Algefaserne og lys.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Algefaserne og lys.

Indlæg af maigaard »

Jeg har sammen med mit store akvarie startet et lille op ved siden af på 64l, der skal fungere som et refugium/karantæne for fisk og koraller.

Det er et alm. helglas akvarie med en rio skummer og to pumper på hhv. 600 og 1200 liter. Der er ca. 10 kg levende sten i + 1 par kilo levende sand. Det har ca. stået i 8 uger.

Det har været svært at finde et passende lys til det, så der har indtil videre bare været en 11w kontorlampe henover + alm. dagslys. Der har været en del brune alger, men de er nu væk, men er heller ikke rigtig blevet afløst af nogen grønne alger ud over et par glasroser. Så er faserne gået i stå pga. manglende lys eller hvad er forklaringen?

Nitrat er 0 og nitrit er 0 og der er intet i ud over nogen vildfarne Culpera Alger, som jeg har plukket så mange af så muligt for at få dem væk igen.

Kan jeg forvente at når jeg sætter rigtig lys henover så eksploderer det hele igen eller???

Hilsen Maigaard
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Algefaserne og lys.

Indlæg af Carsten »

Det tror jeg nu ikke sker. Selvom der ikke er meget lys over, så burde der da være nok til at de grønne alger kom, om ikke andet så lige under lyset.
Du skriver at der er lidt Caulerpa i akvariet, og det kan da meget vel være at de har taget den smule næring som har været tilstede. De levende sten var vel nogen som du havde i akvariet eller sumpen, så næringsindholdet i dem er meget lille.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"