Er disse vand værdier mit vandværk leverer ok?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Køge

Er disse vand værdier mit vandværk leverer ok?

Indlæg af Brintlev »

Er disse vand værdier mit vandværk leverer ok, eller er det nødvendigt med et omvendt osmose anlæg?

Fluorid mg F/l 0,32

Jern MG fe/l 0,005

Nitrat mg NO3/l 24,7

Nikkel μg Ni/l 7,4

Hårdhed °dH 22,3

Pesticider μg /l < 0,01

Kimtal ved 37°C pr. ml 5,1

Kimtal ved 22°C pr. ml 3
Uden akvarie
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Er disse vand værdier mit vandværk leverer ok?

Indlæg af Hougaard »

Med 24,7 i nitrat er svaret hvis givet på forhold, jeg ville aldrig kører direkte på det vand.

Hvor bor du ?
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

Hougaard skrev:Med 24,7 i nitrat er svaret hvis givet på forhold, jeg ville aldrig kører direkte på det vand.

Hvor bor du ?
jeg bor i køge, nærmere betegnet ølby og ifølge kommunen skulle jeg være tilknyttet lyngens vandværk
Uden akvarie
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Med så meget nitrat skal du helt klart have osmoseanlæg hvis du spørger mig
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

enig med de andre, men hvad med at måle direkte på det vand der kommer ud af din hane, inden der drages nogen konklusioner
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Ja bestemt.

Få dig en løsning med et rimeligt hurtigt osmoseanlæg og så et silikatfilter efter. Det såkaldte silikatfilter tager nemlig meget mere end silikat. Ofte mange ting vi ikke kan måle for.
Jeg troede egentligt kun at det var herovre på de snadede marker at vi havde et nitratproblem. Ret mig lige; men er der ikke en rimelig fed jordbund omkring Køge??
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

Lars M skrev:Ja bestemt.

Få dig en løsning med et rimeligt hurtigt osmoseanlæg og så et silikatfilter efter. Det såkaldte silikatfilter tager nemlig meget mere end silikat. Ofte mange ting vi ikke kan måle for.
Jeg troede egentligt kun at det var herovre på de snadede marker at vi havde et nitratproblem. Ret mig lige; men er der ikke en rimelig fed jordbund omkring Køge??

har desværre ikke den fornødne viden omkring jordbunden her i køge. men har lige opdaget at det var køge vandværk i stedet for lyngens. Køge vandværk oplyser desværre ikke deres værdier over nettet, så tænkte at jeg lige måtte ringe til dem for at høre.

Der var dog ingen der lige kunne svare mig på de forskellige værdier... hmm underligt at de ikke bare har det stående et eller andet sted. blev henvist til en der muligvis viste noget men han sad i møde. venter nu på en mail eller et telefon opkald fra ham.

Må nok måle værdierne i mit eget vand for god ordens skyld, tak for svarene.
Hvis der er en der kender nogle værdier som køge vandværk sidder inde med er de velkommen til at notere dem her.

Desuden sagde ham jeg først talte med, at man skal have tilladelse fra vandværket hvis man skal installere et sådan omvendt osmoseanlæg, er det rigtigt?

Tror ikke rigtigt han vidste ret meget, siden han heller ikke kunne svare på det med værdierne...
Senest rettet af Brintlev søn 29. mar 2009 20:09, rettet i alt 1 gang.
Uden akvarie
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Brintlev skrev:
Lars M skrev:Ja bestemt.

har desværre ikke den fornødne viden omkring jordbunden her i køge. men har lige opdaget at det var køge vandværk i stedet for lyngens. Køge vandværk oplyser desværre ikke deres værdier over nettet, så tænkte at jeg lige måtte ringe til dem for at høre.

Der var dog ingen der lige kunne svare mig på de forskellige værdier... hmm underligt at de ikke bare har det stående et eller andet sted. blev henvist til en der muligvis viste noget men han sad i møde. venter nu på en mail eller et telefon opkald fra ham.

Må nok måle værdierne i mit eget vand for god ordens skyld, tak for svarene.
Hvis der er en der kender nogle værdier som køge vandværk sidder inde med er de velkommen til at notere dem her.

Desuden sagde ham jeg først talte med, at man skal have tilladelse fra vandværket hvis man skal installere et sådan omvendt osmoseanlæg, er det rigtigt?

Tror ikke rigtigt han vidste ret meget, siden han heller ikke kunne svare på det med værdierne...
jeg tror det må være en praktikant du har snakket med der ud over skal de oplyse værdirene hvis de ikke er oplyst på nettet
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

jeg ville i første omgang starte uden osmose anlæg, og efter nogle måneder ville jeg måle værdierne i akvariet og hvis de ikke er til at leve med så køb et osmose anlæg, men i starten vil jem mene at det er overflødigt.
er ved at planlægge mit comeback ;)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Som blikkenslager kan jeg sige med 100% sikkerhed at du IKKE skal have tilladelse fra nogle for at sætte et osmoseanlæg op.

Alt hvar der er efter en vindtil ( balofix ) må du selv røre ved skifte ud.
Dog er er tildfælde hvor der kræves en krontravintil før det indkøbte anlæg feks. en vaskermaskinge også selv om den er indbyget i vaskermaskingen skal den side på vandindstalisionen.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg kan se at her i Greve har vi heller ikke oplysningerne om vandværks vandet liggene på nettet men konen ringede der ned og de sendte dem pr. mail uden problemmer med det samme.

Jeg har haft mit osmose anlæg i snart 3 år og modtager i morgen et nyt og støre anlæg samt en TDS måler ... Glæder mig til at se hvor slit anlæget er efter de par år selv om jeg har skiftet forfilter og silicat filter 1 gang om året.

Her i greve har vi et alt for højt nitrat indhold og har dispensation til at drikke lortet...Jeg lurede godt nok lidt da jeg læste det fra raporten om målingere de sendte.

Steen
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

spdiving skrev:Jeg kan se at her i Greve har vi heller ikke oplysningerne om vandværks vandet liggene på nettet men konen ringede der ned og de sendte dem pr. mail uden problemmer med det samme.

Jeg har haft mit osmose anlæg i snart 3 år og modtager i morgen et nyt og støre anlæg samt en TDS måler ... Glæder mig til at se hvor slit anlæget er efter de par år selv om jeg har skiftet forfilter og silicat filter 1 gang om året.

Her i greve har vi et alt for højt nitrat indhold og har dispensation til at drikke lortet...Jeg lurede godt nok lidt da jeg læste det fra raporten om målingere de sendte.

Steen
Hej Steen
Kan du huske hvor meget værdierne er på i greve, har nemlig overtalt min far til at hoppe med på ideen om et saltvands akvarie,og han bor i greve.. fik ikke nogen mail fra køge vandværk i dag, tror de har glemt mig. Må prøve at rykke dem engang i næste uge.

Christian
Uden akvarie
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg kan ikke lige huske de tal andet end Nirtaten var for høj og vi havde fået dispensation for at drikke det.
Så et osmoseanlæg er nødvendigt desvære.

Steen
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

Jeps.. :-)

Så hørte, jeg fra vandværket idag, og de har sendt mig en mail med de forskellige værdier.
Det må vist, siges at nitraten er noget bedre her. Her er et udpluk af analysen

PH 7,7
Ammonium mindre end 0,01
Nitrit mindre end 0,005
Nitrat 2,51
Chlorid 101
Fluorid 0,46
Nvoc 3,67
Jern 0,032
magan mindre end 0,005

+ en masse andre mærkelige værdier, ved dog ikke om nogle af dem er relevante.

Så spørger jeg igen, er det her vand som jeg kan være bekendt at bruge, eller er det stadig nødvendigt med et omvendt osmose anlæg?
Uden akvarie
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det må næsten komme an på en prøve .. Jeg har ikke modtaget mit nye anlæg de havde glemt at sende det.
Men når jeg modtager det lægger jeg lige en måling ind af vandet her i greve modtager også en TDS måler.

Steen
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

ok det smadder fint Steen....

Og tak for de hurtige svar.....

Brintlev
Uden akvarie
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Så fik jeg mit nye osmoseanlæg et Dobbelt 380L så det giver 760L/Døjnet. så nu er der virklig knald på vandet.

Jeg modtog også en TDS måler fik lige målt mit drikke vand fra vandværket. ligger på 442 og efter osmosen ligger det på 0.65 Der fuldte ikke nogle manual med så hvad de tal den vier ved jeg ikke....haha
Osmoseanlæget har lavet 5L vand da jeg målte og efter anlæget er kørt ind vil jeg nok kunne måle mindre ca 0.20

Steen
Brugeravatar
Brintlev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Brintlev »

Tillykke med dit nye osmoseanlæg. lækkert udstyr.....! Der er virkelig stor forskel, på målingerne før og efter osmose anlægget.

Ja, gad vide hvad det er for nogle tal den spytter ud den tds måler.

Brintlev
Uden akvarie
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"