tro og viden omkring aktivt kul - diskussionsoplæg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
tro og viden omkring aktivt kul - diskussionsoplæg
har med interesse søgt og gennemlæst de væsentligste indlæg på forummet omhandlende brug af aktivt kul og har kunnet konstatere, at der er mange meninger for og imod. De fleste argumenter imod har baseret sig på, oplever jeg, fordomme og tilsyneladende uvidenhed og indvendingerne har gået på især to ting:
1: At kul frigør fosfat
2: at kul fjerner værdifulde stoffer i akvariet så som sporstoffer
Argumenterne for har været følgende:
1: kul fjerner gulligt nvand og giver klart vand
2: kul fjerner skadelige tungmetaller og medicinrester
jeg vil her invitere til en seriøs diskussion for og imod med baggrund i viden og erfaringer - ikke fordomme og overtro.
Som oplæg vil jeg citere fra "Reef secrets", der på side 38 udtaler føgende:
" Filtration over activated carbon can sometimes be necessary as well. AC extracts compounds that cannot be skimmed off (mainly because they have no electrical charge), and is often used to remove ther yellowish hue of aquarium water, that contains dissolved organics. AC is very effective at rapidly increasing the clarity of the aquarium, but you should, in general, be careful with carbon filtration. Although it is efficient in removing organic compounds by absorbtion and adsorbtion, it is easy to overuse carbon - resulting in a negative reaction among certain sensitive animals.
The continous use of a small amount af activated carbon is probably better than brief, periodic use of larger quantities. Heavy use af activated carbon can cause a sudden change in water quality. Most organism are more sensitive to sudden changes than to those taking place over a longer period of time to which they can adapt.
We have first hand experience of overusing activated carbon and causing a severe bleaching event among stony corals kept in one of our aquariums. The cause was not high temperatures (the common cause for bleaching), but the removal of dissolved organic compounds that had been absorbing UV radiation coming from powerful metal halide lambs. When these compounds were suddenly removed by carbon, thre animals were hit with a fatal dosew of UV radiation, against which they were unable to protect themselves."
Bogen fremhæver altså klart og præcist fordelene: At kul faktisk tjener til også at fjerne opløste næringsstoffer i vandet, som ellers ikke kan fjernes, og at man bør bruge små doser ved varigt brug samt ulemperne: hurtige skift i vandkvalitet, umiddelbart til det bedre - medførende klarere vand (næringsfattigere vand) og deraf forøget UV påvirkning. Der tales ikke om, at kul fjerner gavnlige sporstoffer, heller ikke at kul kan bidrage til fosfatforurening af vandet. Konklusionen må være, at brugt med omtanke og forsigtighed er kul et absolut værdifuldt bidrag til skummerfiltrering. fordi kul fjerner nogle stoffer, der ikke kan fjernes med skummeren.
Så er vi igang folkens!
jerslev
1: At kul frigør fosfat
2: at kul fjerner værdifulde stoffer i akvariet så som sporstoffer
Argumenterne for har været følgende:
1: kul fjerner gulligt nvand og giver klart vand
2: kul fjerner skadelige tungmetaller og medicinrester
jeg vil her invitere til en seriøs diskussion for og imod med baggrund i viden og erfaringer - ikke fordomme og overtro.
Som oplæg vil jeg citere fra "Reef secrets", der på side 38 udtaler føgende:
" Filtration over activated carbon can sometimes be necessary as well. AC extracts compounds that cannot be skimmed off (mainly because they have no electrical charge), and is often used to remove ther yellowish hue of aquarium water, that contains dissolved organics. AC is very effective at rapidly increasing the clarity of the aquarium, but you should, in general, be careful with carbon filtration. Although it is efficient in removing organic compounds by absorbtion and adsorbtion, it is easy to overuse carbon - resulting in a negative reaction among certain sensitive animals.
The continous use of a small amount af activated carbon is probably better than brief, periodic use of larger quantities. Heavy use af activated carbon can cause a sudden change in water quality. Most organism are more sensitive to sudden changes than to those taking place over a longer period of time to which they can adapt.
We have first hand experience of overusing activated carbon and causing a severe bleaching event among stony corals kept in one of our aquariums. The cause was not high temperatures (the common cause for bleaching), but the removal of dissolved organic compounds that had been absorbing UV radiation coming from powerful metal halide lambs. When these compounds were suddenly removed by carbon, thre animals were hit with a fatal dosew of UV radiation, against which they were unable to protect themselves."
Bogen fremhæver altså klart og præcist fordelene: At kul faktisk tjener til også at fjerne opløste næringsstoffer i vandet, som ellers ikke kan fjernes, og at man bør bruge små doser ved varigt brug samt ulemperne: hurtige skift i vandkvalitet, umiddelbart til det bedre - medførende klarere vand (næringsfattigere vand) og deraf forøget UV påvirkning. Der tales ikke om, at kul fjerner gavnlige sporstoffer, heller ikke at kul kan bidrage til fosfatforurening af vandet. Konklusionen må være, at brugt med omtanke og forsigtighed er kul et absolut værdifuldt bidrag til skummerfiltrering. fordi kul fjerner nogle stoffer, der ikke kan fjernes med skummeren.
Så er vi igang folkens!
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Re: tro og viden omkring aktivt kul - diskussionsoplæg
Mine egne erfaringer med AK underbygger stort set det ovenstående. Jeg har brugt det flere gange for at fjerne gult skær fra vandet.
Det er desuden et faktum, at AK absorberer giftstoffer og tungmetaller - denne egenskab udnyttes ifbm drikkevandsrensning og til neutralisering af indtagne giftstoffer på sygehuse - hvorfor det kan bruges til det samme i akvarier.
Om disse egenskaber kan være problematiske i akvariet skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på. Jeg har aldrig oplevet negative effekter af brugen.
/Kim
Det er desuden et faktum, at AK absorberer giftstoffer og tungmetaller - denne egenskab udnyttes ifbm drikkevandsrensning og til neutralisering af indtagne giftstoffer på sygehuse - hvorfor det kan bruges til det samme i akvarier.
Om disse egenskaber kan være problematiske i akvariet skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på. Jeg har aldrig oplevet negative effekter af brugen.
/Kim
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jamen ligesom som Nolan, Så underbygges mine erfaringer også af ovenstående. jeg kører selv med en lidt mindre mængde 24/7, og skifter hver 4 uge, sammen med min fosfatfjerner
jeg bruger begge dele blandet i samme reaktor (Deltec FR509), det holder vandet klart, jeg oplever ikke nogen symptomer på mangel af sporstoffer, ihvertfald ikke noget jeg kan se
at korallerne kan få et lys shock, er jeg ikke i tvivl om, de par gange førhen, hvor jeg kun brugte AK i forbindelse med problemer, blev lyset fra akvariet ulideligt skarpt umiddelbart efter, det krævede lige lidt tilvending inden det var rart at kigge på igen
og aktivt kuls egenskaber i forhold til at fjerne medicin rester, kender vi vist alle
jeg bruger begge dele blandet i samme reaktor (Deltec FR509), det holder vandet klart, jeg oplever ikke nogen symptomer på mangel af sporstoffer, ihvertfald ikke noget jeg kan se
at korallerne kan få et lys shock, er jeg ikke i tvivl om, de par gange førhen, hvor jeg kun brugte AK i forbindelse med problemer, blev lyset fra akvariet ulideligt skarpt umiddelbart efter, det krævede lige lidt tilvending inden det var rart at kigge på igen
og aktivt kuls egenskaber i forhold til at fjerne medicin rester, kender vi vist alle
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg har lige et spørgsmål..
Hvordan forkommer gult vand? Det vel ikke alle der kan brug for at kører med AK og heller ikke en nødvendighed.
Hvordan forkommer gult vand? Det vel ikke alle der kan brug for at kører med AK og heller ikke en nødvendighed.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Vi kan da bidrage med hvad vi rent faktisk kan se, her kan jeg se en klaring af vandet, bruger pt. ikke aktivt kul 24/7, men planen er at bruge det sammen med Rowaphos, i et filter, som forbyggelse ved at flere gør det samme, så det skal da prrøves.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
jeg har kun gode erfaringer med ak
og det jeg bruger er ikke engang beregner til saltvand men til havedam
men har samme granulat størlse som aquamedics 4mm x 10-15 mm
10 L har samme pris som 500 g af merkevaren men samme efekt
så det ak jeg har i min balje kommer kun ud når der skal nyt i
jeg bruger ca 2 L af gangen ca 3 md
mvh snogen
og det jeg bruger er ikke engang beregner til saltvand men til havedam
men har samme granulat størlse som aquamedics 4mm x 10-15 mm
10 L har samme pris som 500 g af merkevaren men samme efekt
så det ak jeg har i min balje kommer kun ud når der skal nyt i
jeg bruger ca 2 L af gangen ca 3 md
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Akvariets stofskifte dvs. nedbrydning af organisk materiale som foder, døde alger og andet affald, frigiver organiske syrer som resulterer i gulfarvning. Det er ikke pænt og det hindrer lysets gennemtrængning.Bokelund skrev:Jeg har lige et spørgsmål..
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Borneman skriver også i sin bog "aquarium corals" at AK ofte er en nødvendighed hvis man vil holde blødkoraller i samme system som stenkoraller. De fleste blødkoraller udskiller potente væksthæmmere/"giftstoffer" i vandet specielt designet til at holde andre koralarter væk fra deres umiddelbare nærhed. Når fortyndingsfaktoren er så enorm på revet skal vi tænke på det opkoncentreres i vores små systemer.
Nu er det ikke sådan at man ikke kan holde sten og blød. sammen uden AK kun men blot konstatrere at nogle koraller dør/skrumper og tilskriver det fostat, infektion osv. De forskellige stenkoraller har selvfølgelig også forskellige tolerancer overfor "kemisk koralkrig"
Jeg kører med AK 24/7 i bypass filter med fosfatbinder. Men jeg har også flest mulige koraltyper i mit akvarie da biodiversiteten er det mest tiltalende på koralrevet for mig.
Nu er det ikke sådan at man ikke kan holde sten og blød. sammen uden AK kun men blot konstatrere at nogle koraller dør/skrumper og tilskriver det fostat, infektion osv. De forskellige stenkoraller har selvfølgelig også forskellige tolerancer overfor "kemisk koralkrig"
Jeg kører med AK 24/7 i bypass filter med fosfatbinder. Men jeg har også flest mulige koraltyper i mit akvarie da biodiversiteten er det mest tiltalende på koralrevet for mig.
SPS : Stability provides succes
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Har også et par spørgsmål:
1. Hvad med forskellige mærker af aktivt kul. Har folk oplevet nogen negative effekter ved at bruge det der er på tilbud (læst: det billigste)?
2. Varmer I det aktive kul op i varmt vand eller laver anden form for tilberedning før det tages i brug i akvariet?
1. Hvad med forskellige mærker af aktivt kul. Har folk oplevet nogen negative effekter ved at bruge det der er på tilbud (læst: det billigste)?
2. Varmer I det aktive kul op i varmt vand eller laver anden form for tilberedning før det tages i brug i akvariet?
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad for noget kul, som i har haft gode oplevelser med? Gerne kom med et link.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg har brugt alt slags "akvariekul". Lige fra pellets til støv.
Aktivt kul er ekstremt billigt at fremstille og fødevareindustrien bruger enorme mængder - så som så meget andet i vores hobby betaler vi mest for emballage og markedsføring..
Jeg har ikke oplevet forskel i mærker. Store pakker til havebassiner har jeg intet imod. Men jeg bruger ca 150 ml på 4 uger til 1000 L cirkulerende vand - og det er ikke den mængde som koster på bundlinien.
Aktivt kul er ekstremt billigt at fremstille og fødevareindustrien bruger enorme mængder - så som så meget andet i vores hobby betaler vi mest for emballage og markedsføring..
Jeg har ikke oplevet forskel i mærker. Store pakker til havebassiner har jeg intet imod. Men jeg bruger ca 150 ml på 4 uger til 1000 L cirkulerende vand - og det er ikke den mængde som koster på bundlinien.
SPS : Stability provides succes
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Jeg varmer mit kul op under den varme hane "ret varmt" og smider det ned ved siden af min skummer i bagsiden af mit 120L... Er lige startet på det, så nu må vi se om det virker.
Men pt. har jeg købt færdige poser med 2x300 gr. i net til 85 kr.
Hvor kan man købe en stor pose, som man kan dosere af? Evt. i en lille filterpose. Og hvor meget skal man bruge pr. 100 L?
Men pt. har jeg købt færdige poser med 2x300 gr. i net til 85 kr.
Hvor kan man købe en stor pose, som man kan dosere af? Evt. i en lille filterpose. Og hvor meget skal man bruge pr. 100 L?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
Har lige købt og modtaget fra Aquafair 5000 ml. aktivt kul med kornstørrelse 1,5 mm.
preis 35,90 EU.
Po4 indhold/afgivelse: 0,0009/liter/1000 vand
Dosering ved saltvand: 1 liter/1000 liter sakltvand - udskiftes hver 4. uge
jeg skal til at starte op, så jeg doserer kun med maksimalt halv dosis for at undgå uheldige bivirkninger på stenkorallerne.
jerslev
preis 35,90 EU.
jeg skal til at starte op, så jeg doserer kun med maksimalt halv dosis for at undgå uheldige bivirkninger på stenkorallerne.
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Så er der lige bestilt ved Aquafair... 
5000 ml. holder til en del i et 120 L...

5000 ml. holder til en del i et 120 L...

- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Jeg har mit i en store spandpumpe der suger op fra det første rum i sumpen og smider det ned igen i det sidste rum.
Jeg er først lige begyndt på det og bruger hvad der findes den dag jeg er i butikken.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=1098
Jeg er først lige begyndt på det og bruger hvad der findes den dag jeg er i butikken.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=1098
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
der er også dette, lidt billeder i CC her i dk og er man medlem så spare man jo yderlige 10% http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12790Jerslev skrev:Har lige købt og modtaget fra Aquafair 5000 ml. aktivt kul med kornstørrelse 1,5 mm.
preis 35,90 EU.
jerslev

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9530 Støvring
Vedr. kvalitets forskelle på aktiv kul, er der bestemt forskel på hvor meget disse absorberer af affaldsstoffer osv.
Fra de gode leverandører kan dette aflæses på emballagen. Eksempelvis bruges udtrykket " Super Activatet" om de hårdtpressede pellets, som kan absobere en del mere end alm. aktiv kul.
Prisen er dog også derefter. En god måde at teste kvaliteten er når man skyller kullet for støv inden brug, her vil den
dårligt forarbejdede kul "støve" vandet til, hvor den gode typisk ikke kan ses "svine" når det skylles.
Endvidere er den gode kul typisk end del tungere end den billige kul.
Kører selv med 10g Super activated kul pr 100 l vand.24/7, og har trods lidt nitratprobs, krystalklart vand.
Er i øvrigt helt enig i, at kullet kan hjælpe os der ønsker mange af alle typer koraller mod "kemiske angreb" fra de bløde-
Fra de gode leverandører kan dette aflæses på emballagen. Eksempelvis bruges udtrykket " Super Activatet" om de hårdtpressede pellets, som kan absobere en del mere end alm. aktiv kul.
Prisen er dog også derefter. En god måde at teste kvaliteten er når man skyller kullet for støv inden brug, her vil den
dårligt forarbejdede kul "støve" vandet til, hvor den gode typisk ikke kan ses "svine" når det skylles.
Endvidere er den gode kul typisk end del tungere end den billige kul.
Kører selv med 10g Super activated kul pr 100 l vand.24/7, og har trods lidt nitratprobs, krystalklart vand.
Er i øvrigt helt enig i, at kullet kan hjælpe os der ønsker mange af alle typer koraller mod "kemiske angreb" fra de bløde-
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Hvidovre/Thailand
Jeg ser lige dette kul,http://koiimport.dk/product.asp?product=786 er der nogle som har prøvet det ?.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Munthe skrev:Jeg ser lige dette kul,http://koiimport.dk/product.asp?product=786 er der nogle som har prøvet det ?.
Jeg bruger det kul og det virkker fint. Har målt det for fosfat og det afgiver ingen fosfat som nogle mener kul kan afgive.
Jeg har brugt kulet igenem nogle år.
Steen
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
Takker Steen så må jeg bare igang. køre du det i samme filter som rowa alså kul og rowa sammen og hvordan, jeg tænker kul i en pose først og der efter rowa? lige nu køre jeg rowa for sig selv.
Jeg har det aktive kul i en sok liggene i et mellem rum i sumpen så der kommer masser af vand forbi. Dog bliver sokken lige æltet 1 gang om dagen.
men skal du have det optimale ud af kulet så skal det i en reaktor.
Steen
men skal du have det optimale ud af kulet så skal det i en reaktor.
Steen
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
Ok, jeg har set et sted, kan ikke lige huske hvor måske hos Erik
. hvor der i en Deltec FR509 lå kul og rowa i sammen. Måske jeg husker forkert
.

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Gør der hos mange - Jeg kørte også med begge medier sammenMunthe skrev:Ok, jeg har set et sted, kan ikke lige huske hvor måske hos Erik. hvor der i en Deltec FR509 lå kul og rowa i sammen. Måske jeg husker forkert
.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Jeg ville aldrig køre uden aktivt kul. kører med det i et deltec fr509 sammen med rowa.
at aktivt kul kan afgive fosfat er rigtigt nok det man bruger til Luft rensning afgiver fosfat og kan ikke bruges til akv. desværre for vi har det i 50 kg sække på jobbet
at aktivt kul kan afgive fosfat er rigtigt nok det man bruger til Luft rensning afgiver fosfat og kan ikke bruges til akv. desværre for vi har det i 50 kg sække på jobbet

Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
Ha ha Ja det er jo trist at det ikke kan bruges, hvordan har du lagt det i?. Kenneth har du lagt dit kul først i og rowa øverst så det kan danse.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
det skal bare i sammen. det hele hvirvler rundt i reaktoren.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
Ok. I hvad forhold har du så kul og rowa?