Saltvands akvarie..skal, skal ikke???

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Saltvands akvarie..skal, skal ikke???

Indlæg af sintamus »

Hejsa

Jeg er ved at overveje om jeg skal skifte mit ferskvandsakvarie ud med et brugt saltvandsakvarie.
Jeg har fået et tilbud på et ældre akvarie der "køre" nu...med ca. 250l akvarie, alt teknik, HQI lys, bord, koralgrus, nogle sten, og ikke mindst vand...til 3500,-...synes der lyder som et okay tilbud.
Akvariet er ikke vildt flot, men se okay ud.

Er der nogen der har nogle forslag til fisk man kan starte op med som helt ny??
Og er der ellers noget jeg skal/bør være opmærksom på inden jeg tager min store beslutning? :BA :GO

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ

Re: Saltvands akvarie..skal, skal ikke???

Indlæg af Michel sørensen »

hej velkommen ja det skal helst ikke være mere stort når man er nybegynder. hvis det er vandet fra ham kan du vel have klovn fisk og andre damsler. men vent med kiruger. men hvis du starter op med nyt vand skal du nok vente med fisk og andre dyr. måske nogle snegle og rejer og krabber. husk at læse en masse om det på nettet og bøger.

held og lykke mvh michel
819l saltvand!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Tilbudet lyder fint. Størrelsen af akvariet er også fint. Mht. teknikken er det naturligvis svært at svare på.

Hvad angår fisk har du fine muligheder foran dig med et 250 liters akvarie. Men det er der massere af tid til at finde ud af.

Ting du bør være opmærksom på ved skiftet er, at du skal være opsat på at læse en god del på stoffet, før du kaster dig ud i flere indkøb, samt at det nok bliver lidt dyrere end de 3500,-

Ellers held og lykke! og velkommen i en spændende verden :GO
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej

Tak for svarende!
Er der noget man skal tænke på, når man vil sætte flere forskellige fiskearter sammen?
Har i nogle link til ting man bør vide før man kaster sig ud i det (har læst det der står her om at starte op)?
Og til sidst, hvorfor bliver det dyrere....ved godt der kommer fisk oven i?

Mvh
John
Tunze Osmolator

Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

Du skal bruge en masse måleudstyr, test sæt, evt speciele filtre til at holde de farlige stoffer nede, osv. Det kræver noget kun mere pasning end man kan slippe ved et ferskvands akvarie.
Held og lykke :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

sintamus skrev:Hej

Tak for svarende!
Er der noget man skal tænke på, når man vil sætte flere forskellige fiskearter sammen?
Har i nogle link til ting man bør vide før man kaster sig ud i det (har læst det der står her om at starte op)?
Og til sidst, hvorfor bliver det dyrere....ved godt der kommer fisk oven i?

Mvh
John
Du skal minimun bruge et akvarie, skummer, LS (levende sten), sump (behøves ikke men du fortryder hvis du ikke laver en sump), lys i form af T5 eller helst HQI, cirkulations pumper...... Derudover kan du altid anskaffe dig diverse filtre som fosfat, nitrat, kalkreaktor osv osv men det er ikke noget du behøver for at have et fedt akvarie.

Du skal også have diverse testsæt og magnesium, kalk osv

Alt i alt så er det hele ting som koster, og husk også lige at saltvandsfisk er langt dyere end ferskvandsfisk
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej

Jeg er MEGET grøn, når det gælder saltvand....hva er problemet ved ikke at have "sump"
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Hejsa! Velkommen til!

Ting du skal tænke over under "opstarten": hav testsæt parat og kontroller vandet regelmæssig, jeg gætter på akvariet er "kørt ind" men derfor kan stenene godt lække affaldsstoffer når de bliver flyttet, så det er bestemt ikke en selvfølge at du kan smide fisk i med det samme. Når du får koralle bliver sporestoffer og calcium, magnesium osv også nødvendig for at holde korallerne i live.

Angående fiskearter så har du som sagt en del muligheder i 250 L, men langt fra uanede. En god regel: læs godt på de fisk du kunne tænke dig. Alt efter hvilke fisk du falder for skal du måske inverstere i en ny skummer (hvilken er det?).

Angående fisk: Damsler fx er hårdføre, men nogle hissige bæster og flere har problemer med at fange dem igen når de terroriserer alt andet i baljen, så mit råd er: hold dig fra dem. Klovnfisk skal holdes i par i baljer i den størrelse for ikke at udfordre skæbenen. Bare lige et lille udpluk..
Nogle fisk er meget aggresive, andre meget sky, sæt ikke disse sammen, da de sky ikke vil have så gode overlevelseschancer hvis de andre jager dem.
Derudover så undersøg om de fisk du kunne tænke dig vil få svømmeplads nok, hvor lette de er at afklimatisere, om de æder rejer/muslinger/koraller osv hvis du vil have det, og om der er nogle fisk de ikke kan gå sammen med (nogle lever i par, andre kæmper til der kun er een tilbage af arten)

Gode begynderfisk er svært at give et bud på. Mange siger klovnfisk, men de kan være ret sarte under tilvænningen til akvariet. Andre chromisser, men de skal fodres ret ofte.
En ide kunne være at starte med en hugo ,lidt snegle og måske et par eremitter, som er god til alle de alger der kommer i starten, men vil Hugoen ikke tage foder skal du være forberedt på at sende den videre når du ikke har flere alger.
Der findes rigtig mange flotte fisk. Prøv selv at kigge lidt på fx http://www.reeflex.dk og se hvad du kunne tænke dig. Lav en liste og smid den op herinde og bed om respons og folks mening om det, så er jeg sikker på de fleste hellere end gerne vil hjælpe dig, også selvom der er lige så mange holdninger som vi er akvarister :wink:
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej igen igen

Findes der nogen steder på nettet, hvor man kan se ca. priser på saltvandsfisk??

Mvh
John
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Godt sagt Anette :K Og så skal man lige huske den vigtige faktor som mange bliver overrasket over: TÅLMODIGHED, man kan starte et ferskvandsakvarie op på en uge, husk at kun de dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie, de gode kan tage måneder. Og så er det for den tåålmodige stærkt vandedannende, og meget facinerende :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Selv godt sagt Helena :wink: kun dårlige ting sker hurtigt i denne verden.... :)

Fiskepriser i tyskland, de er lidt lavere end herhjemme (5-10% tror jeg), men det giver lidt en ide: https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasse ... /1112_1113 De fleste af priserne passer meget godt!

Koralshoppens priser: http://www.koralshoppen.dk/group.asp?group=3 men det er nok heller ikkk der du kommer til at handle mest.. Men priserne kan svinge en del alt efter hvor du handler, og hvor fiskene kommer fra...
Men så er der da en ide om hvilke fisk der er dyrest.... :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

heisa og måske velkommen til.

hvis jeg skal sige noget generelt omkring denne hobby så vil sige at det vigtigste er tålmodighed.
når det så er sagt så skal man ikke være bange og gøre en helt masse når man ser noget underligt i sin tank man kan søge ligt på forumet for at se om man kan finde en forklaring. og vel og mærket ikke ikke lade sig forskrække af alle de parnoide saltvands hoveder somer er her i boby'n.

så vil jeg finde en seriøs forhandler som du kan støtte dig op af. for hvis du lytter til alle på en gang ryger du på røven med dit akvarie for vi gør alle tingende på hver vores måde og det kan være en lille detalje som afgør om det kører eller ej.

hvis du har det dårligt med at miste penge på et fejlslagen projegt så bliv ved med at holde ferskvands fisk, for det koster det her og det bliver det ved med.

med hensyn til vilke fisk du vil holde så i starten syntes jeg du skal købe nogen billige nogen med nogle flotte farver for du skal nok slå dem ihjel, men ellers så er det en god ide at tilføre alle fisk af samme familie som man vil have på en gang for ellers kan man godt opleve at de slår hinanden ihjel.

men håber ikke at det blev alt for negativt mit indlæg, håber at du kommer med i klubben for det er rigtig fedt og det bliver bare federe med tiden som man bliver bedre :clap:
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg vil råde dig til at gøre som jeg selv gjorde da jeg startede op i 2002.

Start med at besøge nogle saltvandsakvarister i nærheden af hvor du bor. 2 timer hos en erfaren saltvansnørd svarer på 500 indlæg her på siden. Besøg så endnu en og så lige en mere, det er nemlig sådan at saltvandsakvaristik ligner underbukser, de fleste af os vil helst være i vores egne, når de er gået lidt til, sådan op ad onsdagen :oops: .
Altså der findes 1000 måder at få et saltvandsakvarium til at køre. Vi har alle vore kæpheste og spøjse tricks.

Hvis du så stadig mener at det er noget, så regn med et købs og forbrugsbudget på 7-10.000 det første år ( akvariet, lidt ekstra teknik, strøm, lige den der(de) fede koral(ler) du ikke kan leve uden, salt og forbrugsstoffer o.s.v) Der skal nok være nogen der mener at det er skudt helt i vejret, meen de lyver for sig selv (og måske samleveren)

Og så er nettet et skatkammer af oplysninger, brug det :TH .

Blot mine egne erfaringer og held og lykke.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

det meget fornuftigt det du siger lars men jeg vil sige at 10.000 ikke kan gøre det de første år
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

klaus meyland skrev:det meget fornuftigt det du siger lars men jeg vil sige at 10.000 ikke kan gøre det de første år
Incl strøm pleje og det hele. så kan 10.000 heller ikk gøre det for et helt år.
Har regnet på mit projekt, med diverse teknink og 3x150w hqi samt 2xt5 rør - løber ALENE op i ca 3500-4000 bare i strøm på et år, :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
17

det vil jeg godt tro at du bruger jeg bruger selv 5500-6000 bare på strøm pr år
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nå ok. Det har jeg eller bildt konen ind det første år :wink: . I dag ved hun godt hvad det koster :eek:
Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"