Hejsa! Velkommen til!
Ting du skal tænke over under "opstarten": hav testsæt parat og kontroller vandet regelmæssig, jeg gætter på akvariet er "kørt ind" men derfor kan stenene godt lække affaldsstoffer når de bliver flyttet, så det er bestemt ikke en selvfølge at du kan smide
fisk i med det samme. Når du får koralle bliver sporestoffer og calcium, magnesium osv også nødvendig for at holde korallerne i live.
Angående fiskearter så har du som sagt en del muligheder i 250 L, men langt fra uanede. En god regel: læs godt på de
fisk du kunne tænke dig. Alt efter hvilke
fisk du falder for skal du måske inverstere i en ny
skummer (hvilken er det?).
Angående
fisk: Damsler fx er hårdføre, men nogle hissige bæster og flere har problemer med at fange dem igen når de terroriserer alt andet i baljen, så mit råd er: hold dig fra dem.
Klovnfisk skal holdes i par i baljer i den størrelse for ikke at udfordre skæbenen. Bare lige et lille udpluk..
Nogle
fisk er meget aggresive, andre meget sky, sæt ikke disse sammen, da de sky ikke vil have så gode overlevelseschancer hvis de andre jager dem.
Derudover så undersøg om de
fisk du kunne tænke dig vil få svømmeplads nok, hvor lette de er at afklimatisere, om de æder
rejer/
muslinger/
koraller osv hvis du vil have det, og om der er nogle
fisk de ikke kan gå sammen med (nogle lever i par, andre kæmper til der kun er een tilbage af arten)
Gode begynderfisk er svært at give et bud på. Mange siger
klovnfisk, men de kan være ret sarte under tilvænningen til akvariet. Andre chromisser, men de skal fodres ret ofte.
En ide kunne være at starte med en
hugo ,lidt
snegle og måske et par eremitter, som er god til alle de
alger der kommer i starten, men vil Hugoen ikke tage foder skal du være forberedt på at sende den videre når du ikke har flere
alger.
Der findes rigtig mange flotte
fisk. Prøv selv at kigge lidt på fx
http://www.reeflex.dk og se hvad du kunne tænke dig. Lav en liste og smid den op herinde og bed om respons og folks mening om det, så er jeg sikker på de fleste hellere end gerne vil hjælpe dig, også selvom der er lige så mange holdninger som vi er akvarister