Akvariet har nu kørt i godt 6 ugers tid´.
Grøn alger er næsten over det hele, der næsten ingen brun alger mere.

Det skulle da lige være hvis man har for mange penge.Martin LF skrev:5-10 % en gang om ugen
det er da så din personlige overbevisning, jeg er blevet af den overbevisning at det langt bedre at lave vandskifte, istedet for at tilsætte alverdens sjove kemiske produkter, og grunden til det, tjah stortset alle de flotteste akvarier jeg har set, kører med regelmæssige vandskifterherzberg skrev:Det skulle da lige være hvis man har for mange penge.Martin LF skrev:5-10 % en gang om ugen
Det er slet ikke nødvendigt og slet ikke i opstartsfasen, hvor algerne bare skal have lov til at rase ud. En god ting er dog at høste af algerne, da det fjerner næringsstofferne fra vandet.
Enig.herzberg skrev:Det skulle da lige være hvis man har for mange penge.Martin LF skrev:5-10 % en gang om ugen
Det er slet ikke nødvendigt og slet ikke i opstartsfasen, hvor algerne bare skal have lov til at rase ud. En god ting er dog at høste af algerne, da det fjerner næringsstofferne fra vandet.
som regel skummer jeg saltet ud,med så meget andet godt og skidt.....DDT2 skrev:Ole. skulle det ikke gerne være stabilt eftersom det kun fordamper vandet og ikke saltet?
Jeg er dog overbevist om at bakterierne, og de underlige væsener der lever i stenene og sandet, og evt. et refugie med forskellige typer makroalger, er gode til at nedbryde alt muligt stads, udover de få ting vi måler for.Brian C skrev:grunden til at jeg vælger at skifte vand
der er med garanti stadig mange ting vi ikke er istand til at måle for, eller er er istand til at fjerne med de midler vi har til rådighed idag, der i større mængder er skadelige for livet i akvariet, de vil efter min personlige overbevisning ophobe sig i akvariet, hvis der ikke skiftes vand
Jeg kan hodle Ricordea, men ikke Xenia..Johnny skrev:jeg har kørt med et 420l i 2 år uden vandskifte og har nu 660l med ca 60 koreller som jeg heller ikke har tænkt mig af skifte vand på måske køre med lidt kul da jeg ikke kan holde ricodea og xenia alt andet vokser som ukrudt men jeg vil mene man skal køre baljen som man selv her løst jeg ser først problemer når jeg frekker de bløde i min balje
de lever også fint og deler sig og det dele men pludsilig er det slut folder sig sammen til en lille hård klump og forgår efter lidt tidHan$en skrev:Jeg kan hodle Ricordea, men ikke Xenia..Johnny skrev:jeg har kørt med et 420l i 2 år uden vandskifte og har nu 660l med ca 60 koreller som jeg heller ikke har tænkt mig af skifte vand på måske køre med lidt kul da jeg ikke kan holde ricodea og xenia alt andet vokser som ukrudt men jeg vil mene man skal køre baljen som man selv her løst jeg ser først problemer når jeg frekker de bløde i min balje
Ricordea undre mig lidt du ikke kan holde.. Har en Ricordea jeg havde fra første dag nogen sidne med saltvand, og har udsat den for næsten alt det man nogensinde kan udsætte et akvarie for med uvidenhed, inkl nitrat på 100.. Den kører bare, og smider babyer konstant..
Det var da utroligt.. Hvordan holder dine Rhodactis sp. sig? (den orange jeg fik en kæmpe med af)Johnny skrev:de lever også fint og deler sig og det dele men pludsilig er det slut folder sig sammen til en lille hård klump og forgår efter lidt tidHan$en skrev:Jeg kan hodle Ricordea, men ikke Xenia..Johnny skrev:jeg har kørt med et 420l i 2 år uden vandskifte og har nu 660l med ca 60 koreller som jeg heller ikke har tænkt mig af skifte vand på måske køre med lidt kul da jeg ikke kan holde ricodea og xenia alt andet vokser som ukrudt men jeg vil mene man skal køre baljen som man selv her løst jeg ser først problemer når jeg frekker de bløde i min balje
Ricordea undre mig lidt du ikke kan holde.. Har en Ricordea jeg havde fra første dag nogen sidne med saltvand, og har udsat den for næsten alt det man nogensinde kan udsætte et akvarie for med uvidenhed, inkl nitrat på 100.. Den kører bare, og smider babyer konstant..