aktiv kul? for/imod?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
aktiv kul? for/imod?
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge aktiv kul eller ej. Derfor vil jeg gerne have lidt for eller imod feedback, hvor i mener man skal bruge det eller ej, hvorfor i bruger det eller fravælger det?
Det store minus for mig, er at det kun kan bruges 1 mdr, og det oplager forfat..
Det store minus for mig, er at det kun kan bruges 1 mdr, og det oplager forfat..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: aktiv kul? for/imod?
Lad os vende det om. Hvad vil du bruge det aktive kul til???
Hvem har fortalt dig at det optager fosfat?? For det gør det ikke
Hvem har fortalt dig at det optager fosfat?? For det gør det ikke
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
ikke at det optager.. men oplagre... men hvad hjælper det i mod? er der nogen grund til at benytte det når akvariet ikke er mere end 1 1/2 mdr?
- Bruger du det carsten?
- Bruger du det carsten?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
Det er da det samme om det optager eller oplagre..... men nej det gør det ikke.Leejay skrev:ikke at det optager.. men oplagre... men hvad hjælper det i mod? er der nogen grund til at benytte det når akvariet ikke er mere end 1 1/2 mdr?
- Bruger du det carsten?
Skulle det oplagre phosphat, ville det jo kunne anvendes som phosphat fjerner, det som ville være oplagret vill forsvinde fra kredsløbet når kullet fjernes!
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
på saltvandswiki skriver de at phosfat kan skyldes aktivkul.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der kan være en smule fosfat i aktivt kul, hvis det er en dårlig kvalitet.Leejay skrev:på saltvandswiki skriver de at phosfat kan skyldes aktivkul.
Det er jo det modsatte af at oplagre fosfat og så lække det.
Jeg bruger ikke aktivt kul, og har aldrig gjort det.
Men du har ikke svaret på til hvad du vil bruge det aktive kul
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Aktivt kul kan absorbere/ optage den "gul farvning" af vandet som sker i nogle akvarier... Mætningen er ikke er ikke nødvendigvis sket på en måned! Dette er afhængig af belastningen...
- Det kan ikke absorbere/ optage Phosfat. (Jeg må derfor blive dig svar skyldig hvorfor at billige typer kan indeholde det, og lække det!!)
Jeg mener at "Zeovit folkene" anbefaler og anvender aktivt kul. Dette kan skyldes klaringen af vandet... ?? Lig med bedre lys gennemtrængning i vandet!
- Det kan ikke absorbere/ optage Phosfat. (Jeg må derfor blive dig svar skyldig hvorfor at billige typer kan indeholde det, og lække det!!)
Jeg mener at "Zeovit folkene" anbefaler og anvender aktivt kul. Dette kan skyldes klaringen af vandet... ?? Lig med bedre lys gennemtrængning i vandet!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
en grundt til at bruge det skulle også være for at fjerne nogle af de giftstoffer som forskellige vistnok især blødkoraller afgiver til vandet
det anbefales også nogle steder brugt i forbindelse med Ozon
jeg bruger det sammen med mit fosfatfjerner, i samme reaktor, ca. 50/50 af hver. til at tage evt uklarheder/gulning i vandet, og da jeg jeg kører med blandede koraller, både blød, sps, lps, læderkoraller.
jeg bruger det sammen med mit fosfatfjerner, i samme reaktor, ca. 50/50 af hver. til at tage evt uklarheder/gulning i vandet, og da jeg jeg kører med blandede koraller, både blød, sps, lps, læderkoraller.
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
jeg har har lige puttet 1l i og dagen efter kummer jeg se at mit vand var meget mere klart. Det har jeg nu brugt det til før, og det var også derfor jeg brugte det nu. Og det virker rigtig godt til at tage farven i vandet og gøre det klart, og det gør det forholdsvis hurtigt synes jeg.
Men jeg stopper med at bruge det når jeg får sat min ozon til, for jeg er kommet frem til at det giver samme resultat.
Men har et par poser til at lige just in case jeg nu får brug for det til et eller andet.
Men jeg stopper med at bruge det når jeg får sat min ozon til, for jeg er kommet frem til at det giver samme resultat.
Men har et par poser til at lige just in case jeg nu får brug for det til et eller andet.
Mvh Michael
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- SuperBrian C skrev:en grundt til at bruge det skulle også være for at fjerne nogle af de giftstoffer som forskellige vistnok især blødkoraller afgiver til vandet

Lader du således Phosfat fjerneren være indikator for udskiftning af kullet, når der måles Po4 ?
- Disse giftstoffer som du beskriver. Er det årsag til at det "normalt" ikke anbefales at holde disse med SPS koraller? Men at det lader sig gøre ved brug af kul, eller? (Selv tænkte jeg at årsagen var at blødkoraller dårligere tåler dette flow som SPS sætter krav til!)
/Flemming,

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
William Jr skrev:- Disse giftstoffer som du beskriver. Er det årsag til at det "normalt" ikke anbefales at holde disse med SPS koraller? Men at det lader sig gøre ved brug af kul, eller? (Selv tænkte jeg at årsagen var at blødkoraller dårligere tåler dette flow som SPS sætter krav til!)
Lad os vende det lidt om. Der er ingen som siger at de ikke kan holdes sammen. Langt de fleste af os har en varierende mængde blødkoraller sammen med SPS/LPS uden nogen form for problemer. Uanset om man bruger kul eller ej.
Det siges at både Lobophyton og Sacrophyton kan udskille nogle giftstoffer, men det er langt fra sikkert at de går det.
Har ikke selv observeret problemet.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Tak Carsten.Carsten skrev:William Jr skrev:- Disse giftstoffer som du beskriver. Er det årsag til at det "normalt" ikke anbefales at holde disse med SPS koraller? Men at det lader sig gøre ved brug af kul, eller? (Selv tænkte jeg at årsagen var at blødkoraller dårligere tåler dette flow som SPS sætter krav til!)
Lad os vende det lidt om. Der er ingen som siger at de ikke kan holdes sammen. Langt de fleste af os har en varierende mængde blødkoraller sammen med SPS/LPS uden nogen form for problemer. Uanset om man bruger kul eller ej.
Det siges at både Lobophyton og Sacrophyton kan udskille nogle giftstoffer, men det er langt fra sikkert at de går det.
Har ikke selv observeret problemet.

Jeg baserer ikke mit indlæg på egen erfaring... Kun hvad jeg har læst!

/Flemming,

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg kører med aktivt kul af en god kvalitet 24/7 (Korallen Zucht) - Det anbefales altid sammen med Zeovit systemet -
Jeg bruger 150ml placeret så det gennemstrømmes aktivt , skifter det hver tredie uge. "Aktivere" det inden jeg kommer det i,ved og hælde 90 grader varmt osmose vand over det.
Efter hvad jeg har kunnet grave frem gælder følgende for Aktivt kul (ret mig hvis det er galt)
Fordele ved Aktivt kul:
- Gør vandet mere klart, hvilket giver bedre lys gennemtrænging
- Fjerner uhensigtmæssige stoffer og visse gifte.
- Er en god grobund (stor overflade) for bakterier.
Ulemper:
- Skal skiftes jævnligt.
- Fjerner også stoffer som er gode for korallerne (Modvirkes med jævnlige vandskift og/eller tilsætning af sporstoffer)
- Aktivt kul af dårlig kvalitet kan afgive fosfat (Kan vist afhjælpes ved og ladet det udbløde i osmosevand et par dage).
Jeg bruger 150ml placeret så det gennemstrømmes aktivt , skifter det hver tredie uge. "Aktivere" det inden jeg kommer det i,ved og hælde 90 grader varmt osmose vand over det.
Efter hvad jeg har kunnet grave frem gælder følgende for Aktivt kul (ret mig hvis det er galt)
Fordele ved Aktivt kul:
- Gør vandet mere klart, hvilket giver bedre lys gennemtrænging
- Fjerner uhensigtmæssige stoffer og visse gifte.
- Er en god grobund (stor overflade) for bakterier.
Ulemper:
- Skal skiftes jævnligt.
- Fjerner også stoffer som er gode for korallerne (Modvirkes med jævnlige vandskift og/eller tilsætning af sporstoffer)
- Aktivt kul af dårlig kvalitet kan afgive fosfat (Kan vist afhjælpes ved og ladet det udbløde i osmosevand et par dage).
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
# Musiker
- Tak for dit gode indlæg...
Vil du præcisere hvordan at du lader det gennemstrømme aktivt?
Anvender du reaktor til formålet? I filtersok under dit nedløb til sump, eller noget tredje?
- Tak for dit gode indlæg...
Vil du præcisere hvordan at du lader det gennemstrømme aktivt?
Anvender du reaktor til formålet? I filtersok under dit nedløb til sump, eller noget tredje?
/Flemming,

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er placeret i en filtersok i min Zeovit reaktor.. Dvs det gennemløbes af 360L/T i 3 timer så stopper pumpen i 3 timer osv.. Så det er nok i virkeligheden kun halvaktivt, hehe..
Tidligere har jeg anvendt det passivt i sumpen - Der brugte jeg den dobbelte mængde (300ml) og skiftede det en gang om måneden.. Begge dele skulle kunne løse opgaven (i forbindelse med Zeovit i det mindste)
Tidligere har jeg anvendt det passivt i sumpen - Der brugte jeg den dobbelte mængde (300ml) og skiftede det en gang om måneden.. Begge dele skulle kunne løse opgaven (i forbindelse med Zeovit i det mindste)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
jeg har ca 2 kg. aktiv kul i min sump.
og akvariet står flottere ,end nogensinde .
tilmed kan jeg nu holde stenkoraller ,det har jeg aldrig kunnet før .
så de 2 kg jeg har, de bliver hvor de er .
mvh snogen
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er da dejligtsnogen skrev:jeg har ca 2 kg. aktiv kul i min sump.
mvh snogen

- Hvilket mærke kul?
- Hvor stort er akvariet?
- Hvornår skifter du det?
- Behandler du det inden du plumper det i sumpen?
Mvh Henrik
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvad vil der ske, hvis man ikke skifter det jævnligt? Det vil naturligvis blive opbrugt, men vil det frigive noget til vandet?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hvis dit akvarie er i god balance skulle der ikke rigtig værer grund for brugen af kul
Men er der flyttet rund i det, tilsat nye sten eller har været ændringer i belastning, laver man ændringer i balancen og der dannes flere bakterier som dør igen, ligeledes med svampe og div ander organismer som vokser, dør for at vokse igen. når eks svampe dør frigviser de toxic metabolites "Gift" i vandet og der kan kul gører en forskæld.
Jeg vil sige der sker ikke noget med at bruge kul andet at vandet bliver klare!
Men er der flyttet rund i det, tilsat nye sten eller har været ændringer i belastning, laver man ændringer i balancen og der dannes flere bakterier som dør igen, ligeledes med svampe og div ander organismer som vokser, dør for at vokse igen. når eks svampe dør frigviser de toxic metabolites "Gift" i vandet og der kan kul gører en forskæld.
Jeg vil sige der sker ikke noget med at bruge kul andet at vandet bliver klare!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
jeg har brugt det lidt altid on/of jeg kører med ozon 24/7 og har et filte hvor jeg kører med rowaphos 24/7 men engang imellem fjerner jeg rowaphosen og ligger noget aktivt kul i det gør jeg ca 4-5 gange om året så ligger get der i 4 uger
er ved at planlægge mit comeback 

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Jeg har aldrig brugt det i saltvand, men kun i ferskvand.
Jeg har altiv 1 kg på lager, til evt. at kunne ''trække / oplager'' det evt. svæv der kan komme i et akvarie, som Hvam skriver, hvis man lige har .......
Jeg har altiv 1 kg på lager, til evt. at kunne ''trække / oplager'' det evt. svæv der kan komme i et akvarie, som Hvam skriver, hvis man lige har .......
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
Musiker skrev:Det er da dejligtsnogen skrev:jeg har ca 2 kg. aktiv kul i min sump.
mvh snogen- Lidt mere info måske?
- Hvilket mærke kul?
- Hvor stort er akvariet?
- Hvornår skifter du det?
- Behandler du det inden du plumper det i sumpen?
Mvh Henrik
akvariet er et aquastsabil 530 l sump 200+
merket på det aktive kul kan jeg ikke lige huske , men det er købt
ved plantorama i ålborg´koi afdeling
størlsen på kullet er 6 mm dia. x 10-15 mm
grunden til at jeg ville prøve med det til havedam var fordi at jeg stod med en
kasse fra (mener ) at det var aquamedic til 119 kr og det der var i den kasse
lignede til forveksling det der var i den 10 litters pose de havde inde i havedams afdelingen
til 200 kr
på det tidspunkt havde jeg ikke stenkoraller og havde svert ved at holde noget som helst
så der var ikke noget at tabe
derpå smed jeg ca 1 kg i en plante kurv og smed det ned i sumpen
og så kom der dælme liv i akvariet ikke lige med det samme men over en 14 dages tid hvor alt bare blomstrede mere og mere
så mine erfaringer med det billige kul,frem for det dyre er 100 % i orden
det er da også derfor jeg stiller mig tvivlende over for at det skulle afgive fosfat
tiden det ca ligger i plante kurven er ca 3 - 4 uger og jeg behanler det ikke først
man kunne godt bage det først men det har jeg ikke lige fået afprøvet i nu
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tak for updatren.. Altid godt med andres erfaringer... Kunne være sjovt om du oplevede samme effekt med mindre mængder? Eller om effekten holder tilsvarende længere når man anvender større mængder..
Jeg ved ikke rigtig hvordan man vurdere om det er tid til og skifte.. Så jeg holder mig til hvad de siger på Zeovit.com..
Jeg hælder mine beskedne 150ml over med kogende vand.. Mht lækkende fosfat, tjae så nævner jeg det bare for at folk er klar over at det af og til bliver nævnt som et potentielt problem *trækker på skulderen* - Med den pris som KZ's kul har, så burde man teste med andre mærker.. Men jeg er doven
/Henrik
Jeg ved ikke rigtig hvordan man vurdere om det er tid til og skifte.. Så jeg holder mig til hvad de siger på Zeovit.com..
Jeg hælder mine beskedne 150ml over med kogende vand.. Mht lækkende fosfat, tjae så nævner jeg det bare for at folk er klar over at det af og til bliver nævnt som et potentielt problem *trækker på skulderen* - Med den pris som KZ's kul har, så burde man teste med andre mærker.. Men jeg er doven

/Henrik