Stenkoral problemer?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Stenkoral problemer?

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Jeg søger hjælp til noget som ærgrer mig, og irriterer mig meget efterhånde, og håber nogen kan hjælpe med at forsøge at opklare hvad grunden til mine problemer kan skyldes.? :help:

Jeg har endnu ikke kunne have held med at holde bestemte stenkoraller i mit akvarie?. :G
Jeg ved andre har skrevet om nogenlunde samme problemer med visse stenkoral arter, men har heller ikke kunne læse ud fra disse tråde, hvad dette kunne skyldes i deres tilfælde?

- Har haft følgende, som alle er døde efter kort tid i akvariet: :BA
Hammerkoraller, Tracophyllia, Scolymia, Acropora (lette og medium svær), Millepora, Montipora, Seriatopora, Hysterix, stylopora og caulastrea, for at nævne nogle af dem jeg har forsøgt med.
Min bobbelkoral, er nu også begyndt at skrumpe ind, som jeg ellers har hat længe, og den puster sig ikke rigtigt op mere, og selv min Porites med rørorme er også gået til. :(

Til gengæld har jeg lige nu held med at holde liv i følgende stenkoraller: :y
Lobophyllia, Welsophyllia, Symphyllia, Fungia (som er første gang dette har kunne lade sig gøre), en gul Cup coral, en lille grøn acropora Sp. 04, 2 forskellige Gorniopora arter, og en Gorniopora Palmensis (som dog lider lidt, og ikke rigtigt kommer ud med polypperne mere?) men er stadig i live.
Alle blødkoraller trives helt fint, især mine Ricordea Florida, og skiver. :biggrin:

Men hvad skal jeg se efter, eller måle efter, så jeg kan finde ud af hvad der giver mig disse problemer? :dizzy:

- Bruger osmosevand m. silikatfilter og har 0 Si.
- Har kun 5 ppm i nitrat, PH 8.0, KH 7,8,
- har lidt problemer med at holde MG og CA nogenlunde stabile. Den ene er ofte for høj og den anden for lav.? (buffer kun om nødvendigt)
- Bruger kalkmixer, og skummer.
- Giver Phytoplankton om aftenen m. skummer slukket.
- Tilfører dagligt Purple up for kalkalge vækst.
- Jeg har 240l, masser af LS, og god cirkulation, 2 x150 W på i ca. 10 timer om dagen, samt et pure Actinic og et blue plus rør på, samt 90 led månelys.
(ved ikke om jeg skal nævne mere, men ellers spørg ind)

Håber nogen har nogle erfaringer eller gode bud de kan hjælpe mig med.? :be:

Mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Stenkoral problemer?

Indlæg af micogmaj »

krebs36 skrev:Hej.

Jeg søger hjælp til noget som ærgrer mig, og irriterer mig meget efterhånde, og håber nogen kan hjælpe med at forsøge at opklare hvad grunden til mine problemer kan skyldes.? :help:

Jeg har endnu ikke kunne have held med at holde bestemte stenkoraller i mit akvarie?. :G
Jeg ved andre har skrevet om nogenlunde samme problemer med visse stenkoral arter, men har heller ikke kunne læse ud fra disse tråde, hvad dette kunne skyldes i deres tilfælde?

- Har haft følgende, som alle er døde efter kort tid i akvariet: :BA
Hammerkoraller, Tracophyllia, Scolymia, Acropora (lette og medium svær), Millepora, Montipora, Seriatopora, Hysterix, stylopora og caulastrea, for at nævne nogle af dem jeg har forsøgt med.
Min bobbelkoral, er nu også begyndt at skrumpe ind, som jeg ellers har hat længe, og den puster sig ikke rigtigt op mere, og selv min Porites med rørorme er også gået til. :(

Til gengæld har jeg lige nu held med at holde liv i følgende stenkoraller: :y
Lobophyllia, Welsophyllia, Symphyllia, Fungia (som er første gang dette har kunne lade sig gøre), en gul Cup coral, en lille grøn acropora Sp. 04, 2 forskellige Gorniopora arter, og en Gorniopora Palmensis (som dog lider lidt, og ikke rigtigt kommer ud med polypperne mere?) men er stadig i live.
Alle blødkoraller trives helt fint, især mine Ricordea Florida, og skiver. :biggrin:

Men hvad skal jeg se efter, eller måle efter, så jeg kan finde ud af hvad der giver mig disse problemer? :dizzy:

- Bruger osmosevand m. silikatfilter og har 0 Si.
- Har kun 5 ppm i nitrat, PH 8.0, KH 7,8,
- har lidt problemer med at holde MG og CA nogenlunde stabile. Den ene er ofte for høj og den anden for lav.? (buffer kun om nødvendigt)
- Bruger kalkmixer, og skummer.
- Giver Phytoplankton om aftenen m. skummer slukket.
- Tilfører dagligt Purple up for kalkalge vækst.
- Jeg har 240l, masser af LS, og god cirkulation, 2 x150 W på i ca. 10 timer om dagen, samt et pure Actinic og et blue plus rør på, samt 90 led månelys.
(ved ikke om jeg skal nævne mere, men ellers spørg ind)

Håber nogen har nogle erfaringer eller gode bud de kan hjælpe mig med.? :be:

Mvh Kim.

hej kim

jeg har også haft samme problemer som dig, i dag har jeg sat et grotec doseringsmaskine på baljen som er sat til at den langsom kommer ind i processen og jeg syntes at mange af mine koraller er blevet flottere, samt de få kalk når de har brug for det... vandskift regner jeg med 10 % ( 30 liter) hver md... og ang til din LS får mine purple up 1 GANG om ugen......

håber jeg kan hjælpe, for det er meget irr. at enes koraller dør langsom i ens balje....

de bedste hilsner

michael
En gang saltvand, altid saltvand ......
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Synes også det er noget i overkanten at tilsætte purple-up hver dag, måske er det der dit problem ligger. Ud over at det indeholder Ca, så indeholder det også en del andre ting. Nu er de jo ikke vilde med at fortælle hvad produktet ellers indeholder, men man kunne jo forestille sig at det kunne indeholde f.eks. visse former for tungmetaller. er det er bestemt ikke godt at få for meget af i baljen.
Så måske et par store vandskift over de næste uger og mindre tilsætning af purple-up, kunne løse dit problem.
MVH
Martin
8370 Hadsten
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

- Giver Phytoplankton om aftenen m. skummer slukket (Har ingen erfaring med dette produkt, men syntes det lyder af meget at det skal i hver dag?).
- Tilfører dagligt Purple up for kalkalge vækst (Vil også mene at det er ALT for meget som de andre nævner).
- 90 led månelys. (Er det ikke for meget? Er der ikke vildt lyst i baljen?)

Ellers kan jeg ikke se hvad der er galt, hvad måler du på, prøv evt. at liste samtlige værdier her?
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

1. Prøv lige at tjekke din saltholdighed med enten en flydevægt eller meget bedre et refraktometer. Hvis din salinitet er for høj, vil dine koraller lide en langsom død. For høj er over 1.030. 1.025-1.027 er ok. Er den meget for lav, er det også slemt.

2. Stop i en periode med alle dine tilsætninger bortset fra jævnlige vandskifte.

3. Hvad er målene på dit akvarium, specielt højden. Her tænker jeg på lysstyrken. 150W klarer nok højst et belyse stenkoraller i en dybde af 50-55 cm.

4. Hvor meget er din fosfatværdi, fosfat er langt mere generende for stenkoraller end en nitrat værdi på 5. Selv om den er rigelig høj også til stenkoraller.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Ja, po4 er også en jeg ville holde meget øje med, og som Lars også er inde på: Salinitet få evt. kalibreret din måler, og prøv at holde det konstant.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

nu er det jo altid en gætteleg hvorfor ens koraller dør jeg har selv samme problem med womder koraller lidt irreterende.
jeg ved at der er folk som ikke tilsætter nogen sporestoffer andet dem der kommer igennem de faste vandskift, jeg tilsætter også kun selv en brøkdel af det som de skrtvier på flaskerne og det virker fint for mig, så måske du skulle prøve st skruge lidt ned for forbruget af de dyre flasker
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Tak for alle de fine svar og muligheder der kan prøves. :)

-Mht. min salinitet så har jeg flyder, som jeg bruger til at måle. Min salinitet ligger på 1.024/25.

-Min Po4 har ligget på 0 stabilt et helt år. Så der kan problemet heller ikke være. Jeg er også fri af alger for en gangs skyld ;) he he....
De eneste værdier jeg har problemer med at styre, er MG og CA og KH.?

-Jeg kan godt se at det måske virker for meget med Purple up hver dag, så det vil jeg da så fjerne/skære ned på, og kun tilsætte en gang i mellem. ;)

-Hvad angår Phyto, så er det noget jeg kun er begyndt med, for ca. 1 måneds tid siden, netop fordi jeg var bange for at mine koraller ligesom manglede mad, evt?
Men det kan jeg da også bare stoppe med så. No problem. ;)

Ellers tilsætter jeg ikke noget, så jeg har meget svært ved at finde ud af hvad jeg så skal.?

-Jeg skifter ikke direkte vand, da jeg jo hver 2. dag, fylder nyt vand på, når der er fordampet vand. Så vandskifte foregår jo så på den måde.

- Målene på akvariet er L120 x H45 x D35 (40 cm på midten- der er buet front.)
Så det lys jeg har for tiden, burde også være nok.
Mht. mine 90 små blå led dioder, så Nej, det er perfekt oplyst om natten, når de tænder. ;)

Er der nogle nye bud på hvad man kunne gøre, eller hvad der vil skulle til at få mulighed for at holde liv i de stenkoraller, som ikke ligefrem behøver være Acroporaer. Men alt det andet, i et mindste? :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvad måler du PO4 med? SPS stiller meget store krav.. Saliferts og JBL er ikke præcise nok. Men Po4 i små mængder dræber ikke dine koraller - Gør dem brune og får dem til at vokse laaangsomt i først omgang. Medmindre dine værdier svinger meget, eller er langt fra det ønskede (KH,MG og Ca)
Det at erstatte fordampet vand er ikke vandskift på nogen som helst måde.
Jeg vil forslå at stoppe fuldstændigt med og tilsætte purple Up indtil du har styr på dine værdier (Ca, Mg og KH)
Derudover vil jeg forslå vandskift..Måske starte med et 20% også 5-10% om ugen indtil videre..
SPS kræver stabile forhold. De kan ikke lide værdier der kegler rundt..

Sørg for at holde din Salinitet, kh mg og Ca stabile og inden for det anbefalede.. Med det og jævnlige vandskifte, så behøver du ikke tilsætte noget for at kunne holde SPS.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg bruger Saliferts testsæt, som jeg ellers altid har læst herinde, var det anbefalede.?
Hvis ikke det er det, hvad skulle så være det?
Jeg har ikke problem med brune koraller, blot at det hele ser ret blegt ud.? Mangler ligesom at farverne kommer til sin ret, hvilket måske er et helt andet emne/problem? Eller hva.? ;)
Hertil tænker jeg så, Zeo, Balling, andre Lysforhold, og den slags, som jo så ikke er noget jeg praktiserer.

Mht. Purple-up, så holder jeg da bare op med det.? :)
Vil jo også gerne have mine værdier på plads, og stabile. ;)
Jeg har målt her til aften: CA. 200 ppm (min kalkmixer har været slukket) så det er jo ikke så godt den er faldet så langt ned, men sikkert derfor. :( Slukkede den, da CA var på omkring 500 ppm forleden dag!
Mixer er naturligvis sat igang igen. ;)
Min KH er 8,3.
Og min MG er 1320 ppm.

Lige nu er mit setup kun beboet af de koraller der KAN leve der, og jeg tilsætter ikke noget mere.
For en hel del måneder siden, stillede jeg nogenlunde samme spørgsmål herinde, og havde nøjagtigt samme problem, og dengang fik jeg råd om at jeg skulle tilføre sporeelementer, som jeg ellers aldrig har gjort.
Men det er jeg så stoppet med, mest fordi jeg har glemt det.... ;)

Og folk snakkede også om vandskifte, hvor flere var uenige om det med genpåfyldning, og vandskifte egentlig ikke var stort set det samme.?
Men jeg skal da gerne prøve at foretage vandskifte, for at se om det skulle ændre noget?
Kan da godt se, at ved genopfyldning, der tilføres jo ikke noget salt, da det ikke er nødvendigt, og ved vandskifte, fylder man efter med vand med salt i.
Så nej, det er vel rigtigt, det ikke er det samme der sker. ;)

Men hvordan holder man værdierne stabile hele tiden.? De dropper jo, og stiger jo hele tiden, efter hvad der optager det forskellige i akvariet.?
Har tænkt på at skaffe en doseringsmaskine, men er det løsningen.? Er dog blevet frarådet det igen. Men ville da være interessant at vide hvordan I holder værdierne kørende uden at de hopper op og ned.? :)

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Salifert po4 testsæt er efter sigende ikke præcist, der findes et andet, men jeg kan ikke huske hvad det hedder, men vil gerne vide det, da jeg også mangler det.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg bruger rowa/merck po4 test
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Ved et vandskifte fjerner du jo næringsstoffer fra vandet fordi du netop fjerner eksisterende vand og til sætter nyt vand og salt der indeholder de ting man ellers ville tilsætte. Ved efterfyldning kommer du kun nyt vand i fordi noget er fordampet. Man skal lige huske at næringsstoffer ikke fordamper.
Man kan så altid diskuttere om det skulle være nødvendigt med vandskifte i et godt kørende akvarie, tanken er jo netop at omdannelsen af næringstoffer skal køre selv uden alt for meget indblanding fra akvarieejerens side.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har målt her til aften: CA. 200 ppm (min kalkmixer har været slukket) så det er jo ikke så godt den er faldet så langt ned, men sikkert derfor. Slukkede den, da CA var på omkring 500 ppm forleden dag!
Det tror jeg simpelthen ikke på at din Ca falder fra 500 til 200 i løbet af et par dage... Det må være en målefejl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:
Det tror jeg simpelthen ikke på at din Ca falder fra 500 til 200 i løbet af et par dage... Det må være en målefejl.

Og skulle den virkeligt være faldet så meget, så var der nok ikke noget problem med væksten/overlevelsen af korallerne. Eller en større mængde saltsyre som er kommet på afveje.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Kan godt forstå det virker utroligt, men Jeg dobbelt testede altså også, fordi jeg heller ikke selv kunne tro på den var droppet SÅ meget, men målingerne viste altså det samme, så den måtte være jo god nok.?

Nu har jeg her for et øjeblik siden, målt CA igen for idag, og nu ligger den fint hvor den skal.
Den målte 420 ppm!. :) Utroligt.!?
Jeg gad virkelig godt vide, hvordan den bare kan dykke sådan, for så at komme så hurtigt op igen, blot fordi jeg startede kalkmixeren, der kun har været slukket ca. 1 uge?? Men det er da helt klart fedt at se den så virker. :)

Hvor bør KH i øvrigt helst ligge, for at den ligger "godt".? Bør det ikke helst være et to-cifret tal, såsom 10-11 stykker eller sådan noget.?

Carsten, jeg forstod ikke lige helt den der? Saltsyre...? Hvor skulle det komme fra.? eller det var måske bare for sjov, det du skrev? ;)

Mvh Kim
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tjae.. Ved ikke hvad jeg skal sige... Måske nogle kemi nørder kan forklarer hvordan Ca kan droppe med 300ppm over to dage i et akvarie? Måske har al den purpleup fået dine kalklalger til at gå grasat, hehe... Jeg finder ikke kalkalger så spændende at de skal være den største forbruger af kalk..

Da jeg kører ULNS bør værdierne iflg alle ligge omkring de naturlige..
Så jeg holder mine værdier omkring:
KH Sigter efter 7,0 - Justere via vandpåfyldningen (dvs løbende), svinger typisk mellem 6,5 og 7,5
Ca Sigter efter 420 - justere når den er 400 og sørger for at den bliver justeret over 440
Mg: Sigter efter 1350 - justere når den er omkring 1300 sørger for at ikke justere over 1440
K+: 380 – 400 mg - Har ikke målt den længe... Skulle holdes på plads af vandskift..

K+ påstås vigtigt i forbindelse med Zeo som jeg jo bruger..

En Høj KH i forbindelse med SPS kan give STN.. Det samme kan parametre der svinger voldsomt..

Det kan jo også have været din måling på 500 der var forkert? Hvad målte du før den måling? Og hvornår var det?

Hvis jeg var dig ville jeg koncentrerer mig om at få værdierne stabile.. Bør ikke være så svært.. Sålænge du ikke tilsætter alt muligt:
1. Start med et større vandskift - Måske 20% (Lad vandet stå en halv til en hel dag og dampe af inden du hælder det i)

2. Derefter kør med 10% vandskift om ugen - Evt 5% (10L) hvis du ikke orker de 10.. (20L)

3. Vær forsigtig med kalkmikseren.. Jeg ville personligt tage den offline og tilsætte manuelt indtil der var 100% styr på forbruget.. Med vandskift tror jeg ikke du vil skulle tilsætte ret meget Ca og MG.. Men KH skal helt sikkert vedligeholdes.. Jeg bruger Bagt Natron til mit.. en lille spiseskefuld om dagen i påfyldningsvandet holder min stabil. I mit 250L brugte jeg vel en teskefuld til 10 liter vand.. Eller lidt mindre.. Igen.. Laaaangsommme justeringer..

4. Mål dine værdier så ofte som muligt og hold dem stabile.. Husk at du skal opleve et jævnt fald af KH, Ca og MG - Ikke noget med 150 ned fra dag til dag. Og hvis de bliver for lave så justere langsomt op igen.. Hellere for lidt end for meget..

Som nævnt.. Så vil ugentlige vandskift på 10% vil kunne dække ret meget af Ca og MG forbruget.. Ihvertifalde indtil dine koraller begynder at gro igen..

Håber du får styr på det..
Mvh
Henrik
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

pyha krebs36 det er lidt af en tråd du har fået dig her.
det ser ud til at alle har deres egen mening om hvor meget vand men skal skifte
jeg kan kun tale for mig selv og min egen lille balje jeg skifter 10-15% 95L/750L hver 4 uge det følger jeg slavisk som det eneste. udover det tilføre jeg lidt poreelementer en gang imellem, slet ikke den mængde som producenten foreskriver, med hensyn til mg,ca og kh+ som skal ligge imellem 8 og 12 dkh prøver jeg på at holde dem så stabile som muligt, og aldrig uden for de foreskrevne min/max.
jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig men mine koraller vokser rigtig fint og har alle polypperne helt fremme

ps.hvis man laver for store vandskift kan man jo skade bakteriefloraen i akvariet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

klaus meyland skrev:
ps.hvis man laver for store vandskift kan man jo skade bakteriefloraen i akvariet.
Det er da kun de bakterier der er i vandmassen som kan tage skade. Dem i stenene er da ligeglade.
Bakterier er noget af det mest sejlivede der findes, og derfor vil bakteriefloraen ikke skades ved selv et solidt vandskifte.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lars M »

Jeg vil sige som Musiker, at du skal gå helt ned i tilsætninger i en periode. Hvis dine målinger er korrekte, svinger dine værdier jo med 40-50%. Det er ganske voldsomt i et miljø, hvor vi tilstræber at værdierne skal være helt stabile.
Så ro på i en periode.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Carsten skrev:
klaus meyland skrev:
Det er da kun de bakterier der er i vandmassen som kan tage skade. Dem i stenene er da ligeglade.
Bakterier er noget af det mest sejlivede der findes, og derfor vil bakteriefloraen ikke skades ved selv et solidt vandskifte.
ja det har du ret i carsten jeg syntes bare at det er vær at nævne når folk begynder at snakke om 10-20% vandskift om ugen jeg læste sågar en dag om en som lavede to 50% vandskift inden for få dage, det er klart at vandskift ikke skader tvært imod er jeg selv fortaler for vandskift da der er en del fordele forbundet med det men man får sjældent noget godt ud af at gøre noget radikalt.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej alle.
Først rigtigt mange tak for de fine gode svar. Der er masser jeg kan bruge til noget,synes jeg. :)
Jeg er helt holdt op med tilsætning af noget som helst.Sidst jeg puttede noget i, var kun KH buffer, og det var i mandags.

Jeg må dog sige, at jeg er ret vild med de smukke røde kalkalger, og nogle steder i mit akvarie, ligger de da også i lag, og det synes jeg faktisk ser fedt ud. :) Minder lidt om en Lilla version af de svampe der vokser på stammer på træerne i en skov.;)
Men pyt, nu har jeg vist også fået sat godt gang i dem over lang tid, så nu må de klare sig selv., he he..

Jeg har målt min KH nu her, og den målte 10,9 ppm.
Målte også min Ca, som nu er på 430 ppm.
Jeg har dog ikke skiftet noget vand endnu, da jeg forsøger lige at gøre tingene i roligt tempo, som I også rigtigt nok skriver.... Så én ting ad gangen. ;)
Og lige nu er det så tilsætnings-STOP.

Jeg skal lige have brygget noget vand, som så skal stå og "dampe af", så det vil først kunne udføres på fredag, har jeg sat mig for.
Der regner jeg så med at skifte 25 L vand ud.
Så vil jeg derefter forsøge at holde den med de 10L vandskifte om ugen i første omgang. :)

Jeg ved også godt man ikke skal måle hver dag, men lige for tiden, er jeg bare nødt til at følge med, om det stiger eller falder meget drastisk i en periode, og så kan jeg se, når det begynder at stagnere, og ligge med kun små udsving hvilket jo er tilladt, så behøver jeg heller ikke måle så ofte mere, naturligvis. ;)

Men så har vi så sikkert også nået målet, vi gerne ville opnå. :) Nemlig at værdierne vil kunne holdes på fornuftigt plan, indenfor det "normale", forhåbentligt. ;)

Og når så dette punkt er nået, vil jeg så kunne prøve mig frem med måske en hammerkoral?, eller andet lidt billigt, der normalt ikke kan leve i mit akvarie, og så se hvordan denne vil trives i en længere periode (omkring en måned) Overlever den i den periode, tror jeg at problemet kunne være mere eller mindre løst, men vil naturligvis så også give en anden, (for mig problematisk stenkoral) en test, for at være mere sikker. :)

Jeg ved ikke hvad folk synes om denne ide, og fremgangsmåde jeg har beskrevet herover?

Jeg ved dog ikke lige om det skulle have den helt store gavn, at slukke helt for kalkmixeren? Jeg har tidligere skulle tilføre det manuelt, og synes det var noget rigtigt bøvl, fordi det var svært for mig at måle rigtigt op, og det var nogen gange jeg glemte at tilsætte, o..s.v. Derfor ville jeg gerne slippe for, at skulle bekymre mig alt for meget om den del, og så lade det køre køre automatisk, ske langsomt, og foregå lidt mere kontrollabelt. Og den har vist kun kørt i ca. 2 måneder på nuværende tidspunkt.?
Men korriger mig gerne, hvis jeg skulle være gal på den her. :)

Med venlig hilsen
Kim.
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvis du måler dagligt kan du vel godt kører med kalkmixeren og få en fornemmelse for hvordan den virker..
Hvis dine koraller ser skidt ud så er der ingen grund til at vente med vandskifte..
Man kan jo også vælge blot at holde kalkalger... ;)

Mvh
Henrik
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lars M »

Har du ikke mulighed for at få tjekket din salinitet hos en anden akvariemand. Jeg vil stadig ikke udelukke at du kunne have et problem der. Flydevægte kan variere meget.
Mvh.

Lars Mogensen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Du skal være velkommen hos mig på østerbro.. Ellers kan man jo bare spørge i en af akvariebutikkerne.. Om ikke lige man lave en måling ;)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"