fortalte at den ikke rigtigt ville "folde sig ud". De sagde, at vi skulle prøve at vende stenen som den sad på, hvilket vi så gjorde, med det resultat at den i nattens løb flyttede sig hen under en anden sten og satte sig igen med hoved nedad og her har den så siddet i 5 dage. Vi må konkludere, at den vil sidde sådan. Den sender nu og da også tentakterne ud i det sparsomme lys som vi p.t. har på.
Hilsen Kim
nå ok så der ingen problemer
bare den får noget lys så den ikke lige pludselig dør og svinerakvariet til 

- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nu hvor vi snakker om anemonen, så er her et billede af den i dag. Den sidder fortsat på samme sted, men er betydelig mere udspilet.
Senest rettet af Kiwa søn 19. apr 2009 14:54, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Kim
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Den skal nok overleve 
Det er utroligt så lang den kan blive hvis der er noget den gerne vil strække sig efter !!
Har en der har siddet på samme måde de sidste 2 år. Den har nu en fod der er 20 cm lang og er gemt helt under stenene en gang i mellem når den har fået noget god at spise . Der ligger 2 tomme sneglehuse som den har pillet eamitter ud af

Det er utroligt så lang den kan blive hvis der er noget den gerne vil strække sig efter !!
Har en der har siddet på samme måde de sidste 2 år. Den har nu en fod der er 20 cm lang og er gemt helt under stenene en gang i mellem når den har fået noget god at spise . Der ligger 2 tomme sneglehuse som den har pillet eamitter ud af

- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Tillykke med den nye balje! Den ser jo faktisk ret godt ud den anemone, nu hvor den folder sig lidt ud. Det skal nok blive godt, når den rigtige lampe kommer op. Fik Du spurgt den tidligere ejer, om han direkte fodrede anemonen, eller den bare lever af zooxantheller og hvad der nu kommer forbi?
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Kim
Tak for de pæne ord. Den tidligere ejer har aldrig fodret hverken koraller eller anemoner, selvfølgelig udover det, som er er i vandet og lys.
Tak for de pæne ord. Den tidligere ejer har aldrig fodret hverken koraller eller anemoner, selvfølgelig udover det, som er er i vandet og lys.
Hilsen Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Marco
Her er det, at jeg må give fortabt. Jeg har endnu ikke fundet den, min litteratur gør sig meget lidt i netup sø-anemoner. Måske en af de garvede saltvandsakvarister kan hjælpe.
Her er det, at jeg må give fortabt. Jeg har endnu ikke fundet den, min litteratur gør sig meget lidt i netup sø-anemoner. Måske en af de garvede saltvandsakvarister kan hjælpe.
Hilsen Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hejsa igen,
Okay det er helt iorden.. Jeg har nemlig heller ikke kunne finde den nogen steder
Ja det kunne være super, hvis der var en, som kunne hjælpe os her
Okay det er helt iorden.. Jeg har nemlig heller ikke kunne finde den nogen steder

Ja det kunne være super, hvis der var en, som kunne hjælpe os her

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Hej Det ser sgu godt ud.. tror vi mødtes nede ved claus.. kan det passe..
Mvh. Kenneth
Mvh. Kenneth
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Jeg ved at claus har 2 tilbage af de anemoner. ( Købte selv en også)..
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Kenneth
Ja, det er rigtigt, at vi mødtes hos Claus.
Jeg er stadig imponeret over det akvarie, som vi så var med til at pelse og utrolig glad for de forskellige guldklumper, vi fik med hjem.
Jeg ærger mig lidt over, at jeg ikke fik taget et billede eller 2, inden Claus begyndte at trække stenene op af baljen. Det kunne have været sjovt at have det som minde. I øvrigt stor ros og tak til både Claus og hans kone for en ualmindelig god hjælp og vejledning.
Hvordan går det med dit akvarie, har du fået det hjem fra Korallen?
Ja, det er rigtigt, at vi mødtes hos Claus.
Jeg er stadig imponeret over det akvarie, som vi så var med til at pelse og utrolig glad for de forskellige guldklumper, vi fik med hjem.
Jeg ærger mig lidt over, at jeg ikke fik taget et billede eller 2, inden Claus begyndte at trække stenene op af baljen. Det kunne have været sjovt at have det som minde. I øvrigt stor ros og tak til både Claus og hans kone for en ualmindelig god hjælp og vejledning.
Hvordan går det med dit akvarie, har du fået det hjem fra Korallen?
Hilsen Kim
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
ja det var nogle flotte ting han solgte og til gode priser..
Jeg så billeder af det helt inden det blev pelset.. og ja det var godt nok flot..
håber de ting vi har fået derfra kommer til at se lige så godt ud..
Nej det er bestilt hos petsupply og skulle komme sidst på måneden..
Kenneth

Jeg så billeder af det helt inden det blev pelset.. og ja det var godt nok flot..
håber de ting vi har fået derfra kommer til at se lige så godt ud..

Nej det er bestilt hos petsupply og skulle komme sidst på måneden..
Kenneth
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Vi skriver i hinandens tråde på kryds og tværs, men får alligevel udvekslet information som er sammenhængende.
Endnu engang god vind med projektet. 

Hilsen Kim
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Så er der lidt opdate af min balje.
3 måneder efter opstart er der kommet de første fisk i. Valget faldt på 3 Pterapogon kauderni ungfisk, danskopdrættede.
Alt er forløbet planmæssigt, uden for meget pilleri, kun test af vandværdier, rensning af ruder en gang om ugen og påfyldning af osmosevand ca. 20 l om ugen. Herudover er der foretaget et vandskifte på 10%, en uges tid før de nye beboere kom i.
Vandværdier er fuldt nøje over perioden og der har stort set ikke været målbare værdier på næringsindhold. Der er løbende tilsat Magnesium og Calcium samt KH for, at få de ønskede værdier.
Jeg har stort set været forskånet for diverse algefaser, hvilket klart må tilskrives de meget indkørte sten, jeg var heldig at få fat i, dog har jeg lidt brunalger på bundlaget, efter at der blev tilført nyt sand (Fiji Pink).
De få koraller som jeg har, er alle vokset pænt, ligesom anemonen er blevet en del større.
Udstyrsmæssigt er skummeren nu en ATB Cone Ecoline og der er investeret i en RD 4500 - dog endnu ikke monteret.
Her er lidt billeder:
3 måneder efter opstart er der kommet de første fisk i. Valget faldt på 3 Pterapogon kauderni ungfisk, danskopdrættede.
Alt er forløbet planmæssigt, uden for meget pilleri, kun test af vandværdier, rensning af ruder en gang om ugen og påfyldning af osmosevand ca. 20 l om ugen. Herudover er der foretaget et vandskifte på 10%, en uges tid før de nye beboere kom i.
Vandværdier er fuldt nøje over perioden og der har stort set ikke været målbare værdier på næringsindhold. Der er løbende tilsat Magnesium og Calcium samt KH for, at få de ønskede værdier.
Jeg har stort set været forskånet for diverse algefaser, hvilket klart må tilskrives de meget indkørte sten, jeg var heldig at få fat i, dog har jeg lidt brunalger på bundlaget, efter at der blev tilført nyt sand (Fiji Pink).
De få koraller som jeg har, er alle vokset pænt, ligesom anemonen er blevet en del større.
Udstyrsmæssigt er skummeren nu en ATB Cone Ecoline og der er investeret i en RD 4500 - dog endnu ikke monteret.
Her er lidt billeder:
Senest rettet af Kiwa man 13. jul 2009 08:10, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kim
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Er det anemonen der sidder helt ude til højre på billedet??
- Kiwa
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej Christian
Nej min anemone sidder stort set i midten, helt nede i buden. Her er et billede af den.
Nej min anemone sidder stort set i midten, helt nede i buden. Her er et billede af den.
Hilsen Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du skal være opmærksom på den ene kauderni. Hvis der er et par imellem, vil de mobbe den sidste, så den dør. De slås aldrig men et massivt passivt mobning giver samme effekt.
Så når du kan se at 2 af dem holder mere sammen end med den sidste, er det på tide at få den op.
Så når du kan se at 2 af dem holder mere sammen end med den sidste, er det på tide at få den op.