Hvilken højde på bord

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Michael Klarskov
Rev hummer
Rev hummer
Reactions: 0
16
Postnummer: 2650 Hvidovre

Hvilken højde på bord

Indlæg af Michael Klarskov »

Har lige købt 755 liter akvarium l.180 h.60 d.70 cm til stuen, til det medfulgte der metalstel der er 70 cm højt,
så akvariet nu står ialt 72 cm højt. Men syntes måske det er lidt for højt i en stue.
Vil godt høre input fra andre med store akvarier i stuen, hvor højt jeres står, da jeg er i tvivl. :be:

Hilsen Michael
Startet 1 april 2009 med 755L i stue samt 325L sump i kælder
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken højde på bord

Indlæg af manio »

mit akvarie står sådan at midten af akvariet passer med når man sidder ned så kigge men midt i akvariet
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Skal du ha sump under karet ditt?
Mange skummere ligger på rundt 60 cm høyde, og for å ta av lokk/skummertopp,er det veldig praktiskt med noen cm ekstra klaring,så en lett kan få rengjort disse delene.
Jeg har rundt 65cm høyde under mitt akvarie,og synes det er passeligt her ja.
Men.. har sump stående i kjelleren,og mine tur/retur slanger går gjennom gulvet,så er derfor ikke avhengig av å ha noen bestemt høyde på stativet her nei.
En annen mulighet er jo å plassere skummer ved siden av akvariemøbelet,f.eks.i ett skab,og da stiller du også litt friere med hensyn til høyde på stativet ditt.
Ellerrs må du ta hensyn til at sumpen skal være lett å betjene under akvariet,og muligens du også må sette den på en flamingoplate under karet ditt?skjevt gulv?+kansje at du må bygge opp under skummeren din,med tanke på å regulere vandstandsnivået,skummeren skal have,viss det er en sump skummer modell...
er ikke enkelt å gi ett eksakt svar nei,da det hele avhenger i flere faktorer,utifra hvordan du har tenkt på din teknikdel til akvariet ditt.. :wink:
Michael Klarskov
Rev hummer
Rev hummer
16
Postnummer: 2650 Hvidovre

Indlæg af Michael Klarskov »

plads til skummer er ikke noget problem, da alt vand bliver ført gennem gulv til kælder,
hvor bl.a. skummer står.
Startet 1 april 2009 med 755L i stue samt 325L sump i kælder
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Okay :y .. da ville jeg gått for forslaget til manio i tråden din,og finne frem "godstolen"din :happy: sette deg godt ned i den, og se rett frem mot veggen/akvariet ditt,og det punkt øynene dine treffer,bør være omtrent midt på høyden av akvarieglasset,det synes jeg er ett godt alternativ :GO
Jo høyere akvariet står fra gulvet,jo større/mer dominerende virker det sykologiskt.
Kjenner en som har satt opp akvariet sitt med "det magiske midtpunkt",basert på full ståhøyde forran akvariet,nettopp for å få akvariet til å virke større,enn det egentligt er..
Selv kunne jeg ikke tenkt meg det slik, da jeg helst liker å betrakte akvariet fra min "godstol",og ved hannes løsning,ville jeg måtte se opp i akvariet,og den urolige overflaten ville ødelagt mye av gleden fra mitt sittested,om du skjønner :rolleyes:
men det er jo selfølgeligt min mening da.. :Peace: :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mit bord har en frihøjde på 80 cm, det vil sige at akvariet står i knapt 90 cm højde.
den højde var jeg nødt til at vælge den gang, da jeg havde en ret høj skummer og sumpen var et 576 liter akvarie med en højde på 60 cm.
Jeg ville nok idag vælge et bord som var 10 cm lavere, for trods alt at have lidt arbedsplads over sumpen.
Men da du ikke har behov for ret meget plads under akvaret, ville jeg tro at 60 cm ville passe fint. Så er det også lettere at nå bunden i akvariet.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Jeg vil også vælge de 60 cm., hvis du skal kunne se sandbunden fra en sofa eller lænestol. Du har en stor fordel i at du ikke skal tage hensyn til en sump under akvariet. Men afprøv det da - og det samme gælder hvis du skal kigge fra et spisebord i jeres stue, som jo er noget højere.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg ville også vælge at få alle de cm. af jeg kunne, uden at man skal bukke sig for at se akvariet, dels fordi det hurtigt kommer til at virke dominerende med et højt møbel, og især pga. arbejdshøjden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"