hvor meget må ca, mg og kh hæves pr dag?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

hvor meget må ca, mg og kh hæves pr dag?

Indlæg af Anette »

Hej hej...
Sidder lige og leger lidt med det udregningsprogram til saltvandsakvariet jeg er igang med, og sidder derfor også og læser en del på hvor meget og hvordan de forskellige koncentrationer af fx magnesium og calcium skal hæves.
Nogle steder anbefaler de at hæve med maks 25 ppm pr dag, andre 50 ppm pr dag, og nogle siger det er fuldstændig ligemeget.
Så er mit spørgsmål: Hvad skal man holde sig til her? 25, 50 eller flere ppm/dag?
Planen er at programmet skal fortælle hvor mange dage du skal hæve koncentrationen (calcium, magnesium og kH) over når du laver udregningen for hvad der skal tilsættes.

Mine nuværende oplysninger (mest realistiske i mit hoved) er:
calcium: maks 25 ppm/dag
magnesium: maks 25 ppm/dag
kH: maks 1 pr dag.

Nogle der har ander kilder/erfarringer/holdninger/.... til dette?
Mvh Anette og Kristoffer
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: hvor meget må ca, mg og kh hæves pr dag?

Indlæg af MMartin »

Jeg gjorde det helt sikkert ikke rigtigt da jeg starte mit akvarie op..... Jeg blandede salt og MG pulver sammen med det samme og proppede LS i da akvariet var fyldt. Tror ikke lige det er måden at gøre det på men det skabte ingen problemer for mig
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 349
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har vel ca 50 forskellige koraller i mit system og i forrige uge hævede jeg mg. fra 1260 til 1600 med Balling magnesium salt fra aquafair på 18 timer. Jeg var for sløv til at bestille nyt hjem, derfor var det raslet helt derned.

Nå men ikke en eneste koral så ud til at være irriteret, alle polypper ude som vanligt.

Ca har jeg også hævet 50 på en gang uden at se nogen irritation i korallerne.

Men Kh er en helt anden sag, der har jeg listesko på når der skal pilles ved den.. Kh udsving er no go for sps.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

nielsk skrev:Jeg har vel ca 50 forskellige koraller i mit system og i forrige uge hævede jeg mg. fra 1260 til 1600 med Balling magnesium salt fra aquafair på 18 timer. Jeg var for sløv til at bestille nyt hjem, derfor var det raslet helt derned.

Nå men ikke en eneste koral så ud til at være irriteret, alle polypper ude som vanligt.

Ca har jeg også hævet 50 på en gang uden at se nogen irritation i korallerne.

Men Kh er en helt anden sag, der har jeg listesko på når der skal pilles ved den.. Kh udsving er no go for sps.
Hehe, har vi vist også selv gjort et par gange med Ca og Mg... Også uden det kunne ses på korallerne.
Er der nogle retnings linjer for hvor meget man må hæve med pr dag. Ved der på mange calcium/magnesium står et maks man må hæve med om dagen, men er det varm luft, eller er der hold i det?

Og er det for meget at hæve kh med 1 pr dag?
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"