Opstart af RSM 130D
Opstart af RSM 130D
Hej
Får mit RSM 130D i næste uge, og har følgende plan for opstart:
1. Skylle igennem med hanevand et par timer lige efter opstilling.
2. Fylde 6-7 cm substrat i og tilsætte omvendt osmosevand iblandet salt, og lade det køre en 4-5 dage med lys.
3. Isætte 18kg levende sten samt en reje og 3 turbosnegle samt RSM NitroBac. Dette skal køre i 3 uger.
4. Tilslutte osmolator og foderautomat.
5. Såfremt værdierne er i orden, vil jeg efter de 3 uger forsøge at sætte en anemone, 2 klovnefisk og et par koraller i.
6. Efter dette har kørt i 2 måneder, vil jeg forsøge med en dværgkejser og tilføje Cauplera eller svovlnitratfilter.
7. Evt. tilføje ekstra snegle og en reje afhængigt af algevækst og vandværdier.
8. Efter 6 mdr vil jeg evt. tilføje 5 kg ekstra levende sten
9. På sigt, vil jeg gerne forsøge med en Mandarin fisk (Pterosynchiropus splendidus) efter 8-9 mdr.
Altså i alt max 4-5 fisk, et par rejer og nogle snegle efter 9 mdr.
Hvordan ser planen ud, og er der andet jeg med fordel bør overveje?
Får mit RSM 130D i næste uge, og har følgende plan for opstart:
1. Skylle igennem med hanevand et par timer lige efter opstilling.
2. Fylde 6-7 cm substrat i og tilsætte omvendt osmosevand iblandet salt, og lade det køre en 4-5 dage med lys.
3. Isætte 18kg levende sten samt en reje og 3 turbosnegle samt RSM NitroBac. Dette skal køre i 3 uger.
4. Tilslutte osmolator og foderautomat.
5. Såfremt værdierne er i orden, vil jeg efter de 3 uger forsøge at sætte en anemone, 2 klovnefisk og et par koraller i.
6. Efter dette har kørt i 2 måneder, vil jeg forsøge med en dværgkejser og tilføje Cauplera eller svovlnitratfilter.
7. Evt. tilføje ekstra snegle og en reje afhængigt af algevækst og vandværdier.
8. Efter 6 mdr vil jeg evt. tilføje 5 kg ekstra levende sten
9. På sigt, vil jeg gerne forsøge med en Mandarin fisk (Pterosynchiropus splendidus) efter 8-9 mdr.
Altså i alt max 4-5 fisk, et par rejer og nogle snegle efter 9 mdr.
Hvordan ser planen ud, og er der andet jeg med fordel bør overveje?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Opstart af RSM 130D
hmm
1. Er sikkert fint nok
2. substrat går jeg ud fra er bundlag, levende sten skal helst i før bundlag, så undgår man at der kommer en enkelt sandkorn mellem sten og bund så der kan komme revner. Kom levende sten i, kom bundlag på undgå sand mellem sten, hav det kun hvor det er synligt så får du bedre cirkulation.
3. se punkt 2 samt er det ikke en god ide med en reje så tidligt, de er sarte overfor dårlige vandværdier.
4. Osmolator kan du ligesågodt tilslutte på dag 1, foderautomat ja vent til der er fisk.
5. Vent til akvariet er indkørt, det tager typisk 2 måneder. Anemone ville jeg personligt helt undgå, der er alternativer såsom euphyllia som er meget bedre egnet til akvarier.
6. Caluerpa skal du passe på med, det skal ihvertfald være isoleret i akvariet så det kan kontrolleres, kan lige så godt kommes i akvariet med det samme. Hvis du vil have nitratfilter på kan det også ligeså godt komme på til at starte med. Vær opmærksom på hvilken dværgkejser du får da de kan finde på at spise koraller, nogen mere end andre.
7. jah de kan lige så godt kommes i tidligere, men ikke rejen før det er helt indkørt
8. Hvorfor ikke komme alle de sten i du vil have fra starten? Du vil jo bare opleve at du skal indkøre disse sten i et kørende akvarium.
9. Det er ikke sikkert du vil have nok føde til den i akvariet, under alle omstændigheder sørg for ikke at have foderkonkurrenter i akvariet.
Husk ikke at komme for mange fisk i akvariet på én gang, gør det løbende og vent til akvariet er HELT indkørt.
1. Er sikkert fint nok
2. substrat går jeg ud fra er bundlag, levende sten skal helst i før bundlag, så undgår man at der kommer en enkelt sandkorn mellem sten og bund så der kan komme revner. Kom levende sten i, kom bundlag på undgå sand mellem sten, hav det kun hvor det er synligt så får du bedre cirkulation.
3. se punkt 2 samt er det ikke en god ide med en reje så tidligt, de er sarte overfor dårlige vandværdier.
4. Osmolator kan du ligesågodt tilslutte på dag 1, foderautomat ja vent til der er fisk.
5. Vent til akvariet er indkørt, det tager typisk 2 måneder. Anemone ville jeg personligt helt undgå, der er alternativer såsom euphyllia som er meget bedre egnet til akvarier.
6. Caluerpa skal du passe på med, det skal ihvertfald være isoleret i akvariet så det kan kontrolleres, kan lige så godt kommes i akvariet med det samme. Hvis du vil have nitratfilter på kan det også ligeså godt komme på til at starte med. Vær opmærksom på hvilken dværgkejser du får da de kan finde på at spise koraller, nogen mere end andre.
7. jah de kan lige så godt kommes i tidligere, men ikke rejen før det er helt indkørt
8. Hvorfor ikke komme alle de sten i du vil have fra starten? Du vil jo bare opleve at du skal indkøre disse sten i et kørende akvarium.
9. Det er ikke sikkert du vil have nok føde til den i akvariet, under alle omstændigheder sørg for ikke at have foderkonkurrenter i akvariet.
Husk ikke at komme for mange fisk i akvariet på én gang, gør det løbende og vent til akvariet er HELT indkørt.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Er helt enig med thyme.
Levende sten direkte på bunden, først herefter bundlag, evt. nogle dage efter de levende sten, så har du bedre mulighed for at ændre på din stenopsætning over nogle dage.
Jeg ville personligt vente med rejer til akvariet er rimelig kørt ind, og sneglene kan også vente indtil algefaserne er i gang. Mine kom i lige efter algafaserne var overstået.
Annemone vil jeg vente min 6mdr. med (har selv mistet en i mit RSM som jeg satte i for hurtigt)
Mandarin mener jeg ikke hører hjemme i et 130L akvarie, vil af samme årsag opradere for at få flere levende sten til en kommende mandarin.
Levende sten direkte på bunden, først herefter bundlag, evt. nogle dage efter de levende sten, så har du bedre mulighed for at ændre på din stenopsætning over nogle dage.
Jeg ville personligt vente med rejer til akvariet er rimelig kørt ind, og sneglene kan også vente indtil algefaserne er i gang. Mine kom i lige efter algafaserne var overstået.
Annemone vil jeg vente min 6mdr. med (har selv mistet en i mit RSM som jeg satte i for hurtigt)
Mandarin mener jeg ikke hører hjemme i et 130L akvarie, vil af samme årsag opradere for at få flere levende sten til en kommende mandarin.
Ok så 22 kg levende sten i første dag sammen med substrat/sand og snegle, og lade det køre i 4 uger.
Herefter 2 klovne samt euphyllia og andre koraller
Når vandværdierne igen bliver stabile, en dværg ildkejser.
Ved godt at det er svært at holde en mandarin, men har hørt om flere som har gjort det med succes i et RSM 130. Så længe der er ikke er konkurrence om føden, og man har 20+ kg levende sten i et modent akvarie, skulle det kunne lade sig gøre
Herefter 2 klovne samt euphyllia og andre koraller
Når vandværdierne igen bliver stabile, en dværg ildkejser.
Ved godt at det er svært at holde en mandarin, men har hørt om flere som har gjort det med succes i et RSM 130. Så længe der er ikke er konkurrence om føden, og man har 20+ kg levende sten i et modent akvarie, skulle det kunne lade sig gøre

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Vent til vandværdierne er på plads. Dette kan ikke udregnes i dage/uger og er vidt forskelligt fra akvarie til akvarie.nashdk skrev:Ok så 22 kg levende sten i første dag sammen med substrat/sand og snegle, og lade det køre i 4 uger.
Klovnene skal nok tage rigtig godt for sig af pods! Jeg ville heller aldrig købe en fisk på forsøgsbasis. Så meget hellere vælge nogen, som man ved har foder nok eller tager frostfoder/granulat etc.nashdk skrev:Ved godt at det er svært at holde en mandarin, men har hørt om flere som har gjort det med succes i et RSM 130. Så længe der er ikke er konkurrence om føden, og man har 20+ kg levende sten i et modent akvarie, skulle det kunne lade sig gøre
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Som erstatning for mandarinenLasse skrev:Kan her anbefale en 6-stripet gylte. Den spiser det meste(skal dog gerne have en eller anden for for frost kød jævnligt) og så har den en sjov persolighed. Den smutter rundt mellem koraller og rundt igennem stenopsætningen konstant og er hele tiden på farten.

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Naturligvis som erstatningthyme skrev:Som erstatning for mandarinenLasse skrev:Kan her anbefale en 6-stripet gylte. Den spiser det meste(skal dog gerne have en eller anden for for frost kød jævnligt) og så har den en sjov persolighed. Den smutter rundt mellem koraller og rundt igennem stenopsætningen konstant og er hele tiden på farten.Den er skide flot, har også en selv men den konkurrerer med mandarinen så de går ikke sammen, kun i store akvarier

Nu skriver du at det kun er i store akvarier de kan gå sammen, her går jeg ud fra du mener pga. de begge spiser pots. Jeg havde en ide om at have en af hver i mit kommende 350L akvarie, kan dette blive et problem, for så er det mandarinen der bliver første prioritet!
Opraderer bl.a. for at kunne få en mandarin, for at kæresten kan få en lille stime chromisser (7-8 stk.) og for at kunne lege lidt mere med teknik

Har også overvejet gylten, men vil gerne se om det ikke kan lade sig gøre med mandarinen. Der er meget delte meninger om hvor vidt det er en god idé eller ej. Bliver dog under alle omstændigheder først senere. Efter jeg har fået lidt erfaring.
Spiser klovnefisk ikke kun copepods hvis de ikke får andet føde?
Spiser klovnefisk ikke kun copepods hvis de ikke får andet føde?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Søg omkring på nettet på mandarinfisk eller Synchiropus splendidus. Alle former for beskrivelse nævner føde mangel som et problem, og anbefaler større akvarier end 130L, med mange levende sten og det skal samtidig være et modent akvarie (6-12 mdr.).
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Hvis der kommer en forbi en klovn ryger den.. De æder stort set alt de kan få ind i mundennashdk skrev: Spiser klovnefisk ikke kun copepods hvis de ikke får andet føde?

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Mine klovne smager også på ALT der bevæger sig!