retur pumpe - hvor stor ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

retur pumpe - hvor stor ?

Indlæg af manio »

Der findes guidelines for hvor meget cirkulation der skal være i et akvarie men findes der guidelines for hvor meget retur pumpen skal pumpe tilbage ?
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: retur pumpe - hvor stor ?

Indlæg af William Jr »

- Den ide'elle skummer behandler alt vandet, men den findes desværre ikke...

Så teoretisk skal flowet vel være mindre end ydelsen fra skummeren, des mere vand når den at behandle før vandet returnerer. Men tror kun få gør det!

Jeg tror ikke at der findes en guideline på dette område...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det er nemmere at fortælle hvad der virker: Har 430L + sump kører med Aquabee 2000 up, den løfter ca 1 meter, og det virker fint, det går heller ikke at returen er for kraftig i forhold til det der kommer ned i sumpen, så løber sumpen bare tør.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg kører med aqua bee 2000/1 den leverer presist hvad skummeren apf 600 kan tage fra overløb alt bliver skummet i min balje
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

vil mene det normalt vil være mest optimalt at returpumpen giver den vandgennemstrømning i sumpen som skummeren kan nå at suge ind (antal liter pr. time)
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Olsen skrev:vil mene det normalt vil være mest optimalt at returpumpen giver den vandgennemstrømning i sumpen som skummeren kan nå at suge ind (antal liter pr. time)
Det er jeg som udgangspunkt ikke enig i. Det kommer meget an på hvilken skummer du har og hvordan den er sluttet til. I mit tidligere og kommende setup har min returpumpe flere formål. Derfor kan din returpumpe med fordel smide meget vand tilbage i baljen. Det er også med til at give en god cirkulation i baljen og systemet generelt. Desuden skal man også tænke på pumpens løftehøjde. Det nytter jo ikke noget hvis den kun kan klare 150cm og det er lige hvad der er til udløbet i baljen. Så har man mistet det meste kraft allerede.

Så det hele kommer an på flere ting.

Til info vil min punmpe til mit nye 400L være en Red Dragon 6500l/t og i mit gamle 300L var det en Red Dragon 4500 l/t. Designet var dog lidt kuglehaner sat på bypass til skummeren således at en fornuftigt langsomt flow kunne opnås i skummeren.

/HerrO
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Det er fint at din returpumpe har flere formål, men for nybegyndere så er der som regel ikke grund til at skulle tænke de kreative tanker med bypass osv.

Der er ingen ide i at bruge en returpumpe med et formål at den skal give cirkulation. Dertil findes der cirkulationspumper der placeres i akvariet som er langt billigere i drift og mere effektive.

Jeg skrev skam også at returpumpen skal give den vandgennemstrømning i sumpen, som skummeren kan klare. Dermed mener jeg at når vandet er pumpet op i akvariet, så løber det ned i sumpen og skaber et flow. OG det flow skal helst være ligeså stort som skummeren nu kan klare. Så løft af vandet er indregnet i det samlede flow i sumpen. Det er jo forskelligt hvor gode pumperne er til at løfte vandet.

Til info kan jeg nævne at jeg har en skummer der tager godt 4500 liter vand pr. time men min retur er på ca. 1000 liter. Dvs. jeg har et ret langsomt flow gennem sumpen i forhold til skummerens størrelse.

Ud over returpumpen er der nok så mange andre vigtige faktorer der spiller ind på effektiv drift af et akvarium, fx. den samlede cirkulation i akvariet og ikke mindst lyset over det.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Der er jeg skam igen ikke enig - og ønsker bestemt ikke at dette skal være en debat om hvad der er "bedst". Igen er det op til den enkelte. Og dette er vel uanset om man er nybegynder eller ej. Det må vel være bedre at få afklaret alle vinkler af en sag og ikke bare nøjes fordi man starter sit første akvarie op. Og et bypass er ikke besværligt. Det er jo kun et T-stykke på returen.

Men formålet med valget af en returpumpe bør laves ud fra flere betragtninger end blot at den skal hive vandet tilbage. Desuden er det lettere at benytte en returpumpe til at lede vandet ned bag ens stensætning og derved fjerne muligheden for "døde" steder. Det giver bestemt en fordel.

Enig er jeg dog i at der er mange parametre i det at have et akvarie. Der er mine 3 retningslinier:

1. En god skummer med kapacitet
2. Godt med lys - dog uden at overdriver
3. Godt med cirkulation (uanset om det er fra returpumpe eller streams)

Med dette kommer man langt tillagt en god portion tålmodighed.

Jeg vil klart anbefale at man sætte sig og kigger på det man har tænkt sig at lave og så kan man eventuelt tegne det og spørger om råd. På den måde bliver masser af holdninger delt og man kan tage en beslutning og måske blive lidt klogere på det hele :-)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Jeg har en RD6500 til mit akvarie.