Hænger denne sump sammen med mit Nano??
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Hænger denne sump sammen med mit Nano??
Jeg er ved at fremstille en sump til mit 120 Juwel. Det er i aften blevet tømt, så det er klar til huller. Der skal laves overløb i akvariet, som er 15,5 x 10,5 cm., da jeg har lavet en vinkel Reef keramik der er denne størrelse. I dette overløb havde jeg tænkt mig tre rør ned til sumpen. To ned og et op. To ned i forskellige højder pga. sikkerhed. Men hænger mit setup sammen? Jeg har skitseret det her under... Kom meget gerne med kommentar, da det er første gang jeg laver sådan noget! Der er lidt mål på tegningen...
Jeg har set på nogle gennemgangsrør på 27 mm. Det er så til 20mm. rør. Er dette ok? Kan mit overløb på 15,5x10,5 holde til tre huller. Det er vel 3mm glas i sådan et Juwel Lido 120L akvarie.
Hvilken retur pumpe skal jeg købe syntes i? Jeg har ikke kigget på en endnu. Den skal ikke være sindsyg dyr, men gerne lydsvag og en god kvalitet. Red Dragon/Deltec koster jo kassen. Skal jeg købe Aquabee... Hvilken model, hvis det er? Hvor mange L/T?
Jeg har kigget på en Tunze Doc 9010 skummer... Er dette ikke et ok valg? Den skal jo ikke fylde såå meget.
Ydremål på sump: Dybde: 30 cm. Brede: 36 cm. Højde: 50 cm.
Jeg har set på nogle gennemgangsrør på 27 mm. Det er så til 20mm. rør. Er dette ok? Kan mit overløb på 15,5x10,5 holde til tre huller. Det er vel 3mm glas i sådan et Juwel Lido 120L akvarie.
Hvilken retur pumpe skal jeg købe syntes i? Jeg har ikke kigget på en endnu. Den skal ikke være sindsyg dyr, men gerne lydsvag og en god kvalitet. Red Dragon/Deltec koster jo kassen. Skal jeg købe Aquabee... Hvilken model, hvis det er? Hvor mange L/T?
Jeg har kigget på en Tunze Doc 9010 skummer... Er dette ikke et ok valg? Den skal jo ikke fylde såå meget.
Ydremål på sump: Dybde: 30 cm. Brede: 36 cm. Højde: 50 cm.
Senest rettet af Lars Roland ons 25. mar 2009 23:54, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Re: Hænger denne sump sammen med mit Nano??
med hensyn til retur pumpe så kører jeg med en eheim 1260, den fungerer fint til mit akvarie og er rimelig støjsvag
... intet vand i stuen for tiden ...
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Tak for info...RedSea skrev:med hensyn til retur pumpe så kører jeg med en eheim 1260, den fungerer fint til mit akvarie og er rimelig støjsvag

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
jeg ville flytte boblefælden længere mod retur pumpen så du kan have plads til lidt caulerpa alger som et refugie ved siden af skummeren... ellers ser det vil egentlig OK ud
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
lige en ting, eheimpumpen er forholdsvis stor i forhold til aquabee pumperne, så det kan godt være den kommer til at fylde for meget i din relativt lille sump
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Oki... Ja, jeg har bare sat den midt i. Så kan jeg også ha lidt kul osv. ved skummeren...
Er der andre filtre jeg evt. kan ha der nede? Noget jeg vil fortryde jeg ikke har taget højde for? 

- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Tror mit valg af returpumpe er faldet på en Aqua Medic Ocean Runner OR 2500. 2400 L/T., max. løftehøjde 2.6 m, Strømforbrug 38 Watt.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Eller er det nok med 1200 udgaven af den?? OR 1200: 1200 L/T., max. løftehøjde 1.6 m, Strømforbrug 25 Watt.Lars Roland skrev:Tror mit valg af returpumpe er faldet på en Aqua Medic Ocean Runner OR 2500. 2400 L/T., max. løftehøjde 2.6 m, Strømforbrug 38 Watt.
Der er jo ikke 1,6 meter. Der er nok 1 m. og jeg spare 13 watt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Først og fremmest så syntes jeg du skal tage ud og se nogle af de pumper som du vælger imellem. Der er STOR forskel på støjniveauet.
Din sump ser fin ud, dog skal du huske på at der skal være mulighed for, at montere filtersok på nedløbet.
- Noget jeg selv ikke fik tænkt ordentlig igennem.
Overvej også de nye Tunze retur pumper, de skulle efter sigende være meget støjsvage.
Har selv en aquabee 2000/1 og er fint tilfreds. Den er dog ikke 100% lydløs, men siger ikke meget.
Din sump ser fin ud, dog skal du huske på at der skal være mulighed for, at montere filtersok på nedløbet.
- Noget jeg selv ikke fik tænkt ordentlig igennem.
Overvej også de nye Tunze retur pumper, de skulle efter sigende være meget støjsvage.
Har selv en aquabee 2000/1 og er fint tilfreds. Den er dog ikke 100% lydløs, men siger ikke meget.
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Er 1 cm mellem boblefælderne ikke for lidt.?
Jeg havde udtænkt 2 cm til min sump, men endte med 4 cm. Det giver bedre flow, og du kan evt. benytte stederne til modulprober, varmekolber mm.
Hvorfor smider man en filtersok på nedløbet.?
Jeg havde udtænkt 2 cm til min sump, men endte med 4 cm. Det giver bedre flow, og du kan evt. benytte stederne til modulprober, varmekolber mm.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
En billig returpumpe kunne også være NewJet2100-2300 - Den funkede rigtig godt i mit gamle.. Bedre end OR2500. I det hele taget forstår jeg ikke hvorfor NewJet'ene ikke er mere udbredt? Jeg syntes de er markant bedre end OR og UP?
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Eller måske sådan en her?? http://www.saltvandfyn.dk/product.asp?product=675
Du har da i hvert fald mulighed for at tage ud til SaltvandFyn og kigge på dem. Han skulle vist også have OceanRunner hjemme..
Du har da i hvert fald mulighed for at tage ud til SaltvandFyn og kigge på dem. Han skulle vist også have OceanRunner hjemme..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
+1 stemme for NewJet fra mig!Musiker skrev:En billig returpumpe kunne også være NewJet2100-2300 - Den funkede rigtig godt i mit gamle.. Bedre end OR2500. I det hele taget forstår jeg ikke hvorfor NewJet'ene ikke er mere udbredt? Jeg syntes de er markant bedre end OR og UP?

- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Tak for hints... Jeg husker den med filtersok, for det skal jeg da ha. Så kan den tage lidt svæv i vandet osv. Jeg tror jeg vælger en Tunze Silence 2400 retur pumpe. De ser fine ud og folk snakker ret godt om dem.
Jeg ved ikke om 1 cm mellem boblefælderne er for lidt. Det er så 1 x 30 cm. i dybden. Skulle jeg lave den lidt større. Der måtte evt. gerne være plads til filter mat. imellem.
Jeg har også set på en ATI Bubble Master 160 i stedet for den Tunze skummer... Den fylder bare en smule mere. 18 x 20 cm.
Jeg ved ikke om 1 cm mellem boblefælderne er for lidt. Det er så 1 x 30 cm. i dybden. Skulle jeg lave den lidt større. Der måtte evt. gerne være plads til filter mat. imellem.
Jeg har også set på en ATI Bubble Master 160 i stedet for den Tunze skummer... Den fylder bare en smule mere. 18 x 20 cm.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Det gør man måske heller ikke konstant, men det er rart at have muligheden for at fjerne svæv i vandet.Grath skrev:Er 1 cm mellem boblefælderne ikke for lidt.?
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Nå det er til svæv... Var ikke klar over hvad man gjorde det for.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Umiddelbart syntes jeg også at 1 cm's mellem skillerum i boblefælde lød af lidt... Men uanset hvad du beslutter syntes jeg at det er en dårlig ide at placere filtermateriale her!
- Istedet ville jeg anvende filtersok under nedløb fra dræn!
Jeg ville vende tilbage til at overveje Tunze skummeren, eller en anden... Jeg kender den ikke! Men jeg har haft ATI 250 og det var en skuffelse!
ATI havde engang et godt renome', men det tror jeg at de er ved at sætte over styr som ofre for deres egen succes. Og det kunne se ud til at have slækket på kvalitets kontrol, grundet travlhed... Byggemand Bob kunne have fremstillet denne skummer bedre!
Jeg måtte ombytte to pumper fordi at yderisoleringen på pumpen slap, som resulterede i at blå og rød leder kom til syne... Hvor store odds er der for at to pumper med samme svaghed, med interval på en md. ca. havner hos samme kunde??
Trådhjulet skal desuden trimmes og klippes for at minimere støj, og for at sikre at den overhovedet vil starte... (Dette på anbefaling af sælger!)
- Bortset fra det syntes jeg din plan lyder fin

- Istedet ville jeg anvende filtersok under nedløb fra dræn!
Jeg ville vende tilbage til at overveje Tunze skummeren, eller en anden... Jeg kender den ikke! Men jeg har haft ATI 250 og det var en skuffelse!
ATI havde engang et godt renome', men det tror jeg at de er ved at sætte over styr som ofre for deres egen succes. Og det kunne se ud til at have slækket på kvalitets kontrol, grundet travlhed... Byggemand Bob kunne have fremstillet denne skummer bedre!
Jeg måtte ombytte to pumper fordi at yderisoleringen på pumpen slap, som resulterede i at blå og rød leder kom til syne... Hvor store odds er der for at to pumper med samme svaghed, med interval på en md. ca. havner hos samme kunde??
Trådhjulet skal desuden trimmes og klippes for at minimere støj, og for at sikre at den overhovedet vil starte... (Dette på anbefaling af sælger!)
- Bortset fra det syntes jeg din plan lyder fin

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Takker for info og lidt erfaring med ATI... Har faktisk efterfølgende læst nogle ikke helt så gode ting om dem. Man går jo fra den ene til den anden hele tiden... Hehe. Jeg har ikke læst noget dårligt om Tunzen og den er heller ikke så stor til min lille sump...
Jeg tror jeg laver 2 cm's mellem skillerum'ene i boblefælden... Så er der i hvert fald fint flow igennem.

Jeg tror jeg laver 2 cm's mellem skillerum'ene i boblefælden... Så er der i hvert fald fint flow igennem.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Husk ikke at lave den midterste glasplade i bobbelfælden lige så høj som kanten af sumpen. Så sikrer du at der stadig kan komme vand igennem sumpen hvis fælden stopper til - ingen vand på gulvet. (Det er nok primært en bekymring hvis du vælger at putter kul eller lignende i fælden)
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
I do that!Vænge skrev:Husk ikke at lave den midterste glasplade i bobbelfælden lige så høj som kanten af sumpen. Så sikrer du at der stadig kan komme vand igennem sumpen hvis fælden stopper til - ingen vand på gulvet. (Det er nok primært en bekymring hvis du vælger at putter kul eller lignende i fælden)