Hjælp. saltet opløses ikke helt.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
pisen
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 9830 Tårs

Hjælp. saltet opløses ikke helt.

Indlæg af pisen »

Hej med jer.

Er ny ejer af et 240 l akvarie. Har kommet vand i og salt, 33,6g pr l. Så her er spørgsmålet til en million. hvorfor opløses saltet ikke helt, har rørt det op i en spand inden det kom i akvariet. Der ligger et tyndt støvlag i bunden , og er meget uklart. hvor længe går der inden det bliver klart. det kører på 4 døgn. Har den menig det støvlag lægger sig på de levende sten, når de engang kommer i, vil støvet ikke brænde det der er på stenene. jeg har læst og læst herinde, så er ved og være lidt rundforvirret. :dizzy:
m.v.h. pisen
pisen
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Re: Hjælp. saltet opløses ikke helt.

Indlæg af pisen »

Hov, glemte at skrive saltopløsningen kun er på 1.021 selv om der er 0,3g mere salt i end der står
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Umiddelbart kunne det lyde som en kalkudfældning. Har du brugt hane- eller osmosevand? Og er der varme og cirkulation i akvariet?
Det er bestemt ikke meningen at støvet skal ligge sig på stenene. Vandet skal blive klart igen!
Mvh Anette og Kristoffer
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Jeg har samme problem pt. ! mit akv har stået i tre dage nu og er stadig mælkehvidt. Jeg har brugt hanevand, og tror at det høje kalkindhold i hanevandet kombineret med kalken i saltet medfører kalkudfældning som Anette også nævner.

Jeg kan huske at jeg havde samme problem for en del år tilbage - den dårlige nyhed er at det så vidt jeg husker tog en måned før det klarede op.
pisen
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af pisen »

okay, vi har brugt hanevand, hvad kan man gøre ved det kalk. Det virker osse mærkeligt for mig at den kun står på 1.021 når der er 0.3 g mere salt i end der står. Vores vand har en ph værdi på 8,2, så den skulle jo være okay
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af manio »

Har du cirkulation i akvariet og varme
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Ja, varme og cirkulation så kommer det væk... Jeg skifter 10L hver 14 dag. Jeg hælder vand op i en stor spand. Måler salt af og kommer det i spanden samtidigt med jeg pisker vandet med en elpisker. Det hjælper en del. Piskeren står og kører i 5 min. Derefter er saltet stadig ikke helt opløst, derfor står det til dagen efter ved siden af en godt lun radiator. Dagen efter får det lige 5 min med elpiskeren igen inden det kommer i baljen... Så er salten helt væk.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Temperaturen har indflydelse på massefylden af vandet som du har målt til 1.021. Derudover kan den enkelte saltblanding og kombinationen af de forskellige salte i det ændre mængden af saltblandingen der skal til for en given massefylde. De 0,3 g ekstra salt pr L du har tilsat har intet at sige med mindre du har en meget præcis vægt, og en meget præcis spand. Sidst med ikke mindst kan det også være dit måleudstyr der ikke er helt præcist. Mange faktorer spiller ind... :)
Vi fik også en kraftig kalkudfældning da vi startede op. Prøv at sætte en pumpe med filtersvamp i akvariet. Den vil tage en del af svævet, og sug evt det der ligger i dynger på bunden op med en lille luftslange. Sluk evt cirkulationen en time til to inden du suger, så vil en del mere bundfælde sig. (forudsat at du har cirkulation i)
For at være sikker på det er kalk kan du evt prøve at smage på lidt af det du får suget op. Så finder du HURTIGT ud af om det er salt eller kalk der ikke er opløst... :wink:
Mvh Anette og Kristoffer
pisen
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af pisen »

tak for svarene. der er cirkulation i begge ender af akvariet. varmen er på 24,8 gr. det får lov til at køre nogle dage endnu, ellers må vi jo bare starte forfra.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Gjorde det samme da jeg startede. Lad det være en lille uge så er vandet klart. Også køre du en ruderenser over alt glasset også køre det bare. Lidt ozon til skummeren også er vandet krystal klart. Sådan var det hjemme ved mig :GO
Det kalk der er kommet på bunden forsvandt ikke i mit, men jeg kan ikke se det mere for bundlag
Mvh Michael
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Da du blandede saltvand. Haeldte du salt i vand, eller vand i salt?
Billede
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Lars Roland skrev:Ja, varme og cirkulation så kommer det væk... Jeg skifter 10L hver 14 dag. Jeg hælder vand op i en stor spand. Måler salt af og kommer det i spanden samtidigt med jeg pisker vandet med en elpisker. Det hjælper en del. Piskeren står og kører i 5 min. Derefter er saltet stadig ikke helt opløst, derfor står det til dagen efter ved siden af en godt lun radiator. Dagen efter får det lige 5 min med elpiskeren igen inden det kommer i baljen... Så er salten helt væk.
Lyder besværligt. Hvorfor kommer du det ikke bare i en spand og smider en pumpe i? Så klarer det sig selv i løbet af en dags tid :)
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

AndersNT skrev:
Lars Roland skrev:Ja, varme og cirkulation så kommer det væk... Jeg skifter 10L hver 14 dag. Jeg hælder vand op i en stor spand. Måler salt af og kommer det i spanden samtidigt med jeg pisker vandet med en elpisker. Det hjælper en del. Piskeren står og kører i 5 min. Derefter er saltet stadig ikke helt opløst, derfor står det til dagen efter ved siden af en godt lun radiator. Dagen efter får det lige 5 min med elpiskeren igen inden det kommer i baljen... Så er salten helt væk.
Lyder besværligt. Hvorfor kommer du det ikke bare i en spand og smider en pumpe i? Så klarer det sig selv i løbet af en dags tid :)
Det er super nemt, når min elpisker kan hænge på kanten... :-) Tager mig ikke mange min arbejde og lave sådan 10L. Så ved vej jeg det bliver opløst helt og bruger alligvel aldrig den elpisker til noget... :GO
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

AndersNT skrev:
Eller bare klasker det i en spand og lader det stå..

Det gør jeg - Ingen elektroniske hjælpemidler eller noget..

Dagen efter røre jeg lige ganske kort med min plantetang, og hælder lortet i.. Intet salt ruller rundt
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
pisen
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af pisen »

UrbanSage skrev:Da du blandede saltvand. Haeldte du salt i vand, eller vand i salt?
hvad er det bedste man kan gøre, vand i salt eller salt i vand.
er det mælkehvidt eller klart når i hælder det i akvariet
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Det skal være helt klart, ellers er saltet jo ikke 0pløst..
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

pisen skrev:
UrbanSage skrev:Da du blandede saltvand. Haeldte du salt i vand, eller vand i salt?
hvad er det bedste man kan gøre, vand i salt eller salt i vand.
Ta' en gulvspand.
Fyld vand i den.
Fyld salt i den. Nu bliver vandet gråt og tåget.
Lad en cirkulationspumpe og et varmelegeme køre natten over eller i et døgns tid.
Vandet er klar til brug hvis det ser KLART ud og der ikke ligger saltkorn på bunden af spanden.
(mål evt. salinitet før du hælder vandet i baljen hvis du er usikker på om du har kommet for meget eller for lidt salt i blandingen).
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

pisen skrev:hvad er det bedste man kan gøre, vand i salt eller salt i vand.
Du skal haelde salt i vand da der omvendt vil ske kalk udfaeldning pga. det hoeje mineral niveau.
Jeg mener, du starter med meget hoejt saltniveau og arbejder niveauet nedad.

Hvis du starter med vand saa er der ikke noget saltniveau og saa arbejder du opad paa skalaen.

Efter et par timer er vandet helt klart, men lad det alligevel staa en 24 timer foer du bruger det.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg laver 60 liter saltvand hver uge i en mure-balje, vandet er krystal klart efter et par timer med en 1500 liters pumpe kørene i baljen.

En pumpe i 2 timer eller et piskeris i flere dage, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge :sneaky2:
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Lord Mike skrev:En pumpe i 2 timer eller et piskeris i flere dage, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge :sneaky2:
Der raades til at vente op mod 24 timer da der er mineraler i salt mixet der tager lang tid om at oploeses.
Selvom du ikke kan se dem betyder det ikke at de ikke er der.

Personligt ville jeg heller ikke vaelge et piskeris, men det virker garanteret stort set lige saa fint over 24 timer.

Jeg vil personligt raade folk der giver raad til at sige:

Her er hvordan man boer goere det, og her er hvordan jeg goer det.

For eksempel.

Du boer vente op mod 24 timer da der er mineraler der tager lang tid om at oploese i vand.
Jeg personligt venter kun to timer og tager den risiko der foelger med.
Billede
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

hold da op det lyder alt sammen besværligt det der med opløsning af saltet....

jeg koger 1½ liter vand i el keddel og propper ned i en spand og hælder så saltet i og røre rundt med en ske i et øjeblik..... 2 min efter er det opløst..

meget hurtigt og nemt og bekvemt
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

hougaard76 skrev:hold da op det lyder alt sammen besværligt
Her lidt fra MarineDepot: http://kb.marinedepot.com/article.aspx? ... ode=4O3V2M
"Freshly prepared synthetic seawater is very caustic (capable of burning or corroding), so it will need some time to “cure” before it can be used in your aquarium.
Allow the newly mixed seawater to sit in your container for a minimum of 24 hours before use. During that time, place an airstone or powerhead in the water to circulate and aerate the mixture. Lastly, drop in a heater to match the water temperature to that of your display tank."

Her lidt fra ReefKeeping: http://reefkeeping.com/issues/2008-11/newbie/index.php
"Mixing saltwater for 24 hours or longer is called "aging" saltwater. This is a good practice because it allows the salt to fully dissolve and the water to stabilize. At times we are in a hurry, and in those cases if the new saltwater is clear (not cloudy), and matches temperature, salinity and pH, it is ready to use. Letting it age, however, is best whenever possible. Keeping the container covered with a loose fitting lid will prevent anything from accidentally contaminating the water, such as in-home aerosols, dust or, worse yet, items being carried a little too closely to the mixing container."

Hvorfor kan i dog ikke give raad der med 99.9% sikkerhed ikke skader noget?
Billede
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af prezn »

skaf et osmoseanlæg og brug det vand derfra :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

UrbanSage skrev:
Lord Mike skrev:En pumpe i 2 timer eller et piskeris i flere dage, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge :sneaky2:
Der raades til at vente op mod 24 timer da der er mineraler i salt mixet der tager lang tid om at oploeses.
Selvom du ikke kan se dem betyder det ikke at de ikke er der.

Personligt ville jeg heller ikke vaelge et piskeris, men det virker garanteret stort set lige saa fint over 24 timer.

Jeg vil personligt raade folk der giver raad til at sige:

Her er hvordan man boer goere det, og her er hvordan jeg goer det.

For eksempel.

Du boer vente op mod 24 timer da der er mineraler der tager lang tid om at oploese i vand.
Jeg personligt venter kun to timer og tager den risiko der foelger med.
Den risico du snakker om må godt nok være lille, da jeg har gjort som beskrevet i 6 år uden der er sket noget, og der er godt nok blivet blandet vand mange gange........
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Lord Mike skrev:Den risico du snakker om må godt nok være lille, da jeg har gjort som beskrevet i 6 år uden der er sket noget, og der er godt nok blivet blandet vand mange gange........
Oh jeg kender folk der har koert uden sikkerheds sele hele deres liv. Hvordan er det bevis for at der ikke er risiko?

Det er da ligegyldigt hvor stor en risiko er hvis den eksisterer. Man kan altid give raad der ikke har en maengde af risiko istedet.
Og igen bruges grundlaget for risiko at "jeg" ikke har haft problemer. "Jeg" er ikke grundlag for noget som helst. Det kan vaere din saltmix er helt fin og du saa giver raad til en med en saltmix hvor det er et problem.

Her har jeg lige oplevet en ven der bruger Oceanic saltmix, braende 75% af hans koraller pga. salt der ikke var oploest.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"