Hej står og skal starte et saltvandsakvarie, har lige et spørgsmål omkring demivand
Hvad er forskellen på samt, hvad vil i anbefale ?
1 . http://www.silhorko.dk/Produkter/SILEX_ ... _II_B.aspx
2. http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=319
- Morten J
Demi vand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Demi vand
Du må ikke sammeligne de to typer vandbehandling. For det er ikke det samme.
Den fra Silhorko, er en "simpel" ionbytter. Hvor imod den fra saltvandsbutikken er et osmoseanlæg. Det resultat der kommer ud af anlæggene er stort set det samme, men det laves på helt forskellige måder.
Jeg har selv et "mixbed" filter stående, som er det samme som det fra Silhorko. fordelen ved det er at du kan lave en pæn mængde vand hurtigt. Ulempen er prisen, både i anskaffelse og regereringen. Det anlæg jeg har HOH koster ca 500 i ombytning.
Osmoseanlægget laver lige så fint vand, men i et noget mere astadigt tempo. Men prisen i indkøb er langt mindre, og den daglige omkostning, er prisen på detvand som går til spilde ved det.
Den fra Silhorko, er en "simpel" ionbytter. Hvor imod den fra saltvandsbutikken er et osmoseanlæg. Det resultat der kommer ud af anlæggene er stort set det samme, men det laves på helt forskellige måder.
Jeg har selv et "mixbed" filter stående, som er det samme som det fra Silhorko. fordelen ved det er at du kan lave en pæn mængde vand hurtigt. Ulempen er prisen, både i anskaffelse og regereringen. Det anlæg jeg har HOH koster ca 500 i ombytning.
Osmoseanlægget laver lige så fint vand, men i et noget mere astadigt tempo. Men prisen i indkøb er langt mindre, og den daglige omkostning, er prisen på detvand som går til spilde ved det.
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Vi bruger en SILEX I B ion bytter på mit arbejde, og der koster en ombytning af søjlemateriale <200kr, tror der er ca 160-180kr. Hvad selve anlægget koster i anskaffelse har jeg ingen ide om - Hvad gav du for dit Carsten (hvis man må spørge)?
Jeg har selv overvejet om det i længden kunne betale sig at købe et ionbytter anlæg i stedet for osmose...
/Magnus
Jeg har selv overvejet om det i længden kunne betale sig at købe et ionbytter anlæg i stedet for osmose...
/Magnus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Helt ærligt, så husker jeg ikke hvad prisen var. Fik af andre veje end den direkte.mastou skrev:Vi bruger en SILEX I B ion bytter på mit arbejde, og der koster en ombytning af søjlemateriale <200kr, tror der er ca 160-180kr. Hvad selve anlægget koster i anskaffelse har jeg ingen ide om - Hvad gav du for dit Carsten (hvis man må spørge)?
/Magnus
Anlægget er sådant et: http://www.hoh.dk/03_standard/demimix.shtml (det mindste af dem)
Jeg tror nu stadig på at et osmoseanlæg er det billigste også i længden. Det anlæg jeg har kan lave ca 600 liter vand, for fuldt tryk. Men jeg fik at vide, at hvis jeg satte flowet noget ned, så kunne det lave væsenligt flere liter vand, men en Ms på 2. Skulle det lykkes at få lavet 1000 liter på en beholder koster en liter vand så ca 50 øre - og det er uden at beregne hvad selve filteret koster
De her anlæg er kanon hvis man skal bruge meget vand her og nu, men har man tiden, er osmose sagen.