Vildfangst på koralrevet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Vildfangst på koralrevet

Indlæg af Wande54 »

Hej i forummet.
Det kan godt være jeg får nogle drøje hug nu, men jeg kan ikke lade være at tænke over følgende:

Jeg har på biblioteket lånt den engelske DVD-udgave af "Den blå planet" - en vidunderlig BBC-filmserie med David Attenborough, som enhver fiske-/natur-interesseret burde se.
Grunden til at jeg lånte den engelske var, at der på den var en 3' skive som ikke var i den danske udgave.
Det var nogle virkelig chockerende ting, der blev vist på den ene episode på skive 3, som omhandlede forskellige ødelæggelser af naturen.

Det klip der rejste mit spørgsmål her drejer sig om fangst af koralfisk til akvariebrug.
Man så hvordan hele revområder blev ødelagt fordi fiskerne brugte cyanid til at bedøve fiskene med. Men cyaniden slog også korallerne ihjel, sammen med alt andet der ikke kunne bruges.
Det blev også nævnt, at dødeligheden blandt fiskene var meget stor med den metode - ikke lige med det samme, men efter et stykke tid, da cyaniden skadede visse indre dele i fiskene.

Er der nogen her i forummet der kan be- eller afkræfte, om revfiskene stadig fanges på den måde? Filmen er fra 2001, så jeg håber tingene er ændret siden da.

Men borset fra det, så kan jeg på det allervarmeste anbefale filmserien, den blev vist i fjerneren for nogle år siden.
Dansk titel "Den blå planet", engelsk titel "The blue planet".
Den findes under 56.13 i bibliotekernes nummersystem.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Ja, det er helt sikker en serie son alle burde se... Især "Coral Seas"

Der fiskes højst sansynligt stadig med cyanid, og for os som køber fisk hos forhandleren er det meget svært at være sikker på at fiskene ikke er fange med Cyanid. Men det vi kan gøre er at spørge ind til fangstmetoderne, og så eller stole på vores forhandlere.

Og i alle de tilfælde det overhovedet er muligt så bør vi købe opdrættede fiks, koraler og invertebra. De er ganskevis ofte noget dyrer, men giver vi ikke gerne lidt ekstra for at skåne naturen og støtte et meget vigtigt tiltag???
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Jeg kan oplyse at fisk o.a. fra Etheg i Esbjerg er IKKE fanget med brugen af cyanid!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Svein Fosså var inden på emnet til foredraget i Klovnfisken i torsdags, og det jeg fik uad af det han sagde var følgende.
Dem der bruger cyanid til at fange akvariefiske med bruger det i små doser for ikke at dræbe fisken men blot bedøve den så den ved hjælp af strøm bliver ført ud af sit skjul så fiskeren kan fange den.
Det er selvfølgelig noget lort at man gør det på denne måde, men som han fortalte det så bliver metoden brugt til at fange fisk der opholder sig huler og sprækker, så dem skal man nok være mere opmærksom på hvordan de er blevet fanget.
Der hvor det virkelig bliver et stort prblem er når fiskerne bruger det til at fange konsumfisk med for så hælde man simpelthen bare en tønde cyanid ud over rællingen for så at vente indtil fiskene kommer op til overfladen. På den måde ødelægger man store områder af rev da korallerne også bliver udsat for giften.
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Han fortalte også at de koraller der er hvor cyanid anvendes, tager skade og i værste fald dør- Han holdte det op imod rovfiskeri til madindustrien... Der hælder fiskerne en hel tønde cyanid i vandet og samler de fisk op der driver rundt på overfladen- sagt med andre ord er de uanselige eventuelle skader akvarieindustrien anretter, intet- absolut intet imod hvad rovfiskeri anretter...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Nikker anerkendende til kommentarerne. Mange tak for dem!! :TH

Det med konsumfiskerne havde jeg ikke hørt om før, og det er mindst lige så harmvækkende som trawlfiskerne, der møver deres tunge kæder hen over havbunden og splitter alt ad.

Det glæder mig at akvarie-branchen er opmærksomme på fangstmetoderne, det var også det jeg håbede på. Det er jo kedeligt at købe fisk, der dør alt for hurtigt, og man så splitter hele karret fordi man ikke kan finde årsagen til dødsfaldene.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Weblance: Hvor ved du fra, at de ikke er fanget med cyanid?? Er det eksportørens ord? Eller er det butikken der siger det?? Eller har du set det med egene øjne???
Hvis en forhandler siger at alle hans dyr er fanget UDEN cyanid er han fuld af løgn!!
Prøv at forstille dig at fange en mandarinfisk eller en reje UDEN gift,
DET KAN MAN IKKE...'

Jesper har til gengæld fat i noget af det rigtige mht opdræt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som CarstenH skriver, er der ingen garanti nogen steder. Fangerne ved at hvis de indrømmer at have brugt cyanid, kan de ikke sælge deres fisk.
De siger derfor lige nøjagtigt det som exportøren vil høre. Problemmet er at selv om fisken har overlevet cyanid kapselen, kan skaderne først vise sig mange uger efter. Den tidligere direktør i Danmarks Akvarie Arne Shøitz var blandt de første som tog sagen op. Han har den videnskabelige baggrund for at kunne laver prøver og diverse andre ting.
Det resulterede i at exporten af akvariefisk fra Phillipinerne gik totalt i stå, og først kom igang flere år senere efter at fangst med cyanid blev totalt forbudt. Bagefter fiskede de så med dynamit!! Det var ikke bedre, det der døde og ikke kun blev bedøvet af chockbølgen kunne de jo spise istedet for.
CarstenH har været ude på Phillipinerne, det kan være han ved noget om hvordan situationen er idag.
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Du har som sædvanlig ret ret carsten :D
Men aner overhovdet ikke hvordan situationen er på Phillipinerne, var kun på dykkerferie, så var desværre ikke ude og se eksportøre.
Men i indoniesien ved jeg de bruger gift, det har jeg fra flere eksportøer selv.
Og selv om eksportøren siger de ikke bruger gift, er det ikke nogle garanti, for bådene der fangerne fiskene er selvstændige, der er ude på havet i op til flere uger af gangen, så eksportøren kan ikke se om fisken der er fanget for en uge siden, er fanget med gift.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Carstenh skrev:Weblance: Hvor ved du fra, at de ikke er fanget med cyanid?? Er det eksportørens ord? Eller er det butikken der siger det?? Eller har du set det med egene øjne???
Hvis en forhandler siger at alle hans dyr er fanget UDEN cyanid er han fuld af løgn!!
Prøv at forstille dig at fange en mandarinfisk eller en reje UDEN gift,
DET KAN MAN IKKE...'
Svein Fossin var som nævnt inde på det og han lagde ud med at det blev desværre anvendt heldigvis dog begrænset. For det første var det kun fisk som levede inde i koraler der blev fanget på den måde. For det andet krævede det en meget præcis mængde cyanid før det lykkes. For lidt havde ingen/ringe virkning, for meget vil dræbe fisken...og det var der jo ikke mange penge i.
Aquastyle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Aquastyle »

Hej Allesammen

Jeg vil godt lige tilføje et par bemærkninger omkring fangstmetoder og ødelæggelser af koralrevet forskellige steder.
I har for det første en mulighed for at tjekke, om de fisk i køber er fanget med gift, som skrevet tidligere så skal i spørge forhandleren om i må se fisken spise i hans salgssystem, hvis den ikke spiser så er det enten fordi den er nyankommet og stresset eller, der er en mulighed for at den er fanget med gift.
Derfor køb kun fisk i ser spise hos forhandleren.
Skulle det være tilfældet at fisken spiser selvom den er fanget med gift, vil man som regel se at maven hæver da den har svær ved at fordøje maden pga fordøjelse systemet bliver ødelagt af cyanid.
De fisk der har fået en kraftig forgiftning dør som regel efter kort tid, man kan se at de bliver kraftig røde omkring maven og har svært ved at svømme ganske kort tid før de dør og de fisk der har fået en mindre dosis dør efter en måned eller to af enten fordøjelse problemer eller af sult.
Og så må vi ikke glemme at det der er skyld i den største ødelæggelse af koralrevet rundt om ækvator, det er turister og forurening. Desværre vil der med garanti altid være nogle fiskere der bruger gift til at fange fisk da det er meget lettere end andre metoder.
Det er faktisk muligt at sikre sig mod fisk der er fanget med gift som importør, men er det en seriøs og erfaren forhandler man køber sine fisk hos, ved han alt om hvordan det foregår.
Hvis der er nogle der har yderlige spørgsmål er i velkommen til at skrive til mig på mail flyte@get2net.dk og jeg håber at jeg kan være behjælpelig.

PS: Det skal så også lige tilføjes at, mange importører ikke får afklimatiseret deres fisk på den rigtig måde, dette kan også have fatale følger for fisken.

Mvh
Flemming
Aquastyle
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

ETHEG i Esbjerg har egen fangst farm så i den situation er det ikke noget med ekspotøren eller andre former for mellem handler, det er bare et spørgsmål om at tro på sin forhandler.
Og som WEBLANCE har jeg heller ingen grund til ikke at tro på ETHEG.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

ETHEG i Esbjerg har egen fangst farm så i den situation er det ikke noget med ekspotøren eller andre former for mellem handler, det er bare et spørgsmål om at tro på sin forhandler.
Og som WEBLANCE har jeg heller ingen grund til ikke at tro på ETHEG.
Det er korrekt, men Glenn importerer også fisk andre steder fra, og så er vi igen tilbage til at han kun har exportørens udsagn at forholde sig til.
Men jeg tror ikke der er nogen dansk forhandler der importerer fisk som de på forhånd ved er giftfanget, det kan give dem et stort tab også.
Uanset hvad, så er der ikke nogen der kan være intereseret i at fiskene fanges på den måde. Jeg husker dette emne også var oppe i begyndelsen af '80'erne dengang jeg startede med saltvand. Jeg har den opfattelse af at importør/forhandlerne sorterer de fangststationer fra som anvender disse fangstmetoder, eller vil det ramme dem selv før eller siden.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"