Mickey86 skrev:hvad vil du foreslå man gør for og komme af med dem? jeg er personligt selv lidt på skideren med rødt/brunt slim på sten og på sand bunden.. og fylder mere og mere dag for dag.
Personligt ville jeg vente og se tiden an. Og saa suge saa meget ud som muligt naar det bliver for slemt.
Jeg tror jeg har fortalt dette nogle gange nu men ....
Jeg havde akvarie i lidt over to aar. det akvarie blev saa flyttet over i mit nuvaerende akvarie som har koert siden August 2007.
Det nuvaerende akvarie har ca. 50kg sten fra det tidligere akvarie. Nyt er endnu 50kg sten plus en masse nyt sand.
Kort sagt saa starter hele processen forfra igen dog uden de helt store svingninger da de foerste 50kg sten blev fragtet under vand til det nye akvarie. Der var intet der led overlast og jeg kunne starte det nye akvarie med kvalitets sten.
Ca. 25% af total volume er dedikeret 100% til alge dyrkelse.
Jeg har en masse caulerpa prolifera, plus andre typer. Detil har jeg otte mangrove traer der dog tvivlsomst optager specielt meget naering.
De foerste seks maaneder med dette setup havde jeg en masse diatomer. I tykke lag paa alle akvariets akryl overflader. Jeg sugede dem ud ved vandskifte i den periode og efter seks maaneder var de helt vaek.
Det samme med cyano, det dukkede op efter ca. tre maaneder saa vidt jeg husker og de blev der i de naeste seks maaneder.
Saa de foerste ni maaneder var akvariet maaske lidt grimt at se paa.
Det eneste jeg gjorde var vandskifte.
Men derudover ville jeg aldrig koere akvarie uden dedikeret alge omraade som et refugie.
Jeg har ogsaa dyb sandbund i et 280 liters akvarie (refugie med caulurpa) samt et 80 liters akvarie (mangrove traer) der begge er forbundet med display akvariet.
Lige nu er jeg igang med at installere endnu et 280 liters akvarie som jeg ikke er helt sikker paa hvad planen er med. Men det bliver nok dyb sandbund og en masse helt nye sten og intet andet.
Det vil vaere et refugie uden alger hvor en masse liv vil bosaette sig og det haaber jeg saa spreder sig til display akvariet over aarene.
Naar det saa er paa plads leger jeg med tanken om en alge skrubber, og derefter slukker jeg nok for min skummer.
Jeg ved det maaske ikke lige ser ud som et svar paa dit spoergsmaal, men jeg tror det er en fremgangs maade der ikke har et maal i at eliminere naering.
Jeg fodrer meget, rigtigt meget. Men der er intet nitrat/fosfat at maale da der er organismer/algae der udnytter stort set alt affald, og dette dukker kun op over tid og med et system der tillader det. Et system der "kun" er et display hvori der er gylter vil aldrig kunne gro den maengde fauna der skal til. Gylten er et eksempel paa rovdyr der ikke er gode for et varieret microfauna, men rejer og mange andre fisk er ligesaa skadelige.
Jeg mener det handler om at have et maal der ligger i horisonten istedet for lige foran naesen.
Hvis dit maal er lige foran dig saa kan du vade rundt i cirkler uden at opdage at du ikke bevaeger dig fremad.
Men hvis dit maal er i horisonten saa kan du selv bestemme hvordan din rejse dertil foregar.