Calcium test?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
nashdk
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C

Calcium test?

Indlæg af nashdk »

Hej

Har kørt med mit RSM130D i 5 dage nu, og mine vandværdier ser ud som de skal efter 5 dage. Dog har jeg problemer med at måle mit calcium niveau. Jeg bruger det testsæt som fulgte med RSM startpakken.

Når jeg har fyldt 5 ml akvarievand i et reagensglas og tilsat 5 dråber af reagent A samt en halv skefuld reagent B bliver farven blå med det samme - dvs slutfarven. Altså inden jeg overhovedet har tilsat så meget som en dråbe af reagent C.
Betyder det at mit calcium niveau er så lavt at det er uden for skalaen?? :dizzy:

Det skal nævnes at jeg har anvendt osmosevand og den saltblanding som fulgte med i startpakken.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Calcium test?

Indlæg af christiantt »

Du behøver slet ikke begynde at teste endnu. Og slet ikke for calcium og magnesium - som sikkert også følger med?? :)
De første par uger kan du måle nitrat, nitrit og ammoniak med nogle dages mellemrum. Når det hele så er fin nede, så kan du begynde at sætte "nyttedyr" i akvariet :)

Og lige til testen... Det er jo meningen af den skal skifte fra den blå farve. Enten til lyserød eller grå - jeg kan ikke lige huske det.
RedDevil
Reactions:

Indlæg af RedDevil »

Hej Nash

Som christiantt skriver behøver du ikke at teste dit vand for calcium endnu

Hav lidt tålmodighed med det :)

Mht calcium testsættet så skal den skifte fra lyserød til blå (salifert) men det ikke sikkert at din cacium værdier er på plads så tidligt i dit rsm efter blot 5 dage

Mvh Jan A
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det tager mindst en månede før du får brug for at vide værdierene for CA-KH og alle de andre.

Steen
nashdk
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af nashdk »

Ja der går selvfølgelig noget tid inden værdierne får betydning, men forstår ikke hvordan calcium niveauet skulle kunne stige uanset hvor lang tid jeg venter, med mindre der bliver tilført noget.
Altså når det er lavt nu, vil det forblive lavt med mindre jeg tilfører mere calcium - right?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

JA ... Calcium skal tilføres til akvariet for at opretholde den rigtige værdi og gør du ikke det vil den være lav.

Det vil du også skulle med KH+MG lige så snart du får koraller i.
Korallerne bruger af det.

Steen
nashdk
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af nashdk »

Dvs at jeg lige så godt nu som senere kan tilføje calcium indtil niveauet rammer de 400 mg/l?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Vent med at tilføje noget til din algefase er overe.

Dine værdier vil afligevel svinge en del enden du kan komme liv i baljen.

Steen.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"