Centropyge bispinosus med spiseforstyrrelse.
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Centropyge bispinosus med spiseforstyrrelse.
I lørdags købte jeg en Centropyge bispinosus. den ser ud til at fungerer fint i baljen, men den er endnu ikke begyndt at indtage føde. Skal jeg være bekymret?
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Centropyge bispinosus med spiseforstyrrelse.
går den og napper(græsser) på stenene?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9530 Støvring
Prøv at sætte lidt nori tang lavt i akvariet, tæt på dens "yndlings gemmested" og evt. sænk lidt spirulina grannulat ned på bunden samme sted...da de fra naturen er meget sky..
Venligst kaspar V.
Venligst kaspar V.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- De er rigtigt som Ecoreef skriver meget sky... Jeg havde på et tidspunkt to dværgkejsere, hvoraf jeg jeg aldrig så den ene spise. Et eller endet må den have fundet for den tabte ikke vægt!!
Mit foder tilbud var Nori og spirulina for kirurger, og småt kød baseret for kejserne. Eks: Bosmider, Cyclops og små Artemia... Sidst nævnte givet i en mængde som de næsten ikke kunne undgå at "inhalere", 3- 4 gange om dagen.
- Jeg valgte denne fremgangs måde fordi at de svømmede og kiggede i huller og sprækker, som bier gør stops imellem blomster (!). Filosofien var at lade stenene fange noget af dette foder, som de så skulle svømme rundt og finde...
- Vær OBS på din vandkemi hvis du følger sidstnævnte råd... Jeg tillod mig at gøre det fordi min sump var 400L imod 330L akvarie, og havde tillige daglige vandskift!
Mit foder tilbud var Nori og spirulina for kirurger, og småt kød baseret for kejserne. Eks: Bosmider, Cyclops og små Artemia... Sidst nævnte givet i en mængde som de næsten ikke kunne undgå at "inhalere", 3- 4 gange om dagen.
- Jeg valgte denne fremgangs måde fordi at de svømmede og kiggede i huller og sprækker, som bier gør stops imellem blomster (!). Filosofien var at lade stenene fange noget af dette foder, som de så skulle svømme rundt og finde...
- Vær OBS på din vandkemi hvis du følger sidstnævnte råd... Jeg tillod mig at gøre det fordi min sump var 400L imod 330L akvarie, og havde tillige daglige vandskift!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg tror nok jeg afholder mig for sidstnævnte fodringsmetode. Jeg har ingen sump og kun den teknik der nu engang er i et RSM 130. Noritang skal da lige prøves, for det kan jo være den jeg har fået er meget kræsen, for den svømmer bare forbi flagefoder og artemia. Den skulle faktisk bare åbne munden. - Den ser dog særdeles sund og rask ud.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Har du andre konkurenter i baljen.? Har oplevet, at når andre fisk gik til foderet triggede det den kræsne.
Min Bisbinosus er altædende, krill, Mysis, sogar pellets, men rører ikke Nori, men går istedet og napper/græsser
Jerslev
Min Bisbinosus er altædende, krill, Mysis, sogar pellets, men rører ikke Nori, men går istedet og napper/græsser
Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Jeg undskylder... Jeg havde ikke set detaljen med "manglende" sump!!nesnej skrev:Jeg tror nok jeg afholder mig for sidstnævnte fodringsmetode. Jeg har ingen sump og kun den teknik der nu engang er i et RSM 130. Noritang skal da lige prøves, for det kan jo være den jeg har fået er meget kræsen, for den svømmer bare forbi flagefoder og artemia. Den skulle faktisk bare åbne munden. - Den ser dog særdeles sund og rask ud.

Selv tror jeg ikke meget på den med Nori... Men forstår godt at du vil afprøve det!
- Til at starte med er det kun vigtigt at få dem til at acceptere deres skæbne at de nu opholder sig i et akvarie, så det handler om at tilbyde så mange emner som muligt. Og for hvad det er værd syntes jeg at du skal læse de indkomne forslag som mulige emner, uden at tilslutte en enkelt metode. Men simpelthen afprøve det hele som muligt og afprøvet med succes af andre...
- Eller i kombination!

Jeg kan anbefale dig at afprøve cyclops og bosmider fordi at det er mindre fødeemner... Dog selvfølgelig i mindre mængde end den jeg anvendte!
Kun med det fortsæt at få dem til at acceptere deres skæbne og når de har affundet sig med den er det min tro at den også lettere affinder sig med at indtage anden føde, end den føde som lærte den at leve i et akvarie!
- Tag ikke kun een metode for at være afprøvet og sand, men dem alle...

/Flemming,

- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Du har selvfølgelig ret. Jeg bruger alt hvad jeg læser herinde som gode råd, og vurderer så i hvilken retning jeg vil gå, Jeg vil indkøbe lidt forskellie lækkerier og så prøve mig frem.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Hvis din fisk er i fin stand og akv. kører optimalt skal den nok komme igang.
Min spiser idag alt inkl de andre fisk's afføring
, men de første mdr. rørte den ikke foder. Den "græssede" kun alger, pods og småorme fra stenene. Derfor kan et 130L akv ikke betegnes som det bedste valg til denne fisk. Men hvis den har det nogenlunde for sig selv og du har masser af levende sten, skal det nok gå, Good luck.
Se mere her, http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Centropyge_bispinosus
Min spiser idag alt inkl de andre fisk's afføring

Se mere her, http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Centropyge_bispinosus