Aggressiv Gul kirurg hvad gør jeg?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Aggressiv Gul kirurg hvad gør jeg?

Indlæg af hougaard76 »

Jeg har igennem noget tid observeret at min Gule kirurg terroisere de nye fisk jeg putter i baljen.

Den har dræbt 3 palet kiroger og 1 gul kirurg og en hvidbrystet kirug.

I går puttede jeg en Chaetodon kleinii i baljen og straks var min gule kirurg over den.

Nu har jeg fanget min gule kirurg og sat den i skammekrogen (sumpe) og i den forbindelse har jeg også rykket rundt på stenene i akvariet.

Nu har jeg 2 spørgsmål.

1 tror i den vil forsætte dens terror hvis jeg lukke den op igen over for min nye kleinii eller skal jeg vente lidt? eller skal jeg gøre noget andet? og tror i ikke at problemet kommer igen når jeg igen vælger at sætte en ny fisk i?

2. jeg kom til at tænke på at Heste har jo Hove og katte klør som man kan klippe til uden at det skader dyret... Og gule Kiruger har jo knive bag på... tror i at man kan klippe dem af uden at skade den og uden at den lider?

Hvad skal jeg gøre?

Jeg kan jo også bare sælge den
Senest rettet af hougaard76 søn 22. feb 2009 11:38, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Aggressiv Gul kirug hvad gør jeg?

Indlæg af William Jr »

hougaard76 skrev:Jeg har igennem noget tid observeret at min Gule kirug terroisere de nye fisk jeg putter i baljen.

Den har dræbt 3 palet kiroger og 1 gul kirug og en hvidbrystet kirug.

I går puttede jeg en Chaetodon kleinii i baljen og straks var min gule kirug over den.

Nu har jeg fanget min gule kirug og sat den i skammekrogen (sumpe) og i den forbindelse har jeg også rykket rundt på stenene i akvariet.

Nu har jeg 2 spørgsmål.

1 tror i den il forsætte dens terror hvis jeg lukke den op igen over for min nye kleinii eller skal jeg vente lidt? eller skal jeg gøre noget andet? og tror i ikke at problemet kommer igen når jeg igen vælger at sætte en ny fisk i?

2. jeg kom til at tænke på at Heste har jo Hove og katte klør som man kan klippe til uden at det skader dyret... Og gule Kiruger har jo knive bag på... tror i at man kan klippe dem af uden at skade den og uden at den lider?

Hvad skal jeg gøre?

Jeg kan jo også bare sælge den
- Jeg tror desværre altid at den vil fortsætte sin terror. Men dermed ikke være sagt at det ikke kan håndteres...

Jeg plejer at sætte et spejl ned i akvariet inden jeg kører for at hente ny Kirurg(er). Når jeg så kommer hjem og introducerer de(n) ny(e) fisk, så slukker jeg lyset og lægger et tæppe over. Når jeg tænder lyset igen efter 1- 2 dage, så plejer der ikke at være problemer... Lad evt. spejlet stå endnu et par dage!

2. Nogle eksportører praktiserer at klippe kniven af. Dette et hensyn til tætheden af fisk i deres kar, og måske at de ikke flår posen under forsendelse...
Du vil ikke have gavn af denne praksis i det at knivenene vokser ud igen. Jeg anbefaler det ikke!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Re: Aggressiv Gul kirurg hvad gør jeg?

Indlæg af leifkrarup »

Skaf dig af med den og køb en ny...der bliver sandsynligvis ikke problemer med den nye da den kommer sidst i. Det kan lade sig gøre at tæmme den...men det bliver nok aldrig rigtigt godt
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:Skaf dig af med den og køb en ny...der bliver sandsynligvis ikke problemer med den nye da den kommer sidst i. Det kan lade sig gøre at tæmme den...men det bliver nok aldrig rigtigt godt
Forstås! :GO Men jeg er kun delvist enig...

Akvariet er jo omdekoreret, og den vil herved ikke genkende sine omgivelser. Den vil opføre sig lig med at være ny fisk...

Dens adfærd er kun ganske naturlig og kan ikke sammenlignes med terror, men territoriel adfærd for at sikre sig at der er føde nok...

- Jeg vil tilgengæld kun introducerer den igen efter nye fisk som beskrevet i mit første indlæg. Du kan også vælge at sælge den og ny ejer vil ikke kunne genkende de samme problemer.

Jeg holder kun Kirurger, og anvender praksis som beskrevet ovenfor. Der er et par dage med "show off", og så går det i sig selv igen!
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Jeg har ikke prøvet det selv, men set en der klippede knivende af en liniatus der slog mange andre ihjel.
Den blev from som et lam :GO :GO :GO og levede i flere år bagefter, og den blev ca 15cm.

Mange vil sikkert sige at det er dyreplageri, og når jeg nu skriver hvad jeg gør bliver jeg sikkert svinet til :wink: :wink: :wink:
Jeg ser at klippe knivende af kiruger som at kasterere en hund, kat m.m. eller sterillisere, eller hvad folk nu ellers gør ved deres KÆLE DYR.
Jeg mener ved at gøre det beskytter men man fremtidige fisk, og den fisken man klipper. INGEN KAMPE, INGEN SKADER.

Og kom så, jeg kan ta svineriet, men husk lige hvad elle mulige andre gør ved deres dyr, og dem der holder KÆMPE fisk i små akvarier.

PS. alle mine kiruger har stadig deres knive
Mvh Michael
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

MiksBiks skrev:Jeg har ikke prøvet det selv, men set en der klippede knivende af en liniatus der slog mange andre ihjel.
Den blev from som et lam :GO :GO :GO og levede i flere år bagefter, og den blev ca 15cm.

Mange vil sikkert sige at det er dyreplageri, og når jeg nu skriver hvad jeg gør bliver jeg sikkert svinet til :wink: :wink: :wink:
Jeg ser at klippe knivende af kiruger som at kasterere en hund, kat m.m. eller sterillisere, eller hvad folk nu ellers gør ved deres KÆLE DYR.
Jeg mener ved at gøre det beskytter men man fremtidige fisk, og den fisken man klipper. INGEN KAMPE, INGEN SKADER.

Og kom så, jeg kan ta svineriet, men husk lige hvad elle mulige andre gør ved deres dyr, og dem der holder KÆMPE fisk i små akvarier.

PS. alle mine kiruger har stadig deres knive
Ser ikke de store problemer ved at klippe knivene af hvis en kirug evt. bruger kniven for voldsomt. den vokser jo ud igen. Men dette skal efter min mening være sidste mulighed.

Ellers enig med fremgangsmetoden som William Jr beskriver.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Personen jeg så gøre det, brugte en skævbide, og tog roden med. Bagefter rengjorde han det med jod også i med fisken. De par stykker han havde gjort det ved døde aldrig pga behandlingen.
Mvh Michael
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 101
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

På vej hjem i bilen fra DSM2009 snakkede vi om det samme problem. Så kom der en idé op med at sætte en af dem i en "ynglekasse" eller lignende så de kunne vænne sig til hinanden uden at kunne komme op og toppes. Så evt. lade den stå der noget tid også pludselig har de set hinanden så meget, måske endda "small talked" og blevet "venner" :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Interesant teori :K

- Men de har ikke denne egenskab... De fødekonkurenter på samme fødeemne, og heraf problemet! Kirurger bliver ikke venner, de tåler kun hinanden såfremt at der er mad nok!
/Flemming,

Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

der er mange idér og jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal gøre..

hvor stort er det spejl i putter i og hvor sætter i det henne og hvad skal det gøre godt for?

og hvad med jeres koraler går det uden lys i 2 dage?
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 101
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

William Jr skrev:Interesant teori :K

- Men de har ikke denne egenskab... De fødekonkurenter på samme fødeemne, og heraf problemet! Kirurger bliver ikke venner, de tåler kun hinanden såfremt at der er mad nok!
Hehe okay :)
Men det var da en idé til en Brain Storm
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

hougaard76 skrev:der er mange idér og jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal gøre..

hvor stort er det spejl i putter i og hvor sætter i det henne og hvad skal det gøre godt for?

og hvad med jeres koraler går det uden lys i 2 dage?
- Vi skriver hver især hvad vi finder bedst! Hvilken du vælger er den som tiltaler dig mest... :GO

Spejlet som jeg anvender, og anbefaler måler 20x 20. Det tjener det formål at dine eksisterende fisk ser deres spejlbillede, og er mere obs på denne mage til den/ de selv. Og herved stor sandsynlighed for at nye lades i fred...

Tæppet og mørklægning anvender jeg med den tanke at de/ den nye får tid til at afstresse, tilvænning til det nye vand osv. Dette sænker stressniveauet!
Når tæppet tages af starter alle på en ny dag, og den/ de nye har større overskud til at tåle nysgerrighed. Samt større overskud til at kunne svare igen... Spejlet hjælper også her!
/Flemming,

Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

kunne man ikke bruge en slags ynglekasse (pose til små fisk der kan hænge på kanten afakvariet) til nye fisk.

Proppe dem deri de første par dage og så der i stresse af så slipper man for tæppet?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Jo men de bliver nok mere stresset af at være i et lille bitte rum, uden mulighed for at svømme.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

hougaard76 skrev:kunne man ikke bruge en slags ynglekasse (pose til små fisk der kan hænge på kanten afakvariet) til nye fisk.

Proppe dem deri de første par dage og så der i stresse af så slipper man for tæppet?
- Jeg syntes at det er en dårlig ide' idet at denne beholder vil have dårlig ilt optagelse, og stillestående vand. En meget dårlig kombi til fisk gennerelt, men især kirurger!

Jeg forstår godt at du vil se dine nye fisk og glædes over dem... Men alt godt kommer til den som venter! Tæppet og mørklægning tjener fisken bedst, og det højner sandsynligheden for at du vil kunne glædes over dem i lang tid fremover! Og så har i begge en win/win "sitjuasjon" :GO
/Flemming,

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"