Har man mange planarier - fladorme er det rimeligt håbløst at forsøge sig med
fisk og andre anbefalede "naturlige" metoder. Jeg har haft kæmpe problemer med fladorme og første gang jeg behandlede med Flatworm Exit gik det OK og jeg mistede vist kun en
fisk. Anden gang var det i mit 1000 l jeg havde fladorme overalt, for di jeg havde den idé, at de nok skulle forsvinde af sig selv. Da det ikke skete købte jeg en seksstribet
gylte, en mandarinfisk og en anden
gylte, jeg ikke lige kan huske navnet på og lige godt blev det. Derefter importerede jeg af 2 omgange sneglen Chelidonura varians. De var sådan set effektive nok, men kreperede ret hurtigt. Om de forspiste sig i planarier kan jeg ikke sige, men døde gjorde altså. Jeg havde en fornemmelse af at der var et turn over i akvariet af planarier, så der hele tiden blev afgivet gift til vandet og at dette absolut ikke havde nogen positiv effekt på de øvrige dyr i akvariet. Jeg rustede mig derfor med 4 kg aktivt kul og 200 l nyt vand til at skifte med. Derefter tilsatte jeg den angivne mængde Flatworm exit. ormene slipper straks og jueg begyndte at suge stressede
orme op i store mængder. Det hjalp ikke på dødeligheden blandt fiskene. vandet blev helt bourgognefarvet af giften fra planarierne og der døde for 5000 kr
fisk på 3 timer. Ingen af de øvrige dyr led nogen rigtig overlast, men korallerne lukkede sig etc., men de kom sig nu ret hurtigt igen. Jeg genbtog så kuren efter en uge og der døde ret mange flere
orme. Derefter gentog jeg kuren efter 3 dage og så var akvariet rent for
orme (og
fisk....

( ). De eneste
fisk, der ikke døde var de 2 gylter og mandarinfisken, som alle kan spise ormene - ret sjovt, ikke?
Mit råd er derfor. I udgangspunktet - lad være med at få planarier ind i akvariet. Når man køber
koraller bør de altid have en tur i Coral cure (Lugols opløsning). Hvis man er bange for det er ferskvandsmetoden også OK , men nok knapt så effektiv. Hav alligevel altid en
gylte eller mandarinfisk i akvariet, som kan tage de få, der muligvis alligevel slipper igennem "tolden". Hvis man endeligt har fået planarier, så behandl med flatworm Exit ASAP, så de ikke når op i koncentrationer, hvor gifteh slår andre dyr ihejl, når de dør. Flatworm Exit ser absolut ikke ud til at genere de dyr vi normalt ser på. Jeg mener dog, at det er en god idé at anskaffe noget sand eller lidt levende sten fra et planariefrit akvarium efter at man har behandlet med Flatworm Exit, da dette produkt formodentligt er i familie med Ivermectin, som slår alle mulige
orme ihjel, hvorfor interstitiel faunae (mikrofaunaen) i sandet og stenene bliver forstyrret.
Som jeg også har nævnt tidligere her på forum, har jeg anvendt den
teknik, med at tage ud til en strand og tage 1/2 spand sand i vandkanten. Når jeg så er kommet hjem har jeg vasket sandet med akvarievand og dekanteret akvarievandet tilbage i akvariet. Jeg vasker som regel sandet 3 gange for at få så mange dyr med over som muligt. På den måde antager jeg, at jeg kan inokulere mikrofaunaen i akvariet igen.
/Hans