DIY Saltvandsakvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
philips
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 2730 Herlev

DIY Saltvandsakvarie.

Indlæg af philips »

hvad skal man bruge for at lave et 250 liters om til at saltvandsakvarium.
det skal helst kunne laves uden sump hvis det er muligt.
havde tænkt mig at holde nogen lette koraller, klovnfisk, dannebrosreje, hugoer osv :)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: DIY Saltvandsakvarie.

Indlæg af AndersNT »

Hej og velkommen til.
Start med at læs den opstartstråd der er som "sticky" under nybegynder.

Når du har læst den har du sikkert fået svar på en masse, og der er sikkert kommet mange nye spørgsmål til.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det var sådan jeg startede; et 200 L Akvastabil med spandfilter samt indkøb af lidt levende sten, faxekalk og koralgrus. Senere lidt klovnfisk, rejer og en anemone. Det fungerede faktisk rigtigt fint i et halvt års tid - uden alger overhovedet (andet end violette kalkalger). Men efterhånden blev der ophobet for megen næring i vandet fordi jeg købte flere fisk og fodrede grundigt. Og så begyndte problemerne med slimalger.
Senere indkøb af skummer og Rowaphos i spandfilteret (binder fosfat) har ikke løst problemet. Belært af erfaringerne bliver mit næste saltvandsakvarium 'rigtigt' fra start - dvs. med sump, skummer, nitrat- og fosfatfilter.
Jeg er nu stadig overbevist om, at det kan lade sig gøre som du foreslår. Men du kan kun have enkelte fisk - ellers får du for høje nitrat- og fosfatværdier, og dermed alger.
Held og lykke!
Niels
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

det man skal bruger grundlæggene er et par stykker glas til at lime i baghjørnet til overløb og noget silicone. man kan også købe en færdiglimet overløbskasse og lime i.
derudover skal man bruge en skummer til at sætte i overløbet,noget cirkulation og en osmolator. lys afhængigt af hvilke korraler du vil holde.

så har du et minimalsetup som sagtens kan bruges til du bliver fanget og vil lave noget mere advanceret.

dertil kommer selvfølgeligt en masse småting som testsæt,småudstyr mv.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det kan sagtens lade sig gøre uden sump, men der skal nok være et indvendigt overløb med mindst en skummer... Men som sagt tidligere, læs opstarts tråden Brian har skrevet, den besvare en del grundlæggende spørgsmål...

Osmolatoren er sikkert rar at ha´, men absolut ikke et must, jeg har ingen :beer:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
philips
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 2730 Herlev

Indlæg af philips »

hej, tak for svarne alle.
jeg har nu læst artiklen, den er super jeg er dog stadig lidt i tvivl om nogen punkter.
er der en god saltvands forhandler i vil anbefale omkring københavns området?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Du behøver som sådan ikke overløb, hvis du køber en ekstrn motor skummer som hænger på siden. Bare du så har kraftig cirkulation som hele tiden vender overfladen så der ikke kan dannes en hinde.
Det har jeg ihvertfald set køre uden problemer med en deltec mc 600 og 300 L akvarie med masser af fisk. Så behøver du ikke at gå så meget op i vandpåfyldning.
Men det er lettest med sump, så undgår du også støjen fra skummer da skabet kan lydisoleres.
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"