Overgang fra Fe baseret til AL baseret antifosfat hvordan?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Overgang fra Fe baseret til AL baseret antifosfat hvordan?
Bruger Fe baseret antifosfat i Deltec 509 fosfatfilter sammen med aktivt kul (rowaphos)
Vil bl.a. af økonomiske årsager gå over til alubaseret antifosfat fra Aquafair
Mit spørgsmål: Skal overgangen foregå gradvist, eller kan jeg bare skifte hele molevitten på een gang uden problemer?
Det skal siges, at jeg kun bruger halv dosis og skifter hver 4. uge
Jerslev
Vil bl.a. af økonomiske årsager gå over til alubaseret antifosfat fra Aquafair
Mit spørgsmål: Skal overgangen foregå gradvist, eller kan jeg bare skifte hele molevitten på een gang uden problemer?
Det skal siges, at jeg kun bruger halv dosis og skifter hver 4. uge
Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Overgang fra Fe baseret til AL baseret antifosfat hvordan?
det skal da ikke forveksles med aluminium oxide(zeolith)
men er begge ikke lige effektivt,da din po4 sikkert allerede er lav tror jeg ikke det har den betydelige ændring..
bare lad vær med at skifte det den samme dag du skifter vand---pære osv..
men er begge ikke lige effektivt,da din po4 sikkert allerede er lav tror jeg ikke det har den betydelige ændring..
bare lad vær med at skifte det den samme dag du skifter vand---pære osv..
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Du skifter bare, ingen problemer i det!!, jeg overvejer faktisk at gå tilbage til Rowaphos, da' jeg syntes at kunne se en opblomstring af bryopsis siden jeg skiftede til alubaseret??? 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Aquafair har også en jern-baseret: http://www.aquafair.de/product_info.php ... b4a35f9f73
Den hedder bare "Fe" istedet for "Al": http://www.aquafair.de/product_info.php ... b4a35f9f73
/Kim
Den hedder bare "Fe" istedet for "Al": http://www.aquafair.de/product_info.php ... b4a35f9f73
/Kim
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Det er beskrevet flere steder at AL baseret frigiver Po4 igen når materialet er fyldt.
Så som Nolan sige er der ingen grund til at skifte til AL baseret.
Der er næsten ingen prisforskel.
Har selv gået fra rowaphos til dette da det som du nævner er betydeligt billigere...
Hilsen Kim

Så som Nolan sige er der ingen grund til at skifte til AL baseret.
Der er næsten ingen prisforskel.

Har selv gået fra rowaphos til dette da det som du nævner er betydeligt billigere...
Hilsen Kim
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg er så gået fra FE baseret til Alu, bla pga at det skulle være ret godt hvis der er cyano i tanken, mit cyano forsvandt uden de store ændringer, kun ved at gå over til alu baseret
der er fordele og ulemper ved begge produkter
alu udgaven
minus:
skal skiftes tit, jeg skifter hver 4 uge
kan i teorien afgive alu til vandet, men efter hvad jeg har læst mig frem til kun ved PH <8,5
er en lille smule dyrere i brug, end et tilsvarende jernbaseret (ikke rowa) produkt
det skulle kunne lække fosfat tilbage i vandet, men ikke noget jeg har oplevet
Plus:
det er effektivt, hamrende effektivt
det gør ikke vandet brunt
det frigiver ikke jern til vandet, jern er godt for grønne farver i akvariet, ikke bare ved korallerne, men også algerne
modvirker tilsyneladende cyano, min cyano forsvandt ihvertfald ret hurtigt
Jern baseret den kender folk jo
der er mange meninger om det skal være det ene eller det andet, ovenstående er min erfaring med produktet, jeg har været rigtig godt tilfreds
men for at vende tilbage til spørgsmålet mht skiftet, hvis din fosfat er minimal skifter du bare over, det gjorde jeg uden at det gav anledning til problemer af nogen art
der er fordele og ulemper ved begge produkter
alu udgaven
minus:
skal skiftes tit, jeg skifter hver 4 uge
kan i teorien afgive alu til vandet, men efter hvad jeg har læst mig frem til kun ved PH <8,5
er en lille smule dyrere i brug, end et tilsvarende jernbaseret (ikke rowa) produkt
det skulle kunne lække fosfat tilbage i vandet, men ikke noget jeg har oplevet
Plus:
det er effektivt, hamrende effektivt
det frigiver ikke jern til vandet, jern er godt for grønne farver i akvariet, ikke bare ved korallerne, men også algerne
Jern baseret den kender folk jo
der er mange meninger om det skal være det ene eller det andet, ovenstående er min erfaring med produktet, jeg har været rigtig godt tilfreds
men for at vende tilbage til spørgsmålet mht skiftet, hvis din fosfat er minimal skifter du bare over, det gjorde jeg uden at det gav anledning til problemer af nogen art
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jern baseret fosfat fjerner, gør da heller ikke vandet brunt.Brian C skrev: det er effektivt, hamrende effektivt
Cyano bakterier forsvinder nøjagtigt lige så hurtigt med en jernbaseret fosfat fjerner.
Jeg spurgte engang ham fra Aquafair, hvormeget po4 det aluminiumsbaserede fosfatfjerner kunne klare.
Det kunne han ikke oplyse, da det også tog nogle andre ting, blandt andet huminsyre, hvad det så er for en størrelse.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Carsten skrev:Jern baseret fosfat fjerner, gør da heller ikke vandet brunt.Brian C skrev: det er effektivt, hamrende effektivt
Cyano bakterier forsvinder nøjagtigt lige så hurtigt med en jernbaseret fosfat fjerner.
Jeg spurgte engang ham fra Aquafair, hvormeget po4 det aluminiumsbaserede fosfatfjerner kunne klare.
Det kunne han ikke oplyse, da det også tog nogle andre ting, blandt andet huminsyre, hvad det så er for en størrelse.
jeg synes at lige meget hvad jeg gør slipper der brunt snask med ud i vandet, hvad der ikke gør med alu
at jernbaseret skulle fjerne cyano lige så hurtigt, er ikke min erfaring tværtimod, for jeg fik først has på dem, da jeg skiftede væk fra rowaphos
huminsyre, det lyder som noget af det der er i sortvand, det der thefarvede vand fra amazonfloden, og så vidt jeg husker er det med til at farve vandet
men ellers er der lidt læsning her om fordele og ulemper
http://reefkeeping.com/issues/2004-11/rhf/index.php
http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php
Mvh. Brian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Cyano bakterier, lever af det fosfat og nitrat der måtte være i vandet. Om det fjernes af et aluminiums eller jernbaseret middel er da helt lige meget.
Kunne grunden til at de først forsvandt da du skiftede fra Rowaphos ikke være at det bare var mættet?
Kunne grunden til at de først forsvandt da du skiftede fra Rowaphos ikke være at det bare var mættet?
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det tvivler jeg lidt på, uden at kunne give garantier, men jeg kæmpede med dem over to skift af den jernbaserede, og først da jeg smed alu baseret i forsvandt de, om det er det der er hele årsagen skal jeg ikke kunne sige, men jeg har også hørt fra andre, at det har hjulpet på cyano...Carsten skrev:Cyano bakterier, lever af det fosfat og nitrat der måtte være i vandet. Om det fjernes af et aluminiums eller jernbaseret middel er da helt lige meget.
Mvh. Brian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så vil jeg da sige, at mine cyano forsvandt da jeg brugte Rowaphos. Det forsvandt i løbet af den første uges tid.Brian C skrev:det tvivler jeg lidt på, uden at kunne give garantier, men jeg kæmpede med dem over to skift af den jernbaserede, og først da jeg smed alu baseret i forsvandt de, om det er det der er hele årsagen skal jeg ikke kunne sige, men jeg har også hørt fra andre, at det har hjulpet på cyano...Carsten skrev:Cyano bakterier, lever af det fosfat og nitrat der måtte være i vandet. Om det fjernes af et aluminiums eller jernbaseret middel er da helt lige meget.
Og du må meget gerne komme med et link til noget som skulle understøtte at aluminiumsbaseret fosfat fjerner skulle være bedre end jernbaseret.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jeg kan kun tale ud fra egen erfaring, og hvad jeg har hørt
at jernbaseret kan være en ulempe i forhold til alger, er en oplysning jeg har fra Ted (Bioted marine)
og mht Cyanoen, ja så er det hvad jeg selv har oplevet, og jeg ved at der var en anden herinde der har haft samme oplevelse, jeg mener det var en af indehaverne af månedens akvarie, tror faktisk han boede i sverige, men er ikke sikker og kan ikke finde tråden nu
at jernbaseret kan være en ulempe i forhold til alger, er en oplysning jeg har fra Ted (Bioted marine)
og mht Cyanoen, ja så er det hvad jeg selv har oplevet, og jeg ved at der var en anden herinde der har haft samme oplevelse, jeg mener det var en af indehaverne af månedens akvarie, tror faktisk han boede i sverige, men er ikke sikker og kan ikke finde tråden nu
Mvh. Brian