Cola Kirurg, spise problemer

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Cola Kirurg, spise problemer

Indlæg af prezn »

Nybegynder her. Min først kirurg.

købte en cola kirurg her for 4-5 dage siden, den svømmer godt rundt ud i akvariet, dog stadig lidt sky når man kommer hen foran akvariet.

Den spisser ikke det noritang jeg sætter ned til den "hænger fast i en klemme" det kan være der går længere tid før den begynder og spise måske? men kan se den nogengange napper på ruden. Hva spiser kirurger ellers udover noritang?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Cola Kirurg, spise problemer

Indlæg af William Jr »

Det er en såkaldt "Bristle tooth" kirurg... De er ikke verdens mestre i at nappe i nori!

- Den har ikke givet spiseproblemer... Den lyder på mig udfra det du skriver sund og rask! :GO

Ellers vil jeg anbefale spirulina flager!

http://www.aquafreaks.no/forum/fisk-og- ... us-sp.html

- Sakset af linket ovenfor:

Deres tandstruktur er bedst beskrevet som ”børster”. Det forekommer mig at den bedste måde at beskrive deres mund som ”sugekop” lignende, og de spiser heller ikke fastsiddende materiale som andre Kirurger. De sier deres føde, og opsamler løst materiale. De kræver et stort område at gå og nibbe på for at indsamle detritus. Randall (1955) fandt optil 90% uorganisk materiale i tarmen på et vildt eksemplar af C. strigosus.

(Oversat af undertegnede, med tilladelse af Robert Fenner.)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

okay, den svømmer frisk rundt osv. den spiser bare ikke lige det nori, så blev lidt bekymret. Men fik afvide af forhandleren at den bare skulle have masser af grønt.

Som han beskriver der, så skal det nærmest ligge på bunden pga. deres mund. Men må lige få bestilt de flager du anbefaler.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Denne, en fætter til din:

Billede

Billede

Billede

- Er heller ikke begejstret for Nori. Men jeg vil betegne denne gruppe som "alt ædende", den viste på billedet er godt 1, 5 år gammel og velnæret.

Jeg giver Tropical Spirulina Super Forte, som lover minimum af 36% Spirulina. Denne dog lidt dyrere grundet det højere indhold af "mere af det gode"
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

ja den ligner min fisk på en prik med form og mund osv.

Men må lige få fat på det spirulina. Mange tak for hjælpen :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

prezn skrev:ja den ligner min fisk på en prik med form og mund osv.

Men må lige få fat på det spirulina. Mange tak for hjælpen :)
Det var så lidt! :happy:

- Jeg aner faktisk ikke hvad en Cola Kirurg er... Men jeg antager at det er afledt af den Engelske betegnelse: Kole Tang. Jeg ved dog at den er af samme kompleks som "Bristletooth"... Er det den med gul krans om øjet du har?

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Billed ... 08-050.jpg

- Så er den korrekte benævnelse: C. strigosus

:wink:
/Flemming,

prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

Ja det er lige nøjagtig den der :). den hare osse den samme farve og den gule krans om øjet samt de striber.

Den er ca. 5-6 cm. :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har også en Cola Kirug. Mangen til den i har.

Da jeg fik min var det også en af de første fisk i baljen og den var også lidt sky i starten men tog dog foder bare man ikke stod lige foran baljen.
Den jeg har spiser alt hvad der komme ned til den ink. Nori Tang som den er rigtig glad for.
Når ruden har lidt alger nipper den som en gal på ruden og man kan både høre og se hvor den har været det lyder som en 2 årig der smasker løs.

Den er heller ikke glad for nye fisk på samme størlse og har flere drab på samvitiheden.
Jeg har måtte mindst købe 2 fisk afgangen for at de har en chance for at overleve de overfald den laver på nye fisk.
Dog har den fået en over mand ved en Gul kirug der er lidt støre som har sat den på plads så er den blevet lidt mere venlig over for de andre fisk.

Steen
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"