Ny Sump - Men virker den.?
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Ny Sump - Men virker den.?
Hej folkens,
Jeg er ved at få hovedpine af, at prøve og "designe" min nye sump.
Jeg har tegnet lidt på 2 muligheder, men kan ikke finde ud af hvilken én jeg skal vælge.
Det kan jo også være, at det slet ikke skal være nogle af de 2 muligheder.
Jeg syntes ogå det er lidt svært, at designe en sump når man ikke helt ved hvilken skummer man skal køre med.
Det kan vel ikke hjælpe noget, at jeg i min sump har en vandstand på 28 cm, hvis skummeren helst skal køre med en vandstand under 10 cm.?
Men jeg vil også gerne have lidt plads i mit refugium, så derfor har jeg lavet vandstanden så høj.
Er det dumt.? Kan jeg evt. køre med en lavere vandstand, og stadig få et velfungerende akvarie.?
Ja jeg er ny i alt det her saltvand, så jeg spørger måske om ting der burde være indlysende.
Er der ikke nogle af jer der vil hjælpe mig med, at få designet min sump korrekt fra starten.
Kan ét af mine 2 vedhæftede eksempler bruges, og hvilken en ville i benytte.?
På forhånd tak.
Jeg er ved at få hovedpine af, at prøve og "designe" min nye sump.
Jeg har tegnet lidt på 2 muligheder, men kan ikke finde ud af hvilken én jeg skal vælge.
Det kan jo også være, at det slet ikke skal være nogle af de 2 muligheder.
Jeg syntes ogå det er lidt svært, at designe en sump når man ikke helt ved hvilken skummer man skal køre med.
Det kan vel ikke hjælpe noget, at jeg i min sump har en vandstand på 28 cm, hvis skummeren helst skal køre med en vandstand under 10 cm.?
Men jeg vil også gerne have lidt plads i mit refugium, så derfor har jeg lavet vandstanden så høj.
Er det dumt.? Kan jeg evt. køre med en lavere vandstand, og stadig få et velfungerende akvarie.?
Ja jeg er ny i alt det her saltvand, så jeg spørger måske om ting der burde være indlysende.
Er der ikke nogle af jer der vil hjælpe mig med, at få designet min sump korrekt fra starten.
Kan ét af mine 2 vedhæftede eksempler bruges, og hvilken en ville i benytte.?
På forhånd tak.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Re: Ny Sump - Men virker den.?
Sump 2 (øverste) er den jeg ville gå efter.
Dog skulle du nok overveje lidt lavere vandstand i dit refugie, hvis der skal være plads til ekstra vand i tilfælde af strømsvigt.
Det laves ved at lave overløbspladen til bobbelfælden lavere
Dog skulle du nok overveje lidt lavere vandstand i dit refugie, hvis der skal være plads til ekstra vand i tilfælde af strømsvigt.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Syntes bestemt begge forslag ser godt ud, de ligner min første sump rigtig meget dog har du tilført bobbelfælde(r) som jeg ikke havde men det tror jeg nu ikke du skal bekynre dig om da bobbelfælde(r) kun er godt da du også vil kunne bruge disse som filtrering.
Hvis du kommer til at finde en skummer som skal stå i lav vandstand så kan du jo altid klodse den op så det syntes jeg ikke du tænke mere over. Men jeg vil helt klart anbefale dig at finde din skummer så du kan få de rigtige mål ind i din tegning da jeg vil anbefale dig at have et så stort refugie som muligt.
Ellers nogle meget fine tegninger du her har lavet
Hvis du kommer til at finde en skummer som skal stå i lav vandstand så kan du jo altid klodse den op så det syntes jeg ikke du tænke mere over. Men jeg vil helt klart anbefale dig at finde din skummer så du kan få de rigtige mål ind i din tegning da jeg vil anbefale dig at have et så stort refugie som muligt.
Ellers nogle meget fine tegninger du her har lavet

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Enig i at du bør sænke vandstanden. Hvis jeg var dig ville jeg kombinere dem, altså lave en rigtig bobbelfælde på skummersiden også. Mange skummere sender sgu en del bobler ud, og selv i et refugium ser det træls ud
Men strengt nødvendigt er det ikke, når du har inden returen.

Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Jeg kan ikke få øje på din problemstilling... Begge sumpe ser da fine ud!?Han$en skrev:Sump 2 (øverste) er den jeg ville gå efter.
Vandstanden i refugiet kan ikke overstige 28 cm... (29 i drift pga overflade spænding) Det er derimod vandstand i returkammer som bestemmer! De andre skillerum har ingen indflydelse på dette...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Hvis du vil have meget højere vandstand i refugiet, kan du placere skummerum og rafugie i hver ende, og retur i midten. Nedløbet fra akvariet skal så deles ud vha. et T-stykke til hhv. refugie og skummerrum
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hvis du i refugiet som på tegningen har 28cm i dybden, før første overløb til bobbelfælden, ligger det jo soleklart at vandet er 28cm dybt før det kan løbe over denne glasplade - Returkammeret har intet med højden af vandstanden at gøre.William Jr skrev:- Jeg kan ikke få øje på din problemstilling... Begge sumpe ser da fine ud!?Han$en skrev:Sump 2 (øverste) er den jeg ville gå efter.
Vandstanden i refugiet kan ikke overstige 28 cm... (29 i drift pga overflade spænding) Det er derimod vandstand i returkammer som bestemmer! De andre skillerum har ingen indflydelse på dette...
Det jeg henviser til, er at med 28cm vandstand på 35cm højde, efter min mening er lige lidt nok i fald af at returpumpen stopper

Lad os antage at manden kører med en Osmolator, og altid sørger for stabil vandstand i returkammeret, og har 30L overfladevand der kan løbe ned ved pumpestop - Hvor skal disse blive af ved for høj konstant vandstand? Helst ikke på gulvet jo - Derfor jeg nævner at pladen skal kortes et par centimeter af - Derved vil der være rigeligt med plads.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Dette går med stor sandsynlighed galt (For illustrationens skyld)

- Det var dette jeg mente med vandstand på returside:

- Det var dette jeg mente med vandstand på returside:

/Flemming,

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Enig..William Jr skrev:- Dette går med stor sandsynlighed galt (For illustrationens skyld)
Og det jeg hentyder til, er at vi vil komme til at se noget der kunne minde om dette..
Jeg ville derimod afkorte denne plade med 2cm, så den ender på 26cm istedet - Og kun denne. Det vil resultere i en lidt lavere vandstand, der ihvertfald vil kunne tillade 10L ekstra i sumpen, og stadig have plads til endnu mere, hvis uheldet skulle vise sig

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Evt. kunne man også forkorte den til venstre, og have samme vandstand i skummerkammer og refugie. Dette vil give plads til yderligere vand!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
Perfekt.!
Mange tak for gode svar og argumenter.
Jeg tror jeg vælger at få lavet sump 2, dog med en lidt lavere vandstand.
Måske gå ned til 26cm som du foreslår Han$en, Og netop som du også siger, gøre det i begge ender for at undgå for meget vandplask, og give plads til lidt mere vand ved strømsvigt.
Har forøvrigt lige fået smidt mine første LS i akvariet idag, så nu er det bare at vente
Måske gå ned til 26cm som du foreslår Han$en, Og netop som du også siger, gøre det i begge ender for at undgå for meget vandplask, og give plads til lidt mere vand ved strømsvigt.
Har forøvrigt lige fået smidt mine første LS i akvariet idag, så nu er det bare at vente

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Om refugiet er 26 eller 28 dybt gør nemlig ikke rigtigt nogen forskelGrath skrev:Perfekt.!

Algerne vil bare lægge sig ned i overfladen og pege samme vej som strømmen, værre er det ikke

Og ved at gøre det i begge ender - Ja, tildels bliver det mere stille, og ser også mere symetrisk ud, at der er en jævn vandstand hele vejen hen til retur kammeret

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
Så blev sumpen bestilt.
Jeg kortede de 2 plader ned til 26cm, og har ligeledes lavet mellemrummet i boblefælderne 4 cm istedetfor de anførte 2cm.
Det giver mig mere plads til varmekolbe/prober/modulfølere, og lidt mere gennemstrømning.
Nu glæder jeg mig bare til at modtage den
Jeg kortede de 2 plader ned til 26cm, og har ligeledes lavet mellemrummet i boblefælderne 4 cm istedetfor de anførte 2cm.
Det giver mig mere plads til varmekolbe/prober/modulfølere, og lidt mere gennemstrømning.

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Grath skrev:Så blev sumpen bestilt.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Start lige med at regne ud hvor mange liter vand der kan løbe igennem overløbet ved strømsvigt.
Du kender sikkert arealet på grundplanet af dit akvarium. Gang evt. det med 2-3 cm (ca. det der står op ad overløbskammen) og læg rumfanget af dit overløb til. + evt 20% ekstra til lidt sikkerhed, så har du det antal liter som skal kunne være oveni den vandmængde du normalt har i sumpen.
Derefter kan du vurdere hvor høj plade nr. to skal være for at der er plads til overløbsvandet.
I mit gamle setup på 475l. + 90l sump, var den normale vandstand ca. 35l i sumpen. Dvs. de to højeste glasplader nåede kun knap halvt op af sumpens højde. I tilfælde af strømskift kom der yderligere 40 - 45l ned. Men så var vandstanden i sumpen også kun 10 cm. fra overkanten.
Hvis det så var sådan, at far havde glemt at afkalke osmolatoren, så den satte sig fast lidt for langt ned og bad om mere osmosevand, ja så var der kun en halv times reaktionstid inden der var vand på gulvet. Men det er jo nok kun mig der glemmer den slags

Du kender sikkert arealet på grundplanet af dit akvarium. Gang evt. det med 2-3 cm (ca. det der står op ad overløbskammen) og læg rumfanget af dit overløb til. + evt 20% ekstra til lidt sikkerhed, så har du det antal liter som skal kunne være oveni den vandmængde du normalt har i sumpen.
Derefter kan du vurdere hvor høj plade nr. to skal være for at der er plads til overløbsvandet.
I mit gamle setup på 475l. + 90l sump, var den normale vandstand ca. 35l i sumpen. Dvs. de to højeste glasplader nåede kun knap halvt op af sumpens højde. I tilfælde af strømskift kom der yderligere 40 - 45l ned. Men så var vandstanden i sumpen også kun 10 cm. fra overkanten.
Hvis det så var sådan, at far havde glemt at afkalke osmolatoren, så den satte sig fast lidt for langt ned og bad om mere osmosevand, ja så var der kun en halv times reaktionstid inden der var vand på gulvet. Men det er jo nok kun mig der glemmer den slags

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Og dit Osmose-problem har jeg selv forudset.. Jeg har en elektronisk dims min bror (elektriker) skaffede, der sikrer, at pumpen kun må køre i 35sek af gangen, ellers bliver den afbrudtLars M skrev:Start lige med at regne ud hvor mange liter vand der kan løbe igennem overløbet ved strømsvigt.
Hvis det så var sådan, at far havde glemt at afkalke osmolatoren, så den satte sig fast lidt for langt ned og bad om mere osmosevand, ja så var der kun en halv times reaktionstid inden der var vand på gulvet. Men det er jo nok kun mig der glemmer den slags![]()
![]()
![]()

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nej, vi tænker bare på andet end øl og grillfesterLars M skrev:Ja Ja de unge er jo os så kæphøje![]()
![]()
![]()

Det var faktisk brormand der selv kom på at jeg skulle have sådan en i, så det er jo perfekt

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
Der er plads til 35+ liter ekstra i sumpen.
Hvis mit akvarie løber over, kan det max løbe over med 15-20 liter.
Jeg har et hul i mit retur, så hævert effekten ikke kommer ret langt.
Så sikkerheden skulle som sådan være i orden.
Jeg har heller ikke planlagt osmolator endnu, så der kan det heller ikke gå galt.
Jeg har heller ikke planlagt osmolator endnu, så der kan det heller ikke gå galt.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Der overhaler min Deltec Tunze.. Jeg har som skrevet en elektronisk styring på min, der sørger for at pumpen bliver afbrudt ved mere end 35sek drift af sikkerhedsmæssige årsager. Det kan Tunze's ikkeGrath skrev:Der er plads til 35+ liter ekstra i sumpen.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200