lidt hjælp til DIY T5 teknik...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
mctegner
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 2500 Valby

lidt hjælp til DIY T5 teknik...

Indlæg af mctegner »

Hej.... jeg er ved at starte så småt op med et juwel rekord 110 akvarie, hvor jeg har fjernet den medfølgende filter kasse og limet 2 plexiplade i, hvor der er plads til en indenvendig skummer og en retur pumpe. Den gamle lyskasse er modificeret til at kunne indholde 2x 55 w t5 compact rør og har samtidig fået et hul, så skummeren kan være der.

Men kan de to T5 rør sidde uden nogen form for beskyttelse over vandet?

Eller ville det være klogt at lukke dem inde bag en plexiplade, eller måske få lavet et dækglas der passer ind under lyskassen?

Det er denne type jeg har købt: http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=48009
[center]forsøger sig forsigtigt med saltvand!!![/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=24889[/center]
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: lidt hjælp til DIY T5 teknik...

Indlæg af mcnats »

Det er nødvendigt at skærme rørene med fx plexiglas for at beskytte fisk og invertebrater mod UV, og for at beskytte rørene mod vandsprøjt, der kan få varme rør til at smadre.

Held og lykke med projektet
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Plexiglas skærmer ikke for andet end vand.
Hvis du havde lavet HQI lys er det rigtigt at du skulle have beskyttelse for uv, men t5 udsender ikke uv man skal beskytte for, så det er ikke nødvendigt at skærme af for dem. Hvis du skærmer af for lyset med det plexi eller alm glas stopper du også lyset for at komme igennem, så ville ikke ligge noget under lyset. Kør en klud over rørende en gang i mellem for at fjerne saltet også er det det. :GO

Held og lykke med projektet.
Mvh Michael
Brugeravatar
mctegner
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af mctegner »

ok takker
[center]forsøger sig forsigtigt med saltvand!!![/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=24889[/center]
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mcnats »

MiksBiks skrev:Plexiglas skærmer ikke for andet end vand.
Hvis du havde lavet HQI lys er det rigtigt at du skulle have beskyttelse for uv, men t5 udsender ikke uv man skal beskytte for, så det er ikke nødvendigt at skærme af for dem. Hvis du skærmer af for lyset med det plexi eller alm glas stopper du også lyset for at komme igennem, så ville ikke ligge noget under lyset. Kør en klud over rørende en gang i mellem for at fjerne saltet også er det det. :GO

Jo plexiglas skærmer for UV. Arbejder selv i et laboratorie hvor vi har kraftige uv lampe der kan skolde din hud og gøre dig midlertidig blind i løbet af få minutter men bag en plexiglassærm er der intet. Jeg ved ikke hvor meget UV der kommer fra T5, men der kommer uv fra ganske almindelige sparepære. Man undgår da ikke vandstænk ved at tøre rørene en gang imellem!?! I "Handbook of Coral Propergation" anbefaler forfatteren at bruge plexiglas af de grunde jeg har nævnt, så det er ikke noget jeg selv har fundet på.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

mcnats skrev:
MiksBiks skrev:Plexiglas skærmer ikke for andet end vand.

Jo plexiglas skærmer for UV. Arbejder selv i et laboratorie hvor vi har kraftige uv lampe der kan skolde din hud og gøre dig midlertidig blind i løbet af få minutter men bag en plexiglassærm er der intet. Jeg ved ikke hvor meget UV der kommer fra T5, men der kommer uv fra ganske almindelige sparepære. Man undgår da ikke vandstænk ved at tøre rørene en gang imellem!?! I "Handbook of Coral Propergation" anbefaler forfatteren at bruge plexiglas af de grunde jeg har nævnt, så det er ikke noget jeg selv har fundet på.
Ok :GO :GO har bare aldrig hørt om at plexiglas fjerne UV, da man til HQI bruge noget specielt glas til at fjerne UV'en. Men så blev jeg det klogere :beer: :beer: Skal det så ikke være noget tykt hvis det skal klare varmen??

Men prøv at spørge hvor mange saltvands akvarister der bruger dæk glas, stort set ingen :wink: og det er af ovenstående grund.

Og tror heller ikke at jeg har set et T5 amatur det har dækglas, det er kun HQI. Så det UV der kommer ud af T5 skader ikke livet i tanken.

Grundet til at jeg vil tørrer rørene er at fjerne den smule salt der vil komme, men man plasker jo heller ikke i vandet så det er da begrænset hvor meget der kommer på rørene.
Gjorde det selv, sidst jeg havde T5 liggende tæt på vandet. Tørrede dem dog af inden de tændte.
Mvh Michael
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

T5 rør til akvariebrug udsender ikke skadelige mængder UV! Jeg har den del koraller i mit refugium på en hylde 5 cm under 2x39 watt t5 - og de ser vældig tilfredse ud :f2:

Du skal bare passe på fatningerne, det er der problemerne kan opstå. Det skal være fatninger med "membraner" hvor der står de kan tåle vandstænk. Ellers er det nødvendigt at skærme dem med dæksglas. Fx de dyre ATI lamper fra tyskland bruger også afskærmningsglas fordi de bruger de billige fatninger som ikke tåler fugt - igen forde de fylder mindre så der er plads til flere rør på mindre plads.

Jeg bruger kun aquastabils effectline grundarmaturer og de ryger under bruseren når de er helt snasket til i salt. Den fungerer fint med den type fatninger...
SPS : Stability provides succes
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mcnats »

nielsk skrev:T5 rør til akvariebrug udsender ikke skadelige mængder UV! Jeg har den del koraller i mit refugium på en hylde 5 cm under 2x39 watt t5 - og de ser vældig tilfredse ud :f2:
Ok, så bør jeg måske selv fjerne det dækglas der er i mit akvarie, for det tager selvfølgelig en del af lyset. Men som sagt har jeg informationen fra en bog.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"