Tunze turbelle 6100 larmer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Tunze turbelle 6100 larmer

Indlæg af Henrik S. »

Hej Alle!

Jeg har udskiftet rotoren i mine Turbelle og nu er den ene af pumperne begyndt at larme når den kører. En ret irriterende "Klik-lyd". Ligesom at propellen rammer noget (hvilket den naturligvis ikke gør) pumpen larmer også hvis jeg sætter en anden ny rotor i... Nogle gode bud kære eksperter :biggrin: ...? det skal siges at jeg ikke har udskiftet "bremsbacken"(bremseskoene mellem antriebswelle og magneten) og "antriebsvewelle" (den hvide dims som propellen sidder på)

På forhånd tak for hjælpen!
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Tunze turbelle 6100 larmer

Indlæg af Nolan »

Du skal lige sikre dig, at den dér "griber", som kommer ud af "bremsbacken" når du drejer rotoren den ene vej, faktisk forsvinder HELT ind, når du drejer rotoren den anden vej.
Jeg havde en pumpe, hvor griberen ikke gled helt ind på plads og den gav en sygt irriterende klik-lyd fra sig, når den kørte. Adskillelse og rensning med afkalker hjalp dog gevaldigt.

/Kim
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Henrik S. »

Hej Alle!

Jeg har faktisk selv fundet fejlen - og samtidigt fået svar fra TUNZE USA via deres "serviceform".
Fejlen ligger i tolerancen mellem "Bearing Bush" og "Bearing Shell".

Problemet ligger i, at der er lavet nye dele til pumperne, så hvis man skifter en del der er slidt (eks. bearing bush), kan den ikke køre med en gammel (uslidt) del (eks. bearing shell)grundet ændrede tolerancer.

Dette betyder at man skal købe hele enheden som reservedel og ikke kun de slidte dele.

Dette synes jeg jo er ret vigtigt, da man ellers kan bestille mange gange før man finder fejlen...

Er i øvrigt, igen, utroligt positiv overfør servicen fra TUNZE - Det virker bare!

Ellers tak for dit svar Nolan!
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jamen, velbekomme ;-)

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvilke dele det drejer sig om - kan du ikke poste et link eller et billede ?

/Kim
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Henrik S. »

Hej Alle!
Som opfølgning på nedenstående kan jeg orientere om, at rotorkammeret på begget pumper var "Worn-out" (Efter 4,5 år). Fik derudover et godt tilbud på 2 nye 6105 fra TUNZE - Rigtig god behandling fra den side.
Denye pumper er absolut anbefalelsesværdige med deres mangetholder, lydniveau og "3D-indstilling".
Mvh.

Henrik S.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"