Min erfaring er også, at RTN fortrinsvist optræder når KH er lav (om det er i forbindelse med en hurtig ændring tør jeg ikke sige) og muligvis ved lidt for lave værdier af Ca og Mg. En anden erfaring, som jeg har gjort er, at der ser ud til at være nogle koralsendinger, hvor korallerne er mere tilbøjelige til at dø af RTN. Det er desværre på forhånd umuligt at sige hvilke, for korallerne kan sagtens have fin farve og se godt ud i butikken, men efter 14 dg eller 3 uger i akvariet, så begynder de at dø. Er dette nu fordi, det er
koraller der: 1) Har fået en lidt for hård medfart under ransporten, 2)
koraller, der har de organismer (bakterier?) som skaber RTN med sig fra farmene og når de så svækkes i akvarierne, hvad de givet gør, så er de ikke i stand til at nedkæmpe dem eller 3) er det fordi korallerne kommer fra et område, hvor vandværdierne er meget stabile eller anderledes end det vi forsøger at opnå i akvarierne, og så svækkes korallere når de kommer i akvarierne, hvilket medfører RTN? Jeg synes, at det er meget svært at sige, men som det også fremgår af tråden her ser det ud til at der er i hvert fald NOGLE fællestræk, som man kan have sig for øje og så ellers håbe på at de
koraller man køber, er iorden - desvære en ting, som ikke engang importørerne har meget magt over, så vidt jeg kan se.
/Hans