Fladorme?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions: 0
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Fladorme?

Indlæg af KimJ »

Jeg har en del fladorme (tror jeg, se billede). De gør egentlig ikke nogen skade, men der jo heller ikke ligefrem dekorative, så Jeg vil gerne af med dem. Hvis der findes en metode, som ikke gr ud på at hælde et eller andet mix i akvariet, vil jeg foretrække dette, men på den anden side, hvis der skal være plads til fisk/dyr som ikke bare er der for at "rengøre" akvariet, kan jeg ikke tillade mig at sætte ret mange flere nyttedyr ned. Forslag?

Ormene ses som rødbrune pletter på stenene.
Billede

Jeg har en søanemone, som er blevet stærkt beskadiget af for intensivt lys. På billedet (Billedet kan i fuld størrelse ses her: http://www.kim-jakobsen.dk/Marine/akv_1 ... 200903.htm ) kan man ane, at der sidder en del af de nævnte orme på den. Jeg går ud fra, at det ikke er noget godt tegn!
Billede
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Fladorme?

Indlæg af jakobvillien »

Jeg tror jeg vil vælge flatwork exit. Det ser ud som om der er rigtigt mange. Du kunne da prøve med en seks-stribet gylte først, men tror det er for mange til den (hvis den da tager dem)
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvis der er rigtig mange er det lige præcis farligt at anvende flatworm exit. Jeg ville helt klart gå den naturlige vej først
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Nå jo det er sandt. En masse giftstoffer til vandet når de dør.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

En Scooterblenny skulle være mere effektiv og have en større success rate end en seksstribet gylte, efter havd jeg har hørt. Men det er nok alligevel ret meget "hit and miss" med begge fisk.

De røde planarier er vist den type der er mest giftig, men det ved HansR meget mere om :)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Hej Kim.

Det er helt sikkert fladorme. Jeg har lige behandlede den præcis samme type som dig med Flatworm Exit. Jeg nåede at opdage det før de var rigtig mange.

Der var ikke umiddelbart noget som tog skade. Tilsatte bare den rette dose og kørte med kul en uge. Så var det iorden.

Mvh. Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du har muligheden for det, så tag de sten og korlaler op som er mest befængte med planarierne. Giv dem et 10 sekunder dyp i tempereret ferskvand. Planarierne vil drysse af som sne om vinteren.

Jeg har prøvet både med scooterblennyer og seksstribede gylter, men desværre er deres appetit på planarierne stærkt begrænset, og ikke noget man kan regne 100 % med.

Dyp stenene og sug så mange op du kan, og gør det over en måned eller 2, og så giv akvariet en flatworm exit kur.
Men husk at have MEGET aktivt kul på lager.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Tak for tilbagemeldingerne!
Ferskvandskuren vil jeg meget gerne undgå, da stenene endelig er blevet lagt som jeg gerne vil have dem.

Et muligvis dumt spørgsmål: "Scooter blenny" bruges åbenbart lidt løst om flere arter af Dragonet fisk, hvilket også omfatter en af mine absolutte drømmefisk, nemlig Mandarinfisk (Synchiropus splendidus). Er den omfattet af de forslag der er givet her? Ellers er seksstribet gylte faktisk en af de fisk jeg har planlagt at anskaffe af rent dekorative årsager, så den kunne da være et forsøg værd, da den stadig vil have en værdi, selv om den ikke klarer dette problem, og jeg må gribe til en Flatworm EX kur. Det skulle være til at overskue en frafiltrering af de største koncentrationer af fladormene, inden jeg gør noget andet, hvis det kan hjælpe?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Mandarin fisk skulle også tage fladormene, men om de så også gør det i virkelighedens verden skal jeg ikke kunne sige. dem jeg havde gjorde det ikke, eller måske blot i lille antal at det ikke kunne bruges til noget.

Som du måske har læst i en anden tråd havde jeg et MEGA angreb af planarierne, der var så mange at jeg kunne se forskel i lysmængden i akvariet, før og efter en opsugning af dem. Jeg gjorde det ca hver uge, og over et par måneder. Men desvæære så det ikke ud til at have den store effekt på dem. Synes ikke antallet blev nævneværdigt lavere.

For år tilbage opdagede et lille angreb af dem og det var så koncenteret at jeg blot kunne dyppe stenen over et par gange, og angrebet var ovre. Så overvej det lige igen det med ferskvandsdyp. Der er jo ingen der siger at du skal tage alle stenene kun de værst angrebne
Grath
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Jeg hopper lige ind i din tråd Kim.
Lader til, at jeg har fået samme problem i mit nyopstartede akvarie :(
Der er ikke nødvendigvis noget der kommer nemt i denne hobby...

Jeg poster et par billeder af mine, som ligner nøjagtig samme pest.

Hvor skaffer jeg kul og Flatworm EX kur.?
Jeg har intet tilført akvariet endnu (udover friske LS og alt det liv der er deri)
Dem jeg kan se, sidder mest på bundlaget, og nogle på ruderne.
Vedhæftede filer
orm2.jpg
orm.jpg
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg har dem i sumpen lige nu :shout: Jeg har købt en mandarin og en filfisk jeg håber der kan tage dem, men nu må vi se hvad der sker :pray:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Er disse 3 produkter det man skal bruge.?

http://www.korallen.dk/product.asp?product=4590

http://www.korallen.dk/product.asp?product=228

http://www.korallen.dk/product.asp?product=77

Eller skal jeg ud og finde en anden form for kul og filtre osv.?
spdiving

Indlæg af spdiving »

Alle 3 dele kan bruges .. Men husk der skal ret meget kul til Carsten kan huske hvor meget pr. 100L vand og det gør bestemt ikke noget at man har mere end der skal bruges på lager.
Jeg bruger selv aktivt kul 24/7 og har det liggene i en nelon strømpe. Fik købt forkerte sokker til mig selv i en brændert på et kræmmer makede og ligger nu inde med over 100 par til akvariet. :sneaky2: :sneaky2:

Steen.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Okay takker.
jeg bestiller 2 stk. af det kul, så jeg har 1200gram i alt.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Når nu de 2 fiskearter der nævnes, begge er på min absolutte ønskeliste, synes jeg lige jeg vil give dem en chance. Det er ikke mit indtryk, at planarierne er egentlig skadelige, hvis de holdes nede på et rimeligt niveau?
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har set hos RonniA at der hvor planaierner sad der var et tæppe af rødalger som lå hend over korallerne godt så det ikke ud men ronnia og jeg fik suget en masse af dem og han måtte til sidst bruge flatworm exit for at komme af med dem...Desvære mistede han koraller på den konto hvad der gik galt ved jeg ikke .. men jeg har siden hørt 3 der har brugt kurven at feks. Deres musling er død efter kurven så har man sådan en vil jeg bestemt hive den op af baljen enden brug af gift.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Der skal bruges mindst 500 gram kul pr 200 liter, og du bør have samme mængde i reserve.
Tror desværre ikke at det er godt nok at have kullet i en sok i sumpen. Vandet skal tvinges fordi kullet og det kommer det kun ved en eller anden form for filter beholder, hvor kullet ligger i.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Tak for info Carsten.

Mit akvarie er på ca. 250L inl. sump.
Jeg har bestilt 1200g Kul, så hvis jeg deler det i 2, bør det passe med 600g i brug, og 600g i reserve.

Kunne et filter evt. være sådan et her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=24725

Sidste spørgsmål i den tråd blev aldrig rigtig besvaret, men jeg tror da bare jeg smider en lille pumpe på, hvis det filter kan bruges.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Grath skrev:Tak for info Carsten.

Mit akvarie er på ca. 250L inl. sump.
Jeg har bestilt 1200g Kul, så hvis jeg deler det i 2, bør det passe med 600g i brug, og 600g i reserve.

Kunne et filter evt. være sådan et her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=24725

Sidste spørgsmål i den tråd blev aldrig rigtig besvaret, men jeg tror da bare jeg smider en lille pumpe på, hvis det filter kan bruges.
Det filter er fint nok, hvis kullet kan være deri. Hvad var det sprørgsmål som du ikke fik svar på??
HansR
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Har man mange planarier - fladorme er det rimeligt håbløst at forsøge sig med fisk og andre anbefalede "naturlige" metoder. Jeg har haft kæmpe problemer med fladorme og første gang jeg behandlede med Flatworm Exit gik det OK og jeg mistede vist kun en fisk. Anden gang var det i mit 1000 l jeg havde fladorme overalt, for di jeg havde den idé, at de nok skulle forsvinde af sig selv. Da det ikke skete købte jeg en seksstribet gylte, en mandarinfisk og en anden gylte, jeg ikke lige kan huske navnet på og lige godt blev det. Derefter importerede jeg af 2 omgange sneglen Chelidonura varians. De var sådan set effektive nok, men kreperede ret hurtigt. Om de forspiste sig i planarier kan jeg ikke sige, men døde gjorde altså. Jeg havde en fornemmelse af at der var et turn over i akvariet af planarier, så der hele tiden blev afgivet gift til vandet og at dette absolut ikke havde nogen positiv effekt på de øvrige dyr i akvariet. Jeg rustede mig derfor med 4 kg aktivt kul og 200 l nyt vand til at skifte med. Derefter tilsatte jeg den angivne mængde Flatworm exit. ormene slipper straks og jueg begyndte at suge stressede orme op i store mængder. Det hjalp ikke på dødeligheden blandt fiskene. vandet blev helt bourgognefarvet af giften fra planarierne og der døde for 5000 kr fisk på 3 timer. Ingen af de øvrige dyr led nogen rigtig overlast, men korallerne lukkede sig etc., men de kom sig nu ret hurtigt igen. Jeg genbtog så kuren efter en uge og der døde ret mange flere orme. Derefter gentog jeg kuren efter 3 dage og så var akvariet rent for orme (og fisk.... :o( ). De eneste fisk, der ikke døde var de 2 gylter og mandarinfisken, som alle kan spise ormene - ret sjovt, ikke?

Mit råd er derfor. I udgangspunktet - lad være med at få planarier ind i akvariet. Når man køber koraller bør de altid have en tur i Coral cure (Lugols opløsning). Hvis man er bange for det er ferskvandsmetoden også OK , men nok knapt så effektiv. Hav alligevel altid en gylte eller mandarinfisk i akvariet, som kan tage de få, der muligvis alligevel slipper igennem "tolden". Hvis man endeligt har fået planarier, så behandl med flatworm Exit ASAP, så de ikke når op i koncentrationer, hvor gifteh slår andre dyr ihejl, når de dør. Flatworm Exit ser absolut ikke ud til at genere de dyr vi normalt ser på. Jeg mener dog, at det er en god idé at anskaffe noget sand eller lidt levende sten fra et planariefrit akvarium efter at man har behandlet med Flatworm Exit, da dette produkt formodentligt er i familie med Ivermectin, som slår alle mulige orme ihjel, hvorfor interstitiel faunae (mikrofaunaen) i sandet og stenene bliver forstyrret.

Som jeg også har nævnt tidligere her på forum, har jeg anvendt den teknik, med at tage ud til en strand og tage 1/2 spand sand i vandkanten. Når jeg så er kommet hjem har jeg vasket sandet med akvarievand og dekanteret akvarievandet tilbage i akvariet. Jeg vasker som regel sandet 3 gange for at få så mange dyr med over som muligt. På den måde antager jeg, at jeg kan inokulere mikrofaunaen i akvariet igen.

/Hans
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Carsten skrev:
Det filter er fint nok, hvis kullet kan være deri. Hvad var det sprørgsmål som du ikke fik svar på??
"Men den med den lille pumpe for enden ville da virke fint ikke.?
Eler skal man kontorllere flowet på en måde.?
Man får vel ikke det samme ud af filteret hvis man sætter en monster pumpe på, som hvis man sætter en mindre pumpe på.
Men spørgsmålet er, om en lille pumpe der får det til at flyde igennem filteret vil være måden at gøre det på.?"
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg havde et angreb af planaria efter mit fragmentbyttemøde i februar måned, heldigvis var de kun koncentreret i mit fragment-akvarie og de bliv da også opdaget inden der kom en al for stor koncentration af dem. Jeg behandlede med flatworm-exit i selve fragment-akvariet (som bliv isoleret fra resten af systemet) og i stedet for at filtrere med kul skiftede jeg al vandet fra fragment-akvariet, dette har så medført at jeg intet har set til planaria siden men desværre har jeg så fået mig et alge-angreb i fragment-akvariet som iøjeblikket bliver bekæmpet med en søhare. Heldigvis er disse alger ikke set i selve display-akvariet, nok pga af at mine kiruger holder algerne nede.

Så af egen erfaring og historier fra andre med-akvarister kan jeg kun anbefale som HansR at behandle inden koncentrationen af planaria tager for meget over og kan ses over det hele i akvariet. Hvis behandlingen ikke sættes igang skal man bare vide at planaria kan forboble sig selv i antal på rekord tid så man derved står med et lang større problem.

Jeg kan huske at Johnny K på et tidspunkt havde planaria over alt i hans akvarie og han kæmpede en kamp mod dem iform af indkøb af alle de forskellige fisk som nu skulle tage disse, og disse fisk tog da også planaria som ekstra kosttilskud men slet ikke i de mængder som kunne reducere antallet faktisk tværtimod. Så det endte da også med at han behandlede med flatworm-exit over flere omgange før han fik bugt med dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Grath skrev:
Carsten skrev:
"Men den med den lille pumpe for enden ville da virke fint ikke.?
Eler skal man kontorllere flowet på en måde.?
Man får vel ikke det samme ud af filteret hvis man sætter en monster pumpe på, som hvis man sætter en mindre pumpe på.
Men spørgsmålet er, om en lille pumpe der får det til at flyde igennem filteret vil være måden at gøre det på.?"
Hvis du kan finde en pumpe med 500 liters cirkulation vil jeg tro det er fint.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Kunne et forslag ikke være, at have et mindre akvarie ved siden af hvor du kommer de fisk / koraller over i som du ikke vi udsætte for giften? (Er selvfølgelig kun praktisk muligt hvis din balje ikke er for stor). Korallerne skal selvfølgelig have et bad på vej der over.

Derefter anvendes giften.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

AndersNT skrev:Kunne et forslag ikke være, at have et mindre akvarie ved siden af hvor du kommer de fisk / koraller over i som du ikke vi udsætte for giften? (Er selvfølgelig kun praktisk muligt hvis din balje ikke er for stor). Korallerne skal selvfølgelig have et bad på vej der over.

Derefter anvendes giften.
Dette er helt klart en mulighed, men hvis man behandler inden problemet bliver for stort, så vil koncentrationen af gift ikke være så stor at det vil tage livet af fisk mm. Men uanset hvor mange der er i akvariet så skal denne gift tages med filtrering med kul samt et større vandskift.
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Jeg har netop bestilt denne: http://www.korallen.dk/product.asp?product=1145

Nu håber jeg bare, at det bliver sendt hurtigt, så jeg kan nå at tage dem i opløbet.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Grath skrev:Jeg har netop bestilt denne: http://www.korallen.dk/product.asp?product=1145

Nu håber jeg bare, at det bliver sendt hurtigt, så jeg kan nå at tage dem i opløbet.

Kan ikke helt se hvad denne pumpe du linker til skal gøre af gavn????
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:
Grath skrev:Jeg har netop bestilt denne: http://www.korallen.dk/product.asp?product=1145

Kan ikke helt se hvad denne pumpe du linker til skal gøre af gavn????

Den skal monteres på det filter hvor han smider kullet i.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

ok, så forstår jeg bedre.......
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
16
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af zeugma »

hvor store kan disse flad orme være??

jeg har nogle sten med nogle områder der er røde/brune ca på størrelse med en 1 kr enkelte steder måske en 2 kr, og det er ikke noget der flytter sig
ellers er der kommet små brune pletter på mine kalkalger på min baggrund
kan dette også være fladorm eller er dette noget andet ??
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"