Skummer i koldt saltvand?
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Skummer i koldt saltvand?
Hej i Forummet.
Nu er jeg nået til skummeren i min planlægning af et koldt kar.
I min første diskussion blev det nævnt, at en skummer nok ikke ville fungere optimalt ved lav saltholdighed.
Det kan jeg ikke forstå, for der bruges da også skummere i havedamme med mange fisk - og det er jo ferskvand!!
Nu har jeg snakket en del med lederen af Øresundsakvariet, og han råder mig til at bruge naturvand, hentet så dybt jeg kan få fat i det.
Det skal så tilsættes alm kogsalt til jeg når 25-30 ppt i akvariet.
Det naturlige kystvand ligger på 10-15 ppt, men bare 10 meter nede er det 5 ppt højere.
Vil jeg have nogen gavnlig effekt af at sætte en Aqua Medic Minifloater 200 i overløbet?
Eller kan jeg prøve mig frem uden først, og sætte en i hvis det ser ud til at gå skævt?
Har forresten besluttet, at 54 L karret kun skal være på forsøgsbasis i år. Hvis det er til at have med at gøre, så vil jeg kigge efter et på omkring 100 L til permanent opsætning.
Nu er jeg nået til skummeren i min planlægning af et koldt kar.
I min første diskussion blev det nævnt, at en skummer nok ikke ville fungere optimalt ved lav saltholdighed.
Det kan jeg ikke forstå, for der bruges da også skummere i havedamme med mange fisk - og det er jo ferskvand!!
Nu har jeg snakket en del med lederen af Øresundsakvariet, og han råder mig til at bruge naturvand, hentet så dybt jeg kan få fat i det.
Det skal så tilsættes alm kogsalt til jeg når 25-30 ppt i akvariet.
Det naturlige kystvand ligger på 10-15 ppt, men bare 10 meter nede er det 5 ppt højere.
Vil jeg have nogen gavnlig effekt af at sætte en Aqua Medic Minifloater 200 i overløbet?
Eller kan jeg prøve mig frem uden først, og sætte en i hvis det ser ud til at gå skævt?
Har forresten besluttet, at 54 L karret kun skal være på forsøgsbasis i år. Hvis det er til at have med at gøre, så vil jeg kigge efter et på omkring 100 L til permanent opsætning.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1453
- Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Skal man ikke bruge ozon for at få afskumning af ferskvand?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Takker jer alle for svarene.
Det var nogenlunde samme formodning jeg havde.
Så jeg vil begynde at kigge mig om efter en Miniflotor eller lignende.
Mikkel:
Jeg vil også forsøge at holde omkring de 25 ppt i saltholdighed.
I opstartfasen anbefalede biologen, at jeg kunne hæve ppt'en i naturvandet med alm kogsalt i stedet for at ofre det dyre specialsalt som ikke var nødvendigt.
Hen ad vejen vil jeg jo skifte ca 10 % af vandet om ugen og fordampningen vil nok gøre sit til, at jeg kan nøjes med at skifte med naturvand. Hvis jeg sætter skummer på, så kan det godt være jeg kan nøjes med vandskifte hver 14 dag!?!
Hvis jeg får mulighed for det, så vil jeg forsøge at hente vandet på 10-15 meters dybde med en pumpe og slange med et lod så enden kommer ned i den ønskede dybde. Kræver bare adgang til en båd!! En 25 L dunk kan jo også holde en måneds tid - og der skal nok komme gennemluftning på.
Det var nogenlunde samme formodning jeg havde.
Så jeg vil begynde at kigge mig om efter en Miniflotor eller lignende.
Mikkel:
Jeg vil også forsøge at holde omkring de 25 ppt i saltholdighed.
I opstartfasen anbefalede biologen, at jeg kunne hæve ppt'en i naturvandet med alm kogsalt i stedet for at ofre det dyre specialsalt som ikke var nødvendigt.
Hen ad vejen vil jeg jo skifte ca 10 % af vandet om ugen og fordampningen vil nok gøre sit til, at jeg kan nøjes med at skifte med naturvand. Hvis jeg sætter skummer på, så kan det godt være jeg kan nøjes med vandskifte hver 14 dag!?!
Hvis jeg får mulighed for det, så vil jeg forsøge at hente vandet på 10-15 meters dybde med en pumpe og slange med et lod så enden kommer ned i den ønskede dybde. Kræver bare adgang til en båd!! En 25 L dunk kan jo også holde en måneds tid - og der skal nok komme gennemluftning på.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

-
- Pudsereje
- Reactions:
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: ons 2. mar 2005 09:34
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Jeg vet ikke hva du planlegger å holde i ditt akvarium, men de fleste fisker og dyr foretrekker normalt en saltholdighet som er noenlunde lik den de opplever i naturen. Riktignok er de ofte relativt tolerante ovenfor endringer, men da oftest endringer som skjer gradvis.
Du sier at det naturlige kystvann er rundt 10-15 ppt. Og på noe større dyp kanskje 5 ppt høyere. Dersom du skal holde slikt du selv finner i fjøra eller når du dykker, vil jeg anbefale deg å forsøke å holde en saltholdighet som ligger rundt 15 i begynnelsen.
Selv holder jeg til i Oslofjordsområdet, hvor saltholdigheten i vannet er betraktelig lavere enn i Vest-Norge, hvor jeg henter det meste av det jeg har i akvariet. Men ofte er det store lokale variasjoner, noe som gjør at de fleste relativt raskt tilpasser seg litt annerledes vann enn de normalt er vant med.
Starter du opp i det små, med overflatevann og noen få dyr som er fanget i overflaten, tror jeg det er det lureste. Så øker du gradvis saltinnholdet med å fylle på nytt overflatevann istedenfor vannet som fordamper. Med normalt god filtrering vil det ikke være behov for å skifte noe vann på lang tid, og saltinnholdet vil gradvis øke dersom du ønsker det. Og etter en tid er de første dyrene tilvendt høyere saltholdighet, og du er klar for å hente opp spennende krabater fra de større dyp.
Koksalt vil forøvrig fungere helt greit for å øke saltholdigheten, så lenge det er "rent". Det du ikke får der som finnes i ditt dyre specialsalt, er andre micro og makro stoffer, som jo kan være viktig for mange organismer. Men det har du jo allerede fått med i "passe" mengder i ditt naturvann.
En skummer av de fleste vanlige typene som er i handelen vil fungere upåklagelig med saltholdighet på 15-20 ppm, blir det lavere vil effektiviteten synke gradvis. I prinsippet trenger du flere luftbobler og lengre reaksjonstid for å gjøre samme jobben jo lavere saltholdighet. En idè kan derfor være å overdimensjonere skummeren noe dersom du vil ha lite salt i vannet.
God mekanisk filtrering utover skummer er spesielt viktig i kaldt saltvann, og særlig dersom du planlegger å holde makroalger. Bruk sirkulasjonspumper som kan ha skumfiltre el.l.
Gjør du filtreringen riktig, vil du normalt spare deg for en god del bry med vannskifter. Det siste karet jeg satte opp har nå stått rundt to år uten at jeg har skiftet noe vann, kun etterfylt salt/ferskvann i passe mengder.
Etter hvert vil du måtte tilsette nødvendige sporstoffer, men det er primært dersom du vil holde makroalger. Fisker og andre dyr vil stort sett få det de trenger fra hverandre, og gjennom annen fôring.
Forøvrig får du ha lykke til med ditt kalde saltvann, det er en mye mer spennende del av akvaristikken enn de fleste er klar over. Men jeg ser at det etter hvert begynner å bli enkelte som fatter interesse for det, og det synes jeg er flott.
PS.
En annen ting i farta....de fleste tåler mye dårligere store brå variasjoner i temperaturen enn i saltholdigheten, det er noe som er viktig å tenke på. Enkelte dyr som også lever i sydligere strøk kan lett overleve 30+ grader om sommeren, men ta en strandreke fra havet om vinteren og putt den i 15 graders vann, så "koker" den ihjel i løpet av få sekunder....
Du sier at det naturlige kystvann er rundt 10-15 ppt. Og på noe større dyp kanskje 5 ppt høyere. Dersom du skal holde slikt du selv finner i fjøra eller når du dykker, vil jeg anbefale deg å forsøke å holde en saltholdighet som ligger rundt 15 i begynnelsen.
Selv holder jeg til i Oslofjordsområdet, hvor saltholdigheten i vannet er betraktelig lavere enn i Vest-Norge, hvor jeg henter det meste av det jeg har i akvariet. Men ofte er det store lokale variasjoner, noe som gjør at de fleste relativt raskt tilpasser seg litt annerledes vann enn de normalt er vant med.
Starter du opp i det små, med overflatevann og noen få dyr som er fanget i overflaten, tror jeg det er det lureste. Så øker du gradvis saltinnholdet med å fylle på nytt overflatevann istedenfor vannet som fordamper. Med normalt god filtrering vil det ikke være behov for å skifte noe vann på lang tid, og saltinnholdet vil gradvis øke dersom du ønsker det. Og etter en tid er de første dyrene tilvendt høyere saltholdighet, og du er klar for å hente opp spennende krabater fra de større dyp.
Koksalt vil forøvrig fungere helt greit for å øke saltholdigheten, så lenge det er "rent". Det du ikke får der som finnes i ditt dyre specialsalt, er andre micro og makro stoffer, som jo kan være viktig for mange organismer. Men det har du jo allerede fått med i "passe" mengder i ditt naturvann.
En skummer av de fleste vanlige typene som er i handelen vil fungere upåklagelig med saltholdighet på 15-20 ppm, blir det lavere vil effektiviteten synke gradvis. I prinsippet trenger du flere luftbobler og lengre reaksjonstid for å gjøre samme jobben jo lavere saltholdighet. En idè kan derfor være å overdimensjonere skummeren noe dersom du vil ha lite salt i vannet.
God mekanisk filtrering utover skummer er spesielt viktig i kaldt saltvann, og særlig dersom du planlegger å holde makroalger. Bruk sirkulasjonspumper som kan ha skumfiltre el.l.
Gjør du filtreringen riktig, vil du normalt spare deg for en god del bry med vannskifter. Det siste karet jeg satte opp har nå stått rundt to år uten at jeg har skiftet noe vann, kun etterfylt salt/ferskvann i passe mengder.
Etter hvert vil du måtte tilsette nødvendige sporstoffer, men det er primært dersom du vil holde makroalger. Fisker og andre dyr vil stort sett få det de trenger fra hverandre, og gjennom annen fôring.
Forøvrig får du ha lykke til med ditt kalde saltvann, det er en mye mer spennende del av akvaristikken enn de fleste er klar over. Men jeg ser at det etter hvert begynner å bli enkelte som fatter interesse for det, og det synes jeg er flott.
PS.
En annen ting i farta....de fleste tåler mye dårligere store brå variasjoner i temperaturen enn i saltholdigheten, det er noe som er viktig å tenke på. Enkelte dyr som også lever i sydligere strøk kan lett overleve 30+ grader om sommeren, men ta en strandreke fra havet om vinteren og putt den i 15 graders vann, så "koker" den ihjel i løpet av få sekunder....
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Hej Per-Kristian.
Mange tak for dit værdifulde svar.
Du nævner rigtig mange ting, jeg har været i tvivl om, så det beroliger mig meget. Jeg ved jo du har lang erfaring med koldt vand.
Efter at have snakket med biologerne på Øresundsakvariet, så vil jeg satse på 20 ppt til at starte med. Senere skal jeg have lokale anemoner og eremitter fra dybere vand, og de kræver 20-25 ppt for at trives.
Jeg har nu fået statistik tal fra Meteorologisk Institut med den daglige middeltemperatur for de sidste 20 år, så jeg kan se hvor stort mit kølebehov bliver.
Ud fra de 2 år jeg foreløbig har regnet igennem, så ser det ud til at behovet kan klares med det 20m rør jeg vil grave ned i haven. Det kommer til at virke som en slags stabilisering af temperaturen når det skal køre hele året.
Det du siger med at justere med almindeligt salt passer fint med det biologerne siger.
Men jeg vil stadig skifte en del af vandet med frisk vand for at tilføre sporstoffer og mineraler. Jeg bor kun 5 km fra et godt sted at hente vandet.
Jeg skal også have en del makroalger, så det bliver ikke nok kun at filtrere. Men jeg har købt et PowerHead ekstra med skumgummifilter, hvis det bliver nødvendigt.
Mange tak for dit værdifulde svar.

Du nævner rigtig mange ting, jeg har været i tvivl om, så det beroliger mig meget. Jeg ved jo du har lang erfaring med koldt vand.
Efter at have snakket med biologerne på Øresundsakvariet, så vil jeg satse på 20 ppt til at starte med. Senere skal jeg have lokale anemoner og eremitter fra dybere vand, og de kræver 20-25 ppt for at trives.
Jeg har nu fået statistik tal fra Meteorologisk Institut med den daglige middeltemperatur for de sidste 20 år, så jeg kan se hvor stort mit kølebehov bliver.
Ud fra de 2 år jeg foreløbig har regnet igennem, så ser det ud til at behovet kan klares med det 20m rør jeg vil grave ned i haven. Det kommer til at virke som en slags stabilisering af temperaturen når det skal køre hele året.
Det du siger med at justere med almindeligt salt passer fint med det biologerne siger.
Men jeg vil stadig skifte en del af vandet med frisk vand for at tilføre sporstoffer og mineraler. Jeg bor kun 5 km fra et godt sted at hente vandet.
Jeg skal også have en del makroalger, så det bliver ikke nok kun at filtrere. Men jeg har købt et PowerHead ekstra med skumgummifilter, hvis det bliver nødvendigt.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

-
- Pudsereje
- Reactions:
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: ons 2. mar 2005 09:34
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Å skifte ut vann med friskt havvann er helt klart bare fint, om det er lett tilgjengelig. Vær imidlertid oppmerksom på at om sommeren med store algeoppblomstringer kan det gi en del uønskede bieffekter.
I Norge er det ikke uvanlig at akvarister får hente skikkelig vann hos lokale akvarier, f.eks. er det mange fra Østlandsområdet som ihvertfall om sommeren henter sitt vann på akvariet i Drøbak. Kanskje det også kunne være et alternativ for deg, jeg antar Øresundakvariet henter opp vann fra skikkelig dyp som blir jevnlig kvalitetskontrollert
Makroalger fra våre farvann har en del spesielle behov med hensyn til hvilke stoffer de trenger for å trives, tildels forskjellige behov fra det makroalger fra sydligere strøk har. Uansett hvor mye og ofte du skifter vann, vil ikke disse behovene kunne oppfylles skikkelig. Du vil heller ikke komme særlig bra ut ved å benytte de remediene som er tilpasset tropiske akvariet. Jeg vet ihvertfall ikke om noen lukkede systemer med kaldt saltvann der dette har gått veldig bra over tid.
Du er derfor sansynligvis avhengig av å tilsette en del stoffer på egen hånd for å lykkes.
Finn Christian Foldrup som er marinbiolog ved Universitetet i Bergen har forsket en hel del på dette, og det viser seg at de resultatene han har kommet frem til fungerer i praksis, også for oss hobbyakvarister (ta en titt på hjemmesiden hans, http://home.online.no/~akvaris)
Tilsetning av nitrogen, fosfor, jod og jern i relativt "store" mengder, samt en sporstoffblanding som inneholder stoffer som mangan, sink, molybden og kobolt ser ut til å være en oppskrift som kan fungere. Blandingsforholdene for de første stoffene tror jeg du finner på hjemmesidene mine, om ikke så kan jeg maile dem til deg når det blir aktuelt. Sporstoffblandingen er litt "hemmelig", men jeg kan sende deg en flaske konsentrat i posten om du vil, samt fremgangsmåten for å tilsette i passe blandingsforhold. Det er ørsmå mengder som skal til, om du får en flaske med 10ml på av meg vil du sånn med et kjapt overslag ha nok til å dekke behovet for bortmot 13 års drift i det akvariet du nå vil sette opp.....
Skal bli spennende å høre mer om kjøleprosjektet ditt, jeg vet det har vært gjort før uten at jeg har noen anelse om hvor godt det fungerer. Hvilken type rør er du tenkt å benytte, og hvor langt ned skal du grave dem ?
I Norge er det ikke uvanlig at akvarister får hente skikkelig vann hos lokale akvarier, f.eks. er det mange fra Østlandsområdet som ihvertfall om sommeren henter sitt vann på akvariet i Drøbak. Kanskje det også kunne være et alternativ for deg, jeg antar Øresundakvariet henter opp vann fra skikkelig dyp som blir jevnlig kvalitetskontrollert
Makroalger fra våre farvann har en del spesielle behov med hensyn til hvilke stoffer de trenger for å trives, tildels forskjellige behov fra det makroalger fra sydligere strøk har. Uansett hvor mye og ofte du skifter vann, vil ikke disse behovene kunne oppfylles skikkelig. Du vil heller ikke komme særlig bra ut ved å benytte de remediene som er tilpasset tropiske akvariet. Jeg vet ihvertfall ikke om noen lukkede systemer med kaldt saltvann der dette har gått veldig bra over tid.
Du er derfor sansynligvis avhengig av å tilsette en del stoffer på egen hånd for å lykkes.
Finn Christian Foldrup som er marinbiolog ved Universitetet i Bergen har forsket en hel del på dette, og det viser seg at de resultatene han har kommet frem til fungerer i praksis, også for oss hobbyakvarister (ta en titt på hjemmesiden hans, http://home.online.no/~akvaris)
Tilsetning av nitrogen, fosfor, jod og jern i relativt "store" mengder, samt en sporstoffblanding som inneholder stoffer som mangan, sink, molybden og kobolt ser ut til å være en oppskrift som kan fungere. Blandingsforholdene for de første stoffene tror jeg du finner på hjemmesidene mine, om ikke så kan jeg maile dem til deg når det blir aktuelt. Sporstoffblandingen er litt "hemmelig", men jeg kan sende deg en flaske konsentrat i posten om du vil, samt fremgangsmåten for å tilsette i passe blandingsforhold. Det er ørsmå mengder som skal til, om du får en flaske med 10ml på av meg vil du sånn med et kjapt overslag ha nok til å dekke behovet for bortmot 13 års drift i det akvariet du nå vil sette opp.....
Skal bli spennende å høre mer om kjøleprosjektet ditt, jeg vet det har vært gjort før uten at jeg har noen anelse om hvor godt det fungerer. Hvilken type rør er du tenkt å benytte, og hvor langt ned skal du grave dem ?
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Per-Kristian.
Øresundsakvariet henter rigtig nok vand på større dybde i Kattegat med deres egen lille tankbåd. Det kan godt være jeg kan få lov at købe en 25 l dunkfuld af dem ind imellem.
Jeg vil med stor tak tage imod dit tilbud om en lille smule koncentrat.
Når jeg kommer i gang, så vil jeg tage direkte kontakt med dig.
Min projekt med temperaturstabilisering kommer til at bestå af 15-20 m PEX-rør Ø= 22mm. Det er den slags rør der bliver brugt til gulvvarme og det kan også bruges til drikkevand, så jeg håber det er ugiftigt sammen med saltvand!!
Da vores have består af meget hård lerjord, bliver røret nok kun gravet 80 cm ned, og ovenpå kommer vores havedam med en dybde på ca 50 cm.
Nu har jeg lavet statistikken for 2003 færdig. Den siger, at der i København var 52 dage med en døgnmiddeltemperatur over 18 Gr C og 21 dage over 20 Gr C. Højeste var 23,8 Gr C, så jeg kan godt se jeg får et stort behov for køling.
Om vinteren er der 38 dage med en middeltemperatur under 0 Gr C, så det giver tilsvarende behov for opvarmning fra røret i jorden.
Når jeg får bearbejdet resten af data'ene, så lægger jeg filen op her i Forum'et, hvis nogen skulle få brug for det. Det bliver lavet i Excel.
Øresundsakvariet henter rigtig nok vand på større dybde i Kattegat med deres egen lille tankbåd. Det kan godt være jeg kan få lov at købe en 25 l dunkfuld af dem ind imellem.
Jeg vil med stor tak tage imod dit tilbud om en lille smule koncentrat.
Når jeg kommer i gang, så vil jeg tage direkte kontakt med dig.
Min projekt med temperaturstabilisering kommer til at bestå af 15-20 m PEX-rør Ø= 22mm. Det er den slags rør der bliver brugt til gulvvarme og det kan også bruges til drikkevand, så jeg håber det er ugiftigt sammen med saltvand!!
Da vores have består af meget hård lerjord, bliver røret nok kun gravet 80 cm ned, og ovenpå kommer vores havedam med en dybde på ca 50 cm.
Nu har jeg lavet statistikken for 2003 færdig. Den siger, at der i København var 52 dage med en døgnmiddeltemperatur over 18 Gr C og 21 dage over 20 Gr C. Højeste var 23,8 Gr C, så jeg kan godt se jeg får et stort behov for køling.
Om vinteren er der 38 dage med en middeltemperatur under 0 Gr C, så det giver tilsvarende behov for opvarmning fra røret i jorden.
Når jeg får bearbejdet resten af data'ene, så lægger jeg filen op her i Forum'et, hvis nogen skulle få brug for det. Det bliver lavet i Excel.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.
