1w t5 vs. 1w hqi ??
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
1w t5 vs. 1w hqi ??
Hva forskel gør det om jeg knalder 450w hqi over baljen eller om det er 450w ren T5 ??
Søger lidt info om forskellen / efekten- Da mange jo mener man også godt kan holde stenkoraller osv under t5.
Søger lidt info om forskellen / efekten- Da mange jo mener man også godt kan holde stenkoraller osv under t5.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Re: 1w t5 vs. 1w hqi ??
der er mange faktorer der spiller ind, lysets kelvin, højden over vandoverflade, reflektorernes beskaffenhed...
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
jeg har hørt at det skulle være det samme men jeg er ikke sikker
er ved at planlægge mit comeback 

- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja det med spillet i vandet som hqi giver, mister man selvfølgelig.
men grunden til jeg spørger, er egentlig at jeg har mig en 150w hqi lampe med 2 x t5 rør også-
Har så lige fået mig en ren t5 lampe med 8x39w
planen er så at hænge hqi lampen i den ene ende af akvariet og rent t5 i den anden.
Største delen at sten bygningen kommer til at står under hqi'en.
Tror i ikke godt man kunne gøre sådan ?
men grunden til jeg spørger, er egentlig at jeg har mig en 150w hqi lampe med 2 x t5 rør også-
Har så lige fået mig en ren t5 lampe med 8x39w

planen er så at hænge hqi lampen i den ene ende af akvariet og rent t5 i den anden.
Største delen at sten bygningen kommer til at står under hqi'en.
Tror i ikke godt man kunne gøre sådan ?

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Om ikke "matt",så vil jeg heller si lysstoffrør gir mer "pastell"farger på alt i akvarietseier skrev:i princippet får du lidt mere lys ud af din watt med hqi men det er det enkle svar og der er mange ting der spiller ind. man kan holde alt under t5 hvis der er watt nok over, men mange synes at t5 lys er dødt at se på hvor hqi giver et mere "realistisk lys"

Haver aldrig helt bestemt meg helt for om jeg liker dette lyset,ikke missforstå,mange fine kar med T-5,så er det sagt

Har forøvrigt både akvarier her med rene T-5 oppsett,og HQI akvarier,så jeg ser dagligt på disse forskjellene her..
Tror det blir mye smak og behag,egentligt..

- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja, jeg kunne også forestille mig at de fleste holdninger har grundlag ud fra hver isærs smag inden for emnet.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Ville være en okay ide. Og så have nogen af de mindre lyskrævende koraller der hvor der er T5.
Er mest til en blandning da man for spillet i vandet og mulighed for at variere farverne mere.
Og med ren T5 skal man osse skifte rigtige mange rør.
Er mest til en blandning da man for spillet i vandet og mulighed for at variere farverne mere.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
ja lige præcis hva der var min tankeHvidtfeldt skrev:Ville være en okay ide. Og så have nogen af de mindre lyskrævende koraller der hvor der er T5.

Ja der er selvfølgelig rigtig mange rør der skal skiftes når de skal skiftes:)Hvidtfeldt skrev:Er mest til en blandning da man for spillet i vandet og mulighed for at variere farverne mere.
Men de koster jo så heller ikk helt lige så meget som hqi pærene gør

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Hvidtfeldt skrev:Ville være en okay ide. Og så have nogen af de mindre lyskrævende koraller der hvor der er T5.

Du er inde på noe der Hvidtfeldt

For de av oss som har litt størrelse på karet,så vil jeg komme med den påstand af at det blir billigere totalt å køre med HQI,når en sammenligner:
1.Levetid på lyskilde....T-5 bør skiftes oftere enn HQI lampene
2. en er avhengig av flere T-5,for å oppnå samme lystyrke/watt= dyrere i innkøpskost.
3.Ikke alle buikker som sender T-5 rør i posten,og lettere å få sendt HQI lamper.
4.Mye rimelige HQI lamper på E-bay,men usikker på kvaliteten,men registrer jo at
enkelte her tester ut noen,og i foreløbigt virker rimeligt fornøyd med disse,og selv om
de muligens?..må skiftes oftere,enn de mer annerkjente merkene,så er de likevel så
billige i innkjøp inkl. sendeomkostninger,at det muligens svarer seg uannsett.

5.Har dessverre ikke registrert kinabutikker med samme utvalg på T-5 lamper,og kjenner
heller ikke kvaliteten på evt.slike om de finnes..og så er det jo sendeproblemene da
Posten og T-5 rør..
Jeg for min del,skulle gjerne hatt tak i noen ATI T-5 rør,men for det første er det
ingen Norsk forhandler på disse, som jeg hvet om,og Posten her nekter å sende
lysstoffrør,så hvet ikke hvordan det er i Danmark,men her blir jo en litt "handycapet"
ved å kjøre T-5,da en kansje får problemer med å få tak i de rørene en helst vil ha,og
da blir det gjerne lettere å køre med HQI lamper,evt. med noen T-5 atzinnic rør
i tillegg..

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
måske ikke, men du skal ikke skifte mange rør, før du har nået prisen på en Hqi pære, købt i dkS1m0n skrev:ja lige præcis hva der var min tankeHvidtfeldt skrev:Ville være en okay ide. Og så have nogen af de mindre lyskrævende koraller der hvor der er T5.
Ja der er selvfølgelig rigtig mange rør der skal skiftes når de skal skiftes:)Hvidtfeldt skrev:Er mest til en blandning da man for spillet i vandet og mulighed for at variere farverne mere.
Men de koster jo så heller ikk helt lige så meget som hqi pærene gør
og køber du den udenlands, så bliver det kun til et enkelt rør, men som så meget andet inden for denne hobby, så er det ikke det jeg ville vælge ud fra, da det for mig gælder om at få indholdet til at se så godt ud som muligt i mine... og konens øjne
jeg har dog fundet en ting der kan være meget vigtig at have med i tankerne... Epilepsi! er der én i husstanden der lider af dette, kan den flimren som Hqi'en giver i vandet rent faktisk fremprovokere et anfald, det er ihvertfald en ting der har været et problem her i huset, så jeg har flere gange overvejet at skifte til T5 netop for at komme dette problem til livs...
men det var bare lige et lille sidespring
Mvh. Brian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
1. T5 rør burde kunne holde ret længe hvis du blot bruger aktiv køling.. Jeg regner med at skifte mine rør i to omgange efter 12-18 måneder. Der har kørt nogle tests af gamle T5 rør på RC.
2. Jeg har 6x80W (480W) T5 over min 540L bajle og hvis jeg skulle have haft samme lys med HQI ville jeg skulle have haft mindst 2x250W + 2x80W T5 (680W) - Altså er det noget billigere for mig i strømforbrug med T5
3. Lysmængden i mit 50cm høje akvarie er rigelig til at jeg kan kan have SPS på bunden af akvariet.
/henrik
2. Jeg har 6x80W (480W) T5 over min 540L bajle og hvis jeg skulle have haft samme lys med HQI ville jeg skulle have haft mindst 2x250W + 2x80W T5 (680W) - Altså er det noget billigere for mig i strømforbrug med T5
3. Lysmængden i mit 50cm høje akvarie er rigelig til at jeg kan kan have SPS på bunden af akvariet.
/henrik