den vil ikke spise ..

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

den vil ikke spise ..

Indlæg af klaus meyland »

heisa
er der nogen som ved hvorfor min naso elegans ikke vil spise.
jeg købte 2 naso elegans for 2 uger siden den ene svømmede i overløbet om natten så ugen efter (sidste uge) købte jeg en ny naso eegans den nye er ca 1 cm større end den anden, den tik de første 4 dage tæv hverdag af den naso men nu er de blevet venner men den vil stadig ikke spise, så er der nogen af jer som har nogle tip til hvordan jeg får den til at spise, den anden naso spiser fint.
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Re: den vil ikke spise ..

Indlæg af boner »

hvad fodrer du med ??? jeg starter altid med røde myggelarver eller artemia
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

prøv med banan.. et lille stykke af gangen og vent og se

ja i må godt grine men de er vilde med det
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

jeg har prøvet med 2 slags nori tang den røde og den grønne jeg kan ikke huske fabrikatet, 2 slags frost foder artemia og krill og så noget granulat fra tropical det hedder marine gran og er blandet til fisk som er plante spisere (kiruger m.m.)
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Dezon skrev:prøv med banan.. et lille stykke af gangen og vent og se

flyder den ikke rundt i overfladen.

har du selv nogle naso
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Dezon skrev:prøv med banan.. et lille stykke af gangen og vent og se

Define´r vild med??

- Enhver velakklimatiseret fisk vil grådigt kaste sig over det foder som den er tilvænnet... Og det er desværre ikke situationen her!!

"Vild med" er ikke lig med at være godt for dem iøvrigt... Ingen grund til at give dem noget som er groet på land!!

- Jeg er enig med Boner, og vil tillige sige Nori. Det er naturlig kost, og derfor bedst for dem... Fisk er ikke designet til at spise banan, så var de udstyret med lemmer egnet til at indtage banan!!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

William Jr skrev:Fisk er ikke designet til at spise banan, så var de udstyret med lemmer egnet til at indtage banan!!
LOL LOL
Mvh Michael
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

det er muligt at de ikke er skabt til at spise bananer men det eneste som moder natur har lavet med henblik på at blive spist/drukket af et bestemt dyr/mænneske er mælk :wink:

men det er jo ikke set vi skal snakke om nu. spørsmålet går på tip til at få den til at spise
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

ps. der er altid noritang i tanken
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

klaus meyland skrev:det er muligt at de ikke er skabt til at spise bananer men det eneste som moder natur har lavet med henblik på at blive spist/drukket af et bestemt dyr/mænneske er mælk :wink:
- Det er noget sludder... Dette afhængig af livslængde!! (Alt andet undtaget er indtag af sure ting tillært, men lad nu det ligge!!)

Jeg havde ikke til hensigt at lede bort fra emnet og det var ikke ment som en joke... Men kommentar til hvorfor at jeg netop ikke ser bananer egnet til at lære dem et liv i fangenskab!! Bedst egnet til det må være naturlig kost...

Med dit tilbud af Nori har du gjort det bedste der er at gøre... Du er henvist til at håbe det bedste!
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

men dog får de tøt foder som er tøret af mennesket? tilsat hvidløg som bla også er på vore jord ^^ så pjat.. Sagde blot man kunne forsøge sig med det, mine fisk spiser det med stor glæde, du holder bare et lille stykke under vandt i 10sec og så flyder det rundt der og jo det gør op til overfladen men du står der jo så kan du jo lige sørge for det ikke falder i overløbet... dammn
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

jeg kan godt se hvad du mener flemming omkring valg af foder men nogen gange må man jo bare prøve et eller andet ik. og hvis det er indfalds vinklen som jeg skal bruge til at få den til at spise så er det fint med mig. men nok om det

er der ellers andre som har nogle gode forslag til hvordan jeg får den til at spise
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Dezon skrev:men dog får de tøt foder som er tøret af mennesket? tilsat hvidløg som bla også er på vore jord ^^ så pjat.. Sagde blot man kunne forsøge sig med det, mine fisk spiser det med stor glæde, du holder bare et lille stykke under vandt i 10sec og så flyder det rundt der og jo det gør op til overfladen men du står der jo så kan du jo lige sørge for det ikke falder i overløbet... dammn
det prøver jeg tak for tippet
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Dezon skrev:men dog får de tøt foder som er tøret af mennesket? tilsat hvidløg som bla også er på vore jord ^^ så pjat.. Sagde blot man kunne forsøge sig med det, mine fisk spiser det med stor glæde, du holder bare et lille stykke under vandt i 10sec og så flyder det rundt der og jo det gør op til overfladen men du står der jo så kan du jo lige sørge for det ikke falder i overløbet... dammn
Hvidløg nu??

- Pjat?? Hvidløg er ikke påvist at gavne noget som helst... Ikke til fisk mener jeg!!

Tilbud af tørret kost er for din nemheds skyld... Det er målrettet til den type fisk du ønsker at holde!!

- Jeg mener kun at ville sige at der med de tilbud der findes at give vores fisk er der ikke nogen grund til at give noget vokset på land... Men du kan give dem det, og de kan leve af det. Men det er ikke påvist at gavne dem, men det ved vi at fødeemner fra havet gør!! De er skabt til det indtag...
/Flemming,

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

mine elsker nu også banan.. men de skal vænne sig til det før de gider det.

tror bare du må give det tid og prøve med lidt forskeligt, og ikke stresse den for meget.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

William Jr skrev:
Hvidløg nu??

- Pjat?? Hvidløg er ikke påvist at gavne noget som helst... Ikke til fisk mener jeg!!

.
men stadig tilsættes det og det er det jeg konstateret hvis du læser min besked.. Nej hovsa endnu en som har forsøgt sig med banan
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

StarF skrev:mine elsker nu også banan.. men de skal vænne sig til det før de gider det.

tror bare du må give det tid og prøve med lidt forskeligt, og ikke stresse den for meget.
det bliver nok også løsningen det stresser bare ejeren lidt at se på den taber sig hver dag, men det eneste jeg kan sige er at de andre svømmer sidelens så fede er de blevet den sidste uge :wink:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

[/quote]

men stadig tilsættes det og det er det jeg konstateret hvis du læser min besked.. Nej hovsa endnu en som har forsøgt sig med banan[/quote]

- Ja det afgør sagen og jeg er tydeligvis forkert på den. Og må se mig slået af dit store vid...
/Flemming,

Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg kan nu ikke helt forstå hvorfor man kun skulle gi fisk noget der kommer fra vandet.
hvad skulle der ske hvis man ikke gør det??
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

seier skrev:jeg kan nu ikke helt forstå hvorfor man kun skulle gi fisk noget der kommer fra vandet.
hvad skulle der ske hvis man ikke gør det??
- Der sker vel ikke noget ved det... Men kan du omvendt argumentere for det modsatte?

Kun meget få emner på dette forum handler om ret, eller uret! Og dette emne er ikke et af dem: Banan...

- Jeg har berørt hvorfor jeg ikke mener at det hører hjemme... Dette er blot menings tilkendegivelse! Det står enhver frit for at give deres fisk hvad de mener er godt for dem.

- Er godt for dem mener jeg er det som det bør handle om når man tager fisk ud af deres naturlige miljø, netop at gøre det så virkeligheds tro som det er praktisk muligt inden for de givne rammer... "Vil gerne have det" er en anden snak!

Mit argument er kun at der er så meget tilgængeligt foder i hobbyen at det ikke er nødvendigt at søge uden for dette miljø for at finde erstatninger for at tilgodese deres kostbehov!!
- Handler det om at tilgodese deres kostbehov, som det bør handle om (Mener jeg!) når der søges efter erstatninger for det naturlige valg; så er banan ikke logisk det første valg!! (De vil gerne tage det, men det er en anden snak...)

Nu handlede dette emne oprindeligt hjælp til Kirurger som ikke ville spise... Jeg har givet mine svar af hensyn til dette! Jeg kan ikke med min vildeste fantasi forestille mig at netop banan ville lette den til at acceptere dens skæbne at nu opholdt den sig i et akvarie... Dette må nu engang være lettest med autentiske fødeemner!!

Tilbage til banan...

- Jeg kan forsikre dig at der er intet i banan som gavner fisken... Uden hensyn til at den gerne tager det!! Dette er ikke lig med at være godt for den...

I naturen spiser de fiberrig kost, såkaldt "langstrenget" fiber... Vi kan vel blive enige om at der intet langstrenget fiber er i banan??
Så hvis det handler erstatning for naturlig kost, så er banan til kirurger en dårlig løsning... Hvis man fastholder dog absolut at ville give noget vokset på land, da var spinat et bedre alternativ!!

- Jeg startede blot dette med at skrive at jeg mener at udvalget af foder målrettet til forsk. grupper af fisk er så stort at det ikke er nødvendigt at søge erstatninger for dette andetsteds. Føler man alligevel dette behov, så er banan ikke et foder som tager hensyn til det naturlige fødevalg. Nemlig fiberrig kost...
/Flemming,

Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

er der nogen som har et tip til hvordan min naso komer til at spise for den har ikke spist siden jeg købte den og den har snart gået i tanken i 3 uger
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis den ikke har spist endnu, så kommer den formentligt heller ikke til det.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

okay :(

det var ikke lige det jeg havde drømt om :crybaby:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Som udgangspunkt drejer det sig vel om at få fisken til at spise og sætte gang i fordøjelsesprocessen. Så efter min mening kan det vel være lige meget hvad som gives bare fisken kommer igang med at spise og derved forhåbenlig også vil overleve, og derefter kan man jo evt. tilvænne fisken til anden fodertype.

Så efter min mening er det et spørgsmål om at prøve sig frem med en masse forskelligt fodre så som spinat, salat, tør foder, noritang, krill, artemia mm. og for dens sags skyld også banen som faktisk ikke er noget nyt da jeg da har gørt at flere giver deres kiruger denne type foder eller rettere sagt som 1 variant af foder type (kan man ikke trykke bananen fast på ruden, så banan-stykket ikke flyder rundt i akvariet??).

Held og lykke, prøv dig frem med så meget forskellige foder som muligt :wink:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg sætter min banan fast på en strikke pind og sætter den fast i en sten i akvariet. i kan tro det er et hit :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"