pletter bliver ved

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

pletter bliver ved

Indlæg af Michel sørensen »

hej jeg har en kugle fisk der har pletter og de forsvinder ikke. jeg har et uv filter som jeg bruger men de går ikke væk. den spiser godt og ser frisk ud men den har stadig pletter. håber i kan besvar det
819l saltvand!
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: pletter bliver ved

Indlæg af troels »

Hvis du giver lidt flere informationer er det nemmere at hjælpe:

hvor længe har den haft pletter og hvordan ser pletterne ud ? (billede vil være bedst)
akv størrelse og alder ?
antal og type på andre fisk ?
koraller eller ingen koraller ?
størrelse på UV og hvor meget flow du har igennem ?

Der er også meget delte meninger om UV har den store effekt - dit tilfælde viser dette (afhængig af om du har dimentioneret UV anlægget korrekt)
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

jeg har ikke mulighed for billed men det er små brikker og det er en Arothon hispidus (puffer) og den er 6cm og akvariet er 180liter og der går en gul kirug og to klovn fisk og en enkelt blødkoral og en gylte. det er sådan en her http://www.saltvandfyn.dk/product.asp?product=57 og den køre i gennem en stor spandpumpe hvor den suger fra sumpen og op i akvariet så det hele bliver kørt rundt og der er meget cirkulation i. ved ikke hvad der ellers skal bruges og vil helst undgå medicin men det kan godt være den bliver stresset af de andre den er jo meget stille og hygge spiser
819l saltvand!
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

Umiddelbart tror jeg ikke flowet gennem et så lille UV filter må være over 500 l/t for at have en chance for at være effektivt mod parasitter, men det er et rent gæt, baseret på anbefalede flow rates gennem større UV filtre.

Derudover er der ikke meget at gøre end at flytte alle fisk til karantæne akv, og enten køre med kobber eller lav saltholdighed (1.009) Akvariet skal stå uden fisk i mindst 2 måneder for at være garanteret parasit fri. Lav saltholdighed virker kun på cryptocaryon og ikke på "fløjlssyge" men hvis du kan se pletter på ca. 1 mm tror jeg nu det er cryptocaryon. Desuden tager fløjlssyge livet af fiskene meget hurtigere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et så svagt UV filter er ikke nok til at slå parasitter ihjel. Der skal man op på langt flere watt.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

Carsten: det afhænger af flowhastigheden ;) Problemet er så at flow hastigheden kan blive så lav at parasitterne når at sætte sig på fiskene inden de bliver dræbt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

troels skrev:Carsten: det afhænger af flowhastigheden ;) Problemet er så at flow hastigheden kan blive så lav at parasitterne når at sætte sig på fiskene inden de bliver dræbt.
Det er jeg helt med på, men som du så selv siger duer det ikke blot at lade vandet passere langsommere forbi.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

Enig. Næste gang jeg får en lille fisk med hvide pletter forsøger jeg med et 50 liters akv og et 39 watt UV med flowhastighed på 1000 l/t (anbefalet 2000 l/t max) dvs. teorisk ryger alt vandet igennem hvert 3. minut - hvis dette ikke er nogenlunde effektivt tror jeg at jeg personligt vil afskrive UV som effektivt mod hvide pletter (cryptocaryan)
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

ok tak har sat mere flow på og den har fået lidt mondre pletter så håber på at de er væk imorgen
819l saltvand!
Besvar

Tilbage til "Sygdom"