flytning af akv. og spørgsmål om keramik.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions: 6
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

flytning af akv. og spørgsmål om keramik.

Indlæg af Alexcpdk »

Hej, da jeg endelig har fået fat på et lille "slot" på hele 30m2, har jeg desværre værken plads eller råd til mere ind mit RSM ( men det skal med! )
Vil lige starte med at sige at jeg kan låne en hiace ( varevogn ) af de gamle, så jeg kan flytte hele skittet på en gang.

Jeg tror jeg har nogle lunde styr på hvad jeg skal gøre med fisk, koraller, vand, sten osv... men er lidt i tvivl med hensyn til bundlaget, da det vel er en mega nærings bombe ?
Skal det renses eller skal jeg bare smide det ud, og have fat i noget nyt ? sandet er bahama Oolite.

og ellers gode råd omkring flytningen er meget velkomne! :y
.................................

Et andet spørgsmål er med hensyn til reefkeramik, da jeg aldrig har brugt det.

Nu da RSMét er det jeg må nøjes med, har jeg besluttet at det skal lavet ordenligt :)
Jeg vil utrolig godt have en keramik baggrund i, for at få en rigtig "rev væg effekt" er der noget keramik i kan anbefale ?
Jeg har selvf. snakket med jj, men det vil koste det dobbelte af hvad f.eks akvarieudstyr tager for deres :BA

Hvis der er nogle der har keramik baggrund tilsalg er jeg selvf. meget intra.

God weekend ...
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
18
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: flytning af akv. og spørgsmål om keramik.

Indlæg af iceMD »

husk at tage fisk og koraller op i spande med vand fra akvariet før du begynder at rude med sten eller sand!!! og husk at tilvenne dyrene igen inde de kommer i baljen:)
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Jeg flyttede mit RSM for 6 måneder siden.

Alt var gjort klar, inkl 40l nyt saltvand i det nye hus.

Startede med at fylde en række fryseposer med vand fra akvariet. Fyldte koraller og snegle i nogle af poserne. Herefter fyldte jeg en spand med akvarie vand, heri skyllede jeg alle sten fra akvariet, og lagde stenene i store baljer med låg, som jeg desuden løbende fyldte med ca. 20-30L vand fra akvariet. Det resulterede i 4 x 40liters, 3 med sten, og en kun med vand. Vandet fra alle baljerne genbrugte jeg, og det grumsede vand fra spanden røg ud. Fisk, rejer, snegle osv. kom også i de på forhånd fyldte poser løbende, efterhånden som jeg kunne fange dem. Alle poserne med koraller og liv blev pakket ned i en termokasse, og baljerne blev tapet til så vandet ville blive i.

Flyttede det hele til den nye addresse, og byggede det hele op igen. Det tog 4-5 timer, inkl 30min. meget forsigtig kørsel.

Jeg havde et rimelig tyndt bundlag ca. 1 cm, dette lod jeg blive i akvariet. Hvis du har mere, er det en mulighed at suge det op, og rense det grundigt med rent vand, alle bakterier osv. i sandet dør godt nok. Hvis du har godt levende sand, kan du jo gemme en god slat og smide i akvariet når det rensede sand er kommet i.

Hvad vil jj i grunden have for keramik til et rsm, du må evt. gerne sende pb med prisen!
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions: 6
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Alexcpdk »

Har kigget lidt på denne baggrund, http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=47684
og det føre til et spørgsmål, er 50cm højden eller er det 65cm der er højden ?
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"