Hejsa
Hvilke fab. af nitrat og fosfat filtre vil i kunne anbefale og ikke mindst hvad er mest nødvendigt til opstart af saltbalje
Nitrat & fosfat filter??
- Henrik S.
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Viborg
Indledningsvis mener jeg at der ikke er behov for nogle af delene, akvariet skulle gerne kunne fungere uden. Men mange, incl. jeg selv, kører bl.a. med et nitratfilter som back-up. Altså hvis alt andet slår fejl.
Der findes som grundregel to slags nitratfiltre; med svovlkugler og uden svovlkugler.
I modellen med svovlkugler passer filtret egentlig sig selv. I modellen uden svovlkugler (plastickugler af en speciel udformning) skal man tilsætte foder til bakterierne i form af en lille teskefuld pulver engang imellem.
Jeg er ejer af en AquaMedic af sidstnævnte model som jeg er meget glad for.
Rygtet sige at der kan dannes en del svampe i modellen med svovlkugler og denne proces skulle være mindre i modellen uden - men jeg har ingen håndgribelige beviser.
Phosfatfilter anvender jeg ikke, og jeg vil vurdere at størstedelen kører uden, men også her anvendes filtret som back-up og altså ikke som livline til en dårlig balance.
Der findes som grundregel to slags nitratfiltre; med svovlkugler og uden svovlkugler.
I modellen med svovlkugler passer filtret egentlig sig selv. I modellen uden svovlkugler (plastickugler af en speciel udformning) skal man tilsætte foder til bakterierne i form af en lille teskefuld pulver engang imellem.
Jeg er ejer af en AquaMedic af sidstnævnte model som jeg er meget glad for.
Rygtet sige at der kan dannes en del svampe i modellen med svovlkugler og denne proces skulle være mindre i modellen uden - men jeg har ingen håndgribelige beviser.
Phosfatfilter anvender jeg ikke, og jeg vil vurdere at størstedelen kører uden, men også her anvendes filtret som back-up og altså ikke som livline til en dårlig balance.
Mvh.
Henrik S.
Henrik S.